Permalänk
Medlem

Styra sitt rum via mobilen!

Hejsan!

Nu äre som så att jag ska få ett nytt rum i källaren, ingen ström eller liknande dragen förutom ett par förlängnings kablar från ett annat rum så det finns lite ström i rummet.

Kom på idéen att varför inte göra rummet lite mer modernt? Typ styra ljus, sätta på o av ström till datorn, tvn, router osv.

Då äre som så att jag har försökt googlat lite men det finns så lite om just det här. Hur man ska göra, var kan man inhandla grejerna, smidiga och inte allt för dyra lösningar eller komplicerade.

Har ett presentkort på clas ohlson på ett x antal tusen, så helst vill jag att ni länkar ditt om det ska handlas något.

Får be om ursäkt för min stavning, har dyslexi.
Denna tråd kan mycket väl vara felpostad får be om ursäkt i så fall, visste inte riktigt vart denna tråd skulle vara.

Är sjukt tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh StarKzz

Permalänk
Medlem

Från vad jag sett så är det otroligt dyrt att köpa ett 'helt' paket som är färdigställt. Men att göra det själv kan vara lite svårare men dock också billigare. Billigast blir nog att kontrollera strömmen med microkontroller och egen app till Android telefon. Finns säkert några billigare alternativ som är ett 'helt' paket av småföretag eller privatpersoner. Men tror inte Clas Ohlson har något.

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rrstr%C3%B6mbrytarset-3-...
Finns ju sådana. Inte direkt till mobilen men kanske värt att titta på.
Annars låter det som något man får bygga och programmera själv via wifi nätet antar jag skulle gå att göra något spännande.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

snabbt google, hittade en för iphone om du nu har det.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.394926/styr-hemmet-med-dina-a...

här är länk till fjärrbrytare:
http://www.clasohlson.com/se/se/b/el/timer-brytare/fj%C3%A4rr...

Den blåa är troligtvis till det jag länkade först. Via Wi-fi till iphone.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpyTec:

Från vad jag sett så är det otroligt dyrt att köpa ett 'helt' paket som är färdigställt. Men att göra det själv kan vara lite svårare men dock också billigare. Billigast blir nog att kontrollera strömmen med microkontroller och egen app till Android telefon. Finns säkert några billigare alternativ som är ett 'helt' paket av småföretag eller privatpersoner. Men tror inte Clas Ohlson har något.

Mjo, har förstått att köpa hela packet verkar oerhört dyrt.
Behöver inte vara så advancerat, bara nån typ av app eller något där jag kan sätta på o av saker o kanske avläsa något om möjligt

Skrivet av Pejnar:

http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rrstr%C3%B6mbrytarset-3-...
Finns ju sådana. Inte direkt till mobilen men kanske värt att titta på.
Annars låter det som något man får bygga och programmera själv via wifi nätet antar jag skulle gå att göra något spännande.

Har funderat på såna med, men är väl ganska teknisk av mig men inte just inom programmering och sådant
Men annars så skulle de kanske kunna slås ihop med något.

Skrivet av dulingen:

snabbt google, hittade en för iphone om du nu har det.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.394926/styr-hemmet-med-dina-a...

här är länk till fjärrbrytare:
http://www.clasohlson.com/se/se/b/el/timer-brytare/fj%C3%A4rr...

Den blåa är troligtvis till det jag länkade först. Via Wi-fi till iphone.

Har en Htc, android men skulle ju inte vara fel om de funka till båda två. För man kanske byter telefon någon gång...

Om någon har gjort något liknande eller hittar någon bra bygglogg någonstans så kan ni ju gärna hjälpa mig o förverkliga mina drömmar

Permalänk
Medlem

Tellstick går ju att styra via datorn och telefon oavsett operativ system. Men det är många tusen om ett helt rum ska kunna styras.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

En raspberrypi kirrar biffen! Köp till valfritt relä kort och programmera en enkel webapp.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=8X6PgYaegz0

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

här har du 2st olika ljuskällor som kan kontrolleras via telefonen. vet inte när dom släpps dock
http://www.kickstarter.com/projects/702772580/ube-wifi-connec...
http://www.kickstarter.com/projects/limemouse/lifx-the-light-...

