Permalänk
Medlem

Dayz prestanda?

Tja!
Jag har 2 kompisar som kör dayz och för den ena flyter spelet galant och den andre mindre..
Han som det flyter för har en i5 3570k oclockad och ett 7970.. Han kör nästan allt på max
Han som det går sådär för har en amd fx 8350 och ett 7950, han hade en i5 2320 tror ja den hette innan o det är i princip noll skillnad. han kör allt på low/medium.

Undrar va ni tror det kan vara? Det bör presterar bättre.. Själv lirar jag med i7 3610 och 7970m crossfire, crossfire verkar inte fungera något vidare.. o det presterar lite sämre än min kompis som presterar sådär.. i alla städer så är det i princip 30-40 fps.. o ute i skogen 60 fps.
Hur presterar spelet för er? Vad för komponenter och vad för inställningar kör ni ?
Extra intressant för just mig är väl o få reda på varför det presterar bättre för den ena? cpu ? gpu ? ramminne eller annat som kan vara flaskhalsen?

Permalänk
Medlem

Har han det flyter sämre för testat att ställa upp upplösning/inställningar? Har för mig att ARMA använder cpu mer/mindre beroende på vad man kör.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Arma 2 motorn är ganska dåligt gjort.

Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Finner det väldigt lustigt att det skulle fungera så mycket bättre för den ena bara o den andre som gick från en i5 2320 till en fx8350 inte får något prestandalyft alls..

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Finner det väldigt lustigt att det skulle fungera så mycket bättre för den ena bara o den andre som gick från en i5 2320 till en fx8350 inte får något prestandalyft alls..

Arma 2 motorn stödjer väl inte trådar så jäkla bra?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Arma 2 motorn är ganska dåligt gjort.

Rätta mig om jag har fel!

Du har fel, arma motorerna är dock inte designade på samma sätt som andra spel.
De är menade för simulatorer, tänk på hur stora kartorna är, hur långt du kan se osv de andra motorerna skulle krokna under den vikten.
Sedan är det vissa val de gör med motorn pga realism och andra prioriteringar som gör att de inte fungerar som t.ex. Frostbite eller andra FPS motorer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Du har fel, arma motorerna är dock inte designade på samma sätt som andra spel.
De är menade för simulatorer, tänk på hur stora kartorna är, hur långt du kan se osv de andra motorerna skulle krokna under den vikten.
Sedan är det vissa val de gör med motorn pga realism och andra prioriteringar som gör att de inte fungerar som t.ex. Frostbite eller andra FPS motorer.

Jag vet att det ska vara en simulator? Jo, det har du rätt i men även om man drar ner hur långt man kan se så är motorn ganska dåligt optimerad. Enligt mig så ska man kunna spela på det högsta inställningar(1920x1080) med t ex ett HD7970 o en FX8350.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Jag efter 5 minuters fundering på hur man skapar en tråd, har inte fattat det
så jag ställer frågan här, ska nog skaffa Arma 2 pga DayZ.
Jag undrar om det är någon skillnad på att köpa DayZ (arma II) på steam eller inte på steam. Jag vet inte ens om det går att köra utan steam

Visa signatur

Hej...

Permalänk

Motorn är inge vidare bra på att använda många trådar nej, men du kan editera lite i din commandline för att förbättra upplevelsen något. T.ex. -winxp har jag för mig möjliggör CF/SLI support, -cpucount=X finns också. Kör en googling så hittar du.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Jag vet att det ska vara en simulator? Jo, det har du rätt i men även om man drar ner hur långt man kan se så är motorn ganska dåligt optimerad. Enligt mig så ska man kunna spela på det högsta inställningar(1920x1080) med t ex ett HD7970 o en FX8350.

Varför då?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Varför då?

Ja, men om inte ens gpu o cpu ligger på 100% och fps inte är hög så tycker iaf jag att det är dåligt optimerat! Detta är MIN personliga åsikt.

När jag hade min MSI GT663 med en 720qm och gtx460m@560m överklockade så kunde jag knappt spela på 1920x1080 på LOW samt så man knappt ser framför sig utan lagg. Då menar jag över 40fps. Låg väl runt 20fps. EDIT: Kan tillägga att load på gpu låg runt 40% o cpu 50%.

