Går det att köra vattenkylning i det här chassiet? (Lian-Li PC-Q16)[Ritning finns]

Permalänk
Medlem

Går det att köra vattenkylning i det här chassiet? (Lian-Li PC-Q16)[Ritning finns]

Har haft en dröm om en väldigt liten och kraftfull dator som är helt tyst.
I dagsläget är min Lian Li PC-Q08 lit för stort och ljudligt.

När Lian-Li PC-Q16 kom ut så insåg jag att det var perfekt i storlek. Men i övrigt inte alls.

Med hjälp av Sketchup togs detta fram:

Det visar storleken på chassit med följande:

Mini ITX moderkort
GTX 670 med vattenblock.
Swiftech Apogee II
Swiftech 240mm radiator (med lite rum för att det ska va varianten med reservoir som ej fanns färdig i sketchup)
2x120mm fläktar
Silverstone SFX modulärt.
msata SSD under mobo.

Vi pratar om microlitet och vattenkylt.
Har jobbat med små datorer förr men inte vattenkylning.

Förstår att en massa grejer måste moddas.
Borra bort HDD burarna. Flytta nätagg till fram i chassit. Skära upp hål för att radiatorn sticker ut ca 1,5cm. Skära upp hål för fläktarna. Skära upp hål för att kunna fylla på vatten. Skära hål för grafikkortet. Göra kablarna max 15cm långa.

Det jag egentligen undrar är:

Kan man sätta ihop en vattenkylningsloop med så små marginaler? Kommer ha max 3 cm att jobba på som bäst.
Vad kommer jag få problem med förutom för stora fingrar?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Va menar du me helt tyst? För helt tyst är ljudlöst enligt mig vilket vattenpump o fläktar inte kan vara;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Va menar du me helt tyst? För helt tyst är ljudlöst enligt mig vilket vattenpump o fläktar inte kan vara;)

Det är drömmen bygget är ju verklighet. Storleken är perfekt. Ljudet långt ifrån.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Det blir nog svårt att få det helt tyst om du ska jobba i ett så litet utrymme med så kraftfulla komponenter.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv

Det är svårt att få en liten dator tyst, det är mycket lättare med en stor. Hur man än vrider och vänder på sig, flyttar runt problemet mha vattenkylning etc, så är det ändå en viss effekt som skall ut till luften i rummet. Någonstans vill du alltid komma till stora fläktar som går långsamt.

Helt passivt är väldigt svårt, det blir så enormt mycket lättare (och billigare) om man kan ha bara en svag luftströmning.

Min standardlösning är bamsiga kylflänsar med gott om plats samt 1-2 stora och långsamma fläktar för att få lugn och jämn luft- och energi-transport.

Vattenkylning är inte särskilt tyst, jag ser det som mest användbart för överklockning och det lär du inte hålla på med om du siktar på tyst + litet.

En liten låda är ofta tänkt att stå på bordet vilket inte är tyst att ha den så nära örat. Bättre under bordet och där finns det oftast gott om plats.

En rå och billig variant är att köra komponenterna fastskruvade på undersidan av bordet. Ingen datorlåda alls vilket blir luftigt och då blir det lätt att tyst transportera bort varmluften. På andra sidan bordsskivan har du bordet som bullerskärm.

Jag har kört några vändor med litet och tyst och det är i grunden feltänkt. Enligt min privata mening alltså. Men det roliga är ju att bygga ...

Permalänk
Medlem

Stora kylflänsar har jag använt förr. Men kärleken till små chassin väger lite tyngre.
Kör just nu hela tre fläktar. Den snabbaste är en 92mm noctua på 700 rpm.
Men det som stör mig är 140mm noctua på 600rpm.
Min 120mm noctua på 500 varv trivs jag med ljudmässigt.

Det som är spännande med vatten är att det är lite mindre och kräver lägre RPM av fläktarna. Samtidigt som prestandan kan ökas hårt i datorn.

En 4770T (när den kommit) och ett GTX 670 är galet mkt mer kräm än mitt första upplägg med en Streacom FC7 med passivt HD 7750. Även om Streacom lådan är snyggare o klart mindre.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Det som är spännande med vatten är att det är lite mindre och kräver lägre RPM av fläktarna. Samtidigt som prestandan kan ökas hårt i datorn.

