Intel Ultrabook med Haswell kan dra under 100 milliwatt i aktivt viloläge

Permalänk
Melding Plague

Intel Ultrabook med Haswell kan dra under 100 milliwatt i aktivt viloläge

Med rätt komponentval och kommande Intel Haswell under huven kan framtida Ultrabook dra mindre än 100 milliwatt i aktivt viloläge, även när datorn tar emot notifieringar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Hur gör de med nätverkskortet? oO

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Äh min lenovo har 1H batteritid, fan funkar ju hur bra som helst

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Äh min lenovo har 1H batteritid, fan funkar ju hur bra som helst

Min gamla T60 har nästan fyra timmar (med wifi och max brightness)... om man inte ska göra någonting väldigt krävande (de flesta har ju bara laptop för att surfa/skriva dokument, inte för att spela eller virtualisera) förstår jag inte varför man inte kan nöja sig med en gammal Pentium.

Permalänk
Medlem

Har surfplattor så lång batteritid?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Antar att vi ser detta i en Apple-bärbar först!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Min gamla T60 har nästan fyra timmar (med wifi och max brightness)... om man inte ska göra någonting väldigt krävande (de flesta har ju bara laptop för att surfa/skriva dokument, inte för att spela eller virtualisera) förstår jag inte varför man inte kan nöja sig med en gammal Pentium.

Fast det jag skrev var mer med ett inslag av ironi, det är fruktansvärt dålig batteritid på "stora" laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Viloläge, lol men då kan ju jag lika gärna stänga av datorn helt istället, så drar den 0 watt.

Den kommer ju fortfarande dra lika mycket när den inte är i viloläge.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av rektor:

Viloläge, lol men då kan ju jag lika gärna stänga av datorn helt istället, så drar den 0 watt.

Den kommer ju fortfarande dra lika mycket när den inte är i viloläge.

Om du läser nyheten handlar det om Connected Standby ("Aktivt viloläge") med push-notifieringar, stor skillnad mot att ha datorn avstängd.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Proffsmoddare

Stackars katter, vad ska de nu ligga på om det inte blir varmt längre

Och om de lyckas producera en dator som drar 100 milliwatt blir jag mäkta imponerad!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Intrressant, men det känns rent spontant som att datorn måste vara extremt skräddarsydd för att just dessa krav ska uppfyllas. Men helt klart ett steg i rätt riktining

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Själv har jag undvikit smartphone på grund av den usla batteritiden. Min nuvarande telefon (ej smartphone) håller batteriet i 3 veckor vid normal användning. Härligt om bärbara datorn också kunde göra detta (även om den bara ligger och tomgångskör). Hade ingen aning om att surfplattor hade sådan bra batteritid redan idag...

Permalänk
Avstängd

Jag kan rekommendera denna video för den som vill veta mer om Connected Standby vilket är en Windows 8-feature utvecklad av Microsoft (troligtvis i samarbete med Intel). Hårdvara med Connected Standby finns redan idag, exempelvis Microsoft Surface Pro.

http://channel9.msdn.com/Events/BUILD/BUILD2011/HW-456T

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Själv har jag undvikit smartphone på grund av den usla batteritiden. Min nuvarande telefon (ej smartphone) håller batteriet i 3 veckor vid normal användning. Härligt om bärbara datorn också kunde göra detta (även om den bara ligger och tomgångskör). Hade ingen aning om att surfplattor hade sådan bra batteritid redan idag...

vad har du för telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har surfplattor så lång batteritid?

min nexus 7 håller ungefär 10 timmar vid användande, standby kan den ligga 2-3 veckor

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Om du läser nyheten handlar det om Connected Standby ("Aktivt viloläge") med push-notifieringar, stor skillnad mot att ha datorn avstängd.

Jo, men jag har klarat mig utan connected standby och push notifiering, så kan jag fortsätta klara mig utan det.
Inte så viktigt för mig, det är viktigare hur batteritiden är när jag verkligen använder datorn på riktigt.

