Paket från Hong Kong/Kina?

Permalänk

Paket från Hong Kong/Kina?

Tja

Jag har beställt massor med olika saker från Asien (Hongkong,Kina,Japan etc), skärmar , figurer och smått och gott.

På skärmarna fick man betala momsen , och de kommer med fedex egna lilla lapp vilket är helt ok.

Nu har jag köpt figurer och leksaker för några hundra och inte tillkommer det något extra. Men nu har de hänt att jag köpt en figur för 371 kr totalt inkl frakt och posten vill ha 161 kr för att jag ska få hämta ut det.

Låter helt knäppt då jag det är under 500 kr och en gåva, plus att det tidigare inte tillkommit något utan det kommit ner i brevlådan.

Har posten gjort fel eller vad är det som händer? Känns som ett samtal till dem imorgon ligger på min lista. 161 kronor känns som ett helt random nummer.

Vad tror ni?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Permalänk
Medlem

200kr är gränsen. Slinker det igenom med högre så är det en bonus för dig och ska inte tas som regel.

Tullverket följer tilldeklarationen på paketet eller fakturan om det följt med någon.

Köper du alltså figurer för 200kr två gånger kommer du oftast undan billigare än att köpa det ihop för 400kr. T ex.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Allt utanför EU ska man väll betala moms för men saker för runt ~200 :- och under brukar oftast slinka förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Tja

Jag har beställt massor med olika saker från Asien (Hongkong,Kina,Japan etc), skärmar , figurer och smått och gott.

På skärmarna fick man betala momsen , och de kommer med fedex egna lilla lapp vilket är helt ok.

Nu har jag köpt figurer och leksaker för några hundra och inte tillkommer det något extra. Men nu har de hänt att jag köpt en figur för 371 kr totalt inkl frakt och posten vill ha 161 kr för att jag ska få hämta ut det.

Låter helt knäppt då jag det är under 500 kr och en gåva, plus att det tidigare inte tillkommit något utan det kommit ner i brevlådan.

Har posten gjort fel eller vad är det som händer? Känns som ett samtal till dem imorgon ligger på min lista. 161 kronor känns som ett helt random nummer.

Vad tror ni?

Det där med gift går inte tullen på hur som helst.

Permalänk
Medlem

161kr låter högt, har för mig att det är först mellan 1000 och 1500 kronor någonstans som man måste betala tull.
Vilket borde betyda att du ska betala 371+25%, kan du kolla upp exakt vad det är de vill ha betalt för?

Permalänk
Medlem

"Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse."

Tull kommer dock först vid 1.300:-
Så 371 + 25% + importdeklarationsavgift.

Permalänk

Är inte 400kr gränsen? http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...
Om ts kommer överens med sin "partner" i Kina att deklarera "gåvorna" (förutsäger att det är flera saker i paketet) till fler mottagare så kanske det skulle slinka förbi enklare.

Skrivet av shaglord:

200kr är gränsen. Slinker det igenom med högre så är det en bonus för dig och ska inte tas som regel.

Tullverket följer tilldeklarationen på paketet eller fakturan om det följt med någon.

Köper du alltså figurer för 200kr två gånger kommer du oftast undan billigare än att köpa det ihop för 400kr. T ex.

/s

Permalänk
Medlem

Det är bara att hålla god min och betala. Slipper man undan, så är det gott å väl, men jag brukar alltid räkna med sånt i priset när jag beräknar om det lönar sig att beställa från ett land utanför EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheated:

Är inte 400kr gränsen? http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...
Om ts kommer överens med sin "partner" i Kina att deklarera "gåvorna" (förutsäger att det är flera saker i paketet) till fler mottagare så kanske det skulle slinka förbi enklare.

Egentligen ska allt tullas men för att underlätta jobbet för tullen så struntar dem i saker upp till 200kr pga extraarbetet.

