Radeon HD 7990 i Crossfire på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Titan använder GK110 Kepler arkitektur
Gtx 580 använder GF110 Fermi arkitektur
Kepler är dock samma arkitektur/teknik som Fermi fast förfinad och optimerad.

Bra gjort av nvidia att från GF114"fermi" till GK104"kepler ha en GPU som slår AMD på fingrarna gällande Watt,värme och prestanda.
Dock bara i Applikationer som drar under 1.9GB vram.
För då man når upp i 1.9Gb vram usage i ett spel äre inge kul å köra med nvidia kort under 9000kr klassen...

Källa

Min tanke var om GK104 hade haft mer bandbredd hade det funnits mer kraft att hämta?
Till ett mycket bättre pris än Titan.
Det är sjukt dåligt av Nvidia att tvinga folk att betala 8-9000kr för få tag i ett grönt kort med mer än 2GB vram.
Ska bli intressant när titan LE Släpps. Kommer dock fortfarande kosta en del.

Amd's Tahiti XT2 "7970GHZ" klarar av att utnyttja sina 3GB. Skulle GK104 "680-670-660" Fixa det också utrustad bredare minnesbuss?

Visst men Nvidia har satsat på annat med GK104 nämligen fler kluster av cuda-kärnor istället för större minnesbuss. Hade man implementerat en 384-bitars minnesbuss så hade kretsen förmodligen blivit i storleksordning med Tahiti XT. Att den blivit större är ett faktum, hur mycket vet jag dock inte. Men jag tror aldrig det var på tal om att göra slänga på en större buss på det lilla chippet. Man ville hålla kretsen liten och energisnål.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Som alla skriver. Det enda relevanta är hur mycket vram en gpu har. Att ens nämna hur mycket dem har tsm i sli eller crossfire är totalt ointressant då det inte spelar någon som helst roll. eftersom det inte fungerar så.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns något spel som använder multi-gpu utan crossfire/SLI?
Då skulle det nämligen gå alldeles utmärkt att utnyttja allt minne som finns på kortet, utan spegling. Men då måste koden givetvis vara specialskriven för detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Man kommer fortfarande att ha 12GB Vram. det är fakta.

hur tänker du? 36?

Ja att man kommer ha 12 på en att de tär så dom menar

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

Ja att man kommer ha 12 på en att de tär så dom menar

Omöjligt att förstå vad du just skrev??

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Omöjligt att förstå vad du just skrev??

Jag tror han försöker säga att han tolkade det som att där kommer vara 12 GB vram per GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Jag tror han försöker säga att han tolkade det som att där kommer vara 12 GB vram per GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ja, kortets buss klarar inte ens av att hantera 6GB så 12 hade känts lite onödigt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla tjat om minnet då, fan är problemet folks ? Hur som helst, fläskigt kort som jag känner att jag måste kirra om prestandan fortfarande håller måttet när det väl lanseras. Tror att det är DAX att kasta ut mitt sönderklockade 5970 ^^

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Trevligt kort att se - och nu får man hoppas det levererar som antaget.
Och man får hoppas att AMD får ordning på sina drivrutiner i sommar som de har gått ut med i olika artiklar på Internet att så ska ske.

/Saint25