Hur fungerar det med bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Ser nu att du har 7970. Är det 13.3 drivisar du kär med?
Beta drivrutiner har inte fnkat för mig. Varken 13.2eller 13.3.
Men prova! Annars är det bara köra amds uninstall tool för drivers samt driver sweep och installera 13.1

hade 13.1 innan och då öppnades inte ens programmet.. såg det i aktivitetshanteraren i typ 2-3 sec sen försvann det.. nu med 13,3 så startar det men har inte en blekaste vad jag behöver ställa in innan jag kan trycka på start mining nu dock =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

hade 13.1 innan och då öppnades inte ens programmet.. såg det i aktivitetshanteraren i typ 2-3 sec sen försvann det.. nu med 13,3 så startar det men har inte en blekaste vad jag behöver ställa in innan jag kan trycka på start mining nu dock =/

För att mina i en pool så måste du göra ett konto på en pool sida.
denna är populär och bra. Jag tror de har någon kort guide hur man kommer igång.

Lycka till!

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Ser nu att du har 7970. Är det 13.3 drivisar du kär med?
Beta drivrutiner har inte fnkat för mig. Varken 13.2eller 13.3.
Men prova! Annars är det bara köra amds uninstall tool för drivers samt driver sweep och installera 13.1

Du kan läsa om det här.

tackar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

För att mina i en pool så måste du göra ett konto på en pool sida.
denna är populär och bra. Jag tror de har någon kort guide hur man kommer igång.

Lycka till!

är med där redan.. och har satt in mitt worker username och password, valt grafikkort och då "slush's pool" som server, men när jag trycker på start mining så står det bara "typeerror: 'nonetype' object has no attribute '_getitem_" nere i vänstra hörnet och inget händer =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

är med där redan.. och har satt in mitt worker username och password, valt grafikkort och då "slush's pool" som server, men när jag trycker på start mining så står det bara "typeerror: 'nonetype' object has no attribute '_getitem_" nere i vänstra hörnet och inget händer =/

Jag vet inte vad det kan bero på.

Är minern du skapat i guiminer en OpenCL?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Jag vet inte vad det kan bero på.

Är minern du skapat i guiminer en OpenCL?

Japp fast gjorde en ny och nu funkar det så nu blir det låta burken stå över kvällen ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Japp fast gjorde en ny och nu funkar det så nu blir det låta burken stå över kvällen ^^

Härligt. Gå in på slush poolens hemsida och se att du verkligen får accepted shares.
Jag var haft ett problem med guiminer där den inte accepterar några shares. Så ta en titt!

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Får man rekommendera pools på detta forum ?

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem

Sitter med 2x6970 går det inte att köra dom i CF på något sätt när man minar?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Får man rekommendera pools på detta forum ?

Det vet jag inte. Om man nu ej får det så får mod komma och ta bort länken.
SweC borde ha en pool. Men jag tror nog inte vi kommer ha tillräckligt med hash/s för att det skall fungera:)

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Sitter med 2x6970 går det inte att köra dom i CF på något sätt när man minar?

Man skall en använda CF med minng. Korten skall jobba enskilt!

Känns som om swec borde öppna upp BTC delen. Där skulle man då kunna skriva en guide eller liknande.

Och dubbel, men stressad iväg till jobbet:)

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som händer med MtGox och varför? Allt laggar och ordrar tar längre tid än vanligt. Allt jag hittar om det är denna tråd:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=172497.0

Permalänk
Medlem

Varför har det blivit så stort liv om bitcoins på detta forum först nu? Förr hade sweclockers en hel forumsdel dedikerad till bitcoin men då var tydligen inte många intresserade av valutan. Om ni ville ha bitcoins varför genererade ni inte dem på den tiden då det var enkelt att göra det jämfört med nu? Alla här kan inte vara nyregistrerade och missat den forumsdelen.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Man skall en använda CF med minng. Korten skall jobba enskilt!

Känns som om swec borde öppna upp BTC delen. Där skulle man då kunna skriva en guide eller liknande.

Och dubbel, men stressad iväg till jobbet:)

Okej, går det att köra dom enskilt på samma dator på något sätt?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Varför har det blivit så stort liv om bitcoins på detta forum först nu? Förr hade sweclockers en hel forumsdel dedikerad till bitcoin men då var tydligen inte många intresserade av valutan. Om ni ville ha bitcoins varför genererade ni inte dem på den tiden då det var enkelt att göra det jämfört med nu? Alla här kan inte vara nyregistrerade och missat den forumsdelen.

