Reklamera produkt efter +2 år.

Permalänk
Medlem

Reklamera produkt efter +2 år.

Hallå gott folk.

Sitter här med ett par Sennheiser PC 360 vars mikrofon gått sönder.
Jag misstänker att det är en kallödning i mikrofonens 3.5mm:ers kontaktdon alternativt allmänt låg kvalité på kablaget.
Jag har varit i kontakt med Alina, men de säger att garantin gått ut.

Som jag förstått saken har jag tre års reklamationsrätt men att bevisbördan ligger hos mig. Rätta mig gärna om jag har fel.
Frågan är nu, hur bevisar jag att kvalitén var undermålig? Det känns som att det finns en överhängande risk att de
kallar det för vanligt slitage vilket inte täcks av reklamationsrätten.

Förutom att påpeka att det är reklamationsrätten jag åberopar och inte garantin, vad bör mitt nästa steg vara?
Det känns ju surt att ett par lurar för 1600 går sönder efter två år och tre månader.

En sista utväg vore ju att kolla kontakterna och försöka löda om dem och om det inte funkar försöka
öppna upp kåpan och kolla lödningarna där.

Har jag rätt, kan jag bråka med dem om detta?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Det blir svårt, googla och se om det är ett allmänt fel på hörlurarna. Är det det så kan du hävda att det är ett vanligt problem med dessa lurar.
Annars kan du säga att Sennheiser får avgöra det och inte Alina, och be Alina att skicka tillbaks lurarna, men då riskerar du felsökningsavgifter och dylikt.

Permalänk

Reklamationsrätt har du i 3 år

Permalänk
Medlem

Det troliga är ju som du säger att dom kommer skylla på allmänt slitage och hålla på och bråka. Har för mig mig som föregående säger att reklamationsrätten gäller i 3 år

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har inte skickat lurarna ännu, eftersom jag skulle bli skyldig att betala frakt om de nekade ärendet. En frakt som kostar betydligt mer än lödtenn, varför jag överväger saken noga.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Visst kan du bråka, men du måste bevisa för dem att produkten konstruerats med ett ursprungligt fel som lett till att produkten nu gått sönder.

Visst, ett par hörlurar bör hålla i 3 år, men nu är det ju tyvärr så att de ta mig faan aldrig gör det. En enda gång att man lyfter dem i sladden, eller fastnar i stolen, eller rycker lite i sladden, ja, då går de sönder, oavsett märke. Jag avverkar minst ett par lurar per år hemma, samt 2-3 par headsets till mobilen (tack och lov betalar jobbet för dem) - Spelar ingen roll om jag köper headset för 39:- eller för 1000:- - går sönder lika fort ändå - Så nu har jag köpt bluetooth (Asbra, rekommenderas, ingen superbra ljudkvalitet, men funkar för det jag behöver dem till) Plantronics Backbeat Go.

Tillbaka till frågan: Du kommer nog inte ha så stor lycka med ditt problem - Jag hade precis samma headset som du nämner, ena luren slutade funka efter nåt år, samma visa som alltid - slängde skiten och köpte nytt, same procedure as last year James.

Permalänk
Medlem

Om ni läser OPs meddelande så ser ni att han redan vet om att han har 3 års reklamationsrätt, problemet är ju att bevisbördan då ligger på konsumenten och det är väldigt svårt att bevisa att det är fabriksfel, speciellt på hörlurar där man inte kan veta hur mycket en kund har ryckt i sladdar och hållt på.

Permalänk
Medlem

Mest troligt är det bara en lödning som släppt, eller en kabel som gått av då den spunnits för många gånger (händer jätteofta på hörlurar) - Du kan klippa upp/skruva upp och löda om, det funkar nästan alltid, men det är ju så dryyyyygt.

Roligare att kasta dem i soptunnan jättehårt och sen köpa nya fina!

Permalänk
Medlem

För att vara lite mer detaljerad så tror jag att det är som så att kontakten för mikrofonen inte klarar av sladdens tyngd när jag kopplar ur hörlurskontakten.
Antingen så är kabeln av, invändigt, eller så har lödningen släppt.

https://www.dropbox.com/s/76ehmuprb4u3833/2013-04-11%2014.57....

