Microsoft gör surfplatta på sju tum

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör surfplatta på sju tum

Surfplattor i mindre storlekar är på frammarsch. Nu talas det om att även Microsoft förbereder en modell i sjutumsklassen, troligtvis under varumärket Surface.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant om den får en bättre prissättning än tidigare Surface-modeller. Hoppas på en hyfsat högupplöst skärm också.

Permalänk
Medlem

Välkomna in i matchen mot Ipad mini, antar jag Visserligen 0.9" skillnad, men det är väl deras tanke att utmana ipad mini, antar jag Ju fler utmanare desto bättre brukar priset bli, me like!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer konkurrens. Jag har personligen inget intresse i surfplattor över 8" så fler sådana här!

Permalänk
Medlem

Har inget direkt övers för Surface.. Ser hellre fram emot uppdateringen av Nexus 7.

Permalänk
Medlem

Microsoft är alltid steget efter.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Pris, pris, pris. Då de tar överpris för Surface RT lär de göra det för Surface 7 eller surface blue eller vad den nu kommer kallas också.

Jag tror inte folk köper 7" plattor för att de gillar formatet, utan snarare för att de är billiga och har "tillräckligt" stor skärm. Så om Microsoft släpper sin 7" platta och säljer för 3500-4500 som jag tror det landar på, så lär de inte få mycket sålt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så går det när företaget drivs av en 50-talist.

Skrivet av lolflakes:

Microsoft är alltid steget efter.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Sant att Microsoft är steget efter när det gäller surfplattor och det mobila os'et (som jag är en stor anhängare av) men det betyder inte automatiskt att dom gör det sämre.
Jag har några gånger sagt att "med hjälp nästa produkt är Microsoft med i matchen" nu senast med Windows 8 RT och Windows Phone 8 trodde jag att det skulle se bättre ut på försäljningsfronten. RT har ju än så länge inte visat sig bli så populär som Ms önskat men jag har inte tappat hoppet. Dom håller fast vid ett riktigt bra eko-system som egentligen bara behöver fler appar å fler utvecklare. Med nästa X-box är jag även övertygad om att eko-systemet får en ordentlig skjuts! X-box glass och en ny X-box som tar över även kabel/satelit tv'n kommer bli sjukt Nice!

Permalänk

Vilken upplösning tror ni M$ satsar på då? Ska vi tippa på 640x480?

Permalänk
Snusfri

Intressant, dock för liten skärm för mig då jag tycker att 10" är för litet med.
Prissätter de denna runt 2500:- MAX så kan de sälja många.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Vilken upplösning tror ni M$ satsar på då? Ska vi tippa på 640x480?

och 640KB RAM..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Med rätt upplösning och rätt pris så kan det här bli ett riktigt intressant alternativ. Microsofts Surface nuvarande modeller tycker jag är riktigt trevliga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Constant3831:

Vilken upplösning tror ni M$ satsar på då? Ska vi tippa på 640x480?

Man har sänkt upplösningskraven för Windows 8 till 1024x768, så ja typ....

http://www.winbeta.org/news/windows-8-certification-guideline...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Microsoft begränsar partnertillverkare till att använda skärmar på minst tio tum sen släpper dom en egen platta på sju tum.

lol

Permalänk
Medlem

En av de större problemen med surface tableten är att de var så lite lagringsutrymme över som faktiskt gick att använda, på surace pro med en 64 gig ssd fann det bara 23 gig kvar det skriker bara fail om M$ produkter.
Surface Pro storage
Storage
Surface RT hade samma problem, "Designed to devour diskspace!".

Surface RT
32 GB-versionen av Surface RT har ungefär 15 GB lagringsutrymme tillgängligt för användarinnehåll
64 GB-versionen av Surface RT har ungefär 44 GB lagringsutrymme tillgängligt för användarinnehåll
Surface Pro
Surface Pro med 64 GB har ungefär 29 GB lagringsutrymme tillgängligt för användarinnehåll
Surface Pro med 128 GB har ungefär 88 GB lagringsutrymme tillgängligt för användarinnehåll

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

En av de största problemen med surface tableten är att de var så lite lagringsutrymme över som faktiskt gick att använda, på surace pro med en 64 gig ssd fann det bara 23 gig kvar det skriker bara fail om M$ produkter.
Surface Pro storage
Storage
Surface RT hade samma problem, "Designed to devour diskspace!".

