Bygga egen kabel, vart kan man köpa snygga kontakter och kabel?

Permalänk
Medlem

Bygga egen kabel, vart kan man köpa snygga kontakter och kabel?

Har köpt ett DIY kit till en O2+Odac Combo, kommer dessutom göra min egen låda i CNC. Så tänkte att jag kunde göra mina egna sladdar när jag endå håller på med det, då man kan ju skryta lite extra

Jag vet att man inte tjänar något på att göra egna kablar, vill bara att det ser snyggt ut. Har googlat runt men har inte hittat något ställe som säljer det jag letar efter. Thomann har ju ett litet utbud men dom är ganska dyra...

Permalänk
Hedersmedlem

Det där med kablage är ett svårt ämne och ännu har väl ingen direkt lyckats att i blindtest lyssna sig till exklusivare och dyrare kablar. Däremot kan du nå riktigt bra mätvärden billigare genom att göra kablarna själv. Hur mycket du vill lägga på det vet jag inte, men om du söker material skulle jag rekommendera Svalander.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det där med kablage är ett svårt ämne och ännu har väl ingen direkt lyckats att i blindtest lyssna sig till exklusivare och dyrare kablar. Däremot kan du nå riktigt bra mätvärden billigare genom att göra kablarna själv. Hur mycket du vill lägga på det vet jag inte, men om du söker material skulle jag rekommendera Svalander.

Egentligen bryr jag mig inte om om jag får bättre mätvärden eller inte, Jag tror inte man kan få bättre ljud med bättre kabel. Vill ha kablar som inte ser billiga ut helt enkelt. Kommer att göra dom själv.

Kommer köpa egen krympslang och sleeve från MDPC eller något, så det enda jag behöver är kontakter och kabel.

Permalänk
Medlem

Hifikit har rätt bra sortiment, kolla med dom

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Kabel kan du ju ta vanlig sladd som man har hemma om du ändå ska sleeva.

Kolla på t.ex ebay för kontakter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kjell o company, ljudia.se, conrad.se, elfa.se kan ha en del dom med digikey.com är en annan som kan ha

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Celcius:

Har köpt ett DIY kit till en O2+Odac Combo, kommer dessutom göra min egen låda i CNC. Så tänkte att jag kunde göra mina egna sladdar när jag endå håller på med det, då man kan ju skryta lite extra

Jag vet att man inte tjänar något på att göra egna kablar, vill bara att det ser snyggt ut. Har googlat runt men har inte hittat något ställe som säljer det jag letar efter. Thomann har ju ett litet utbud men dom är ganska dyra...

Får man lov att ställa frågan vart du köpte detta kit?
Då jag i princip är klar med min rör-RIAA och behöver något nytt att bygga har jag sneglat lite både hörlursförstärkare och FM-sändare (naturligtvis endast för lödningens skull) men känner att det är en djungel där ute, som vanligt. Tips, trix och annan info i form av bygglogg hade varit fint när du bygger

Angående det där med kablar...
Jag kan tipsa om en kabelstrumpa som jag köpte på ebay! Kostade 30-60kr/5m inkl. frakt. Den finns i olika färger och dimensioner. Plast (PVC?), men det kommer du inte känna eftersom att du inte sitter och smeker kabeln... eller?

/Kandidaten

Permalänk
Fyndjägare
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Får man lov att ställa frågan vart du köpte detta kit?
Då jag i princip är klar med min rör-RIAA och behöver något nytt att bygga har jag sneglat lite både hörlursförstärkare och FM-sändare (naturligtvis endast för lödningens skull) men känner att det är en djungel där ute, som vanligt. Tips, trix och annan info i form av bygglogg hade varit fint när du bygger

Angående det där med kablar...
Jag kan tipsa om en kabelstrumpa som jag köpte på ebay! Kostade 30-60kr/5m inkl. frakt. Den finns i olika färger och dimensioner. Plast (PVC?), men det kommer du inte känna eftersom att du inte sitter och smeker kabeln... eller?

/Kandidaten

Jag köpte den på http://www.headnhifi.com/.

Du kan köpa ett komplett DIY kit med eller utan låda. Odac får du lägga till separat då det inte går att löda ihop själv, så säljes som PCB. De valde att göra så då Odac'en har massa små SMDs som är ett helvete att löda manuellt.

Snacka med han som har siten, verkar som om han håller på att koka ihop en modulär Desktop amp med O2 och Odac, fast vänta dig att det tar ett tag innan han svarar... Tog han några dagar innan han svarade på mitt mail, men jävligt hjälpsam var han

I övrigt så verkar Ebay vara det bästa för att köpa kontakter... Men ska kolla igenom era förslag för att se om jag hittar något trevligt

Edit: Tänkte kanske fixa en bygglogg om det är intressant, det roligaste att kolla på blir nog lådan jag gör, som inte är så jättespeciell

Permalänk
Skrivet av Celcius:

Jag köpte den på http://www.headnhifi.com/.

Du kan köpa ett komplett DIY kit med eller utan låda. Odac får du lägga till separat då det inte går att löda ihop själv, så säljes som PCB. De valde att göra så då Odac'en har massa små SMDs som är ett helvete att löda manuellt.

Snacka med han som har siten, verkar som om han håller på att koka ihop en modulär Desktop amp med O2 och Odac, fast vänta dig att det tar ett tag innan han svarar... Tog han några dagar innan han svarade på mitt mail, men jävligt hjälpsam var han

I övrigt så verkar Ebay vara det bästa för att köpa kontakter... Men ska kolla igenom era förslag för att se om jag hittar något trevligt

Edit: Tänkte kanske fixa en bygglogg om det är intressant, det roligaste att kolla på blir nog lådan jag gör, som inte är så jättespeciell

Fint de, tror minsann att jag varit inne på den där sidan förut!

De där med kontakter osv. kan vara lite lurigt via ebay. Jag läste på något forum på interweben, troligtvis något audiofil-forum, att vissa säljare fuskar och säljer kontakter vars inre del är gjord av någon sämre dassig metall som är pläterade med någon blingblingig metall. Detta gällde då banankontakter. Man kan ju i princip förvänta sig detta när man köper från ebay/kina. Vetarna på audiofil-forumet dividerade hur pass stor hörbar skillnad detta gjorde och som med allt annat inom hifi så kunde ingen enas om annat än att enligt de fysikaliska lagarna så vart kontakterna sämre.
Personligen så beställde jag en näve kontakter och ja de fungerar. Min anläggning är inte såpass bra att man hör skillnad på kontakter, vill jag inbilla mig!

En bygglogg hade uppskattats! Alltid trevligt att se/höra/läsa om vad folk har för DIY-projekt hemma

Minne som en guldfisk :)
Permalänk

Hur går det med kablarna och byggsatsen, blev de något me det hela?