Permalänk
Medlem

Vi använder dessa http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rrstr%C3%B6mbrytarset-3-... pch sedan en tellstick kopplat in i en raspberry pi, har ett program som lägger upp alla kontakterna på en hemsida som man kan nå med tex mobilen, kan även fixa dimmning, schemalagd av/på osv, minns inte nu dock vilket program det är vi kör och kan inte kolla då jag inte är hemma.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

här har du 2st olika ljuskällor som kan kontrolleras via telefonen. vet inte när dom släpps dock
http://www.kickstarter.com/projects/702772580/ube-wifi-connec...
http://www.kickstarter.com/projects/limemouse/lifx-the-light-...

Har sett ett liknade koncept som inte har släppts än. Precis sånt här en annan väntar på.

brukar glutta på Kjell & Co efter lite skit.

http://www.kjell.com/teman/det-tradlosa-hemmet

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Köp en tellstick NET på clasohlson, och en mängd fjärrströmbytare av märket Nexa så är du hemma. Det finns appar till iOS och Android vad jag vet.

Tänk bara på att det tar en jääääävla tid att pilla ihop så att allt blir som man vill (:

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

om du vill styra ström o dimmar och lite sånt kanske du är ute efter ett knx system?

Permalänk
Medlem

skaffa en tellstick eller en rfxtrx + några nexa brytare + switchking + eventghost och sen är du i hamn!

Permalänk
Skrivet av Pejnar:

http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rrstr%C3%B6mbrytarset-3-...
Finns ju sådana. Inte direkt till mobilen men kanske värt att titta på.
Annars låter det som något man får bygga och programmera själv via wifi nätet antar jag skulle gå att göra något spännande.

jag har sådana, använder den bar till tv:n då den brukar lysa mig i ansiktet när den är avstängd, men till exempel taklampan är ju en annan kontakt så blir lite svårt

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av StarKzz:

Får be om ursäkt för min stavning, har dyslexi.

En eloge till dig för att du ändå gör ditt bästa istället för att bara kladda ner något oläsligt och hävda att du inte behöver försöka. Det var inga problem att läsa ditt inlägg!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Detta ser ju väldigt intressant ut, ska nog inhandla mig en TellStick Net och ett par strömbrytare.
Men såg att oerhört många använder också rasberry pi, och typ HomeAutomation, Eventhghost.
Har inte förstått dock vad allt används för?
Tellstick net: Tar hand om alla signaler och är typ huvudcentralen?
Rasberry pi: Typ någon "dator" som lagrar o hjälper tellstick på nåt sätt?
HomeAutomation: Ett program som drivs av rasberryn, som typ en hemsida som visar vad som är på osv?

Någon som kan hjälpa mig och förklara vad jag behöver för något och vad allt gör?
Vad behöver jag för något, och vad behöver jag saken till?

EDIT:

Skrivet av HurMycket:

En eloge till dig för att du ändå gör ditt bästa istället för att bara kladda ner något oläsligt och hävda att du inte behöver försöka. Det var inga problem att läsa ditt inlägg!

Tack så mycket, glädjer o höra sådant. Ofta får man bara höra lär dig stava osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

jag har sådana, använder den bar till tv:n då den brukar lysa mig i ansiktet när den är avstängd, men till exempel taklampan är ju en annan kontakt så blir lite svårt

Finns många andra som bla är inbyggda i väggen, dessa skulle du tex kunna ha till en taklampa/kökslampa http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-p%C3%A5-av-N...