Jag använder alltså kontakterna ovanpå datorn, något man tydligen inte kan göra med trygghet.

Flera har nu konstaterat samma sak som jag, att det kan bli svårt att bevisa bristfällig kvalité. (Hur fan gör man det liksom?) Så om ingen kommer med någon bra insikt så blir det väl att vika sig och ge sig i kast med att reparera skiten själv. Med risken att det är något värre som är fel, som man kunde fått reparerat.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ramblemoe:

För att vara lite mer detaljerad så tror jag att det är som så att kontakten för mikrofonen inte klarar av sladdens tyngd när jag kopplar ur hörlurskontakten.
Antingen så är kabeln av, invändigt, eller så har lödningen släppt.

https://www.dropbox.com/s/76ehmuprb4u3833/2013-04-11%2014.57....

Jag använder alltså kontakterna ovanpå datorn, något man tydligen inte kan göra med trygghet.

Flera har nu konstaterat samma sak som jag, att det kan bli svårt att bevisa bristfällig kvalité. (Hur fan gör man det liksom?) Så om ingen kommer med någon bra insikt så blir det väl att vika sig och ge sig i kast med att reparera skiten själv. Med risken att det är något värre som är fel, som man kunde fått reparerat.

Att reklamera hörlurar pga trasiga sladdar är skitsvårt även om de skulle gå sönder första året. Jag har gjort det 3 ggr utan goda resultat.. iof så var det Webbhallen så jag borde kanske inte vara så förvånad. Det bästa sättet är att köpa till en försäkring som man sedan förlänger när garantin gått ut.

1+ till Hi-Fi klubbens underbara hörlursförsäkring. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Att reklamera hörlurar pga trasiga sladdar är skitsvårt även om de skulle gå sönder första året. Jag har gjort det 3 ggr utan goda resultat.. iof så var det Webbhallen så jag borde kanske inte vara så förvånad. Det bästa sättet är att köpa till en försäkring som man sedan förlänger när garantin gått ut.

1+ till Hi-Fi klubbens underbara hörlursförsäkring. <3

Med tanke på att inget företag någonsin kommer att sälja försäkringar för att gynna sina köpare så vill jag definitivt avråda folk att köpa dessa skitförsäkringar från företagen. Istället råder jag folk att lära sig om sina rättigheter och kanske vara lite mer försiktig med sina grejer.

Permalänk
Medlem

Jag handlar alltid från samma e-butik. Då jag reklamerade ett par lurar fick jag tillbaka svaret (typ):

Inga problem!

Då produkten är av ringa värde skickar vi ut en ny med express. Ni behöver inte returnera den gamla produkten.

Älskar att de tar hand om sina trogna kunder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Hallå gott folk.

Sitter här med ett par Sennheiser PC 360 vars mikrofon gått sönder.
Jag misstänker att det är en kallödning i mikrofonens 3.5mm:ers kontaktdon alternativt allmänt låg kvalité på kablaget.
Jag har varit i kontakt med Alina, men de säger att garantin gått ut.

Som jag förstått saken har jag tre års reklamationsrätt men att bevisbördan ligger hos mig. Rätta mig gärna om jag har fel.
Frågan är nu, hur bevisar jag att kvalitén var undermålig? Det känns som att det finns en överhängande risk att de
kallar det för vanligt slitage vilket inte täcks av reklamationsrätten.

Förutom att påpeka att det är reklamationsrätten jag åberopar och inte garantin, vad bör mitt nästa steg vara?
Det känns ju surt att ett par lurar för 1600 går sönder efter två år och tre månader.

En sista utväg vore ju att kolla kontakterna och försöka löda om dem och om det inte funkar försöka
öppna upp kåpan och kolla lödningarna där.

Har jag rätt, kan jag bråka med dem om detta?

Kommer nog bli väldigt svårt. Visst, 1600kr är mycket i en klumpsumma men du får ju faktiskt slå ut det över den tid du nyttjat dem. De har kostat dig knappt 60kr / månad, eller en öl / månad. Inga stora pengar om man slår ut det

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Rekordmedlem

Är luren 2 år och det är fel på kabeln så kommer det sannolikt inte att gå som reklamation, utan det räknas som normalt slitage, troligen är det inte svårt att laga det och ska du lägga pengar på det så gå till en verkstad och be dem löda om /byta det som behöver åtgärdas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mjo, fast det är ju inte egentligen så. Reklamationsrätten är ju till för att en vara skall hålla MINST 3 år under normalt slitage. Tillverkar man sin vara så att den inte håller i 3 år för helt normalt bruk, är det ett ursprungligt fel och man kan begära att få felet löst.

Sen var gränsen för normalt slitage går, är ju problemet. Men normalt slitage är precis vad ALLA (nästan, om inte annat specificerat p.g.a varans natur e.t.c) varor skall hålla för i minst 3 år i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Kommer nog bli väldigt svårt. Visst, 1600kr är mycket i en klumpsumma men du får ju faktiskt slå ut det över den tid du nyttjat dem. De har kostat dig knappt 60kr / månad, eller en öl / månad. Inga stora pengar om man slår ut det

Självklart är det småpotatis när man slår ut det över tid, det är mest en principsak. Känns ju otroligt irriterande att något går sönder två månader efter att garantin gått ut.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad är då normalt slitage på en hörlurskabel? Jag har aldrig förstört nån kabel ens på lurar som varit med i över 30år. Jag har haft lurar som hållit där andra dragit sönder kablage efter nån vecka på samma modell, och jag tycker att jag använt dem normalt och inte extremt varsamt.
Kablage är sällan nått man kan reklamera om det är en gammal enhet, om det inte är nått uppenbart fel typ att höljet vittrar sönder, men ett ev avbrott är snarare normalt slitage om det sker efter 2 år.
Sedan så vet vi inte vad felet är i det här fallet, det måste inte vara kabeln så att felsöka först är bra, utan att veta kan vi bara gissa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite det jag frågar efter, jag upprepar frågan, hur bevisar jag att det var bristfällig kvalité och inte slitage?
Ur ett felsökningsperspektiv: hur hittar jag med god säkerhet problemet och påvisar att det inte beror på slitage?

Varför har jag kommit till den slutsats jag gjort? Mikrofonen fungerade bra. Helt plötsligt fungerade den inte. Sladden/hörlurarna har inte utsatts för "extrema" förhållanden såsom ryckningar och har inte heller lyfts bara i sladden. Det lilla skyddet som skyddar kabeln från extrem böjning har släppt vid en av fyra punkter. Detta troligtvis pga att sladden suttit i front/top-panelen konstant sedan inköp. Utan att öppna kabel/kontaktdon så kan jag ju inte riktigt kontrollera min hypotes.

Allt detta pekar ju på slitage, frågan är vad som kan anses normalt och vad som anses vara undermålig kvalité. Vart drar man gränsen?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Rekordmedlem

Man felsöker genom att först mäta upp kablaget, troligen får man öppna kåpan så man kommer åt att mäta i luränden där kabeln går in, då kan man även mäta på mikdelen, det kan ju vara där det är fel också.
Om du haft en skarp böj direkt utanför kontakten och det rört dig mycket där så är det ganska stor risk att det nötts sönder nått där. men utan att mäta är det svårt att veta vad som hänt.

Här var det en ny originalkabel:
http://www.kopfhoerer-ersatzteile.de/product_info.php/info/p4...
Den ser ut att vara lödfri vid byte.
Men du kan även höra med en verkstad om de kan ta hem en direkt från Sennheiser

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag nöter headset lika ofta som skor, de håller ca 1-2 år och sen är det dags att köpa nya.
Headset är mer utsatta än vad man tror även när man tror man är försiktig vilket jag är...

Svårt att hävda reklamation då det är troligtvis en slitagegrej.
Enda gången som är lätt att hänvisa till tillverkningsfel är tex. när Intel går ut med att de har ett fel i sin SATA6 kanal vilket kan uppkomma efter ett par år. Där har du ett klockrent bevis

Visa signatur

- Who are you? -