Permalänk
Medlem

DCII VS Windforce

Godkväll SweClockers!

Kortfattat så ska jag kanske byta grafikkort, precis som det står i sign äger jag ett ASUS 7950, och funderar på att byta upp mig till ett 7970. Då ASUS modellerna av 7970 är relativt dyra så har jag funderat på att även testa en ny kylare. Windforce ligger just nu mycket bra i pris. Jag är väl medveten om att windforce ska vara relativt bra, men jag känner fortfarande mer för ASUS.

Jag har byggt med ett Gigabyte-kort en gång, och jag kan inte säga att jag blev särskilt upphetsad. Jämfört med ASUS DCII tycker jag inte att windforcekylaren var sådär stor och massiv som DCII. Eftersom jag i nuläget äger ett ASUS-kort så vill jag ju inte byta ned mig kylar-mässigt ifall jag byter till mig ett 7970.

Hur tänker ni andra? Har jag helt fel?? Övertala mig gärna

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

asus är 50 procent tjockare än windforce men asus kylaren kyler bättre

Permalänk
Medlem

Jag skulle i alla fall vänta på nästa generation grafikkort om jag hade ett 7950.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag skulle i alla fall vänta på nästa generation grafikkort om jag hade ett 7950.

Ja jo, det är ju såklart smidigast ^^ Tänkte inte dra hela historien Men det är antagligen ett RMA-fel på mitt kort. Så jag tänkte att när jag ändå byter in kortet så köper jag ett 7970 som idag ligger i samma pris som jag köpte mitt 7950 för

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Själv hade jag lagt till ett till 7950 istället för ett 7970

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Har du tillräckligt stort chassi kanske ett extra 7950 är att tänkas på ?, dock så krävs det mer än ATX för att korten är så jävla stora.

men min favorit är MSI twinfrozr kylaren då den bara är 2 slots.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Godkväll SweClockers!

Kortfattat så ska jag kanske byta grafikkort, precis som det står i sign äger jag ett ASUS 7950, och funderar på att byta upp mig till ett 7970. Då ASUS modellerna av 7970 är relativt dyra så har jag funderat på att även testa en ny kylare. Windforce ligger just nu mycket bra i pris. Jag är väl medveten om att windforce ska vara relativt bra, men jag känner fortfarande mer för ASUS.

Jag har byggt med ett Gigabyte-kort en gång, och jag kan inte säga att jag blev särskilt upphetsad. Jämfört med ASUS DCII tycker jag inte att windforcekylaren var sådär stor och massiv som DCII. Eftersom jag i nuläget äger ett ASUS-kort så vill jag ju inte byta ned mig kylar-mässigt ifall jag byter till mig ett 7970.

Hur tänker ni andra? Har jag helt fel?? Övertala mig gärna

DCII kylarn är ju gigantisk och kyler redigt bra, men det märks främst på ljudnivån snarare än hetta så att säga. Jag äger själv ett 6950 DCII triple slot och det är gigantiskt men tyst, skulle inte köpa ett igen eftersom det helt enkelt är för jävla stort, tungt och otympligt (har bökat in det i ett FD define R2 där det eg inte ska få plats. Men det är inte huvudanledningen utan det beror på att de är onödigt dyra i förhållande till effekten.
Du skulle inte byta ner dig med ett windforce du skulle byta dig åt sidan främst.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Har du tillräckligt stort chassi kanske ett extra 7950 är att tänkas på ?, dock så krävs det mer än ATX för att korten är så jävla stora.

men min favorit är MSI twinfrozr kylaren då den bara är 2 slots.

Skrivet av Tandborste:

Själv hade jag lagt till ett till 7950 istället för ett 7970

Nej, nu har ni missuppfattat Det är fel på mitt 7950 och ska skickas in, få ett nytt 7950 eller uppgradera till 7970 är grejen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja jo, det är ju såklart smidigast ^^ Tänkte inte dra hela historien Men det är antagligen ett RMA-fel på mitt kort. Så jag tänkte att när jag ändå byter in kortet så köper jag ett 7970 som idag ligger i samma pris som jag köpte mitt 7950 för

Ah, det var det jag funderade lite över oxå. Tänkte om jag totalt missat nåt väsentligt mellan korten. Men i ett sånt fall låter det ju väldigt värt att skifta kort

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Ah, det var det jag funderade lite över oxå. Tänkte om jag totalt missat nåt väsentligt mellan korten. Men i ett sånt fall låter det ju väldigt värt att skifta kort

aha jo, min åsikt också

Men det är så svårt tycker jag Mer prestanda och "sämre" kylning?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, nu har ni missuppfattat Det är fel på mitt 7950 och ska skickas in, få ett nytt 7950 eller uppgradera till 7970 är grejen

jahaaa då är det bara byta! 7970 är något vassare och är det samma pris är det inte så svårt val Gigabyte windforce X3 är full tillräckligt för kyla eb lagom överklock.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

aha jo, min åsikt också

Men det är så svårt tycker jag Mer prestanda och "sämre" kylning?

