Vägras garanti, 600-800kr i service avgift på ström adapter?!

Permalänk
Medlem

Vägras garanti, 600-800kr i service avgift på ström adapter?!

Hej!

Köpte förra året 24 april en Asus RT-N66U från en välkänd kedja i stockholm. Senaste veckorna har den bråkat lite och jag tänker kolla vad det kan vara som kan vara fel.

Jag märker då att ström adapterns pins, dem som går in i grendosan, har släppt ifrån själva "blocket" och sitter nu löst. Detta gör så att det knappt går att få liv i routern och det är ganska bekymmersfullt.

Jag köpte routern i samma veva som jag flyttade till en lägenhet, jag har alltså bara kopplat i och ur den ur grendosan MAX 5 gånger sen den köptes.

Jag mailade Asus till en början men dem skrev att dem inte har såna här reservdelar utan jag skulle vända mig till ÅF, och det gjorde jag idag. Dem säger att det här ej går på garantin och att jag i så fall skulle lämna den till dem och dem i sin tur ska skicka kabeln till Asus med en service avgift på 600-800kr(!).

600-800kr för en adapter som kanske kostar 100kr, låter väldigt sjukt om jag ska vara helt ärlig.

Vad tycker ni? Borde inte adaptern hålla för mer än 5 byten av grendose uttag? Jag kan tillägga att jag aldrig har varit speciellt våldsam med att sätta i ström adaptern och har alltid använt hyffsat nya grendosor som man inte behöver ta i för kung och fosterland för att sätta i kontakten.

Här kommer två bilder på hur det ser ut:

http://dl.dropbox.com/u/19293234/DSC_0004.JPG

http://dl.dropbox.com/u/19293234/DSC_0005.JPG

Permalänk

Den välkända kedjan i stockholm är...?

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffa en egen adapter. Dock kan du ha rätt i sak men jag skulle inte orka bråka.

Permalänk
Medlem

Sånt där händer ju lite då och då.. Konstigt att dom inte hade överseende med det denna gång..

Och dom lär ju ha reserv adaptrar kan ju knappast vara så det inte finns.

Permalänk

Varför skulle inte garantin täcka? Ett års garanti är det minst. Om nu inte kedjan har en garanti så har ASUS det. Kollar precis i min låda till min router och där står det "2 års heltäckande garanti"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem

Det där ser riktigt illa ut inte bara ur garantisynpunkt, jag tycker att du ska anmäla produkten till Elsäkerhetsverket för utredning för det där är farligt på riktigt.
http://www.elsakerhetsverket.se/Produktsakerhet/Konsument/Anm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker det här är något att tala om för elsäkerhetsverket om pinnarna har lossnat, det ska vara nästintill omöjligt att ta sönder utan verktyg

Edit: såg att mrqaffe var snäppet snabbare

Permalänk

Köp en lös adapter med justerbar AC/DC och justerbar hona/hane.. Finns väll på typ rusta/cleas Ohlson etc...?

Permalänk
Medlem

Dåligt av Asus att inte skicka en ny adapter. Jag fick en hemskickad av Dlink till min router. Sådan service uppskattas.

Jag förmodar att adaptern är limmad så att öppna den utan våld går inte. Superlim är förmodligen snabbast och enklast för att få fast stiften igen. 2 droppar i vardera hålen och sedan dra i stiften i några minuter.

Edit: Angående elsäkerhet. När stiften blir kvar i vägguttaget är det riktigt illa. Att de trycks in som i detta fallet behöver inte vara någon större fara. Det beror på hur det ser ut inuti. Andra bilden får det att se som det är ganska tomt innanför, och då kan inte stiften ha kontakt i vägguttaget samtidigt som det orsakar kortslutning inuti som skickar ut 230 volt i sladden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det är samma adapter till RT-N66U som till ASUS EEE Pad, dvs 19V och 1.58A vilket enligt folk på olika forum verkar vara ovanligt för en router. Om jag anmäler det här till elsäkerhetsverket, vad händer då sen? Jag vill ju helst ha en adapter som fungerar och vill helst ha original adaptern som följer med..