Kommer väl få massa hat kommentar nu

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Forren142:

Jag efter 5 minuters fundering på hur man skapar en tråd, har inte fattat det
så jag ställer frågan här, ska nog skaffa Arma 2 pga DayZ.
Jag undrar om det är någon skillnad på att köpa DayZ (arma II) på steam eller inte på steam. Jag vet inte ens om det går att köra utan steam

vänta och köp dayz standalone som borde komma snart kanske tills sommaren skulle ha kommit före år skiftet fast blev fram skjutet. så jag hade sparat

Permalänk
Medlem

CPU, CPU, CPU

Det enda GPU'n är bra för är t.ex. Anti-Aliasing och Shadows osv, det som tar kål på FPS'en i DayZ huvudsakligen är träden och byggnader, som nästan helt körs på CPUn, därför folk går ner till 40 FPS i Cherno när dom har 2st 680/7970

AMD FX-8350 "borde" prestera betydligt bättre än en i5 3570k

Större Bild: http://i.imgur.com/5bGlIjW.png

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Det går även att förbättra med startalternativ

Jag kör med

Citat:

-nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=4094 -maxVRAM=3072 -cpuCount=4 -exThreads=7

VRAM måste ju självklart anpassas efter vad man har osv samma med CPU count men det gjorde iaf markant skillnad för mig att köra med detta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av fanatiker:

vänta och köp dayz standalone som borde komma snart kanske tills sommaren skulle ha kommit före år skiftet fast blev fram skjutet. så jag hade sparat

dayz standalone kommer inte förän juni och det är alpha som kommer då

http://www.polygon.com/2013/3/23/4139474/dayz-alpha-will-not-...

Visa signatur

Hej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det går även att förbättra med startalternativ
VRAM måste ju självklart anpassas efter vad man har osv samma med CPU count men det gjorde iaf markant skillnad för mig att köra med detta.

Det där är en myt, startup commands är troubleshooting kommandon om man har en stenålders dator eller dylikt som motorn inte kan känna igen, folk verkar tro att motorn är gammalt skräp när den absolut inte är det, blir ingen prestanda skillnad what so ever när man skriver in det där pga motorn fixar det där automatiskt, det är ren inbillning av folk, någon säger att det ger dom massa extra fps, dom skriver in det och provar spelet och vill så gärna att det ska flyta bättre, så tycker dom såklart att det gör det även fast dom inte har någon koll alls, inte ens mäter med FPS counter..

Med andra ord, har du en hyffsat ny dator bry dig inte om alla dessa "tweaks", slöseri med tid.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det där är en myt, startup commands är troubleshooting kommandon om man har en stenålders dator eller dylikt som motorn inte kan känna igen, folk verkar tro att motorn är gammalt skräp när den absolut inte är det, blir ingen prestanda skillnad what so ever när man skriver in det där pga motorn fixar det där automatiskt, det är ren inbillning av folk, någon säger att det ger dom massa extra fps, dom skriver in det och provar spelet och vill så gärna att det ska flyta bättre, så tycker dom såklart att det gör det även fast dom inte har någon koll alls, inte ens mäter med FPS counter..

Med andra ord, har du en hyffsat ny dator bry dig inte om alla dessa "tweaks", slöseri med tid.

Jag satt med benchmark och testade när jag förde in det och testade nu igen, avg är typ samma men lowest på ARMA2 OA Benchmark 01 var genomgående några FPS högre, visst det är inte jätte mycket men gör skillnad speciellt med vsync off där testet på avg e ganska meh iom att den har en liten stund där det drar iväg till ~150-200FPS vilket skevar resultatet.

Skrivet av startup cmds - vsync off:

avg 68 lowest 42
avg 66 lowest 41
avg 66 lowest 43

avgt 66,67 lowt 42

Skrivet av startup cmds - vsync on:

avg 50 lowest 40
avg 52 lowest 41
avg 50 lowest 41

avgt 50,67 lowt 40,67

Skrivet av no startup cmds - vsync off:

avg 67 lowest 38
avg 66 lowest 39
avg 67 lowest 37

avgt 66,67 lowt 38,33

Skrivet av no startup cmds - vsync on:

avg 50 lowest 36
avg 50 lowest 38
avg 50 lowest 40

avgt 50 lowt 38

Skrivet av vsync off:

avg diff 0%
low diff +9,5% med startup cmds

Skrivet av vsync on:

avg diff +1,3% med startup cmds
low diff +7% med startup cmds

Sedan klart att det kan funka olika bra beroende på massa olika faktorer och säger inte att motorn är skräp alls men all automatisering får det inte alltid helt rätt och det kan tweakas, några fler minimum FPS låter inte mycket men det skadar ju verkligen inte när man i spelet kan droppa ner ganska lågt, men ska nog kolla om frame limiter funkar bättre än vsync för onekligen förlorar man lite på lägsta när det är på med.

