Permalänk
Medlem

Öppet köp-fråga

Edit: Dustin Home löste allt och jag är väldigt tacksam för detta. Tack Dustin Home!

Först och främst är detta inte en tråd för att nervärdera eller kritisera Dustin home, det är inte min avsikt. Jag vill bara ha ett svar på en enkel fråga. För det andra kan ni på spara på moralkakorna, jag vet att felet är mitt från början p.g.a att jag inte kunde kolla produkten med en gång, mitt fel - INTE Dustin homes. OK?

Jag beställer produkter och får hem dem. P.g.a vissa skäl öppnade jag inte förpackningen på en av produkterna förrens 30 dagar efter. När jag öppnade och kollade såg jag dels att skicket inte var helt godkänt (bubblor och sprickor i lack = tillverkningsfel) men även att själva funktionen på produkten inte riktigt var som jag trodde.

Ringde kundtjänst och blev nekad retur på "öppet köp" p.g.a bruten förpackning men fick alternativet att få en ny likadan produkt p.g.a dess skick.

Dustin home har 60 dagars öppet köp vid obruten förpackning, det har gått 30 dagar.

Borde inte jag då helt enkelt kunna returnera produkten p.g.a skicket, få en ny oöppnad produkt, använda "öppet köp 60 dagar" på den oöppnade? För jag blev helt nekad av kundtjänst med svaret "Det funkar inte så" när jag frågade om denna möjlighet.

Jag undrar bara vad man har för möjligheter ur KKL's synpunkt? Om man får en ersättningsprodukt som är oöppnad borde man väl kunna returnera denna så länge det är inom tidsramen för butikens "öppet köp" och beställningsdatumet? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Förstår inte riktigt problemet, du får en ny vara. det är väl bra service eller?
Kanske jag missuppfattat så förklara gärna för mig isåfall.

Läste lite mer och fattar något mer
Skicka bara tillbaka den nya oöppnade varan direkt, begär pengarna tillbaka eller tillgodo och köp något annat.
Har aldrig haft problem med Dustin och har handlat rejält där sen många år tillbaka.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Du blev erbjuden ett nytt exemplar av produkten? Förstår verkligen inte problemet.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Förstår inte riktigt problemet, du får en ny vara. det är väl bra service eller? Kanske jag missuppfattat så förklara gärna för mig isåfall.

Såg att en del hade försvunnit vid copy/paste..

P.g.a hur produkten var tillverkad så var funktionen och användningssättet helt annorlunda än vad jag trodde och gör att produkten inte är användbar för mig överhuvudtaget. Jag vill alltså utnyttja öppet köp p.g.a ånger.

Enligt Dustin homes kundtjänst får jag inte returnera ersättningsprodukten även om den är oöppnad inom deras "öppet köp 60 dagar".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har för juridiskt stöd, menditt öppna köp har ju löpt ut.

Har jag förstått rätt när du säger att du öppnade första förpackningen i syfte att bruka varan, där innehållet visade sig trasigt, och sedan därefter bestämt dig för att du vill ha pengarna tillbaka? Du har alltså brutit förpackningen och därmed sagt ifrån dig din rätt till öppet köp. Nu får du en ny vara för att ersätta innehållet, men vill ha tillbaka ditt öppna köp som du avstod från?

Den där moralkakan känns ju rätt relevant. Du vill utnyttja Dustins välvilja för att återfå något du medvetet avsagt dig eftersom du tänkte öppna paketet från första början, inte returnera det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Såg att en del hade försvunnit vid copy/paste..

P.g.a hur produkten var tillverkad så var funktionen och användningssättet helt annorlunda än vad jag trodde och gör att produkten inte är användbar för mig överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Skicka ett mail och skriv det du skrev här, skicka sen tillbaka produkten oöppnad.
Har aldrig haft problem med det. Krångla inte till det så

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Först och främst är detta inte en tråd för att nervärdera eller kritisera Dustin home, det är inte min avsikt. Jag vill bara ha ett svar på en enkel fråga. För det andra kan ni på spara på moralkakorna, jag vet att felet är mitt från början p.g.a att jag inte kunde kolla produkten med en gång, mitt fel - INTE Dustin homes. OK?