Det beror väl på om du tänkt överklocka mycket och hur ljudkänslig du är tippar jag på. Vilket som är bäst eller sämst har jag inte koll på däremot, men inget av korten ska väl bli "för" varma än va dem klarar av. Tydligen trött i huvudet för försöker formulera vad jag tänker men det går uppenbarligen inte så bra ikväll.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

jahaaa då är det bara byta! 7970 är något vassare och är det samma pris är det inte så svårt val Gigabyte windforce X3 är full tillräckligt för kyla eb lagom överklock.

är det så alltså?

För som sagt:

http://www.inet.se/produkt/5405105/asus-radeon-hd7950-3072mb-...

VS

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...

Observera att priset för 7950 inte stämmer, då det kostade runt 2900 när jag köpte det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Det beror väl på om du tänkt överklocka mycket och hur ljudkänslig du är tippar jag på. Vilket som är bäst eller sämst har jag inte koll på däremot, men inget av korten ska väl bli "för" varma än va dem klarar av. Tydligen trött i huvudet för försöker formulera vad jag tänker men det går uppenbarligen inte så bra ikväll.

haha (Y) Främst ljudnivån Den är otroligt viktig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Windforce, helt klart.
3-slotskylare är extreeeemt onödigt och sätter mer käppar i framtida hjul än vad en 2-slotskylare gör.

Sitter typ i samma sits, har ett GTX580 DCII 3slot och vill nu gå över till ITX, whoops så måste jag byta gfx också.
Sedan tror jag faktiskt inte att kylaren i fråga är nämnvärt mycket bättre än Windforce alá Gigabyte.

3-slotkylning känns väl nästan mer som ett marknadstrick för att kränga fler "feta monsterkort" till kids?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

haha (Y) Främst ljudnivån Den är otroligt viktig

Byta kylare själv till något från refernskort kanske kan va alternativ annars

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Här är en fin jämförelse mellan olika kylare med bland annat windforce och dcII http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-660-ti-memory.... Dock för 660ti men det lär väl vara rätt översättningsbart

Det finns en liknande för 7950 också men där är inte windforce med. http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7950-review-ben...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Byta kylare själv till något från refernskort kanske kan va alternativ annars

Har faktiskt funderat på det, men inte tagit tag i vad det skulle kosta

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har faktiskt funderat på det, men inte tagit tag i vad det skulle kosta

Runt 500 lappen tror jag ungefär

http://www.inet.se/produkt/5322090/arctic-cooling-accelero-xt...

Grymt nöjd med min sån

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Här är en fin jämförelse mellan olika kylare med bland annat windforce och dcII http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-660-ti-memory.... Dock för 660ti men det lär väl vara rätt översättningsbart

Det finns en liknande för 7950 också men där är inte windforce med. http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7950-review-ben...

Tack så mycket!

ehm... om jag inte är totalt döv så är ASUS överlägsen?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack så mycket!

ehm... om jag inte är totalt döv så är ASUS överlägsen?

Du hör rätt Men om du läser så ser du att det där är i load, och att de skriver att i idle är gigabyte faktiskt i princip lika tyst som asus

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Du hör rätt Men om du läser så ser du att det där är i load, och att de skriver att i idle är gigabyte faktiskt i princip lika tyst som asus

hm... okej Ja det är fasen inte lätt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

hm... okej Ja det är fasen inte lätt

Nej att välja och sen hitta hårdvara är en jäkla djungel...

Men om man är väldigt ljudkänslig så är vattenkylning den ända utvägen.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Så för att för en gång skulle sammanställa vad man kommit fram till i en tråd, så tror ni att jag skulle bli minst lika nöjd med en Windforcekylare som med min nuvarande DCII?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så för att för en gång skulle sammanställa vad man kommit fram till i en tråd, så tror ni att jag skulle bli minst lika nöjd med en Windforcekylare som med min nuvarande DCII?

Det beror väl på om du är väldigt ljudkänslig, och om det även är viktigt att det är tyst i load (isåfall dcII). Eller om du vill få plats med flera grafikkort osv och det inte gör något om den varvar upp lite när du spelar (isåfall windforce).

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

varför inte köra på sapphire's vapor x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

varför inte köra på sapphire's vapor x?

den kylaren ser tyvärr otroligt plastig ut jämfört med konkurrenterna Hur är dess prestanda?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Permalänk
Skrivet av azmodan:

Runt 500 lappen tror jag ungefär

http://www.inet.se/produkt/5322090/arctic-cooling-accelero-xt...

Grymt nöjd med min sån

Har haft två olika DCU2, dels den på matrix och den på vanliga DCU2 top kortet, dom är lite olika. Ljudnivån är nog samma dock, även haft gigabyte WF3 7970 och den var ju klart mera högljudd, ogillade kortet rent allmänt. Förvänta dig ingen asus kvalitéts känsla, blå PCB och allmänt plastigt. Har haft referens 7970 också.

Hur som, alla framstår som stora skämt jämfört med accelero extreme, kyler mkt bättre, går enormt mkt tystare.

Bara fördelar, extremt lätt att montera på DCU2 då det har kylning för VRM/VRAM så du slipper pilla med allt för många små kylflänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

den kylaren ser tyvärr otroligt plastig ut jämfört med konkurrenterna Hur är dess prestanda?

Kylaren är riktigt bra och volten är inte låst