Oavsett hur många mottagare du har, om tullen kan tulla något med värde över 200kr så gör dem det.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av burk404:

161kr låter högt, har för mig att det är först mellan 1000 och 1500 kronor någonstans som man måste betala tull.
Vilket borde betyda att du ska betala 371+25%, kan du kolla upp exakt vad det är de vill ha betalt för?

Skrivet av Nidala:

"Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse."

Tull kommer dock först vid 1.300:-
Så 371 + 25% + importdeklarationsavgift.

Skrivet av overheated:

Är inte 400kr gränsen? http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...
Om ts kommer överens med sin "partner" i Kina att deklarera "gåvorna" (förutsäger att det är flera saker i paketet) till fler mottagare så kanske det skulle slinka förbi enklare.

Skrivet av Nimrood:

Det är bara att hålla god min och betala. Slipper man undan, så är det gott å väl, men jag brukar alltid räkna med sånt i priset när jag beräknar om det lönar sig att beställa från ett land utanför EU.

Skrivet av shaglord:

Egentligen ska allt tullas men för att underlätta jobbet för tullen så struntar dem i saker upp till 200kr pga extraarbetet.

Oavsett hur många mottagare du har, om tullen kan tulla något med värde över 200kr så gör dem det.

/s

Ok.

Jo men 161 kr på en figur som kostade 371 inkl frakt är HELT GALET!!!

Momsen är 25 % och 0,25x371= 92 kr

161-92= 68 kr

68 kr i avgift för förtullnings avgift låter som någon taget ett nummer ur luften. Det känns som detta är HELT fel. Inget står specificerat heller utan det står endast 161 kr betalas vid utlämmning på min avi.

Jag tror att de är någe skumt då nummrena är tagna ur luften. Desutom är det sjuka kostnader för något som inte alls är dyrt eller elektronik utan en leksak som är en GÅVA!

Men tack för infon, jag ringer till dom imorgon så ska de förklara för mig allt detta. Kan juh inte stämma.

För info så står det även gåva på paketet och i min avi som jag fått.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Tullen(posten) lägger på en helt galen fraktavgift också, för leveransen från tullen till dig, förmodligen är det den som är resterande pengar.

Permalänk
Medlem

Det låter ju snarare som du har kommit undan billigt.
Importdeklarationsavgift:en brukar ju vara en hundring, så då är det 61:- i övriga avgifter.

Det som suger på billigare köp, avgiften blir väldigt hög procentuellt sett.

Permalänk
Medlem

Posten tar exakt 100kr i avgift. Vad avgiften egentligen är för minns jag inte helt, men jag har för mig att det är någonting i stil med en avgift för att de skickar dina pengar till Tullverket.

Misstänker att man kan undvika denna avgift som nästan fungerar som straffavgift om man deklarerar moms- och tullavgifter innan varorna anländer till Sverige, men jag har själv ingen aning om hur man ens gör detta. Dessutom finns ju alltid chansen att varorna slinker förbi tullen, och då har man betalat moms och tull när man egentligen hade kunnat (inte "hade fått" förstås) slippa undan.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ericsundell2:

Ok.

Jo men 161 kr på en figur som kostade 371 inkl frakt är HELT GALET!!!

Momsen är 25 % och 0,25x371= 92 kr

161-92= 68 kr

68 kr i avgift för förtullnings avgift låter som någon taget ett nummer ur luften. Det känns som detta är HELT fel. Inget står specificerat heller utan det står endast 161 kr betalas vid utlämmning på min avi.

Jag tror att de är någe skumt då nummrena är tagna ur luften. Desutom är det sjuka kostnader för något som inte alls är dyrt eller elektronik utan en leksak som är en GÅVA!

Men tack för infon, jag ringer till dom imorgon så ska de förklara för mig allt detta. Kan juh inte stämma.

För info så står det även gåva på paketet och i min avi som jag fått.

Du kommer att få en spec med paketet när du hämtar ut det. Där står allting. Som någon annan sa så tar posten 100kr, resten är moms.

Permalänk
Medlem

Posten tar 100 spänn, då är det frakt och postförskottsavgift där, kolla själv på postens hemsida så ser ni vad postförskottsavgiften är, sen kan ni enkekt räkna ut vad frakten blir. Nu är det en enhetlig avgift så för en figur kanske fraktdelen blev lite dyrare än vanligt, men tänk dig en ett 20 kilos paket så blir den istället löjligt låg.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Men nu har de hänt att jag köpt en figur för 371 kr totalt inkl frakt[...]

Låter helt knäppt då jag det är under 500 kr och en gåva, plus att det tidigare inte tillkommit något utan det kommit ner i brevlådan.

Öh nej, du har inte köpt en gåva...

Skrivet av ericsundell2:

Jag tror att de är någe skumt då nummrena är tagna ur luften. Desutom är det sjuka kostnader för något som inte alls är dyrt eller elektronik utan en leksak som är en GÅVA!

Men tack för infon, jag ringer till dom imorgon så ska de förklara för mig allt detta. Kan juh inte stämma.

För info så står det även gåva på paketet och i min avi som jag fått.

Det var ju inte gåva? De behöver inte anta att det är en gåva bara för att det står på paketet.

Tror knappast att posten kommer ändra sig, du får nog var glad för alla gånger du kom undan istället. Möjligtvis hade det gått om det i paketet fanns en lapp där det stod "grattis på födelsedagen från Mamma", att det bara är ikryssat "gift" på CN22-deklarationen och avsändare "XYZ Electronics, Kowloon, Hong Kong, China" lär inte gå så bra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

"Nu har jag köpt"
"Det är en gåva"

Hur ska du ha det?
Fanns det kvitto/följesedel i/på kartongen?

161kr låter rimligt.
Fick betala nästan 11000:- för saker som kostade 3400:- i butik i USA när det var transporterat,tullat o momsat.
Det kostar att handla utanför EU.

Permalänk
Skrivet av zlim:

Posten tar 100 spänn, då är det frakt och postförskottsavgift där, kolla själv på postens hemsida så ser ni vad postförskottsavgiften är, sen kan ni enkekt räkna ut vad frakten blir. Nu är det en enhetlig avgift så för en figur kanske fraktdelen blev lite dyrare än vanligt, men tänk dig en ett 20 kilos paket så blir den istället löjligt låg.

Skrivet av mfm:

Öh nej, du har inte köpt en gåva...

Det var ju inte gåva? De behöver inte anta att det är en gåva bara för att det står på paketet.

Tror knappast att posten kommer ändra sig, du får nog var glad för alla gånger du kom undan istället. Möjligtvis hade det gått om det i paketet fanns en lapp där det stod "grattis på födelsedagen från Mamma", att det bara är ikryssat "gift" på CN22-deklarationen och avsändare "XYZ Electronics, Kowloon, Hong Kong, China" lär inte gå så bra.

Skrivet av Zubbe:

"Nu har jag köpt"
"Det är en gåva"

Hur ska du ha det?
Fanns det kvitto/följesedel i/på kartongen?

161kr låter rimligt.
Fick betala nästan 11000:- för saker som kostade 3400:- i butik i USA när det var transporterat,tullat o momsat.
Det kostar att handla utanför EU.

En gåva/present. Det är skrivet på paketet.

161 kr för nått som kostade 260kr plus frakt är ganska mycket. 62 % av priset på varan. Det är galet, tycker jag iallfall.

Tror inte du betalade 11000 kr , snarare 1100 men fortf är väldigt mycket extra för en leksak. Det är inte massa datorprodukter eller liknande utan en leksak.

Aja får kolla imorrn. Känns jävligt surt då den blev VÄLDIGT mycket dyrare i förhållande till värdet pga av detta.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Tror inte du betalade 11000 kr , snarare 1100 men fortf är väldigt mycket extra för en leksak. Det är inte massa datorprodukter eller liknande utan en leksak.

Nope, jag hade fel, var ett tag sen, det var "bara" 9500.

Beställde 2 konverteringssatser för sammanlagt 3532kr
Handling fee 90kr
frakt 3418kr
tull 6% 423kr
moms 25% 1866kr
Paypal exchange fee 50kr
Postens avgift för att skicka räkning med tull o moms 60kr
Alt som allt 9439kr för något som kostar 3532kr i USA

Det som jag tycker är fel är att man får betala tull på frakten. sen får du betala moms på alltihopa, även tullen, står iofs klart o tydligt på tullens sida men ändå märkligt.
Frakten är ju inget du har "nytta" av.

Din uträkning borde bli:
Grejer med frakt 371:-
Tull 6.5% 23:-
Moms 25% 98:-
Avgift för faktura 60:-
23+98+60= 181kr

Permalänk
Skrivet av Zubbe:

Nope, jag hade fel, var ett tag sen, det var "bara" 9500.

Beställde 2 konverteringssatser för sammanlagt 3532kr
Handling fee 90kr
frakt 3418kr
tull 6% 423kr
moms 25% 1866kr
Paypal exchange fee 50kr
Postens avgift för att skicka räkning med tull o moms 60kr
Alt som allt 9439kr för något som kostar 3532kr i USA

Det som jag tycker är fel är att man får betala tull på frakten. sen får du betala moms på alltihopa, även tullen, står iofs klart o tydligt på tullens sida men ändå märkligt.
Frakten är ju inget du har "nytta" av.

Din uträkning borde bli:
Grejer med frakt 371:-
Tull 6.5% 23:-
Moms 25% 98:-
Avgift för faktura 60:-
23+98+60= 181kr

Ringde idag till postens kundtjänst. Pratade med en kärring som var den mest otrevliga jävel jag varit med om på länge. Hon ska inte jobba i en kundtjänst. Jag frågade avrför det kostade massa extra var på hon sa att 61 kr av 161 är moms och 100 kr är en avgift de alla tar ut.

Då frågade jag varför de tar ut 100 kr och vad det är för avgift, vad den går till var på jag fick - Det är en avgift posten tar ut , så är det bara!

Jag frågade igen vad ingår och varför 100 kr då det är jäkligt dyrt, var på hon svarade igen - Det är bara så. Posten tar alltid ut denna avgift.

Jag fick inget svar varför det är 100 kr och vad detta går till. Hon ville inte säga det plus att hon varit riktigt otrevlig och snorkig. usch.

Sen står det på pappret och hon säger att 61 kr är moms vilket man ska betala och det är ok. Dock 61 kr av vad för 25% av värdet är inte 61. Så frågan är var ifrån de fått de nummret.

0.25*371=92,75 (371 total kostnad inkl frakt)
0.25*261=65,25 (261 kr är endast för varan)

Så 61 kr för moms stämmer inte heller. Aja betalade och fick grejorna iallfall men varför ska man betala 100 kr för något man inte får reda på vad det är?

Jag frågade även om jag beställer en kossa på 400 kg blir det fortfarande 100 kr i denna avgift varpå hon inte kunde svara. Utan hon la på luren utan att säga något mer.

Aja skitsamma, hon sa att gåvor är 200 kr eller mindre så att ni vet för framtiden. Dock verkade hon inte veta så mycket så ta detta med 1 stor påse salt.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.

Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.

Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Har sett det där men seriöst tycker du att man ska betala 100 kr för en figur på 200 kr i avgift bara för att?

Först moms, sen avgift och sen frakt och sen figurer. Jag tycker att en liten avgift är ok men de borde snarare vara baserat på storlek och vikt. Så köper du en fjäder från asien blir avgiften extremt liten men köper du en 400 kg ko blir den hög.

Aja, systemet är riktigt dåligt.

Någon som vet hur man kan deklarera varorna själva så man slipper denna avgift?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Har sett det där men seriöst tycker du att man ska betala 100 kr för en figur på 200 kr i avgift bara för att?