Jag beställer produkter och får hem dem. P.g.a vissa skäl öppnade jag inte förpackningen på en av produkterna förrens 30 dagar efter. När jag öppnade och kollade såg jag dels att skicket inte var helt godkänt (bubblor och sprickor i lack = tillverkningsfel) men även att själva funktionen på produkten inte riktigt var som jag trodde.

Ringde kundtjänst och blev nekad retur på "öppet köp" p.g.a bruten förpackning men fick alternativet att få en ny likadan produkt p.g.a dess skick.

Dustin home har 60 dagars öppet köp vid obruten förpackning, det har gått 30 dagar.

Borde inte jag då helt enkelt kunna returnera produkten p.g.a skicket, få en ny oöppnad produkt, använda "öppet köp 60 dagar" på den oöppnade? För jag blev helt nekad av kundtjänst med svaret "Det funkar inte så" när jag frågade om denna möjlighet.

Jag undrar bara vad man har för möjligheter ur KKL's synpunkt? Om man får en ersättningsprodukt som är oöppnad borde man väl kunna returnera denna så länge det är inom tidsramen för butikens "öppet köp" och beställningsdatumet? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet är dessa 60 dagar inget de måste ha enligt lag, det de måste gå med på är ångerrätt inom 14 dagar eftersom det är lagstadgat enligt distansavtalslagen. Tycker till och med det låter rimligt att man inte får byta en vara för att sedan direkt lämna tillbaka den på öppet köp... Du har ju trots allt inte köpt just den reklamerade varan...
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Skrivet av TompiQ:

Nu vet jag inte vad du har för juridiskt stöd, menditt öppna köp har ju löpt ut.

Har jag förstått rätt när du säger att du öppnade första förpackningen i syfte att bruka varan, där innehållet visade sig trasigt, och sedan därefter bestämt dig för att du vill ha pengarna tillbaka? Du har alltså brutit förpackningen och därmed sagt ifrån dig din rätt till öppet köp. Nu får du en ny vara för att ersätta innehållet, men vill ha tillbaka ditt öppna köp som du avstod från?

Den där moralkakan känns ju rätt relevant. Du vill utnyttja Dustins välvilja för att återfå något du medvetet avsagt dig eftersom du tänkte öppna paketet från första början, inte returnera det.

Bra formulerat, önskar jag kunde sagt det lika bra själv...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem

Öppet köp är något som butiken tar på sig själva och de sätter därmed också reglerna. Så KKL kan inte ge dig någon hjälp här.

Jag tycker att du skulle ringa och prata snällt med Dustin igen så kanske det löser sig. Dustin har aldrig svikit mig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Såg att en del hade försvunnit vid copy/paste..

P.g.a hur produkten var tillverkad så var funktionen och användningssättet helt annorlunda än vad jag trodde och gör att produkten inte är användbar för mig överhuvudtaget. Jag vill alltså utnyttja öppet köp p.g.a ånger.

Enligt Dustin homes kundtjänst får jag inte returnera ersättningsprodukten även om den är oöppnad inom deras "öppet köp 60 dagar".

Skickades från m.sweclockers.com

Öppet köp regleras inte genom KKL, det är helt upp till butiken att definiera villkoren.
Men precis som du säger borde du rimligen kunna returnera den oöppnade varan. Du har ju inte så många alternativ att välja på så vad har du att förlora?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av TompiQ:

Nu vet jag inte vad du har för juridiskt stöd, menditt öppna köp har ju löpt ut.

Har jag förstått rätt när du säger att du öppnade första förpackningen i syfte att bruka varan, där innehållet visade sig trasigt, och sedan därefter bestämt dig för att du vill ha pengarna tillbaka? Du har alltså brutit förpackningen och därmed sagt ifrån dig din rätt till öppet köp. Nu får du en ny vara för att ersätta innehållet, men vill ha tillbaka ditt öppna köp som du avstod från?

