Bygga chassi i trä - Vilket trä är bäst?

Permalänk
Medlem

Bygga chassi i trä - Vilket trä är bäst?

Hej!

Nu är det så att jag gått i tankarna med att börja bygga ett chassi i trä nu i sommar. Min första tanke var ek, men sen kom ja på plywood? Plywood är ju ganska stabilt och hårt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Hej!

Nu är det så att jag gått i tankarna med att börja bygga ett chassi i trä nu i sommar. Min första tanke var ek, men sen kom ja på plywood? Plywood är ju ganska stabilt och hårt.

Plywood av ek/med ek-finnish då kanske?
Du vet att plywood inte är ett sorts trä va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En 1mm tjock plywood skiva är inte så stabil och hård. Jag skulle använt ek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Plywood av ek/med ek-finnish då kanske?
Du vet att plywood inte är ett sorts trä va?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vissst, tänkte inte riktigt bara

Så ek är bättre val då?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ek är snyggt, hårt och tungt. Ganska vanligt val vid andra möbelbyggen.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

MDF är en dröm att bygga i

Permalänk
Medlem

Själv hade jag använt en fanerad MDF, mycket snyggare än MDF finish om man är ute efter en trä yta.. sen så bör du ej använda plywood, tror att den kan slå sig ganska rejält av värmen/kylan när datorn stängs av/Startas..

Självklart är det ju snyggast att bygga i massiv ek eller valnöt.. dock får du då vara bered på att lägga en slant på matrialkostand!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Det blir ek då

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

valnöt röstar jag på !

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk

OSB-skiva. kör bara, fult, ostabilt, stickigt

Permalänk
Medlem

Många tips här, MDF, valnöt osv... vad ska man välja?

Vad är MDF för trä? Är det lätt att jobba med? Vill helst ha ett lättarbetat trä då detta blir mitt första trächassi!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Välj ett massivt trä som du tycker är snyggt. Kolla bilder på hur olika träslag ser ut. Alla träslag som används vid möbelbygger funkar bra (inte IKEA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Många tips här, MDF, valnöt osv... vad ska man välja?

Vad är MDF för trä? Är det lätt att jobba med? Vill helst ha ett lättarbetat trä då detta blir mitt första trächassi!

MDF = medium density fibre board, det är väldigt lättarbetat.
Är du inte van vid att arbeta med trä så bör du använda det.

Vad det gäller massiva träsorter så har det redan sagts att det man gör möbler av bör funka. t ex. Björk, Ask, Ek, Bok. MDF skiva vinner dock i att vara lätt bearbetat, det spricker inte, det slår sig inte och det är billigt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

MDF = medium density fibre board, det är väldigt lättarbetat.
Är du inte van vid att arbeta med trä så bör du använda det.

Vad det gäller massiva träsorter så har det redan sagts att det man gör möbler av bör funka. t ex. Björk, Ask, Ek, Bok. MDF skiva vinner dock i att vara lätt bearbetat, det spricker inte, det slår sig inte och det är billigt.

Låter som det blir MDF då.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Desk Master

mdf är bara skit. Håller inte och bidrar till ikeastuket vilket inte är speciellt önskvärt. Det är mycket lätt att bearbeta men kvalitetsmässigt är det riktigt äckligt

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ebenholz, skitsnyggt, men mycket mycket dyrt kommer det isf att bli...

Permalänk
Medlem

Mahogny blir riktigt snyggt. Eftersom en dator står tort så har du inte problem med att trät sväller heller som på tex. båtar så bör det inte bli superkomplicerat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isak88:

Ek är snyggt, hårt och tungt. Ganska vanligt val vid andra möbelbyggen.

Snyggt, hårt och tungt är det....men inte vanligt då det är för dyrt, ekmöbler som görs idag är oftast inte gjorde i robust ek

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Om det är ditt första chassi, och du måste ställa frågan du ställde i OP, tycker jag att du skall köra med MDF - Det är mycket lättarbetat för en nybörjare och billigt. Ek är jättedyrt och svårt att arbeta i då det är väldigt hårt och kräver rätt bra verktyg för jobba i. För att få en bra finish på MDF kräver det en hel del spackling och slipning, men det är bra träning det med!

Bara att borra hål i ek är ett rent helvete om man har billiga grejer, sen försöka hyvla, och putsa arrrgghhh, tar flera dagar. Blir fint dock!

Permalänk
Inaktiv

MDF är det man brukar bygga lådor i

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Många tips här, MDF, valnöt osv... vad ska man välja?

Vad är MDF för trä? Är det lätt att jobba med? Vill helst ha ett lättarbetat trä då detta blir mitt första trächassi!

Är det första chassiet så ta plywood. Billigt och bra. Själva träslaget gör inget för datorkomponenterna utan det är bara finish och design som påverkas av valet.
Limträ finns med om du vill ha den finishen.
Ek är jobbigt att arbeta i men det blir fint om det blir bra.

Permalänk
Medlem

Kör på MDF.

Det jag fräser i till 90%.

Det är lättarbetat, billigt samt går att få väldigt trevligt finnishmässigt relativt enkelt.

Det du bör skaffa är givetvis bra verktyg för att skapa de former du önskar; sticksåg etc.
Slippaper för att slipa till dina snittytor, sprayspackel och våtslippaper för att få den där perfekta ytan du vill ha.

Sen är det bara att lackera som du önskar. Bästa är någon form av lösningsbaserad sprayfärg som inte tränger in på samma sätt i MDF.
Efter några omgångar med måla, våtslipa så har du en spegelblank yta

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade byggt i MDF och sedan lagt på en ekfaner om du nu vill ha det utseendet. Fördelen med MDF:en är att den är sånär som skottrak samt väldigt lätt att såga och fräsa i. Se till att förborra när du skruvar bara.

Att bygga en dator i hårdträ som ek eller valnöt kan vara klurigt. Att få tal i materialet är ju inte heller helt lätt. Du går ju inte direkt till bygghandeln och köper valnöt i stora skivor. MDF står för medium density fibre board och är i princip sågspån och harts (lim) som pressas ihop i stålformar. Samma metod används i princip för både spånskivor och plywood/osb, men spånstorleken är då större.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Ebenholz, skitsnyggt, men mycket mycket dyrt kommer det isf att bli...

och extremt tungt då ebenholtz har en densitet på runt 1300 kg/m^3

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

En spontan tanke jag har till ett bygge jag planerar själv är ju att insidan oavsett träslag/trämaterial kommer vara ohygglig "ful" enligt mig. Inte riktigt den insida man tänker sig, så jag planerade att figurfräsa ur Aluplåtar att klä insidan med, dessa skulle ju även gå att gänga etc för att passa delarna man ska ha där.

Något jag tänkte på bara, så fult och opraktiskt när man kör in saker direkt i trächassin

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Hej!

Nu är det så att jag gått i tankarna med att börja bygga ett chassi i trä nu i sommar. Min första tanke var ek, men sen kom ja på plywood? Plywood är ju ganska stabilt och hårt.

I och med att du ställer frågan så tror jag inte denna tanke är så seriöst menad, har du inte bättre koll på träslag och dess egenskaper så tycker jag att du borde läsa på om ämnet istället för att som nu börja i fel ände så att säga

Permalänk
Medlem

Rekommenderar MDF, mycket lättarbetat och slår sig inte, vill man ha trästruktur kan man klä det i laminat.
Själv tog jag gammalt laminat från en lackhylla när jag byggde min server.

http://www.sweclockers.com/galleri/7658-mini-itx-server-i-tra

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Kolla in min bygglogg, har byggt ett chassi i ek.

Du ser den här

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ett Svenskt tema så kanske Masurbjörk eller ännu hellre Rödfura om du kan få tag på det, men Valnötsrot är också snyggt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Varför bygga i MDF om du vill ha trälåda? MDF är bara en tjock masonitskiva. Väldigt tråkigt material, Du måste måla det för att det ska bli fint. MDF är inte trä. De är ett dött material. Limfogsskivor (gran eller björk) hade jag byggt i. och sen satt ihop med plugg eller kexmaskin. Då får du träfinish också. Eller Ek, men då får du betala rätt mycket me!