Jag var tidigare intresserad av Bitcoins , men hade inte tillräckligt bra hårdvara för projektet Så det ser ljust ut för tanken förstunden!

Angående pools , så kan någon rekommendera en bra pool till mig ?

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Värdet på BTC har stigit i höjden de senaste månaderna så det har blivit något av en guldrusch. Det känns även som att diverse tidningar har skrivit mer om Bitcoins på senare tid; det kan givetvis vara en faktor till den ökade populariteten.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk

Kul att bitcoin är tillbaka! Har en dator med en i7 3770 som står på 6 timmar om dygnet, är det lönt att mina Itc med den?

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att köra något annat än Slush's pool

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vad är det för speciella grejer i Asic datorerna? Vad är det som gör att dom kan mina så snabbt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Vad är det för speciella grejer i Asic datorerna? Vad är det som gör att dom kan mina så snabbt?

De är byggda för just Bitcoin mining. Bara att googla, finns massor att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Was there and did it, a lot.

Skrivet av nino:

Okej, går det att köra dom enskilt på samma dator på något sätt?

Du stänger av crossfire och sätter upp en gpuminer per kort.

Skrivet av memoryofrage:

Kul att bitcoin är tillbaka! Har en dator med en i7 3770 som står på 6 timmar om dygnet, är det lönt att mina Itc med den?

När jag testade lite snabbt på en i7 980x då gick jag 6khash per tråd, dvs knappt 50 sammanlagt. Du avgör om det är värt då du bör få mindre, en 6870 gpu får runt 300khash.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jag hade EXAKT samma problem som dig med mitt 5850. Det enda som fungerar är att köra med 13.3 betan. Dock får jag bara massa fel (check hardware) när minern arbetar. Inte hittat någon lösning på det än.
Hör gärna av dig hur det går för din worker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Gissa en gång? För att valutan har stigit till höjden på senaste, och många har säkert inte trott på valutan förens nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Angående pools , så kan någon rekommendera en bra pool till mig ?

Rekommenderar ozcoin, de har bra folk bakom sidan och bra upptid. Har själv minat där i många månader och det har fungerat utmärkt .

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
99:e percentilen

Energieffektivitet (prestanda per watt)

Jag har experimenterat lite idag med målet att nå så bra prestanda per watt som möjligt, för det tycker jag är mycket mer relevant än rå prestanda (såvida man inte har fast elpris givetvis). Dvs, istället för att maximera hash/s vill jag maximera (hash/s)/W. Ett lättare sätt att skriva är hash/J. Man kan välja vilket man vill av dem, men man kan inte skriva t ex "hash/W".

1 (hash/s)/W = 1 hash/J

Just nu kör jag mitt 7970 i 950 MHz @ 0,95 V. Det resulterar i 540 Mhash/s och en förbrukning på 210 W vid väggen. Nätaggregatet är ett Corsair HX 750W med 80+ Silver, så har man ett mer effektivt nätagg får man alltså ännu mindre förbrukning.

h = prestandan i hash/s
P = energiförbrukningen i watt för hela systemet, mätt vid väggen

Jag föreslår begreppet energieffektivitet = EE = h / P.

Med mina uppmätta värden, h = 540 Mhash/s och P = 210 W, har jag alltså en EE på

(540 Mhash/s) / (210 W) = 2,57 (Mhash/s)/W = 2,57 Mhash/J

Skulle vara intressant att höra vad ni andra får för EE!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Morna:

När jag testade lite snabbt på en i7 980x då gick jag 6khash per tråd, dvs knappt 50 sammanlagt. Du avgör om det är värt då du bör få mindre, en 6870 gpu får runt 300khash.

Ett 6870 klarar snarare 300 megahash/s.

EDIT: Ovanstående är felaktigt. Jag såg ej att det var LTC som mineades.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu är värdet nästan nere på hälften av max idag på MtGox. (Och då är tydligen statistiken fördröjd över 40 minuter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu är värdet nästan nere på hälften av max idag på MtGox. (Och då är tydligen statistiken fördröjd över 40 minuter)

Ja shit vad det störtar. Tur att man spenderade lite coins inatt under peak

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skall vara lite bitter nu. Försökt att sälja via MtGox i ca 2 timmar och lyckas inte då jag får endast 'pending' på min försäljning. Helt sjukt.

Och ja la försäljning på 110USD när den var på 198 :/

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ett 6870 klarar snarare 300 megahash/s.

sha256, dvs algoritmen som Bitcoin använder sig av, ja.

scrypt, algoritmen för LTC, nej.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux