Oculus Rift dissekeras av Ifixit

Permalänk

Jag tror man ser lite dum ut med dom där på, men visst är det nog riktigt häftigt!

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på konsumentversionen. Tålamod? Mjo..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ensamma fredagskvällar med Jonas o Emil i 3d i fredagspanelen mmmmmmm....det var väl det du tänkte va?

Självklart! Å kanske nån av MSI's bootbabes som gäst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av skog1s:

$300 var det väl? Och väldigt många här på Swec som hoppade på tåget.

oh ja, tänkte på en annan sak :S!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Oculus är fortfarande väldigt specifik precis som TrackIR, FPS spel där man kan vrida en karaktär 360 grader och sikta med vapen är inget vidare alls då du fortfarande tvingas kontrollera delar av det med tangentbord/mus.

Precis som TrackIR så kommer detta skina mest i "Fixed Positions", dvs där din karaktär är låst åt ett håll, själva kroppen så som i ett flygplan, helikopter, bil, men så fort du kliver ur och har mer frihet, så tappar man kontroll då mus/tangentbord plötsligt tar över den största delen

Fixed Position = Oculus/TrackIR är största delen
Free Position = Tangentbord&Mus är största delen

Jag kommer inte röra Oculus förens spelen jag spelar får stöd för det, t.ex. ArmA och Bilspel, personligen stänger jag av TrackIR i t.ex. ArmA när jag går ut fixed position för att ha mer kontroll på aimet, tror det kan bli samma effekt med Oculus, att du kommer vilja ta av dig Oculus när du springer runt med en karaktär, men det lär inte gå om Oculus är kopplat till spelet, då kan man ju inte ha en skärm stå redo man kan titta på eftersom upplösningarna är olika t.ex.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Upplösningen den får i slutänden kvittar, så länge det inte blir pixligt. Ganska kul att det strävas efter högre och högre ppi trots att det inte gör någon visuell skillnad efter ett tag.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

dom är min gud.

(om en gud kan vara flera personer?)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

dom är min gud.

(om en gud kan vara flera personer?)

Vet du verkligen inte att det blir "gudar" i pluralform? Kanske vore bättre för dig att stänga av datorn ett tag och öppna skolböckerna.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag testade virualriality glasögon som de här fast med motion tracking för kanske 10 år sen? Där man fick gå runt i ett testrum där den verkligen följde din minsta rörelse, kunde lägga sig ner på golven och krypa under sängen etc utan behovet av en kontroll.

Vad hände med den utvecklingen? Höra att någon sa att det fick lägga ner eftersom forskare påstod att dessa kunde orsaka hjärnskador, vet inte om det är sant dock.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Vet du verkligen inte att det blir "gudar" i pluralform? Kanske vore bättre för dig att stänga av datorn ett tag och öppna skolböckerna.

fast nu så tänkte jag på uttalet "du är min gud", som inte låter alls lika bra i formen "dom är mina gudar", därav blev det "dom är min gud".
du kanske borde sluta vara grammar nazi?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort ett inlägg med en meme. Dessa är inte tillåtna.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Med den låga uplösningen behövs ju minst 8x supersampling, plus ett sharpen filter på det.

Permalänk
Medlem

OLED paneler annars kan det kvitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Med den låga uplösningen behövs ju minst 8x supersampling, plus ett sharpen filter på det.

Du måste ju tänka på att varje skärm är löjligt liten jämfört med den 24 tummaren du sitter på hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Det enda jag funderar över är om det kan vara skadligt för ögonen att isolera sig så nära två skärmar (som dessutom lär generera en del värme) i så många timmar som man kommer tänkas sitta. Är inte så påläst om apparaten, men det känns som framtiden helt klart. Snacka om spelupplevelse.

Det är den starka belysningen som blir jobbig, men i och med att de är isolerad från annat ljus bör man se jävligt bra vid låg belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

OLED paneler annars kan det kvitta.