Permalänk

superkrossen inte tuffar på....arm kommer nog hamna i ett jobbigt läge om Intel lyckas förbättra tekniken...
men men jag är inte så insatt i det hela men jag tror fortfarande en atom spöar top of teh line arm, kan ha helt fel där..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

min nexus 7 håller ungefär 10 timmar vid användande, standby kan den ligga 2-3 veckor

Oj! Det var ju galet bra batteritid. Hade helt missat detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jo, men jag har klarat mig utan connected standby och push notifiering, så kan jag fortsätta klara mig utan det.
Inte så viktigt för mig, det är viktigare hur batteritiden är när jag verkligen använder datorn på riktigt.

Du vet att det finns andra som inte har samma syn på saker som dig?

Min MBP har legat i Standby majoriteten av tiden istället för att stängas av helt, och jag hade inte tackat nej till en dator som uppdaterar min mail eller liknande under tiden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Oj! Det var ju galet bra batteritid. Hade helt missat detta.

den har legat sen i lördags oanvänd nu och har 85% batteri säger väl en del om den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

den har legat sen i lördags oanvänd nu och har 85% batteri säger väl en del om den

Lätt att glömma att de har stora batterier Inte som en mobil i alla fall.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Lätt att glömma att de har stora batterier Inte som en mobil i alla fall.

Nåja, Nexus 7 har ett förhållandevis litet batteri för att vara en tablet, det ligger på 4325mAh, där min Note 2 ligger på 3100 mAh och Galaxy S3 på 2100 mAh.

Tablets tjänar rätt bra rent batterimässigt på att inte ha en radio.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nåja, Nexus 7 har ett förhållandevis litet batteri för att vara en tablet, det ligger på 4325mAh, där min Note 2 ligger på 3100 mAh och Galaxy S3 på 2100 mAh.

Tablets tjänar rätt bra rent batterimässigt på att inte ha en radio.

jo min är bara wi-fi versionen, kan tänka mig att 3g versionerna drar betydligt mer, sen har jag stängt av alla möjliga notificeringar så den ligger inte och plingar och har sig sålänge jag inte använder den, det är mobilen som får stå för den misshandeln och där räcker batteriet högst 2 dagar!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nåja, Nexus 7 har ett förhållandevis litet batteri för att vara en tablet, det ligger på 4325mAh, där min Note 2 ligger på 3100 mAh och Galaxy S3 på 2100 mAh.

Tablets tjänar rätt bra rent batterimässigt på att inte ha en radio.

Skrivet av Oliver91:

jo min är bara wi-fi versionen, kan tänka mig att 3g versionerna drar betydligt mer, sen har jag stängt av alla möjliga notificeringar så den ligger inte och plingar och har sig sålänge jag inte använder den, det är mobilen som får stå för den misshandeln och där räcker batteriet högst 2 dagar!

"This" som folk brukar säga.

WiFi versionen kanske drar mindre just för att den inte måste aktivera modemet hela tiden vilket är våra mobilers akilleshäl om man nu har massa webservices igång.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag kan rekommendera denna video för den som vill veta mer om Connected Standby vilket är en Windows 8-feature utvecklad av Microsoft (troligtvis i samarbete med Intel). Hårdvara med Connected Standby finns redan idag, exempelvis Microsoft Surface Pro.

http://channel9.msdn.com/Events/BUILD/BUILD2011/HW-456T

Tror du på allt som Microsoft skriver/säger?

Intel uppfann inte connected standby och Microsoft uppfann definitivt inte detta.

Det som man får med denna finess har sedan många år funnits i ARM baserade SoCer. Även Intel har detta i både Z2460 (SoC som används i vissa Android telefoner) och Z2760 (SoC som används i Win8 pekplattor).

Surface Pro har däremot inte connected standby, i alla fall inte i den mening som Intel menar här då Surface Pro är idag baserad på Ivy Bridge och de "power states" (S0i1 & S0i3) som Intel refererar till som "connected standy" kommer först i Haswell för "Core"-serien.

Det Surface Pro har är samma sak som Apple kallar "Power Nap" och som kom i samband med att de lanserade "retina" MBP och Montain Lion, d.v.s. innan Windows 8 släpptes.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer