USB Superspeed kliver upp till 10 Gbps

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shiftypants:

Det är ju mer relevant om för de med externa lagringsenheter. Ju mer saker du kan ha utanför burken desto mindre kan den vara. Då kan man göra riktigt kompakta system och därmed göra sin dator ännu mer personlig än idag.

Skrivet av Toxid_Fox:

Kan vara bra ifall man vill precis som jag spela in fraps filer på en extern hårddisk ^^

Skrivet av Batman:

Det känns som att det behövs snabbare hastigheter på USB fronten, USB 3.0 i all ära.

Vad är det för enheter ni har som flaskas av USB 3.0? En vanlig extern mekanisk hårddisk klarar max 200 MB/s = 1,6 Gbit/s. En extern SSD (vilket i stort sett ingen har idag) klarar max 600 MB/s = 4,8 Gbit/s. (Detta är under optimala förhållanden.) Och där flaskar SATA!

Enda fallet då man kan ha nytta av snabbare USB än 5 Gbit/s skulle vara om man har ett flertal externa SSD:er som är anslutna till en och samma hubb.

Folk är (tyvärr) fortfarande fullt nöjda med USB 2.0 ("HIGH-SPEED!!!") och USB 3.0 är ännu långt ifrån standard. Jag tycker det borde få mogna innan man börjar på nästa version.

Nej, jag tycker USB 3.1(?) kommer för tidigt. Kommer bara bli förvirrande med beteckningar osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

100W över 5V blir 20A........undrar hur de tänkte med kabeltjockleken nu......

Skrivet av Zotamedu:

Sätt en DC/DC-konverter i varje ända av kabeln så är det problemet löst.

Jag har för mig att de går på upp till 20V för ca 5A på kablar som klarar detta, autokonfiguration endast över Vbus (inga datalinor är involverade i konfiguationen). För micro kontakter är gänsen avsevärt lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

100W över 5V blir 20A........undrar hur de tänkte med kabeltjockleken nu......

Då får man väl börja vara försiktig med usb-kablar snart... minns inte rakt upp och ner vad som var farlig mängd ampere men men...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, jag tycker USB 3.1(?) kommer för tidigt. Kommer bara bli förvirrande med beteckningar osv.

USB 3.1/4 eller whatever är ju bakatkompatibelt med förgaende versioner sa vad är problemet?

Visst. Namngivarna borde skjutas. Kalla det för USB 1 2 3 4 5 6 osv. Inte super-high-ultra-power-USB-with-sugar-on-top.

För övrigt sa ser jag mer hastighet som nagot bra eftersom man da kan koppla ihop flera enheter i en hubb och ansluta hubben till datorn. En USB kabel in i laptopen sa har man anslutit tva externa HDD, ett tangentbord, en mus, en bildskärm osv. utan att nagot av det flaskas.

EDIT: Och med PowerDelivery sa behöver du inte koppla in laptopen i väggutaget heller

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av exodeus:

USB 3.1/4 eller whatever är ju bakatkompatibelt med förgaende versioner sa vad är problemet?

Visst. Namngivarna borde skjutas. Kalla det för USB 1 2 3 4 5 6 osv. Inte super-high-ultra-power-USB-with-sugar-on-top.

För övrigt sa ser jag mer hastighet som nagot bra eftersom man da kan koppla ihop flera enheter i en hubb och ansluta hubben till datorn. En USB kabel in i laptopen sa har man anslutit tva externa HDD, ett tangentbord, en mus, en bildskärm osv. utan att nagot av det flaskas.

Samma problem som att SATA omväxlande betecknas 1–2–3, 150–300–600 respektive 1,5Gbit/s–3Gbit/s–6Gbit/s. Det är svårt för gemene man att veta vad som är vad.

Om denna nya USB-version döps till 3.1 kommer "USB tre" inte längre vara entydigt, som det är idag.

Jag har mycket svårt att se ett praktiskt användningsområde med sådana bandbreddskrav som är tillräckligt vanligt för att motivera en helt ny USB-specifikation.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Tror han menar de externa anslutningarna för grafikkort. VGA, DVI, DP osv...

Extra hastigheten känns inte så motiverad. Extra strömöverföringen gillar jag skarpt

Fast där finns samma problem, USB har för mycket overhead. Så det kommer helt enkelt inte funka för dagens behov vid spelande.

Ska man bara surfa och sådant så kan det nog funka, men när det krävs lite mer respons kommer USB vara värdelöst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HurMycket:

Vad är det för enheter ni har som flaskas av USB 3.0? En vanlig extern mekanisk hårddisk klarar max 200 MB/s = 1,6 Gbit/s. En extern SSD (vilket i stort sett ingen har idag) klarar max 600 MB/s = 4,8 Gbit/s. (Detta är under optimala förhållanden.) Och där flaskar SATA!

Enda fallet då man kan ha nytta av snabbare USB än 5 Gbit/s skulle vara om man har ett flertal externa SSD:er som är anslutna till en och samma hubb.

Folk är (tyvärr) fortfarande fullt nöjda med USB 2.0 ("HIGH-SPEED!!!") och USB 3.0 är ännu långt ifrån standard. Jag tycker det borde få mogna innan man börjar på nästa version.

Nej, jag tycker USB 3.1(?) kommer för tidigt. Kommer bara bli förvirrande med beteckningar osv.

Om Svensson inte märker av någon skillnad ändå, behöver han/hon ju ändå inte bry sig om de olika beteckningarna, och då är "problemet" inget problem längre.

Låt tekniken få gå framåt, för mig hade den gärna fått gå ännu snabbare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dunder:

Om Svensson inte märker av någon skillnad ändå, behöver han/hon ju ändå inte bry sig om de olika beteckningarna, och då är "problemet" inget problem längre.

Låt tekniken få gå framåt, för mig hade den gärna fått gå ännu snabbare.

Jag tycker inte det är dags för USB 3.1 när USB 2.0 fortfarande är i förkrossande majoritet. Man borde satsa på att fasa ut USB 2.0 och få USB 3.0 att bli standard först. Men visst, det kanske bara finns fördelar i praktiken, och då är det ju bara bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HurMycket:

Jag tycker inte det är dags för USB 3.1 när USB 2.0 fortfarande är i förkrossande majoritet. Man borde satsa på att fasa ut USB 2.0 och få USB 3.0 att bli standard först. Men visst, det kanske bara finns fördelar i praktiken, och då är det ju bara bra.

De som inte behöver mer än 2.0 kan väl för all del fortsätta använda 2.0, så kan de som behöver mer få använda senare gränssnitt, jag ser inget riktigt problem.

Att fasa ut 2.0 skulle bara göra det dyrare för de som inte behöver mer än så, vilket inte skulle vara någon särskilt bra idé.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Då får man väl börja vara försiktig med usb-kablar snart... minns inte rakt upp och ner vad som var farlig mängd ampere men men...

Skickades från m.sweclockers.com

Vid cirka 0,02 A börjar det bli riskfyllt, vid 0,05 A så är det rent ut sagt livsfarligt.

Elrisker

Vanliga USB 2.0 klarar ju ge 0,5 A, 10 gånger så mycket!!!!

(Nej, det är inte farligt, för de låga spänningarna klarar inte av att ge en skadlig ström genom kroppen. )

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dunder:

De som inte behöver mer än 2.0 kan väl för all del fortsätta använda 2.0, så kan de som behöver mer få använda senare gränssnitt, jag ser inget riktigt problem.

Att fasa ut 2.0 skulle bara göra det dyrare för de som inte behöver mer än så, vilket inte skulle vara någon särskilt bra idé.

Jag menar på hårddiskar och stora USB-minnen. USB 2.0 är helt enkelt för långsamt när man för över filer som är över 1 GB. Jag tycker det är viktigare att fasa ut lagringsmedia med USB 2.0 så att priset kan sjunka på enheter med 3.0 än att introducera en ny standard.

Hade man gjort både och hade jag inte klagat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vad är det för enheter ni har som flaskas av USB 3.0? En vanlig extern mekanisk hårddisk klarar max 200 MB/s = 1,6 Gbit/s. En extern SSD (vilket i stort sett ingen har idag) klarar max 600 MB/s = 4,8 Gbit/s. (Detta är under optimala förhållanden.) Och där flaskar SATA!

Enda fallet då man kan ha nytta av snabbare USB än 5 Gbit/s skulle vara om man har ett flertal externa SSD:er som är anslutna till en och samma hubb.

Folk är (tyvärr) fortfarande fullt nöjda med USB 2.0 ("HIGH-SPEED!!!") och USB 3.0 är ännu långt ifrån standard. Jag tycker det borde få mogna innan man börjar på nästa version.

Nej, jag tycker USB 3.1(?) kommer för tidigt. Kommer bara bli förvirrande med beteckningar osv.

Tja, alla typer DAS med ansenlig mängd diskar. Tex. Drobo 5D, dessa större thunderbolt rack etc. Men då behövs en ordentlig kontroller också, det håller inte med det skräpet som många kabinett levererar i dag. Dessutom skulle det vara fantastiskt att över USB 3.0 ge "native" tillgång till alla diskar för sann mjukvaru raid och möjlighet för ZFS. Men finns vad jag vet inga USB lösningar för det idag, bara JBOD som jag tror konkatenerar i hop allt til en volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sätt en DC/DC-konverter i varje ända av kabeln så är det problemet löst.

tja öka spänningen o dra sedan ner den.....med effektförlust på köpet.....

Permalänk
Skrivet av grottsten:

Har aldrig använt usb 3, klarar mig fint med långsamma hastigheter (seriös)

Skickades från m.sweclockers.com

Men dåså, vad är det för fel på serieporten? Spelar ju ingen roll om det tar en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

100W över 5V blir 20A........undrar hur de tänkte med kabeltjockleken nu......

Det är inte 5v längre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lonefox:

tja öka spänningen o dra sedan ner den.....med effektförlust på köpet.....

Jo visst är det förluster men det går ju inte riktigt att komma ifrån. Antingen måste kablaget och framförallt kontaktdonen bli väldigt mycket grövre eller så måste vi öka spänningen. Fast det är ju mycket möjligt att de skiter helt i 5 V på högre effekter och bara slänger på två extra ledare och kör 5 V 1 A som vanligt och sen en extra lina på 20 V för saker som drar mycket ström. Fast någonstans lär det ändå sitta en till DC-DC-konverter. Vill minnas att de har riktigt fin verkningsgrad om man håller sig på rimliga strömmar och spänningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

10 Gbit/s över USB är jävligt najs och något jag ser framemot!

Men 100 watt via USB?
Är det verkligen nödvändigt?
Och är inte det lite väl mycket?
Bör inte vi gå mot mer strömsnålare enheter?

Permalänk
Medlem

100w? Snackar vi 5v@20A då? Låter lite väl mycket på en sådan kabel. Kanske kommer de lägga till ledare för strömförsörjning och på så sätt dela upp belastningen? Det är högre effekt än min laptops laddare vilket betyder att du kan ladda en laptop med datorn men också att laptopen kan laddas ur genom överdriven USB-använding.

Hur som helst låter det trevligt oavsett hur de lyckas. En muggvärmare utan nätadapter är min första prioritet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

10 Gbit/s över USB är jävligt najs och något jag ser framemot!

Men 100 watt via USB?
Är det verkligen nödvändigt?
Och är inte det lite väl mycket?
Bör inte vi gå mot mer strömsnålare enheter?

Strömsnåla enheter och möjligheten att leverera högre effekt via USB är två helt orelaterade saker. Dagens 5 W begränsar användbarheten hos USB rätt mycket. Det tar mycket längre tid att ladda sin telefon i datorn än det tar att ladda den i väggen. Du måste fortfarande ha en extra strömsladd för externa hårddiskar som är större än 2,5" vilket är helt värdelöst. Problemet blir ännu värre när de ökar bandbredden. Vill de trycka till Thunderbolt behöver de högre effekt helt enkelt. Tänk dig hus smidigt det vore med en extraskärm till laptopen som enbart behövde en USB 3.0 sladd och inget annat. Eller att kunna koppla in en extern hårddisk utan att behöva bråka med extra ström. Eller driva skrivaren via USB. Eller ladda laptopen via USB. Tror inte så många kommer utnyttja alla 100 W men bara att få tillgång till några tiotal watt öppnar helt nya dörrar för vad man kan göra med USB på ett smidigt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Strömsnåla enheter och möjligheten att leverera högre effekt via USB är två helt orelaterade saker. Dagens 5 W begränsar användbarheten hos USB rätt mycket. Det tar mycket längre tid att ladda sin telefon i datorn än det tar att ladda den i väggen. Du måste fortfarande ha en extra strömsladd för externa hårddiskar som är större än 2,5" vilket är helt värdelöst. Problemet blir ännu värre när de ökar bandbredden. Vill de trycka till Thunderbolt behöver de högre effekt helt enkelt. Tänk dig hus smidigt det vore med en extraskärm till laptopen som enbart behövde en USB 3.0 sladd och inget annat. Eller att kunna koppla in en extern hårddisk utan att behöva bråka med extra ström. Eller driva skrivaren via USB. Eller ladda laptopen via USB. Tror inte så många kommer utnyttja alla 100 W men bara att få tillgång till några tiotal watt öppnar helt nya dörrar för vad man kan göra med USB på ett smidigt sätt.