Permalänk
Medlem

Ring ASUS support på 08 587 69 407. Jag kan omöjligt tänka mig att någon nekar dig RMA för det här, är ju livsfarligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wRRM:

Det är samma adapter till RT-N66U som till ASUS EEE Pad, dvs 19V och 1.58A vilket enligt folk på olika forum verkar vara ovanligt för en router. Om jag anmäler det här till elsäkerhetsverket, vad händer då sen? Jag vill ju helst ha en adapter som fungerar och vill helst ha original adaptern som följer med..

Den där nätadaptern troligen är farlig, du bör därför anmäla den, exakt vad som händer vet jag inte men jag hade inte velat ha en likadan adapter även om jag fått en utbytesenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den där nätadaptern troligen är farlig, du bör därför anmäla den, exakt vad som händer vet jag inte men jag hade inte velat ha en likadan adapter även om jag fått en utbytesenhet.

Jag har skickat in det till http://www.elsakerhetsverket.se/ nu.

Har även mailat både Asus och Webhallen igen och påpekat detta.

Då är frågan, vilken adapter av bra kvalité kan jag skaffa istället?

Det ska som sagt vara 19V på 1.58A.

Tack för alla svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går nog att driva den med en universalnätdel (eller en begagnad) till laptops, det är många som har 19V och betydligt mer strömkapacitet så de borde fungera bara man montera på en passande kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som representerar Asus här på SweC? Isånnafall kanske du kunde kolla med hen om det går bra att skicka in på garantin.

Permalänk

Den här nätdelen från Kjell&Co borde kunna fungera:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom....
Finns säkert likvärdiga hos andra elektronikleverantörer.

Jag tycker att Asus borde ersatt din nätdel/kontakt om det inte finns andra skador på den som visat att du har 'brukat onormalt våld' mot den. 230V-utrustning ska inte kunna gå sönder på det viset vid normal användning.

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Finns det ingen som representerar Asus här på SweC? Isånnafall kanske du kunde kolla med hen om det går bra att skicka in på garantin.

Det bör vara http://www.sweclockers.com/profil/168371-asussverige man bör ta upp det här med då

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att det knastrade ganska friskt när man sätter i strömmen i grendosan, jag hoppas att routern inte har tagit stryk från det här. Kan fallet vara så?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så, jag hade iallafall inte tagit risken med att ha den i iallafall ifall om det skulle börja brinna eller få kortslutning så routern is no more

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Kan ju vara så, jag hade iallafall inte tagit risken med att ha den i iallafall ifall om det skulle börja brinna eller få kortslutning så routern is no more

Använder just nu min gamla router så det är inget problem så. Jag väntar bara från svar från två olika håll just nu om det skulle vara så att det också nekas garanti där, är det ARN som gäller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Använder just nu min gamla router så det är inget problem så. Jag väntar bara från svar från två olika håll just nu om det skulle vara så att det också nekas garanti där, är det ARN som gäller då?

Detta är ett solklart reklamationsärende. Försök med någon "bakom" disken, dvs någon med auktoritet som kan avgöra saken på plats. Om webhallen nu vägrar att ta sitt ansvar är det tyvärr bara ARN som gäller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Detta håller inte för en premiumprodukt som RT-N66U faktiskt är. Om man skaffar en av de dyraste routrarna på marknaden så borde Asus kunna se till att man har en fungerande strömförsöjning som inte är livsfarlig.

Permalänk
Medlem

Jag vill veta hur det gick sen TS, för nekar Asus dig detta så vad kan de då inte neka? Då blir det andra märken nästa gång man uppgraderar eller bygger nytt. Nekar de dig detta så kommer jag inte heller rekommendera Asus till andra.

Efter att jag såg bilderna så blev jag riktigt arg, det syns klart och tydligt att det inte beror på yttre åverkan och att det är något fel inne i kontaktdonet.

Så, återigen, jag vill gärna veta vad som sägs och hur de skötte ärendet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Detta är ett solklart reklamationsärende. Försök med någon "bakom" disken, dvs någon med auktoritet som kan avgöra saken på plats. Om webhallen nu vägrar att ta sitt ansvar är det tyvärr bara ARN som gäller.

Jag va där igår och gjorde detta, personen bakom disken gick till någon person inne vid lagret som tydligen hade lite mer auktoritet och han tyckte att det här inte skulle gå på garantin. Det konstiga är att jag aldrig har haft problem med den här kedjan och garanti ärenden. Kanske hade otur med dem som jobbade i butiken just igår?