Blir säkert jättebilligt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

porr på de där hade varit en ny nivå av njutning
ähem

Haha Lite jobbigt, när man har de där för ögonen, hörlurar och näven runt salamin. Ingen koll alls på omgivningen. Man lär få en shock när det helt plötsligt är nån som knackar en på axeln!

/blush!

Men jovisst. Porr med dessa, film eller 3d... En ny gryning!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag kommer ihåg när Jonas och Emil provkörde Rift på CES 2013. Och dom båda var helt knockade av upplevelsen (det är bara att söka så hitta du ett klipp från det)
Och Valve och Id Software hade redan då väldigt stort intresse av riften. Klart att det kommer att ta lite tid innan stödet kommer, men jag lovar. Det kommer att komma lika säkert som en häst skiter vart den vill

Edit/ Kunde inte låta bli, så jag letade upp det

Här kan man se (och läsa) klippet när dom testade riften påCES 2013

mhm, ja.. jag tvivlar inte på att den kommer sälja, men tvivlar starkt på att det kommer sälja bra nog att det nog motiverar utvecklare att lägga stöd för den i de flesta spel. det var hela poängen. som sagt, det är inte första gången det dyker upp revolutionerande gamertillbehör som alla hetsar upp sig över och som sen rinner ut i sanden till nästa stora grej kommer och alla glömmer den förra, igen.

kollar du i tråden där så länkar jag om jag inte förväxlat tråd till en video med ett annat entusiastiskt gäng. prequellen kan vara en indikation där, även om målgruppen inte är densamma riktigt.

Skrivet av morxy49:

dom är min gud.

(om en gud kan vara flera personer?)

ja. fadern, sonen samt den helige anden vettu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoamBox:

Tankte dock tanken vad längre användning kan ge för bi-effekter? Jag menar sitta med ögonen så nära en skärm en längre tid kan inte vara så bra eller... Skulle inte vilja Pajja ögonen när jag skaffar mitt par sen :/

Har du en mikrovågsugn hemma?Eller en smartphone?Om ja case closed,där får du nog i dig mer skadlig strålning än ett par lågvoltade glasögon kan ge dig:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Om de byter ut 1280x800-skärmen mot en 1080-baserad och på ett bra sätt lyckas samla bildfokuseringen till alla viktiga bildpunkter (på samma sätt som hos ögonens fokus - ju mer i synens mitt dess flera detaljer) så skulle jag vara beredd att offra mina tre 3D-skärmar sicken dag som helst för den upplevelse som Oculus Riftut lovar. Jag har fortfarande inte provat detta men om det fungerar som jag har föreställt mig så slår det allt. Det är ju förbannat krångligt att binda tre 6-kilos-skärmar på nacken :). Därtill fokuserar de fel genom att sprida detaljerna jämnt. Ögonen tvärtemot lägger krutet på mitten medan pereferin knappt får något alls.

Om någon vet, är det så Oculus fungerar, alltså genom att lägga sin rätt låga upplösning samlad till mitten med hjälp av "fiskögerendering" och därefter "sprida ut det" och räta ut det med hjälp av optik..?

Jonas och Emil har ju provat. Om ni läser detta... hur såg det ut när man tittade åt sidorna - var det suddigare där?

Och har någon hört något nytt om en 1080p-skärm i konsumenutgåvan av Oculus Rift? Har inte läst hela tråden så om det nämns där så ursäkta men jag har litet bråttom.

Permalänk
Medlem

Vore det inte grymt ballt om man hade oculus rift kopplad till en bärbar dator som man har i ryggsäcken. För att den ska känna att man springer framåt har man en vanlig stegräknare. För att sikta använder man ett plastskjutvapen (som han som moddade halflife). Ställer sig mitt på en amerikansk fotbollsplan och kör på bara. Det är ju inte jättesvårt att fixa faktist. Om det inte är gjort när den kommer ut så fixar jag det själv

Permalänk
Medlem

Beställde min i februari, kunde inte vänta på konsumentvertionen som inte kommer ut förrens q3/4 2014. Så nu har jag 1,3 års vr njutning i förväg ^^ awesome.