Först moms, sen avgift och sen frakt och sen figurer. Jag tycker att en liten avgift är ok men de borde snarare vara baserat på storlek och vikt. Så köper du en fjäder från asien blir avgiften extremt liten men köper du en 400 kg ko blir den hög.

Aja, systemet är riktigt dåligt.

Någon som vet hur man kan deklarera varorna själva så man slipper denna avgift?

Du förstår inte att det är en avgift som alltid tas? Som hon sa i telefonen....
Kvittar vad varan kostade, dessutom är det ingen gåva om du har betalt för den.
Det kvittar hur mycket gåva det står på förpackningen..

Permalänk

Har beställt mycket från Kina. Skickar alltid iväg ett mail och ber dem att ej skriva priser och ibland skicka vissa saker som "gåvor"
80% av ggrna så går det alldeles utmärkt!

Visa signatur

|||

Permalänk

Avgiften på 100:- är en hanteringsavgift för importdeklarationen, hur mycket arbete/lång tid det tar beror inte på om varans värde är 200:- eller 1.000:-, pappersexercisen tar lika lång tid vilket som.
Vet inte om möjligheten finns att göra importdeklaration själv som privatperson, men det är inget enkelt arbete för en som inte vet vad det handlar om.
Det är bara att inse att om man ska handla från länder utanför EU så tillkommer det kostnader, om man inte kollar upp dessa innan så får man veta det när det är dags att lösa ut prylarna. Ibland lönar det sig ordentligt att importera, ibland inte.

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk

Ett trick som jag använde förr i tiden när jag handlade från USA och England var att be säljaren bifoga ett kvitto på halva beloppet och sedan posta ett kvitto på resten i ett vanligt brev, det besparade mig en del tullavgifter. Det är många år sedan (preskiberat sedan länge) och tullen hade svårt att kolla upp vad olika prylar kostade eftersom varken Google eller andra hjälpmedel fanns.

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du förstår inte att det är en avgift som alltid tas? Som hon sa i telefonen....
Kvittar vad varan kostade, dessutom är det ingen gåva om du har betalt för den.
Det kvittar hur mycket gåva det står på förpackningen..

Klart jag fattar det. Men varför 100 kr och, det är galet högt för massa billiga produkter. Plus hon ville inte förklara vad som ingick
i den avgiften vilket gjorde att jag blev irriterad. Hon slingrade sig som attans.

Tycker fortfarande det är galet och ska kontakta säljaren nästa gång innan och skriva ner värdet.

Kul om du köper en sak för 200 kr så får du betala 75% extra för skitsaker här i Sverige. Jag tror de gick på någon sekund att se att mitt paket var en leksak och inget annat.

Aja , what is done is done. Men någon som vet hur man deklarerar saker själv och om det är svårt?=)

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av ericsundell2:

Klart jag fattar det. Men varför 100 kr och, det är galet högt för massa billiga produkter. Plus hon ville inte förklara vad som ingick
i den avgiften vilket gjorde att jag blev irriterad. Hon slingrade sig som attans.

Tycker fortfarande det är galet och ska kontakta säljaren nästa gång innan och skriva ner värdet.

Kul om du köper en sak för 200 kr så får du betala 75% extra för skitsaker här i Sverige. Jag tror de gick på någon sekund att se att mitt paket var en leksak och inget annat.

Aja , what is done is done. Men någon som vet hur man deklarerar saker själv och om det är svårt?=)

Det krävs ju fortfarande lika mkt arbete från postens sida för att deklarera varan oavsett om värdet är 50 000 eller 100kr. Därav är avgiften samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Aja skitsamma, hon sa att gåvor är 200 kr eller mindre så att ni vet för framtiden. Dock verkade hon inte veta så mycket så ta detta med 1 stor påse salt.

Det är enligt Tullverkets hemsida 400kr på gåvor..