Glöm inte räkna in ljudet från pumpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Glöm inte räkna in ljudet från pumpen

Med en bra pump är det inget stort problem. MCP35X pumpen som jag antar att han kommer använda (Den är med i skissen) går att få väldigt tyst i lägre hastigheter utan att påverka prestandan nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Min PSU (AX750) överröstar pumpen i min rigg. Pumpen är iofs en aquastream XT USB 12V Ultra Version så är ju inte superkraftig, men den låter ju knappt nåt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Intressant lösning. Går själv i tankarna på att snickra ihop ett mAtx chassi, tycker de flesta på marknaden är för stora.
Sitter på Cooler Master Elite 341 idag, som väl anses som ett litet mAtx, men när jag öppnar den finns det gott om utrymme som skulle kunna slopas. HDD buren är bortplockad, och disken sitter i 5.25".
Att temperaturerna skulle bli högre med ett litet chassi är inget som oroar mig, med ventilation på "rätta" ställen blir det säkert inga problem.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

slangböjar är väll det främsta problemet. men planerar du väl så kan du använda rör istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

slangböjar är väll det främsta problemet. men planerar du väl så kan du använda rör istället.

Just detta kan jag inget om.
Vissa sträckor är så korta att jag utgår ifrån att man måste ha rör. Men kan väldigt lite om detta.
Angående pump så är nybörjare där med. Men utgår även där ifrån att den kan köras tyst nog.

Det som kanske gör det omöjligt är att nästan allt ska in exakt samtidigt. Annars lär jag inte komma åt det.

Egentligen måste det räknas o tänkas mkt mer innan ngt händer. Sen fixas med prylar så chassit kan moddas som jag tänkt. Inte minst övertala frugan om att PC-Q08an är för stor o ljudlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Just detta kan jag inget om.
Vissa sträckor är så korta att jag utgår ifrån att man måste ha rör. Men kan väldigt lite om detta.
Angående pump så är nybörjare där med. Men utgår även där ifrån att den kan köras tyst nog.

Det som kanske gör det omöjligt är att nästan allt ska in exakt samtidigt. Annars lär jag inte komma åt det.

Egentligen måste det räknas o tänkas mkt mer innan ngt händer. Sen fixas med prylar så chassit kan moddas som jag tänkt. Inte minst övertala frugan om att PC-Q08an är för stor o ljudlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte måste ha vattenkylning så kan jag rekommendera Scythe Big Shuriken 2 som processorfläkt och fractal designs 92mm fläktar.
Jag har liknande setup som du som jag har byggt in i en Silverstone Lascala LC16B-MR, antagligen ett lite större chassi än det du tänkt dig, men man får verkligen stå och lyssna för att höra något ur den.

Bara ett förslag på alternativ

Permalänk
Medlem

Prollen är inget svårt att kyla tyst.
Det är grafikkortet som är svårt att få tyst på. Tredjepartskylning på grafikkort är sjukt stora saker lr galna fläktar.
passiva grafikkorten halkar efter i prestanda lite för mkt.
Kör så idag Scythe Samurai ZZ på 700 RPM passivt 5770.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av sgtspiff:

Har haft en dröm om en väldigt liten och kraftfull dator som är helt tyst.
I dagsläget är min Lian Li PC-Q08 lit för stort och ljudligt.

När Lian-Li PC-Q16 kom ut så insåg jag att det var perfekt i storlek. Men i övrigt inte alls.

Med hjälp av Sketchup togs detta fram:

http://i.imgur.com/ryxuqxH.png

Det visar storleken på chassit med följande:

Mini ITX moderkort
GTX 670 med vattenblock.
Swiftech Apogee II
Swiftech 240mm radiator (med lite rum för att det ska va varianten med reservoir som ej fanns färdig i sketchup)
2x120mm fläktar
Silverstone SFX modulärt.
msata SSD under mobo.

Vi pratar om microlitet och vattenkylt.
Har jobbat med små datorer förr men inte vattenkylning.

Förstår att en massa grejer måste moddas.
Borra bort HDD burarna. Flytta nätagg till fram i chassit. Skära upp hål för att radiatorn sticker ut ca 1,5cm. Skära upp hål för fläktarna. Skära upp hål för att kunna fylla på vatten. Skära hål för grafikkortet. Göra kablarna max 15cm långa.

Det jag egentligen undrar är:

Kan man sätta ihop en vattenkylningsloop med så små marginaler? Kommer ha max 3 cm att jobba på som bäst.
Vad kommer jag få problem med förutom för stora fingrar?

Du får nog en loop dit utan problem. Beroende på budget kan man ju få den totalt tyst. Om du kör en extern radiator setup typ 2x360mm med noctuas fläktar på radiatorn på 200rpm så hör du inte ett smack.

Du har inte så mycket plats att kyla den inne i chassit. Du kommer nog vara på ganska höga temps med bara en liten radiator.

Om jag var du skulle jag borra 2 hål i väggen sätta den externa radiatorn i ett annat rum och kyla datorn med bara vatten och inte luft alls.

EDIT: Kan ju titta på Bitfenix prodigy om inte den är för stor? Rymms 2stycken 240mm radiatorer i den. 3 stycken om du kan modda lite

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Du kan använda 90 och 45 graders fittings i de trånga utrymmena det är nog inget problem. Som någon nämnde tidigare går det att använda kopparrör osv men detta är svårare att få snyggt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Har haft en dröm om en väldigt liten och kraftfull dator som är helt tyst.
I dagsläget är min Lian Li PC-Q08 lit för stort och ljudligt.

När Lian-Li PC-Q16 kom ut så insåg jag att det var perfekt i storlek. Men i övrigt inte alls.

Med hjälp av Sketchup togs detta fram:

http://i.imgur.com/ryxuqxH.png

Det visar storleken på chassit med följande:

Mini ITX moderkort
GTX 670 med vattenblock.
Swiftech Apogee II
Swiftech 240mm radiator (med lite rum för att det ska va varianten med reservoir som ej fanns färdig i sketchup)
2x120mm fläktar
Silverstone SFX modulärt.
msata SSD under mobo.

Vi pratar om microlitet och vattenkylt.
Har jobbat med små datorer förr men inte vattenkylning.

Förstår att en massa grejer måste moddas.
Borra bort HDD burarna. Flytta nätagg till fram i chassit. Skära upp hål för att radiatorn sticker ut ca 1,5cm. Skära upp hål för fläktarna. Skära upp hål för att kunna fylla på vatten. Skära hål för grafikkortet. Göra kablarna max 15cm långa.

Det jag egentligen undrar är:

Kan man sätta ihop en vattenkylningsloop med så små marginaler? Kommer ha max 3 cm att jobba på som bäst.
Vad kommer jag få problem med förutom för stora fingrar?

kan börja med att säga att Swiftech Apogee II går typ inte att få tag på längre, inte i Sverige i alla fall.. finns en butik som har den och dom kommer nog inte få in den igen..

men dom har istället Swiftech H220 som är Perfekt att utgå från!
http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

var i exakt samma tanke som dig fast med mitt sugo sg07 och ett 7970, men problemet blir att en 240mm radiator kommer inte räcka som kylning utan man kommer nog bli tvungen att peta dit en till 120mm eller 240mm radiator, hade själv tänkt ha en 240mm på ovansidan samt en på ena sidan av chassit (utanpå) och sen fläktarna precis innanför då det är nog det ända vettiga sättet att få det att fungera med vettiga temps och ljudnivå..

Edit: samt med h220 kittet så slipper du oroa dig om reservoa också då det finns en inbyggd med påfyllningsport på radiatorn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Desk Master

Man behöver inte i teorin en reservoir. Du kan montera en drainpoint med en T-anslutning ovanför pumpen. Sen använder du en lång slang fyller med vatten. När du väl är klar så stoppar du vattenflödet till ena delen av t anslutningen. Gör du detta rätt så blir loopen luftfri

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Har haft en dröm om en väldigt liten och kraftfull dator som är helt tyst.
I dagsläget är min Lian Li PC-Q08 lit för stort och ljudligt.

När Lian-Li PC-Q16 kom ut så insåg jag att det var perfekt i storlek. Men i övrigt inte alls.

Med hjälp av Sketchup togs detta fram:

http://i.imgur.com/ryxuqxH.png

Det visar storleken på chassit med följande:

Mini ITX moderkort
GTX 670 med vattenblock.
Swiftech Apogee II
Swiftech 240mm radiator (med lite rum för att det ska va varianten med reservoir som ej fanns färdig i sketchup)
2x120mm fläktar
Silverstone SFX modulärt.
msata SSD under mobo.

Vi pratar om microlitet och vattenkylt.
Har jobbat med små datorer förr men inte vattenkylning.

Förstår att en massa grejer måste moddas.
Borra bort HDD burarna. Flytta nätagg till fram i chassit. Skära upp hål för att radiatorn sticker ut ca 1,5cm. Skära upp hål för fläktarna. Skära upp hål för att kunna fylla på vatten. Skära hål för grafikkortet. Göra kablarna max 15cm långa.

Det jag egentligen undrar är:

Kan man sätta ihop en vattenkylningsloop med så små marginaler? Kommer ha max 3 cm att jobba på som bäst.
Vad kommer jag få problem med förutom för stora fingrar?

Du kan köra med 90 och 45 graders och spacers fittings så kan du köra ganska tajt med slangen..
Får du in pump, radiator och resevoar i lådan som du vill så är slang minsta bekymmer

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kan börja med att säga att Swiftech Apogee II går typ inte att få tag på längre, inte i Sverige i alla fall.. finns en butik som har den och dom kommer nog inte få in den igen..

men dom har istället Swiftech H220 som är Perfekt att utgå från!
http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

var i exakt samma tanke som dig fast med mitt sugo sg07 och ett 7970, men problemet blir att en 240mm radiator kommer inte räcka som kylning utan man kommer nog bli tvungen att peta dit en till 120mm eller 240mm radiator, hade själv tänkt ha en 240mm på ovansidan samt en på ena sidan av chassit (utanpå) och sen fläktarna precis innanför då det är nog det ända vettiga sättet att få det att fungera med vettiga temps och ljudnivå..

Edit: samt med h220 kittet så slipper du oroa dig om reservoa också då det finns en inbyggd med påfyllningsport på radiatorn.

Swiftech har ju ett paket där allt sitter ihop på ett snyggt sätt (pump reserv o rad). Men det är ca 5cm för långt. Därför jag tittar på den med bara radiator och reservoir.
Men det går ju inte om man inte får tag på blockpumpen (apogee II).

Skrivet av Khezan:

Du kan använda 90 och 45 graders fittings i de trånga utrymmena det är nog inget problem. Som någon nämnde tidigare går det att använda kopparrör osv men detta är svårare att få snyggt.

Bra att veta att det mekaniska går att få till.

Skrivet av Khezan:

Man behöver inte i teorin en reservoir. Du kan montera en drainpoint med en T-anslutning ovanför pumpen. Sen använder du en lång slang fyller med vatten. När du väl är klar så stoppar du vattenflödet till ena delen av t anslutningen. Gör du detta rätt så blir loopen luftfri

Har läst om det och det verkar jäkla krånlgligt. Speciellt när jag knappt har några slangar.

Värme är ju den stora frågan. Hade jag kört chassit med bara en fläkt in och en fläkt ut med passiva kylflänsar så hade jag nöjt mig med en 140mm och en 120mm. Så borde det inte räcka till med 2x120mm ut via radiatorn??

Slänga på radiatorer utanpå datorn är helt ointressant. Då kan jag lika gärna ta ett större chassi (o det har jag redan).

Bitfenix prodigy låg i tankarna länge innan jag bestämde mig för att det är för stort. Men det orangea hade säkert kunnas göra riktigt snyggt. Men då kan jag lika gärna modda om mitt PC-Q08 med rött vatten (har ju röda varianten) (alternativ två efter topic är faktiskt att göra så).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Swiftech har ju ett paket där allt sitter ihop på ett snyggt sätt (pump reserv o rad). Men det är ca 5cm för långt. Därför jag tittar på den med bara radiator och reservoir.
Men det går ju inte om man inte får tag på blockpumpen (apogee II).

okej annars finns även Cooler masters alternativ som kommer till Sverige snart
http://www.inet.se/produkt/5322249/cm-eisberg-prestige

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Desk Master

försök klämma in en till 120mm rad med din befintliga 240 så räcker det (just och just)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Ska tydligt att gå att se vad tråden handlar om i rubriken.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

försök klämma in en till 120mm rad med din befintliga 240 så räcker det (just och just)

Det skulle behöva hänga under fläkten över nätaggregatet. 2 fläktar på en radiator är ju vanligt men 2 radiatorer på 1 fläkt har jag nog aldrig sett.

Det lutar mer och mer åt att behålla chassit jag har och försöka få till ngt i det istället. Värme ljud och plats verkar vilja sätta stopp för den perfekta storleken i dagsläget.

Försöker jag flytta om då blir det Sugo 07/08 och då kan jag lika gärna köra med ett sånt och det valde jag bort jäntemot mitt nuvarande.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.