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Jo men då är det lika mycket pengar till. Inte så mycket men fick de andra en gång så ville använda de till nåt smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Detta ser ju väldigt intressant ut, ska nog inhandla mig en TellStick Net och ett par strömbrytare.
Men såg att oerhört många använder också rasberry pi, och typ HomeAutomation, Eventhghost.
Har inte förstått dock vad allt används för?
Tellstick net: Tar hand om alla signaler och är typ huvudcentralen?
Rasberry pi: Typ någon "dator" som lagrar o hjälper tellstick på nåt sätt?
HomeAutomation: Ett program som drivs av rasberryn, som typ en hemsida som visar vad som är på osv?

Någon som kan hjälpa mig och förklara vad jag behöver för något och vad allt gör?
Vad behöver jag för något, och vad behöver jag saken till?

EDIT:

Tack så mycket, glädjer o höra sådant. Ofta får man bara höra lär dig stava osv..

Tellstick
Är som en router för trådlöst nätverk, men... Tellstick bygger på en gammal standard för trådlöst nätverk som går jääääättelångsamt. Däremot passar det utmärkt för homeautomation vågen som är på gång nu. Finns konkurrerande system men Tellstick blev populär för hemmabyggare.

Raspberry Pi
Ett projekt med billiga enkortssystem för att lära barn i fattiga länder programmera. Blev jättepopulärt i västvärlden då den var så billig och samtidigt kunde spela upp HD film t.ex. Man köper ett kretskort stort som en handflata för 500:- och installerar olika minivarianter av linux.

HomeAutomation
Program som styr Tellstick, som du säger. Använder websida som gränssnitt så den kan styras från varsomheklst.

Btw, Philips har släppt ett system med RGB lampor som du kan sätta i dina vanliga lampor hemma. De kan automatiseras men starterkittet är ganska dyrt.
Philips HUE

Edit: Tellstick är alltså endast till homeautomation, finns en del tillbehör och mottagare mm.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tellstick
Är som en router för trådlöst nätverk, men... Tellstick bygger på en gammal standard för trådlöst nätverk som går jääääättelångsamt. Däremot passar det utmärkt för homeautomation vågen som är på gång nu. Finns konkurrerande system men Tellstick blev populär för hemmabyggare.

Raspberry Pi
Ett projekt med billiga enkortssystem för att lära barn i fattiga länder programmera. Blev jättepopulärt i västvärlden då den var så billig och samtidigt kunde spela upp HD film t.ex. Man köper ett kretskort stort som en handflata för 500:- och installerar olika minivarianter av linux.

HomeAutomation
Program som styr Tellstick, som du säger. Använder websida som gränssnitt så den kan styras från varsomheklst.

Btw, Philips har släppt ett system med RGB lampor som du kan sätta i dina vanliga lampor hemma. De kan automatiseras men starterkittet är ganska dyrt.
Philips HUE

Skitkul när det kommer fler som är intresserade av samma saker.
Philips HUE var helt klart intressant förutom priset Men det kommer säkert att ändra sig snart.

Hittade en annan butik som håller på med WIFI lampor.
http://www.celights.se/store/category/wifi-ljus-k%C3%A4llor-1...

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Skitkul när det kommer fler som är intresserade av samma saker.
Philips HUE var helt klart intressant förutom priset Men det kommer säkert att ändra sig snart.

Hittade en annan butik som håller på med WIFI lampor.
http://www.celights.se/store/category/wifi-ljus-k%C3%A4llor-1...

Du skaffar detta intresse vid rätt tid, Homeautomation är på uppgång i elektronikbranschen och Siliconvalley delen av världen. Apple köpte nyligen ett företag i branschen och Philips hoppade som sagt på tåget.

Intressant lösning, den ena var ju RGB och den andra kunde ändra Kelvin. Kolla recension på Philips HUE, mest användbart verkar vara att kunna schemalägga belysning. Men Philips var lite dålig på det, men har för mig att de skulle öppna upp API:et för andra utvecklare. Lampor som tänds långsamt på morgonen, går av när man är på jobbet, på tills man kommer hem och dimmar ner när det är dags att sova.

