Permalänk

Bygga fibernät - Palta fibernät.

Hej!
Jag heter Fredrik Vittfarne och är intresserad av att skaffa fiber i det område jag bor i.
Området jag bor i har ca 170 villor.
Så nu vill jag ha hjälp på vägen och få tips gärna från er som kanske redan har ett fibernät eller har koll på detta.

Det område jag bor i ligger i kommunen Kungsbacka, kommunen har ett nät som de kallar "Kungsbacka Bredbandsnät/Kungsbacka stadsnät" (http://www.kungsbackastadsnat.opennet.se/). Detta nätet finns endast i centrala Kungsbacka. Kungsbacka stadsnäts fiberkabel ägs utav Opennet. Jag har varit i kontakt med personen som har ansvar för försäljning i nätet.

Jag skickade iväg ett e-post meddelande och frågade om möjlighet för fiber i mitt område och fick följande svar:

Citat:

Möjligheterna är rätt så goda, fiber finns i närheten och man kommer fortsätta att förlägga kanalisation i området under året.
För att kunna lämna pris så måste fler av dina grannar vara intresserade.
Processen ser ut så här:

I min offert så presenteras anslutningsavgiften till specifik punkt tillsammans med all aktiv utrustning.
Denna punkt bör vara ett utrymme där vi kan placera aktiv utrustning, utrymmet ska vara skyddat och strömförsörjt.
Från denna punkt så är det sedan en extern entreprenör som offererar arbetet med att dra fiber till respektive villa.
Nyckeltalet är baserade på antalet hushåll, 21, 42, 63 osv. Detta då varje switch hanterar 21 fastigheter.
Självklart är det av stor vikt hur långt ifrån denna punkt som villorna ligger.

Ett hus för ett analogt nät till TV finns och koaxialkabel finns draget i hela området.
Bild på huset där utrusningen för digitalboxar för att konvertera signal till det analoga nätet:

Dold text

Jag har också funderat på möjligheten att dra fiber till detta hus och sedan därifrån köra ut signal vidare via den redan dragna koaxialkabeln. Skulle detta gå och finns det några fördelar/nackdelar med detta? Detta är tänkt att vara en framtidslösning och jag antar att bandbredden i koaxialkabeln är lägre än fiberoptiken så det kanske är smartare att satsa på en riktig lösning från början.

Jag har börjat genom att starta upp webbplatsen https://fiberivallda.se där jag tar emot intresseanmälningar och har satt upp ett flygblad (fler kommer när jag har tid). Idag (9/4 har jag fått in 4 svar, inkl mitt eget).

Ett annat alternativ skulle vara att man tog kontakt med Telia och får fiber via deras "Öppen Fiber" lösning (http://oppenfiber.se). Någon som har någon erfarenhet med detta?
Fördelen med detta nätet är att hastigheten är högre, med Kungsbackas stadsnät kan de leverera hastigheter upp till 100mbit/s i båda riktningarna medans med Telias Öppen Fiber så finns det möjlighet till 1000/100mbit/s. Jag vet att hastigheten med största sannolikhet inte kommer att användas och att det skulle räcka gott och väl med 100mbit/s men att de erbjuder detta får mig att fundera på om switcharna i Kungsbacka stadsnät endast kan leverera 100mbit/s vilket inte är så bra för framtiden då man kan komma att behöva uppgradera dessa.

Ge mig era funderingar, idéer och tips på detta!
Har ni några vanliga frågor och svar samt bra argument för att övertala grannarna?

Tack på förhand
Med vänliga hälsningar
Fredrik Vittfarne

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Hej!
(...)

Värdeökningen, Vad är nuvarande villapris och vad är kostnaden per hus? Kolla med banker om man kan belåna huset för installation också.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Värdeökningen, Vad är nuvarande villapris och vad är kostnaden per hus? Kolla med banker om man kan belåna huset för installation också.

På min gata ser priset för sålda hus just nu ut såhär:

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jobbar med just detta.
Det huset som du visar på bilden kommer inte funka. Det är inte säkert nog.
Det bästa är att få med så många grannar som möjligt i detta.
Kostnaderna blir mindre då. Men skulle tippa på att du kommer behöva betala ca 20 000kr för att de installerar fiber till din villa. Så det är kanske inte så många grannar som vill lägga ut dem pengarna för fiber.
Priset kanske kan gå ner, men minimum skulle jag säga är 10 000kr. Då har ni fått en riktigt bra deal.

Läste inte så noga så jag uppdaterar lite här. Vet inte vilka switchar dem kör med. Men kör dem med samma som vi gör så kan dem leverera 1000/1000. Man bara byter en sak i switchen, och det är inga stora pengar för dem att ändra på det när dem känner för det.

Permalänk

Bara spekulerar lite här men, om det är en lina in med 1000/1000 så är det ca 160 villor som ska dela på det? Snabbt räknat blir det ungefär 6 för varje villa vilket känns lite tunt. Annars går det ge ut 100/100 till alla men om några laddar ner påverkar det hela grannskapet? Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Skrivet av Swedishguy32:

Bara spekulerar lite här men, om det är en lina in med 1000/1000 så är det ca 160 villor som ska dela på det? Snabbt räknat blir det ungefär 6 för varje villa vilket känns lite tunt. Annars går det ge ut 100/100 till alla men om några laddar ner påverkar det hela grannskapet? Rätta mig om jag har fel

Nej, självklart inte Alla fastigheter betalar varsitt abonnemang för sina tjänster (Internet, Telefoni och TV) tror dessutom inte att TV via bredbandet kommer bli en stor hit här eftersom alla fastigheter redan är anslutna till ett existerande TV-nät med ett bra kanalutbud.

Fiberkabeln går in i fastigheterna från switchen med fiberoptisk kabel och där sitter det en "medieomvandlare" som gör om signalen till bredband, telefoni och tv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Försök starta upp en fiberförening, eller det kanske redan finns nån förening i området som redan är igång som kan användas för att administrera det, du kan läsa igenom den här som en start:
http://www.lrf.se/PageFiles/23956/Bredband%20till%20dig%20som...
Intresseanmälan bör du gå ut med personligen och skriftligt till alla boende i området, att börja med en websida är inte rätt sätt, ingen vet att den finns eller letar efter den i det här skedet av processen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

På min gata ser priset för sålda hus just nu ut såhär:
http://images.fidde.nu/sweclockers/husprise_r.png

Nu har någon redan tagit upp en ungefärlig installations kostnad på 20 000 Vilket innebär att det skulle kosta mindre än 1% av det genomsnittliga husvärdet att dra in fibern. Ta reda på vad det skulle kosta i räntepengar för folk att belåna huset för den summan, eller 40 -60t beroende på hur många som kan/vill betala (dra in det till alla hursomhelst om det är möjligt.)
Prata även med mäklare och se vad de tror att de kan göra med husvärdet.
Med tanke på att den procentuella kostnaden gentemot husvärdet är låg så kan det säkerligen visa sig att det är en fantastiskt god investering för alla grannar oavsett datorintresse eller ej.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Försök starta upp en fiberförening, eller det kanske redan finns nån förening i området som redan är igång som kan användas för att administrera det, du kan läsa igenom den här som en start:
http://www.lrf.se/PageFiles/23956/Bredband%20till%20dig%20som...
Intresseanmälan bör du gå ut med personligen och skriftligt till alla boende i området, att börja med en websida är inte rätt sätt, ingen vet att den finns eller letar efter den i det här skedet av processen.

Idag finns det två föreningar i området, Ekås Samfällighetsförening & Palta Satellitsamfällighetsförening (http://palta.se).
Intresseanmälan kommer att delas ut personligen så snart jag får tid, blir antagligen till sommaren (juni eller juli). Kommer även ta kontakt med ordförande för satellitföreningen för annonsering om fibernätet på den lokala boendekanalen och för ett samarbete med fibernätet. Kände att det var en bra idé att ha en webbplats där de senare kan läsa i lugn och ro om fibernätet och göra anmälan vid senare tillfälle om de inte är intresserade av att göra en när jag är ute och pratar med dem. Just nu sitter det uppe ett flygblad vid en anslagstavla som är vid en av områdets gator. Har fått in 4 intresseanmälningar och kommer först sätta upp flygblad och sedan gå till de hus som inte anmält intresse för att förklara vad fiber är och vad det skulle innebära för området osv.

Skrivet av Huzzbutt:

Nu har någon redan tagit upp en ungefärlig installations kostnad på 20 000 Vilket innebär att det skulle kosta mindre än 1% av det genomsnittliga husvärdet att dra in fibern. Ta reda på vad det skulle kosta i räntepengar för folk att belåna huset för den summan, eller 40 -60t beroende på hur många som kan/vill betala (dra in det till alla hursomhelst om det är möjligt.)
Prata även med mäklare och se vad de tror att de kan göra med husvärdet.
Med tanke på att den procentuella kostnaden gentemot husvärdet är låg så kan det säkerligen visa sig att det är en fantastiskt god investering för alla grannar oavsett datorintresse eller ej.

Ska göra detta! Tack för tipsen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som ni har kabeltv redan "satelitförening"? Då ska du börja med att ta reda på hur det är gjort, det kanske inte behöver grävas överallt, man kan utnyttja koaxkabelnätet som comhem, eller så kan det gå att dra fiber i samma rör som redan finns, i så fall blir det lägre kostnader. det kanske inte täcker in alla, men kan gå att utnyttja bitvis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Idleworks:

Nej, självklart inte Alla fastigheter betalar varsitt abonnemang för sina tjänster (Internet, Telefoni och TV) tror dessutom inte att TV via bredbandet kommer bli en stor hit här eftersom alla fastigheter redan är anslutna till ett existerande TV-nät med ett bra kanalutbud.

Fiberkabeln går in i fastigheterna från switchen med fiberoptisk kabel och där sitter det en "medieomvandlare" som gör om signalen till bredband, telefoni och tv.

Tack för upplysningen även om jag inte förstod för det mesta av den Vet iaf att det är så i mitt våningshus

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Pratade med min chef just om detta, vi gräver en hel del fiber i Göteborg och Kungsbacka etc. Det var någon förening som fick sitt superbilligt. Jag minns dock inte vad förutsättningarna var, det var iaf inte vår installation i det fallet men möjligtvis en partner till oss. Jag vill inte skriva några länkar i tråden då det inte är tillåtet att göra reklam men om du skickar PM så ska jag fråga chefen. Vi hade nån partner med en komplett guide om vad man bör tänka på etc eller så kanske du kan få ett telefonnummer

Permalänk

Om man väljer att kontakta Telia och vill ha deras "Öppen fiber" så tar väl de hand om alla kostnader och ser till att pengar som ska betalas in (anslutningskostnader) per hushåll betalas? De tar väl även hand om all utrustning i området och ser till att det fungerar samt skickar ut tekniker om något går fel?
Om man däremot väljer Opennet så gräver de till en punkt och ansluter denna, de lämnar och kopplar in switchar och sedan har en förening eller grupp i området hand om resten. Detta innebär att kostnaden för att ansluta punkten samt anslutningsavgiften per hushåll ska betalas in och hanteras av denna grupp. Blir inte kostnaden dessutom större på detta sättet?

Känns ju på så sätt tryggare att välja Öppen fiber då Telia har ansvaret.

Har jag förstått detta rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som ni har kabeltv redan "satelitförening"? Då ska du börja med att ta reda på hur det är gjort, det kanske inte behöver grävas överallt, man kan utnyttja koaxkabelnätet som comhem, eller så kan det gå att dra fiber i samma rör som redan finns, i så fall blir det lägre kostnader. det kanske inte täcker in alla, men kan gå att utnyttja bitvis.

Ja, det finns en satelitförening som levererar TV via ett koaxialnät i området, alla fastigheter (169 st) är anslutna till Satelitföreningens nät. Skulle det innebära lägre kostnader samt snabbare installation om man kan använda det redan befintliga röret?

Kollar på olika anslutningsmöjligheter till området och funderar på Opennet, Öppen Fiber eller Ownit.
Är det någon som har erfarenhet av Ownit och någon som fått det installerat? Vad jag har förstått gräver de själva, detta innebär väl att man bara behöver betala Ownit för installation. Efter att ha läst i forumet verkar det som att Ownit är ett mycket bra företag där man även äger fibern och efter det att avtalstiden gått ut kan man om man inte är nöjd byta till en annan leverantör.

Har ni några fler förslag på leverantörer skriv gärna i tråden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Ja om ni på nått sätt kan slippa gräva så lär det gå betydligt enklare, det kanske går att köra via befintlig kabel bara genom ett byta ut lite prylar, eller genom att byta ut det nätet mot ett fibernät som även kör tv.
Kabeltv nätet är nått ni borde kolla upp i detalj hur det är byggt och hur det går att utnyttja, för det borde gå att använda den infrastrukturen för att installera allt betydligt billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Idag har jag fått kontakt med Ownit som ska kolla upp möjligheten att få fiber till området. Om det finns möjlighet att leverera fiber kommer vi även kolla på om det går att använda det gamla TV-nätet istället för att gräva nytt. Trevligt att se att det går framåt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Nu har bredbandsbolaget ring. De vill tydligen helt plötsligt bygga fiber här
Jo, eftersom de ingår i "Telenor-gruppen" så har väl de antagligen sett att vi var intresserade nu erbjuder de sig att bygga fibernät via det gamla rören GRATIS. Men, det som skiljer BBB mot Ownit (han som ringde var ärlig och sa det) är att BBB har högre månadskostnad samt annat kanalutbud. Den högre månadskostnaden beror på att de ger oss nätet gratis. Ownit betalar vi och sen äger vi nätet och kan upphandla en annan leverantör sedan. Ska fråga om vi äger nätet själva hos BBB också men det tror jag inte.

Vad skulle ni valt? Ownit eller BBB och varför?

Skulle ju vara kul om alla i samfäldighetsföreningen skulle absluta sig och med BBB är man ju bara dum om man inte vill ha fiber gratis. De behöver ju inte ens ha någon aktiv tjänst.

Ska även kontakta Telia och höra vad de kan erbjuda med öppen fiber och sen blir det till att kolla vad samfäldighetsföreningen vill och sedan göra ett beslut. Opennet har inte svarat på mitt mail som jag skickade för mer än två månader sedan trots att det första mailet jag skickade fick jag svar på efter en dag. Samt att de inte erbjuder snabbare hastighet än 100/100 och jag är rätt så sugen på en gigabit

Så Ownit vs BBB vs Öppenfiber (Telia)?

Vad säger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ownit installerade fiber förra året i lägenheten jag nyligen flyttade in i. Fungerar utmärkt och kostnaderna kan inte vara alltför höga då 100/100 nu inkluderas i hyran, utan hyreshöjning (eller 1000/1000 för 199kr/månad extra). Detta är dock i centrala Stockholm så kan tänka mig att det inte var en så lång bit fiber som behövde dras. Vill minnas att det var Stokab som drog fibern fram till huset men kan minnas fel och har inte senaste årsredovisningen så att jag kan kolla.

Telia skulle jag nog undvika då de tenderar att ta rejäla överpriser för sina tjänster åtminstone i öppna stadsnät. Nog för att de har bra peering-avtal men så mycket extra som de tar är det inte värt. Kan inte säga att jag har koll på vad som gäller för deras "Öppen fiber".

Jag skulle nog valt Ownit om kostnaderna inte blir för stora. Det faktum att ni sedan har möjlighet att byta ISP efter avtalstidens slut känns ganska viktigt för att kunna pressa priserna i framtiden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är väl hur länge man binder upp sig till en viss operatör om de erbjuder sig att bekosta installationen, 5 år kan kanske vara ok, men med längre tider än det är det ofta billigare att göra det själv, och tider på över 10 år ger i princip alltid dåliga priser för konsumenten.
Om operatören äger nätet "för evigt" så är det ofta en väldigt dålig affär för kunden, men om de däremot får ensamrätt i max 5år och man sedan får ett öppet nät så kan det vara intressant, men så fort det är över 5år bör man se över det noga om man inte kan lösa det billigare själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har lite svar på frågorna som jag ställde.

Beräknad installation?
2 månader Vid användning av det befintliga nätet, 6 månader om de måste gräva nytt.
Vem äger nätet?
BBB - 3 eller 5 år avtalstid.
Kan vi efter denna tid byta leverantör av fiber?
Ja

Han sa att om vi väljer ett kollektivavtal med 100/100 så kommer det kosta 169kr/mån och om man vill ha mer betalar man skillnaden från 100/100 till den man vill ha. T.ex
BBB 100/100 kostar enligt BBBs hemsida - 439 (100/10 339 + plusfart 100upp 100kr)kr/mån
om man då vill ha 250/100 blir det
BBB 250/100 - 479 (379 + plusfart 100upp 100kr)kr/mån

479-439 = 40kr
169 + 40 = 209kr

209 kr /mån för 250/100 tycker jag låter rätt så bra

De måste kolla upp om de kan leverera fiber först och det kommer ta några dagar. Sen ska de kolla om de kan använda det befintliga nätet eller gräva nytt. Nu gäller det bara att se till att alla i området vill ha fiber och sedan får vi se! Genom satelitföreningen kan vi med majoritet antagligen genomföra installationen, förhoppningsvis behövs inte detta.

Mvh
Fredrik Vittfarne

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Ni får väl även kolla upp vad kabeltvbiten kostar och om det påverkar om ni skippar den egna kabeltvn och väljer nån form av iptv, både kostnader och utbud borde ni kolla upp för båda modellerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bästa är att kolla upp med din förening och sedan när ni vet hur många hushåll som är intresserade av fiber så får ett företag göra en offert på kostnaderna som då baseras på antalet hushåll men det mest avgörande är nog hur det ser ut i ert område med rör och hur mycket som måste grävas osv.

Permalänk

Tänkte dela med mig lite av vad som händer nu.

Idag var det årsmöte i satellitföreningen och att det fanns intresse visades genom ett otroligt mycket större engagemang än vanligt. Kommunen har varit i kontakt med föreningen och fått ritningar och övrig information om det nuvarande nätet. Under förra veckan har vi i området fått ett brev från kommunen med ett bud på 12 500 kr / fastighet för komplett installation. De kommer då att använda den befintliga kanalisationen om det är möjligt och om de behöver gräva utöver det kommer kommunen stå för det.

Kommunen har ett möte imorgon så vet mer om det då.

Intresset finns så det kommer förhoppningsvis komma fiber till området snart. För att kunna ansluta sig för 12 500 kr ska man skicka in anmälan till kommunen innan 15 april. Om man skickar in den senare kommer man få betala 20 000 kr.

Visa signatur

Citera för svar!