Permalänk

Det enda som oroar mig med oculus rift är upplösningen. Är upplösningen tillräcklig är det en garanterad succé, ett sånt här system är liksom vad alla väntat på. Och det är tydligen extremt enkelt för spelutvecklare att stödja oculus rift.
Det svider i mig att jag inte upptäckte och hann stödja projektet på Kickstarter.

Ett spel jag verkligen skulle vilja se med oculus-stöd är Mirror's Edge.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Beställde min i februari, kunde inte vänta på konsumentvertionen som inte kommer ut förrens q3/4 2014. Så nu har jag 1,3 års vr njutning i förväg ^^ awesome.

Jag är jävligt sugen på att köpa den nu. Men är det värt det? Är rädd att upplösningen är för risig fortfarande. Meddela gärna vad du tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Har du en mikrovågsugn hemma?Eller en smartphone?Om ja case closed,där får du nog i dig mer skadlig strålning än ett par lågvoltade glasögon kan ge dig:))

Tänkte mer på att ha ögonen så nära en skärm under en längre tid. Strålningen tror jag inte är något problem.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Tänkte mer på att ha ögonen så nära en skärm under en längre tid. Strålningen tror jag inte är något problem.

Det är givet att hela jordens population kommer bli otroligt närsynta...eller?

Så mycket som man stirrar in i en skärm på 5-50cm håll (ungefär..)

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas ivrigt på en version eller vettig lösning med även analog input. Hade kunnat ha så mycket roligt med en videolänk från mitt RC flygplan

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Om de byter ut 1280x800-skärmen mot en 1080-baserad och på ett bra sätt lyckas samla bildfokuseringen till alla viktiga bildpunkter (på samma sätt som hos ögonens fokus - ju mer i synens mitt dess flera detaljer) så skulle jag vara beredd att offra mina tre 3D-skärmar sicken dag som helst för den upplevelse som Oculus Riftut lovar. Jag har fortfarande inte provat detta men om det fungerar som jag har föreställt mig så slår det allt. Det är ju förbannat krångligt att binda tre 6-kilos-skärmar på nacken :). Därtill fokuserar de fel genom att sprida detaljerna jämnt. Ögonen tvärtemot lägger krutet på mitten medan pereferin knappt får något alls.

Om någon vet, är det så Oculus fungerar, alltså genom att lägga sin rätt låga upplösning samlad till mitten med hjälp av "fiskögerendering" och därefter "sprida ut det" och räta ut det med hjälp av optik..?

Jonas och Emil har ju provat. Om ni läser detta... hur såg det ut när man tittade åt sidorna - var det suddigare där?

Och har någon hört något nytt om en 1080p-skärm i konsumenutgåvan av Oculus Rift? Har inte läst hela tråden så om det nämns där så ursäkta men jag har litet bråttom.

Om jag fattade din fråga rätt är det snarare tvärtom. De samlar ihop pixlar i mitten mha optik sen rättar de till bilden mha mjukvara.
http://i.ytimg.com/vi/07IwxUD8N8E/0.jpg

De har inte sagt något officiellt om konsumentutgåvan men 1080p minst kan vi nog förvänta oss. De ryktas tom om ett andra utvecklingskit med 1080p och positionstracking.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av timosaki:

Jag är jävligt sugen på att köpa den nu. Men är det värt det? Är rädd att upplösningen är för risig fortfarande. Meddela gärna vad du tycker.

nej köp den inte än. det är bara en "beta" än så länge. köp den när det är den slutliga produkten istället.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Det är den starka belysningen som blir jobbig, men i och med att de är isolerad från annat ljus bör man se jävligt bra vid låg belysning.

Jo visst kan man ha en lägre belysning om man är så pass nära den och "instängd", men funderar fortfarande på skärmens verkningsgrad. Jag som har linser lär ju få problem om det blir varmt där inne + dålig ventilation. Får helt enkelt se hur det fungerar i praktiken. Det här är bara mina hypoteser x)