Den där moralkakan känns ju rätt relevant. Du vill utnyttja Dustins välvilja för att återfå något du medvetet avsagt dig eftersom du tänkte öppna paketet från första början, inte returnera det.

Hade du pratat med den kvinnan på kundtjänst som jag pratade med hade helt andra ord än "välvilja" kommit upp.

För övrigt var förpackningen aldrig förseglad, ingen tejp / plast / lim.. Inget, den var nästan öppnad av sig själv i det yttre emballaget.

Skrivet av giplet:

Öppet köp är något som butiken tar på sig själva och de sätter därmed också reglerna. Så KKL kan inte ge dig någon hjälp här.

Jag tycker att du skulle ringa och prata snällt med Dustin igen så kanske det löser sig. Dustin har aldrig svikit mig.

Svårt att märka men jag är absolut inte en sådan som brusar upp eller skriker. Jag är väldigt lugn när jag pratar med kundtjänster.

Dustin har inte svikit mig på fler år, har aldrig hänt innan förrens nu.

Inte någonstans står det att man inte ska få kunna utnyttja "öppet köp" på en "ersättningsprodukt" i deras Försäljningsvilkor;

Citat:

För varor där ångerrätten enligt distansavtalslagen gått ut accepterar Dustin home AB retur mot full återbetalning av köpeskillingen i upp till 60 dagar efter fakturadatum. För att åberopa öppet köp får produkten ej vara öppnad, använd eller förstörd.

Produkten kommer ju inte vara öppnad, och det är ju exakt den produkten jag beställt som jag kommer få på nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem precis nu med ram som min dator inte klarade av att stödja av någon anledning. Ramet kom som rekomenderat ram och det funkade bra i 10 minuter ungefär innan bluescreen, skickade tillbaks ramet och fick en helt ny produkt några dagar senare. Samma problem kvarstod så det var tydligen problem med mitt moderkort antar jag(har några år på nacken).

Det jag gjorde då var att jag ringde dustin och förklarade mitt problem och att jag är student och detta köp var en nödvändig men rejäl investering för mig. Killen jag pratade med sa att han skulle kolla med sin chef och dom beslöt att återköpa ramet av mig, alla pengarna tillbaka. Skickade tillbaka produkten idag, så jag är jättenöjd med deras service. Jag vet inte vad du bör göra för att få hjälp av dom men jag tänkte jag kunde berätta om min erfarenhet med dom.

Tråkigt med dina problem förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arsmus:

Jag hade samma problem precis nu med ram som min dator inte klarade av att stödja av någon anledning. Ramet kom som rekomenderat ram och det funkade bra i 10 minuter ungefär innan bluescreen, skickade tillbaks ramet och fick en helt ny produkt några dagar senare. Samma problem kvarstod så det var tydligen problem med mitt moderkort antar jag(har några år på nacken).

Det jag gjorde då var att jag ringde dustin och förklarade mitt problem och att jag är student och detta köp var en nödvändig men rejäl investering för mig. Killen jag pratade med sa att han skulle kolla med sin chef och dom beslöt att återköpa ramet av mig, alla pengarna tillbaka. Skickade tillbaka produkten idag, så jag är jättenöjd med deras service. Jag vet inte vad du bör göra för att få hjälp av dom men jag tänkte jag kunde berätta om min erfarenhet med dom.

Tråkigt med dina problem förresten.

Fick kontakt med Dustins kundombudsman som förklarade att jag hade fel men även samtidigt att Dustins kundtjänst även var lite väl "oflexibla" då de kunde gått med på det.

Ibland får man oturen att det sitter en sur och otrevlig kärring på kundtjänst som är elakare än Hitler och då är det kört vilket innebär att man måste kontakta kundombudsmannen (som för övrigt var riktigt trevlig och snäll).

