Permalänk

Kyleffekt Fractal Design Define R4

Tja Sweclockers! Har köpt ett Fractal R4 och då ingick 2st 140mm 1000rpm fläktar. Vad kommer de ge för effekt och är det värt att köpa till någon mer fläkt för extra kylning eller räcker det med dem jag har? Vill även ha någon kompromiss mellan ljudnivå och kylning så vill helst inte att det låter för högt.

Permalänk
Medlem

Har du bara ett grafikkort är de medföljande fläktarna fullt tillräckliga.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Som Cruentusa sa, ett grafikkort räcker de medföljande.

Jag har en R4 personligen och använder då de 2 medföljande där fram, sedan har jag 3 fläktar http://www.inet.se/produkt/5322147/be-quiet-silentwings2-140m... runt om i chassit men jag har en luftkylare i lådan och 2 grafikkort, så jag behöver allt detta.
Trots allt detta är lådan rätt tyst. Hörs knappt i idle Har i stort sätt 12 fläktar i datorn
4 från grafikkorten, 5 chassifläktar, 2 på noctua kylaren och en i PSun som jag satt på aktiv kylning

Kan rekommendera Be Quiet fläktarna ifall du funderar på att köpa

Permalänk

Ok vad bra, jag har bara ett. Tack för snabbt svar!

Hagge - Ok, låter lovande. Antar att jag väntar tills jag kan sätta in alla komponenter sedan helt enkelt se hur varm den blir. Ska definitivt kolla upp de du rekommendera om det är så att de två blir för lite, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Ok vad bra, jag har bara ett. Tack för snabbt svar!

Hagge - Ok, låter lovande. Antar att jag väntar tills jag kan sätta in alla komponenter sedan helt enkelt se hur varm den blir. Ska definitivt kolla upp de du rekommendera om det är så att de två blir för lite, tackar!

Om du vill att dom ska matcha köp likadana fläktar som följer med dom är faktiskt inte så dåliga som en del tror ! : http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silen...

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Ok vad bra, jag har bara ett. Tack för snabbt svar!

Hagge - Ok, låter lovande. Antar att jag väntar tills jag kan sätta in alla komponenter sedan helt enkelt se hur varm den blir. Ska definitivt kolla upp de du rekommendera om det är så att de två blir för lite, tackar!

Gör så:)

Skrivet av Marreboy:

Om du vill att dom ska matcha köp likadana fläktar som följer med dom är faktiskt inte så dåliga som en del tror ! : http://www.inet.se/produkt/6300082/fractal-design-140mm-silen...

Jag funderade faktiskt på samma sak, men tycker dem låter lite mer än be quiet fläktarna i de varvtal jag vill ha
Sen så tycker jag inte de spelar någonroll då jag satte mina FD fläktar på fronten..De syns inte tack vare lyckan och filtret Jag har dem på lägsta varvtal med fancontrollern som medföljer chassit, de be quiet fläktarna sitter på moderkortet och styrs därifråm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Som Cruentusa sa, ett grafikkort räcker de medföljande.

Jag har en R4 personligen och använder då de 2 medföljande där fram, sedan har jag 3 fläktar http://www.inet.se/produkt/5322147/be-quiet-silentwings2-140m... runt om i chassit men jag har en luftkylare i lådan och 2 grafikkort, så jag behöver allt detta.
Trots allt detta är lådan rätt tyst. Hörs knappt i idle Har i stort sätt 12 fläktar i datorn
4 från grafikkorten, 5 chassifläktar, 2 på noctua kylaren och en i PSun som jag satt på aktiv kylning

Kan rekommendera Be Quiet fläktarna ifall du funderar på att köpa

Jag undrar vad du menar med detta?
..."som jag satt på aktiv kylning"...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jag undrar vad du menar med detta?
..."som jag satt på aktiv kylning"...

Jo, Corsair PSUn som är över guld är i stort sätt semi-passiv kylning. Alltså snurrar inte fläkten tills ett visst antal %s belastning.
Jag har ju 2 grafikkort vilket belastar PSUn till ungefär den gränsen.

Säg att min fläkt på corsair 860i börjar rotera vid 40%. Mitt system i idle är ungefär säg 35%, lite surfande och så, 40% och fläkten snurrar upp direkt till 2000rpm och låter som en motor i endast några sekunder för att få ner värmen till där fläkten står still.. Sen efter ca 5 sekunder stannar fläkten igen.

Tack vare LINK som finns med i mitt agg, har jag lagt fläkten på aktiv, vilket gör att den snurrar hela tiden. Även i Idle.
Så min fläkt i PSUn snurrar nu på 40%s hastighet.
Låter ingenting, och ifall de nu blir varmare, går fläkten snabbare, men då från 40% till 45, 50 osv. Den rampar inte upp till 2000rpm

Permalänk
Medlem

Jag har ett R3, och köpte till en Be Quiest fläkt 1500rpm eller 1350 rpm för att ha 2 fram 1 bak. Är tystare än medföljande i 12V.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Vad har du för grafikkort? Mitt grafikkort låter på idle. Men då har jag referens kort.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||