AMD sockel FM1 och AM3 fasas ut under 2014

Permalänk
Melding Plague

AMD sockel FM1 och AM3 fasas ut under 2014

Efter många år på marknaden klämtar klockan för AMD:s plattformar med sockel FM1 och AM3 samt tillhörande processorer. Framtiden stavas FM2 och AM3+.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tycker jag är bra då am3+ plattan är bra mycket bättre och även bakåt kompatibel ifall någons am3 platta skulle gå sönder

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Betyder detta att Steamroller kommer rulla på AM3+ månne?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Betyder detta att Steamroller kommer rulla på AM3+ månne?

Det lär det ju göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Betyder detta att Steamroller kommer rulla på AM3+ månne?

Skrivet av Aleshi:

Det lär det ju göra.

Skulle kanske ändå vara bra om det kom en ny sockel snart, men kanske
dröjer till Excavator... Får för mig att siffran i AM-socklarna står för vilken
minnestyp de har stöd för, ex AM2/DDR2 och AM3/DDR3.
Bör då rimligtvis bli AM4/DDR4, kanske.

Men nuvarande socklar (FM1/AM3) kommer nog inte saknas.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Betyder detta att Steamroller kommer rulla på AM3+ månne?

Skulle tror det ja ..

Permalänk
Medlem

Då är det nog ändå värt att skaffa en FM2-processor!

Permalänk
Medlem

FM2 med ytterligare prissänkningar är så enormt prisvärt för casual gamers. Men jag tror inte casual gamers känner till detta. Vilket är väldigt synd för AMD

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Låter bra, men det blir nog Haswell till min nya stationära ändå, även ifall jag börjat gilla AMD.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

FM2 med ytterligare prissänkningar är så enormt prisvärt för casual gamers. Men jag tror inte casual gamers känner till detta. Vilket är väldigt synd för AMD

Det är så sant så. Har man en liten budget och inga krav på att spela bf3 eller crysis3 på högsta inställningarna så är fm2 riktigt prisvärt och lämnar mer utrymme för andra komponenter där det är dumt att snåla, typ nätagg och ssd (och kanske diskret grafik).

Synd bara att de som verkligen skulle ha nytta av en fm2-processor sällan är de som är insatta och förstår detta, det är oftast de som går på "intel inside" osv skulle jag tro

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är så sant så. Har man en liten budget och inga krav på att spela bf3 eller crysis3 på högsta inställningarna så är fm2 riktigt prisvärt och lämnar mer utrymme för andra komponenter där det är dumt att snåla, typ nätagg och ssd (och kanske diskret grafik).

Synd bara att de som verkligen skulle ha nytta av en fm2-processor sällan är de som är insatta och förstår detta, det är oftast de som går på "intel inside" osv skulle jag tro

Jag är nog en sådan person. Jag skulle nog klara mig på en fm2, men på grund av att jag aldrig lärt mig amds märkning eller vad som är bra amdprocessorer skulle jag antagligen gå på intel ändå. Lite synd.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digitimes:

....
Enligt tidigare uppgifter är prissänkningarna ett led i AMD:s satsning på att åter nå upp till 20 procent av marknaden för x86-baserade processorer.

Det här gillar jag!
En tydlig och lättförståelig strategi.
Go AMD!
Konkurens är bra, framförallt för oss konsumenter....

Permalänk

Bra att de koncentrerar sig på FM2 och AM3+ detta borde kanske betyda att Richland och Steamroller kommer fungera på nuvarande moderkort?

Prissänkningar är aldrig fel även om jag tycker att AMD nuvarande utbud är väldigt prisvärt som det är nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Bra att de koncentrerar sig på FM2 och AM3+ detta borde kanske betyda att Richland och Steamroller kommer fungera på nuvarande moderkort?

Prissänkningar är aldrig fel även om jag tycker att AMD nuvarande utbud är väldigt prisvärt som det är nu.

Ja det är väldigt prisvärt som det är, men jag tror nog många går på Intel ändå, så de behöver nog prissänka lite för att verkligen locka över köparna. Men om 8320 sänks med en eller två hundringar som det nämns i artikeln kommer den då gå på 1100-1200kr. Jag menar, för 1100kr är konkurrensen närmast en multipellåst i3 med bara två kärnor, med Amd får du då en 8-kärnig processor (jaja, modulbaserad) som lätt går att överklocka och presterar som en i5 för 5-600kr mer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

8320 klockad tillsammans med en 7970 och du har en riktigt bra och billig gamingdator för spel i 1080p.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Betyder detta att Steamroller kommer rulla på AM3+ månne?

frågan borde ju snarare vara om steamroller funkar på am3 i gammal hederlig amd anda....