Jag hoppas det blir standard så att fler prylar går att styras. Kolla även in Nest. Snyggaste produkten och Tony Stark-häftig.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Kan ju kolla lite vad som går på den fasen först, kanske inte kan ladda på alltför mycket som drar ström om det bara är en förlängningskabel dragen från annat rum.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Du skaffar detta intresse vid rätt tid, Homeautomation är på uppgång i elektronikbranschen och Siliconvalley delen av världen. Apple köpte nyligen ett företag i branschen och Philips hoppade som sagt på tåget.

Intressant lösning, den ena var ju RGB och den andra kunde ändra Kelvin. Kolla recension på Philips HUE, mest användbart verkar vara att kunna schemalägga belysning. Men Philips var lite dålig på det, men har för mig att de skulle öppna upp API:et för andra utvecklare. Lampor som tänds långsamt på morgonen, går av när man är på jobbet, på tills man kommer hem och dimmar ner när det är dags att sova.

Jag hoppas det blir standard så att fler prylar går att styras. Kolla även in Nest. Snyggaste produkten och Tony Stark-häftig.

Ja NEST var en cool produkt! Lite typiskt amerikanskt, men det funkar

Första steg här hemma är att byta ut varenda spotlight till dimbara ledlampor, sen ska det bli intressant om det var lite ändring på elräkningen.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Kanske inte kommer passa din prisklass men väldigt intressant och det sägs vara det bästa när det gäller fastighetsautomation på marknaden med över 300 företag bakom sig...KNX!

http://www.knx.org/se/knx/what-is-knx/

Permalänk
Medlem

Om du inte vill lägga ner mycket pengar på ett knx eller liknande system så är antigen tellstick, RFXCom eller zigbee lättast och billigast.

Tellstick net är ju en "egen" pryl som ansluts till nätverket direkt och styrs via telldus live. D.V.S du måste "koppla in ditt elnät till internet" mer eller mindre. Jag vet ej om det går att köra helt lokalt då jag har den äldre utrustningen. Det finns även tellstick duo och tellstick classic, varav classic är den som jag personligen använder (eller den ännu äldre egentligen, men det är väl samma pryl tror jag).

Den har jag kopplad till en server som sedan har switchking installerad, vilken styr allt. Switchking har även iOS och android appar och fungerar bra enligt mig i alla fall.

RFXCom är något liknande tellstick, fast mer kapabel.

zigbee, eller Z-Wave, är väl den nyaste och "bästa" för tillfället. Den har mer funktioner och använder 898Mhz-nätet vad jag förstått. Är väl kanske lite dyr imo.

Kolla lite på m.nu för mer information.

Fördelen med tellstick just nu i alla fall, är att det finns prylar att köpa nästan överallt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tellstick
Är som en router för trådlöst nätverk, men... Tellstick bygger på en gammal standard för trådlöst nätverk som går jääääättelångsamt. Däremot passar det utmärkt för homeautomation vågen som är på gång nu. Finns konkurrerande system men Tellstick blev populär för hemmabyggare.

Raspberry Pi
Ett projekt med billiga enkortssystem för att lära barn i fattiga länder programmera. Blev jättepopulärt i västvärlden då den var så billig och samtidigt kunde spela upp HD film t.ex. Man köper ett kretskort stort som en handflata för 500:- och installerar olika minivarianter av linux.

HomeAutomation
Program som styr Tellstick, som du säger. Använder websida som gränssnitt så den kan styras från varsomheklst.

Btw, Philips har släppt ett system med RGB lampor som du kan sätta i dina vanliga lampor hemma. De kan automatiseras men starterkittet är ganska dyrt.
Philips HUE

Edit: Tellstick är alltså endast till homeautomation, finns en del tillbehör och mottagare mm.

Perfekt förklaring, men då kom frågan behöver jag överhuvudtaget Raspberry pi?
För jag kan väl programmera rätt i Tellstick net? eller måste jag ha någon typ "dator" som hjälper tellsticken om man ska programmera o ha lite appar så man kan använda mobilen uppkopplad osv?