Surface RT
32 GB-versionen av Surface RT har ungefär 15 GB lagringsutrymme tillgängligt för användarinnehåll
64 GB-versionen av Surface RT har ungefär 44 GB lagringsutrymme tillgängligt för användarinnehåll
Surface Pro
Surface Pro med 64 GB har ungefär 29 GB lagringsutrymme tillgängligt för användarinnehåll
Surface Pro med 128 GB har ungefär 88 GB lagringsutrymme tillgängligt för användarinnehåll

Går ju att flytta recovery-partitionen till USB (och ta bort från plattan) med medföljande verktyg och vips har man frigjort 3,5/7GB (RT/Pro) utrymme. Sedan finns det plats för ett microSD-kort som varken finns på Nexus 10, 7 eller någon av iPad-modellerna. Office tar upp en del också och det vill man knappast avinstallera.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Man skulle nästan tro att de inte skulle släppa fler plattor efter förra fiaskot, men nu ska de alltså på det igen? Humor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Går ju att flytta recovery-partitionen till USB (och ta bort från plattan) med medföljande verktyg och vips har man frigjort 3,5/7GB (RT/Pro) utrymme. Sedan finns det plats för ett microSD-kort som varken finns på Nexus 10, 7 eller någon av iPad-modellerna. Office tar upp en del också och det vill man knappast avinstallera.

MicroSD eller inte det finns många andra tablets som också har det, att man ska behöva göra det bara för att få lite utrymme att använda är inte vad dom flesta användare förväntar sig att behöva fixa med för att använda en tablet, eftersom en tablet är tänkt att vara en enhet som används till att konsumera information.
Även om du har en surface RT på 32 gig och får 3,5 gb extra du tar bort recovery partitionen så tar operativsystemet fortfarande upp löjligt mycket plats, verkar vara 100% bloatware. Jämfört med ios och android så är det en jävligt stor skillnad.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Man skulle nästan tro att de inte skulle släppa fler plattor efter förra fiaskot, men nu ska de alltså på det igen? Humor

Fiasko var det la inte bara att den sålde mindre än vad MS hoppats på men samtidigt med än vad "proffsanalytiker" trodde, men de målen vara antagligen höga för att "hypa" pordukten lite

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

själv sugen på en surface pro!

Skrivet av Batman:

Med rätt upplösning och rätt pris så kan det här bli ett riktigt intressant alternativ. Microsofts Surface nuvarande modeller tycker jag är riktigt trevliga.

det där med windows rt är helt idiotiskt men när dom klämmer in hela Windows 8 i pro versionen då snackar vi ju en okey ersättare till laptop och lätta pc datorer : ) då man ofta vill ha hela Office som går lätt på en sådan apparat + att man slipper all skit som kommer med apple och android.

Permalänk
Sötast

De kan ju släppa en med Win7 och en med Win8 och se vilken som säljer bäst

Permalänk
Skrivet av bud986:

...
Även om du har en surface RT på 32 gig och får 3,5 gb extra du tar bort recovery partitionen så tar operativsystemet fortfarande upp löjligt mycket plats, verkar vara 100% bloatware. Jämfört med ios och android så är det en jävligt stor skillnad.

Wow, haha! Jämförde du precis utrymmeskraven för Windows RT med iOS/Android?
Vill inte göra något grovt påhopp här men... Man förväntar sig faktiskt att personer på SweC ska vara mer än vanliga svensson konsumenter = någorlunda kunskap om operativsystem osv. Jag är definitivt inte heller något proffs får jag väl påpeka, men att jämföra Windows RT och iOS/Android är som att jämföra en bil med en cykel... Deras gemensamma ändamål är att ta dig från punkt A till B (visa innehåll på en handdator), men dom gör det på väldigt olika vis (förvånad över mig själv vilken bra jämförelse det blev!!!11!). Hur mycket utrymme tror du Windows Phone 8 hade ätit i tablet-format? Håller med om att Windows RT (dock är bl.a. Office inkluderat!) kräver mycket utrymme, men den jämförelsen... Ack ack!

iOS och Android ÄR (läs med umpf) MOBIL-OS, som sedan anpassats för tablets. Windows RT är utvecklat ENBART för tablets, Windows Phone 8 ENBART för telefon, Windows 8 ->..., för att sedan flätas samman smidigt (Har ingen WP8 så kan inte uttala mig om just den...). Detta märks överallt hur dom tänkt i GUI:t i Windows RT (vad som är bra eller dåligt får la folk avgöra själva) för att utnyttja skärmstorleken till max. Det är så otroligt smidigt att navigera sig, så iOS's "four pinch genstures" gör mig illamående! Samma sekund jag låser upp min iPad tänker jag direkt "Detta är verkligen inget annat än en iPhone med större skärm". Min Nexus 10 skiljer sig la lite mer än luren, men även där är det väldigt nära samma sak. Innan de låter som jag skryter loss om alla mina enheter bör jag väl påpeka att dom är köpta till företaget! ;>

Håller med om att man enkelt ska känna igen sig när man byter enhet, men för mig är det smaklöst GUI i iOS och till viss del Android... Alla livliga livetiles, genvägar via charmsbar, splitscreen osv. i WRT, de gör att jag faktiskt kan tänka mig att sitta och chilla i soffan med min Surface istället för datorn. iPaddan (framförallt) skulle jag aldrig röra om de verkligen inte krisa...

Aja, tänkte bara lägga mina coins i mitten av allt flame (då jag verkar vara en av få som verkligen använt även en tablet med Win RT). Bör väl tillägga att jag snackar om OS:et, inte just Surface i sig (om någon nu börjar tjöta om det svettiga priset).

Cheers!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriXer:

Sant att Microsoft är steget efter när det gäller surfplattor och det mobila os'et (som jag är en stor anhängare av) men det betyder inte automatiskt att dom gör det sämre.
Jag har några gånger sagt att "med hjälp nästa produkt är Microsoft med i matchen" nu senast med Windows 8 RT och Windows Phone 8 trodde jag att det skulle se bättre ut på försäljningsfronten. RT har ju än så länge inte visat sig bli så populär som Ms önskat men jag har inte tappat hoppet. Dom håller fast vid ett riktigt bra eko-system som egentligen bara behöver fler appar å fler utvecklare. Med nästa X-box är jag även övertygad om att eko-systemet får en ordentlig skjuts! X-box glass och en ny X-box som tar över även kabel/satelit tv'n kommer bli sjukt Nice!

M$ har tappar det, de är år efter och appar och allt kommer att fortsätta släpa efter. Reagerar man på vad andra hittar på istället för att agera proaktivt kommer man alltid att slm bäst vara tvåa. M$ har slut på ideer, slut på självförtroende och jagar bara och kopierar vilt vad andra lyckas med. De är slut och denna satsnkng i vild panik bekräftar bara misslyckandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja med Windows RT å Phone 8 är dom efter, men dom härmar ingen. OS'en är väldigt olika iOS och Android. Att följa marknaden å lansera en mindre tab är inte å härma någon. Att göra det för sent är heller ingen höjdare. Men hur länge sedan är det apple kom ut med sin mini? Hur länge har inte google kört på i 7 tums formatet? När Microsoft först började snacka tablets (då som en förlängning av x-box) en slags game tablet så var det bara snack om en i 7 tums klassen. Men när dom lanserade Surface så var det en annan marknad dom ville ha, det såg då ut som att dom flesta tablets som såldes var i det större segmentet, och MS var inte sugen på att göra en billig, slö version eftersom deras os inte är ett mobilt os som kan köras helt utan HW. Nu ser det annorlunda ut, och känns helt naturligt / rätt av MS att släppa en mindre tab, dock senare. Sen när X-box joinar eko-systemet så blir det en rejäl skjuts, eftersom att på konsol sidan är MS redan marknadsledande. Det har dom aldrig varit på tablet/phone sidan.