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

AM3+? Djärva namn Känns på tiden att dom banar väg för nya lösningar nu

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

AM3+? Djärva namn Känns på tiden att dom banar väg för nya lösningar nu

Ja, Slaughtersocket Turbo 1337 hade ju varit bättre.... Eller? Vad har namn med lösningar att göra? Namnet är ju perfekt för att visa att den är kompatibel med AM3 men ändå är uppgraderad. Hade ett annat sockelnamn kunnat visa det lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, Slaughtersocket Turbo 1337 hade ju varit bättre.... Eller? Vad har namn med lösningar att göra? Namnet är ju perfekt för att visa att den är kompatibel med AM3 men ändå är uppgraderad. Hade ett annat sockelnamn kunnat visa det lika bra?

Det var menat som ett skämt, det kanske inte lös igenom helt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bra AMD! dom socklarna är ändå föråldrade.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av fluffmajster:

frågan borde ju snarare vara om steamroller funkar på am3 i gammal hederlig amd anda....

Varför skulle steamroller fungera på AM3-sockeln när varken bulldozer eller piledriver gör det?

Permalänk
Medlem

Hur vore det om AMD kunde införa en LGA sockel istället? (LGA är pinnarna på moderkortet istället för på processorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Hur vore det om AMD kunde införa en LGA sockel istället? (LGA är pinnarna på moderkortet istället för på processorn).

Av vilken anledning vill du se en ökad risk av förstörda AMD moderkort pga böjda pins i sockeln?

Missat Opteron?

Wikipedia
Socket F (LGA 1207 contacts) is AMD’s second generation of Opteron socket.

Socket G34 (LGA 1944 contacts) is one of the third generation of Opteron sockets, along with Socket C32. This socket supports Magny-Cours Opteron 6100, Bulldozer-based Interlagos Opteron 6200, and Piledriver-based "Abu Dhabi" Opteron 6300 series processors. This socket supports four channels of DDR3 SDRAM (two per CPU die). Unlike previous multi-CPU Opteron sockets, Socket G34 CPUs will function with unbuffered ECC or non-ECC RAM in addition to the traditional registered ECC RAM.

Socket C32 (LGA 1207 contacts) is the other member of the third generation of Opteron sockets. This socket is physically similar to Socket F but is not compatible with Socket F CPUs. Socket C32 uses DDR3 SDRAM and is keyed differently to prevent the insertion of Socket F CPUs that can use only DDR2 SDRAM. Like Socket G34, Socket C32 CPUs will be able to use unbuffered ECC or non-ECC RAM in addition to registered ECC SDRAM.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, Slaughtersocket Turbo 1337 hade ju varit bättre.... Eller? Vad har namn med lösningar att göra? Namnet är ju perfekt för att visa att den är kompatibel med AM3 men ändå är uppgraderad. Hade ett annat sockelnamn kunnat visa det lika bra?

Haha! Om det någonsin skulle släppas en slaughtersocket-CPU skulle jag tamejfan köpa den direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Hur vore det om AMD kunde införa en LGA sockel istället? (LGA är pinnarna på moderkortet istället för på processorn).

Det är ju det sämsta med intel, att moderkortet har piggarna som kan böjas.
Mycket enklare med AMD att böja tillbaks på processorn än på moderkortet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Det är ju det sämsta med intel, att moderkortet har piggarna som kan böjas.
Mycket enklare med AMD att böja tillbaks på processorn än på moderkortet.

Håller jag med om!

LGA är en rätt dum socket ifall en pinne i socketen böjs, AMD går ivf att rädda till skillnad från LGAn(så små pinnar att det nästan är lönlönt att försöka sig på)

PGA är bra!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD_PERA:

Det är ju det sämsta med intel, att moderkortet har piggarna som kan böjas.
Mycket enklare med AMD att böja tillbaks på processorn än på moderkortet.

Det finns en anledning till varför Intel utvecklade den nuvarande sockel-typen med pinnarna i sockeln istället för på processorn: Högre busshastigheter.
Pinnarna på processorn började utgöra ett problem när bussen nådde de hastigheter vi har idag. Genom att flytta pinnarna till sockeln, kunde Intel isolera pinnarna från att störa varandra. Tekniken för att isolera och skärma av pinnarna gick inte att applicera på processorerna utan att tillverkningen av processorerna skulle skena iväg.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)