Så, problem löst. Tack till Dustin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Grymt, kul o höra

Permalänk
Medlem

Nästa gång, anonymisera gärna företaget som generell regel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nästa gång, anonymisera gärna företaget som generell regel.

Varför det? Förstår inte varför man inte kan diskutera företag?

Nu slutade det dessutom med att Dustin var jättesnälla och köpte tillbaka produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nästa gång, anonymisera gärna företaget som generell regel.

Som Killbom säger så löste Dustin problemet. Anledningen till att jag namngav företaget är för följande anledningar;

1. Undvika en massa inlägg som innehåller "Vilket företag var det?"
2. Direkt visa att det var ett stort, seriöst och omtyckt företag här på forumet
3. Hur många webbshoppar idag har 60 dagars öppet köp förutom Dustin (hittade inga andra).

Så det var lika bra kände jag. Men som sagt så löste sig allt. I framtiden kommer jag vara snabbare på att öppna paket och kolla så allt är OK för att undvika ev. problematik med deras kundtjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

jag håller med...det är i allas intresse att skriva ut vilket företag det handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Hej!
Och jag tycker det är bra att företaget skrivs med namn. Vi får en väckarklocka, vi kan se över våra rutiner. Så länge diskussionen håller sig på en bra nivå och att det inte sker några personangrepp så är jag helt för detta.

Skönt att detta ärende löste sig på ett bra sätt. Ha en bra dag alla.
//Niklas

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Därför att vi övriga kunder nu får betala för att TS inte vill ta ansvar för sina egna fel. Det är uppenbart att TS dragit in företagsamn för att försöka generera badwill för Dustin så de skall vara extra snälla och fixa hans misstag åt honom. Varför kan vuxna människor inte ta ansvar för sina egna fel?

Helt och hållet fel, det var absolut inte anledningen till att jag namngav företaget. Jag t.o.m skrev ju det först av allt att tråden inte är gjord för att kritisera eller på något sätt prata illa om Dustin Home utan var enbart för att ställa en enkel fråga. Anledningarna till varför jag namngav företaget direkt kan du se i mitt inlägg ovan.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Därför att vi övriga kunder nu får betala för att TS inte vill ta ansvar för sina egna fel. Det är uppenbart att TS dragit in företagsamn för att försöka generera badwill för Dustin så de skall vara extra snälla och fixa hans misstag åt honom. Varför kan vuxna människor inte ta ansvar för sina egna fel?

Kan inte annat än att hålla med. Finns otaliga trådar där företagen ger med sig trots kunden har fel. Helt ok att man skapar en tråd för att få mer kött på benen inför en evt. tvist, men skit i att namnge företaget. Har man däremot rätten på sin sida och företaget i fråga bara jävlas ska man givetvis kunna varna andra.

Skrivet av Electrix:

Helt och hållet fel, det var absolut inte anledningen till att jag namngav företaget. Jag t.o.m skrev ju det först av allt att tråden inte är gjord för att kritisera eller på något sätt prata illa om Dustin Home utan var enbart för att ställa en enkel fråga. Anledningarna till varför jag namngav företaget direkt kan du se i mitt inlägg ovan.

Mycket möjligt att du inte vill skada företaget men vad tror du kommer fram på en googling?
"Problem med öppet köp från Dustin home" eller
"jag vet att felet är mitt från början p.g.a att jag inte kunde kolla produkten med en gång, mitt fel - INTE Dustin homes. OK?"

Dessa trådar skadar faktiskt företagen då många endast läser överskriften. Visst kan stora företag som Dustin klara av sånt men det kan vara förödande för mindre företag.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bra sagt screamin-daemon!

Det var ju som sagt tydligt i själva meddelandet, men inte titeln på posten. Jag som alltid fått drömservice från Dustin klickade in mig och tänkte att gud vad konstigt att någon har haft problem med Dustin, de som brukar vara så förbannat smidiga.