Jag förstår dem som hellre går och köper en adapter av annat märke, men jag känner lite att det är upp till Asus att fixa det här. Det är ju väldigt konstigt om dem har såhär dåliga nät adaptrar även till EEE Paden.

Jag uppdaterar i tråden så fort jag har fått något svar från någon part, kan dröja med tanke på väntetiden vid mail, ska även prova att ringa Asus svenska support nummer så fort jag kommer hem efter jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle mailat Asus och skrivit att du har tappat bort din ström adapter och frågat om de skulle kunnat skicka en ny, och till vilket pris. Har gjort detta minst 3 gånger med diverse externa hårddiskar med special adaptrar. Har inte behövt betala en ända gång. Är man bara lite trevlig så brukar det lösa sig!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag va där igår och gjorde detta, personen bakom disken gick till någon person inne vid lagret som tydligen hade lite mer auktoritet och han tyckte att det här inte skulle gå på garantin.

Ska man reklamera så måste man få prata med den ansvarige öga mot öga för att kunna lägga fram sina argument, man kan inte låta ett butiksbiträde föra din talan (risken är att engagemanget är lägre än lönenivån).
Argumenten du ska lägga fram är att varan är trasig och att du enlig KKL har laglig rätt att få den utbytt utan kostnad eftersom det rör sig om ett konstruktionsfel. Anger tillverkaren att det finns heltäckande garanti är ÅF bunden enligt KKL att följa detta.
Din bevisning i fallet är att stiften kollapsat in i konstruktionen vid normalt användande. Det faller nu på butiken att motbevisa att så inte är fallet, dvs att du använt överdrivet våld - vilket jag anser blir svårt att bevisa om det inte finna andra yttre tecken på våld som rimligen borde visa sig på skalet till adaptern.
I händelse att butiken vill undersöka saken närmare och ber dig lämna in den så se till att ta bilder på hela adaptern först.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du ska hävda att det är en reklamation du vill göra. Garanti är något leverantören tar på sig själv. Reklamationsrätt är en lag.

Hänvisa till att dylika kopplingar inte ska gå att ha sönder utan stor åverkan på grund av elsäkerhet. Förutsätter att det inte finns andra synliga skador på din adapter. Vad det betyder rent konkret är att du bevisar att det inte är du som har haft sönder kontakten. För hade det varit du som haft sönder den hade det funnits kraftiga märken.

Och du ska inte i första hand vända dig till Asus, utan gå på leverantören som du köpte routern av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Finns väl en representant för webhallen här på forumet? Kontakta där så kanske du får tag på någon mer serviceinriktad människa än personen du träffade på i butiken (Alternativt kan du alltid testa att kontakta dem på facebook). Kostnaden för en ny adapter är så låg att de inte lär ta någon bråk eller något med dig utan att du utan problem bör få en ny, om inte annat för goodwill från deras sidan (Med det sagt så bör det inte ha hänt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Garanti är något leverantören tar på sig själv. Reklamationsrätt är en lag.

Att erbjuda garanti är valfritt, ja. Tillverkare/leverantörer är dock enlig lag tvingade att uppfylla de garantivillkor som följer med en vara. Kan vara bra att veta.
I övrig var det bra formulering på argumnet som TS bör använda sig av.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Man har 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller gentemot återförsäljaren. Du behöver aldrig prata med tillverkaren, det är återförsäljarens ansvar i Sverige.

Du kan reklamera produkten för "Ursprungligt fel", till exempel att stiften lossnar för kontakten inte byggts ordentligt. Du kan alltså förutsätta att produkten skall hålla i minst 3 år, om inte annat sagts, t.ex. att det är en "engångs router" eller liknande.

Under de första 6 månaderna ligger bevisbördan på återförsäljaren att visa att det inte är ett ursprungligt fel, och efter 6 månader ligger det på kunden att bevisa att det är ursprungligt fel, vilket kan vara mycket svårt.

Om ursprungligt fel konstaterats, får återförsäljaren försöka åtgärda felet, sen erbjuda prisnedsättning, och till sist finns möjlighet att häva köpet om felet inte kan åtgärdas - detta kräver dock lite olika saker och är inte så lätt att få igenom.

MEN, det som står på papper och hur det funkar i verkligheten är två olika saker, om de vägrar att låta dig reklamera, vad kan du då göra? Inte ett smack, utom att säga till dina polare att de var dumma. (Vem orkar stämma över KKL?).