Edit: Nope frame limiter tog mer än vsync tyvärr :/

Edit2:
Kan tillägga att testen är körda i ordningen
vsync off + cmds
vsync off - no cmds
vsync on - no cmds
vsync on + cmds

med omstarta av Arma2 OA mellan varje ändring.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Sedan klart att det kan funka olika bra beroende på massa olika faktorer och säger inte att motorn är skräp alls men all automatisering får det inte alltid helt rätt och det kan tweakas, några fler minimum FPS låter inte mycket men det skadar ju verkligen inte när man i spelet kan droppa ner ganska lågt, men ska nog kolla om frame limiter funkar bättre än vsync för onekligen förlorar man lite på lägsta när det är på med.

Det är inga fler "minimum FPS"

Citat:

-nosplash -skipIntro -world=empty -maxMem=4094 -maxVRAM=3072 -cpuCount=4 -exThreads=7

-nosplash
* Disables splash screens.

-skipIntro
* Disables world intros in the main menu permanently.

-world=empty
* For faster game loading (no default world loaded and world intro in the main menu, only at game start)

-maxMem=4094
* Defines memory allocation limit. 2047 is hard-coded maximum (anything higher falls back to 2047).

-maxVRAM=3072
* Defines Video Memory allocation limit. 2047 is soft-coded maximum.

-cpuCount=4
* Change to a number less or equal than numbers of available cores.

-exThreads=7
* Option to define extra threads.

Allt detta auto-detectas om man inte sitter på en stenålders dator, med andra ord är det helt onödigt att tvinga på dessa kommandon när dom körs ändå.

All "skillnad" är mer eller mindre inbillning, såklart varierar fpsen också mellan varje test, det är normalt att det kan vara 1-2 fps skillnad hit och dit.

Det enda man vill ha/behöver är -nosplash för att undvika splash screens och -world=empty för att undvika ladda banan innan man kommit till menyn. Resten fixar sig själv.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Det är inga fler "minimum FPS"

All "skillnad" är mer eller mindre inbillning, såklart varierar fpsen också mellan varje test, det är normalt att det kan vara 1-2 fps skillnad hit och dit.

Det enda man vill ha/behöver är -nosplash för att undvika splash screens och -world=empty för att undvika ladda banan innan man kommit till menyn. Resten fixar sig själv.

Skillnaden är inte extrem i FPS nej men mellan 5-10% på helheten som regel är en skillnad? Iom att alla lägre resultat ligger på testen utan start cmds så gör det någon skillnad onekligen och det är inte 1-2FPS, det är en skillnad på upp till 7FPS ~16%, snittskillnad på 7% med ett omfång av 7,5%-10% skillnad på värdena.
Även om du lägger in 1-2FPS som felmarginal är det en skillnad i resultaten på 2-3FPS vilket är ~5%.

Sedan om vi ska ta sannolikheten att av 12 tester som enligt dig är 50/50 skall utfalla så att det alltid är 40FPS eller mer med tilläggen och 40 eller under utan är 1 / 2^12 (0.0244%) rent mattematiskt, sedan kan man självklart föra diskussion om vad som kan påverka testet i övrigt men med tanke på att testen är körda i oordning i förhållande till resultat är risken för annan påverkan även minimerad.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

I lol'd.. Vad/Var/Hur testade du ens? Körde du utan -world=empty när du testade "no startup cmds"?
Och varför testade du ens med Vsync på?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

arma 2 och amd cpu är ingen super combo tyvärr, har ett par polare som sitter i samma sörja

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Spelet fungerar men tycker inte det flyter tillräckligt bra för mig iaf, sitter med i7 3610m och 7970m crossfire, kompisen kör med fx 8350 o det fungerar bättre sedan vi stängde av turbo o kör 4.2ghz. Tror spelet hade fungerat bättre kanske om man kunde stänga av HT kanske ? Någon som kan testa med och utan HT?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Du har fel, arma motorerna är dock inte designade på samma sätt som andra spel.
De är menade för simulatorer, tänk på hur stora kartorna är, hur långt du kan se osv de andra motorerna skulle krokna under den vikten.
Sedan är det vissa val de gör med motorn pga realism och andra prioriteringar som gör att de inte fungerar som t.ex. Frostbite eller andra FPS motorer.

Nej.
Spelet avskyr användning av både CPU och Grafikkort.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear