Om man skulle starta ballong- eller luftskeppsflygningar på längre distanser är det säkerligen så man skulle göra. När man t ex flyger varmluftsballlong har man väderrapportörer och "styr" genom att reglera höjden på ballongen, då det blåser åt olika håll på olika höjd.
Det finns dock några problem med att driva ballonger eller luftskepp annat än i rent rekreationssyfte:
1) Luftskepp går långsamt. De flesta passagerare accepterar inte en flygtid på 2-3 dygn mellan Paris och New York.
2) Luftskepp tar inte så mycket last. Om man ska frakta varor är det mycket billigare att göra det per båt.
3) Helium är dyrt och den totala mängden på jorden är begränsad. Luftskepp kräver mycket helium (Hindenburg hade t ex 200 000 kubikmeter vätgas, och det hade krävts ännu mer gas om man använt helium).
4) Om man istället kör på vätgas riskerar man att luftskeppet börjar brinna. Hindenburgolyckan förstörde ju som bekant tron på luftskepp för en lång tid framåt.
5) Luftskepp och ballonger är mycket känsliga för väder och vind (framförallt vind). Blåser det för hårt kan de inte starta och landa.
Jag tror det kan finnas vissa användningsområden för luftskepp, t ex som flygande lyxkryssare eller obemannade för kameraövervakning (det sistnämnda är ganska vanligt redan idag). Däremot tror jag inte på frakt eller passagerartransport, där är ballongerna underlägsna båt och flyg.