Skrivet av jackeB:

Kanske inte kommer passa din prisklass men väldigt intressant och det sägs vara det bästa när det gäller fastighetsautomation på marknaden med över 300 företag bakom sig...KNX!

http://www.knx.org/se/knx/what-is-knx/

Kostar lite väl mycket pengar, riktigt så mycket ska jag inte lägga ner påt. Annan sak när jag flyttar hemifrån osv.

Skrivet av Otur:

Om du inte vill lägga ner mycket pengar på ett knx eller liknande system så är antigen tellstick, RFXCom eller zigbee lättast och billigast.

Tellstick net är ju en "egen" pryl som ansluts till nätverket direkt och styrs via telldus live. D.V.S du måste "koppla in ditt elnät till internet" mer eller mindre. Jag vet ej om det går att köra helt lokalt då jag har den äldre utrustningen. Det finns även tellstick duo och tellstick classic, varav classic är den som jag personligen använder (eller den ännu äldre egentligen, men det är väl samma pryl tror jag).

Den har jag kopplad till en server som sedan har switchking installerad, vilken styr allt. Switchking har även iOS och android appar och fungerar bra enligt mig i alla fall.

RFXCom är något liknande tellstick, fast mer kapabel.

zigbee, eller Z-Wave, är väl den nyaste och "bästa" för tillfället. Den har mer funktioner och använder 898Mhz-nätet vad jag förstått. Är väl kanske lite dyr imo.

Kolla lite på m.nu för mer information.

Fördelen med tellstick just nu i alla fall, är att det finns prylar att köpa nästan överallt.

En fråga nu då om jag har fattat det här rätt så är switchking ett operativsystem för tellsticken? Alltså jag installerar switchking på tellsticken? eller installerar jag den på rasberryn pi? Vad kan jag göra med switchking? Har googlat lite o jag kan styra saker ? Men de kan man ju från början med tellsticken med ju eller har jag missförstått detta?

Sitter just nu o plockar ihop ett system o samlar information om hur de funkar med tellstick

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

En fråga nu då om jag har fattat det här rätt så är switchking ett operativsystem för tellsticken? Alltså jag installerar switchking på tellsticken? eller installerar jag den på rasberryn pi? Vad kan jag göra med switchking? Har googlat lite o jag kan styra saker ? Men de kan man ju från början med tellsticken med ju eller har jag missförstått detta?

Nja, switchking är ett 3:e parts tillägg eller server till tellstick där du kan styra direkt, schemalägga, sätta olika grundlägen (fönsterlampa + tv på, tak av. som ex.).
Det är samma princip som HomeAutomation.
Telldus (som gör tellstick) har egna mjukvaror till tellstick:en. TelldusCenter är rätt enkel och har inte så mycket att erbjuda i funktionalitetsväg. Telldus Live är bättre, men du måste ha datorn med tellsticken uppkopplad till nätet konstant (tror jag i alla fall).

Tellstick duo och classic behöver ha någon form av dator med ett OS på, där du sedan installerar Telldus mjukvara + eventuell 3:e parts.
Tellstick Net kopplas direkt i nätverket men fungerar bara med telldus live, om jag inte förstått det fel.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Nja, switchking är ett 3:e parts tillägg eller server till tellstick där du kan styra direkt, schemalägga, sätta olika grundlägen (fönsterlampa + tv på, tak av. som ex.).
Det är samma princip som HomeAutomation.
Telldus (som gör tellstick) har egna mjukvaror till tellstick:en. TelldusCenter är rätt enkel och har inte så mycket att erbjuda i funktionalitetsväg. Telldus Live är bättre, men du måste ha datorn med tellsticken uppkopplad till nätet konstant (tror jag i alla fall).

Tellstick duo och classic behöver ha någon form av dator med ett OS på, där du sedan installerar Telldus mjukvara + eventuell 3:e parts.
Tellstick Net kopplas direkt i nätverket men fungerar bara med telldus live, om jag inte förstått det fel.

Okej, mjo funderade på ett Tellstick Net så jag slipper o ha en dator igång hela tiden drar ju ström och låter en hel del.
Men kan jag ha ett tellstick net och ett 3:e parts tillägg som ghostevent, switchking?

EDIT:
"Switch King stödjer både Telldus TellStick och TellStick Duo (men inte TellStick Net).
Du kan schemalägga när du vill att dina enheter ska vara på i Switch King och sedan används en TellStick för att skicka signaler till fjärrströmbrytare för att uppnå önskat resultat. En TellStick är en sändare."

Så måste antingen ha Tellstick eller tellstick Duo, och för o kunna utföra alla funktioner kanske man ska ha Tellstick duo då?
Samt en rasberri pi som dator? Eller tänker jag fel? De drar ju lite ström osv?

Edit:
Plan på vad som ska inhandlas.
-Tellstick duo
-Rasberri pi
(Som kör tellsticken och har hand om den ungefär, som en server dator kan man säga)
- Inbyggnadsmottagare dimmer Nexa LWMR-210
(Har hand om taklampa)
- Fjärrströmbrytarset 2-pack Nexa EYCR2-2300
(så jag kan bryta ström till tv osv?)
- Nån termometer om jag hittar kan vara kul o lagra temperaturer utomhus med.

Mvh Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Okej, mjo funderade på ett Tellstick Net så jag slipper o ha en dator igång hela tiden drar ju ström och låter en hel del.
Men kan jag ha ett tellstick net och ett 3:e parts tillägg som ghostevent, switchking?

EDIT:
"Switch King stödjer både Telldus TellStick och TellStick Duo (men inte TellStick Net).
Du kan schemalägga när du vill att dina enheter ska vara på i Switch King och sedan används en TellStick för att skicka signaler till fjärrströmbrytare för att uppnå önskat resultat. En TellStick är en sändare."

Så måste antingen ha Tellstick eller tellstick Duo, och för o kunna utföra alla funktioner kanske man ska ha Tellstick duo då?
Samt en rasberri pi som dator? Eller tänker jag fel? De drar ju lite ström osv?

Edit:
Plan på vad som ska inhandlas.
-Tellstick duo
-Rasberri pi
(Som kör tellsticken och har hand om den ungefär, som en server dator kan man säga)
- Inbyggnadsmottagare dimmer Nexa LWMR-210
(Har hand om taklampa)
- Fjärrströmbrytarset 2-pack Nexa EYCR2-2300
(så jag kan bryta ström till tv osv?)
- Nån termometer om jag hittar kan vara kul o lagra temperaturer utomhus med.

Mvh Max

Här har du en trådlös termometer som kan skicka data på 433.92MHz bandet.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=340661&title=Jenkinsbird%20Tr%e5dl%f6s%20Extra%20S%e4ndare&

En raspberry blir ju som en enklare dator/server för tellsticken/programmet men du kan ju lika gärna använda en vanlig stationär dator (fast den drar då mer el) En raspberry drar vanligtvis runt 3.5w

Själv föredrar jag en duo eller en rfxtrx då de inte behöver kopplas upp emot telldus live och kan därför kopplas emot vilket program man vill

Telldus tellstick - skickar endast signaler och kan därför inte ta emot data ifrån t.ex termometrar
Telldus duo - fungerar som tellstick fast den kan även ta emot signaler.
Tellstick Net - kopplas på nätverk, alltid online emot telldus servrar och man blir på så sätt "fast" med deras program. Kan ta emot och skicka signaler ifrån samma enheter som duo

jämförelse av Telldus produkter

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

här har du 2st olika ljuskällor som kan kontrolleras via telefonen. vet inte när dom släpps dock
http://www.kickstarter.com/projects/702772580/ube-wifi-connec...
http://www.kickstarter.com/projects/limemouse/lifx-the-light-...

Väntar själv på 4 lampor från LiFX och kan i juli rapportera hur bra de fungerar. De var långt från billiga och den senare batchen kommer kosta ännu mer (ca 500 kr/lampa), så det kanske inte är något för TS.