100 watt är ju ändå överdriver. Inte ens skärmar brukar väl dra 100 W.
Lösningen är att komponenter borde bli strömsnålare.

Skärmar bör använda LED eller OLED teknik och bli strömsnålare. Men sant, 5 W kanske dom inte kommer ner till.
Hårddiskar får man väl undvika diskar större än 2,5", köp 2.5 istället för 3.5 så är problemet löst, sätt press på hårddisktillverkarna.
Mekaniska diskar är ändå på väg ut nu i förmån för strömsnåla solid-state diskar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

100 watt är ju ändå överdriver. Inte ens skärmar brukar väl dra 100 W.
Lösningen är att komponenter borde bli strömsnålare.

Skärmar bör använda LED eller OLED teknik och bli strömsnålare. Men sant, 5 W kanske dom inte kommer ner till.
Hårddiskar får man väl undvika diskar större än 2,5", köp 2.5 istället för 3.5 så är problemet löst, sätt press på hårddisktillverkarna.
Mekaniska diskar är ändå på väg ut nu i förmån för strömsnåla solid-state diskar.

Min ena 24" skärm drar ca 60 W. Kör du en lite större med CCFL så sticker effekten rätt snabbt tyvärr. Nya med LED drar betydligt mindre.

Fast allt går inte att göra snålare bara sådär. Du tittar åt helt fel håll. Vilket är enklast, att ge USB mer effekt eller att få en 3,5" hårddisk att dra mindre ström? Sen blandar du fortfarande ihop två orelaterade saker. Max effekt och låg strömförbrukning har inte riktigt med varandra att göra. Du behöver båda till olika saker. Det spelar ingen roll hur effektiv och strömsnål du tillverkar en mobil. Laddningstiden beror ändå på laddströmmen. Ett batteri laddas på ungefär halva tiden med dubbla strömmen (upp till en viss gräns så klart) oavsett om batteriet ska driva en hårtork på 500 W eller en LED på 0,05 W. Skillnaden är att dioden kommer lysa 10000 gånger längre än hårtorken kommer snurra men det har inget med tiden det tar att ladda batteriet att göra.

Det är ju ett sällsynt dåligt alternativ eftersom 2,5" aldrig kan nå samma pris per GB som 3,5" enheter. Så varför ska jag betala mer för mindre utrymme? Du får gärna göra det men jag tycker det låter som en väldigt dålig deal. Ännu billigare blir det ju om tillverkarna slipper skicka med en strömadapter i framtiden. Den kostar nog en tia eller tre i tillverkning den med.

Du får vänta många år innan SSD når priser som är relevanta för masslagring så de kan ersätta USB-diskar för backup till exempel.

Du tänker fortfarande på tok för trångsynt. Kan du se lite längre än dina egna behov?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

100 watt är ju ändå överdriver. Inte ens skärmar brukar väl dra 100 W.
Lösningen är att komponenter borde bli strömsnålare ...

Skrivet av Zotamedu:

Min ena 24" skärm drar ca 60 W. Kör du en lite större med CCFL så sticker effekten rätt snabbt tyvärr. Nya med LED drar betydligt mindre.

...

Du tänker fortfarande på tok för trångsynt. Kan du se lite längre än dina egna behov?

Jag tror att det först och främst handlar om att leverera ström till exempelvis en bärbar dator med batteri som ska laddas från skärmen. Det är inte realistiskt att alla enheter man vill koppla en skärm till har möjligheten att förse denna med ström, så den måste i alla fall ha egen nätadapter. Möjligtvis kan detta vara ett extra tillbehör så som det är tänkt att det ska fungera med telefoner inom EU.

Men mitt poäng är att strömen med denna uppdateringen inte behöver flyta från master till host, utan riktiningen ärefter vad jag förstått godtycklig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

Jag tror att det först och främst handlar om att leverera ström till exempelvis en bärbar dator med batteri som ska laddas från skärmen. Det är inte realistiskt att alla enheter man vill koppla en skärm till har möjligheten att förse denna med ström, så den måste i alla fall ha egen nätadapter. Möjligtvis kan detta vara ett extra tillbehör så som det är tänkt att det ska fungera med telefoner inom EU.

Men mitt poäng är att strömen med denna uppdateringen inte behöver flyta från master till host, utan riktiningen ärefter vad jag förstått godtycklig.

Ja jag kan helt klart se värdet i ett koncept som Apple kör med sin senaste skärm där man laddar sin Macbook från skärmen. Poängen jag försökte få fram är att man kan göra väldigt väldigt mycket mer med gränssnittet om man kan leka med både data och en användbar mängd ström. Nu har du äntligen hyfsad bandbredd men har problem med att många tillämpningar kräver lös strömförsörjning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

låter riktigt bra med 100w!

Dock så används ju knappt usb3 än? aldrig haft en hårddisk/usbminne med usb3, verkar inte ha slagit igenom så stort då alla envisas med usb2

Skrivet av Shockwave:

Låter skitbra, men jag tycker inte riktigt USB 3.0 hunnit att slå igenom än, så jag undrar om den nya USB varianten kommer få så mycket uppmärksamhet av den vanliga användaren. I vilken affär jag än går till så säljer de nästan bara USB 2.0 enheter fortfarande. Eller så är det väll jag som är blind.

Skrivet av HurMycket:

Jag tycker inte det är dags för USB 3.1 när USB 2.0 fortfarande är i förkrossande majoritet. Man borde satsa på att fasa ut USB 2.0 och få USB 3.0 att bli standard först. Men visst, det kanske bara finns fördelar i praktiken, och då är det ju bara bra.

Pratar vi folk som ska köpa det billigaste skräpet och sällan uppdaterar så förstår jag att man resonerar som ni gör. Själv är jag inne på min 3:e dator med USB3... Kör extern HDD via det samt att jag använder ett 16gb usb-minne som USB3. Det är som natt och dag jämfört med USB2.
Men har man inget liv och vill sitta och vänta på en filöverföring som känns som att den utförs på stenåldern så fungerar USB2

Hittar man ingen USB3-produkt i butiken så säger det mer om butiken än som standarden....

Skrivet av Lonefox:

100W över 5V blir 20A........undrar hur de tänkte med kabeltjockleken nu......

Solid kopparledare på 20kvmm ^^

Skrivet av MuLLvaD3n:

Känns ju spontant som en till sån grej som jag aldrig någonsin kommer att använda. Eftersom att jag inte har några externa SSD diskar så använder jag inte ens USB 3.0.

Så köp billiga produkter då så slipper du förmodligen det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Pratar vi folk som ska köpa det billigaste skräpet och sällan uppdaterar så förstår jag att man resonerar som ni gör. Själv är jag inne på min 3:e dator med USB3... Kör extern HDD via det samt att jag använder ett 16gb usb-minne som USB3. Det är som natt och dag jämfört med USB2.
Men har man inget liv och vill sitta och vänta på en filöverföring som känns som att den utförs på stenåldern så fungerar USB2

Hittar man ingen USB3-produkt i butiken så säger det mer om butiken än som standarden....

Hur "vi" resonerar? Som om det var vi som bestämde vilken typ av USB tillverkarna kör med? Jag påpekade enbart att de flesta vanliga användarna inte har gått över till 3.0 för de har ingen aning om vad det ger för några fördelar. Många tillverkare implementerar inte 3.0 heller, vilket gör det ännu ovanligare att se i affärer. Jag pratade enbart om hur låg publicitet USB 3.0 fått.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Pratar vi folk som ska köpa det billigaste skräpet och sällan uppdaterar så förstår jag att man resonerar som ni gör. Själv är jag inne på min 3:e dator med USB3... Kör extern HDD via det samt att jag använder ett 16gb usb-minne som USB3. Det är som natt och dag jämfört med USB2.
Men har man inget liv och vill sitta och vänta på en filöverföring som känns som att den utförs på stenåldern så fungerar USB2

Hittar man ingen USB3-produkt i butiken så säger det mer om butiken än som standarden....

Solid kopparledare på 20kvmm ^^

Så köp billiga produkter då så slipper du förmodligen det

Äh, klarar mig fint på att inte koppla in det överhuvudtaget...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync