Letar efter nya datorhögtalare med klart ljud; särskilt för klassisk musik

Permalänk
Medlem

Letar efter nya datorhögtalare med klart ljud; särskilt för klassisk musik

Mina förra högtalare är ett par 2.1 logitech från mitten av förra årtiondet och inte särskilt bra. Jag försökte byta högtalare tidigare i höstas, och köpte då Logitech Z-906 med höga förväntningar. Jag blev djupt besviken och förvånad när jag jämförde dessa med mina gamla 2.1 logitech, att det nya flaggskeppet Z-906 lät sämre. Det lät inte dåligt, men sämre (ljudet var aldrig klart). Jag kände mig tvungen att lämna tillbaka dem i enlighet med ångerrätten, trots att jag fick betala 500 kr frakt.

Nu har jag bestämt mig för att försöka igen.
- Priset bör vara ca 700-4000 kr. Inte mer än så.
- Det kan vara antingen 2.1 eller 5.1, det spelar ingen roll.
- Vad jag är ute efter är ett par högtalare med mycket bra, klart ljud. Jag lyssnar ofta på klassisk musik, så klara toner är mycket viktigare än en tung bas. Jag ser även på filmer då och då, och spelar Skyrim. Jag har dessutom tinnitus, vilket gör att jag är lite extra känslig mot hög bas.
- Det bör helst inte vara logitech, för jag har gett upp hoppet på dem nu.
- Det ska vara högtalare till datorn.

Mina förslag hittills efter att ha letat på nätet:
- Acoustic Energy Aego M
- Bose Companion 20
- Bose Companion 2 Series II
- Audioengine 5+
- Audioengine 5
- Audioengine 2
- Klipsch ProMedia 2.1 (http://www.amazon.com/Klipsch-ProMedia-Certified-Computer-Spe...)

Är djupt tacksam för synpunkter på förslagen ovan och nya förslag på högtalare. Det är så svårt att veta vilka som är bra eller inte utan någon erfarenhet.

Permalänk
Medlem

för det första så var det lite roligt att du köpte ett par z906 för att lyssna på klassisk musik dom är till för p12 dunkdunk.
men nu ska jag inte vara elak

jag tror nog att ett par studiomonitorer skulle passa dig väldigt bra. dom brukar ha klart och rent ljud, men inte så mycket bas.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Köp ett par studiomonitorer typ nåt från Behringer de brukar göra bra prisvärda monitorer,vet inte vilka som du gillar men du kan kanske åka och provlyssna i nån musikaffär.
Jag tror nog du ska skippa bose,mest överprisat.
Har du plats så köp kanske ett par http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Permalänk
Medlem

KRK högtalare är väl rätt populära? Har ingen aning om hur de presterar men kan vara värt att kolla upp

Permalänk
Medlem

Audioengine 5+ är ju jämra bra, men ett bra ljudkort är en fördel om man väljer dessa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Behringer 3031 är mycket prisvärda och du får lite pengar över till kablage och dämpfötter, ljudmässigt så är det svårslaget om du inte köper begagnat, men kan du tänka dig begagnat och fullstort så:
Har du plats så är ett par golvare det bästa, tex nått sånt här kan nog göra dig oergört nöjd kring 4000kr
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=75179
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=78605

Oavsett vad du väljer så om du tänker lyssna på akustisk musik så undvik alla småhögtalare, Bose och AE aego och liknande är bättre än "datorsystem" men det är långt ifrån bra, jag har själv haft ett AE aego system det är oerhört bra för storleken, men det är definitivt inte bra för priset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

för det första så var det lite roligt att du köpte ett par z906 för att lyssna på klassisk musik dom är till för p12 dunkdunk.
men nu ska jag inte vara elak

jag tror nog att ett par studiomonitorer skulle passa dig väldigt bra. dom brukar ha klart och rent ljud, men inte så mycket bas.

Köpte z-906 för att de fick så bra betyg, och min bror hade föregångaren som lät bra med klassisk musik, även om ja... de inte är perfekta för min musikstil måste jag erkänna. Bas bas bas.

Har du några namn på några studiomonitorer som jag kan hitta på amazon/prisjakt?

Skrivet av ggustavsson:

Audioengine 5+ är ju jämra bra, men ett bra ljudkort är en fördel om man väljer dessa.

Jag är väldigt sugen på audioengine 5+ faktiskt ja. Den känns bra liksom ^^ och har bra recensioner. Jag ska även köpa ny dator (allt), och det nya ljudkortet jag planerar köpa lutar åt detta: http://www.amazon.com/Creative-Blaster-Beamforming-Microphone...
Off-topic, men tror du, eller någon annan, att detta ljudkort är bra?

Skrivet av mrqaffe:

Behringer 3031 är mycket prisvärda och du får lite pengar över till kablage och dämpfötter, ljudmässigt så är det svårslaget om du inte köper begagnat, men kan du tänka dig begagnat och fullstort så:
Har du plats så är ett par golvare det bästa, tex nått sånt här kan nog göra dig oergört nöjd kring 4000kr
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=75179
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=78605

Oavsett vad du väljer så om du tänker lyssna på akustisk musik så undvik alla småhögtalare, Bose och AE aego och liknande är bättre än "datorsystem" men det är långt ifrån bra, jag har själv haft ett AE aego system det är oerhört bra för storleken, men det är definitivt inte bra för priset.

Tack för tipsen!
Googlade dahlqvist dq8 men märkte tyvärr att de är hiskligt stora! Skulle aldrig på plats i mitt rum...
Behringer 3031 såg bra ut, ska definitivt lägga dem på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Köpte z-906 för att de fick så bra betyg, och min bror hade föregångaren som lät bra med klassisk musik, även om ja... de inte är perfekta för min musikstil måste jag erkänna. Bas bas bas.

Har du några namn på några studiomonitorer som jag kan hitta på amazon/prisjakt?

Jag är väldigt sugen på audioengine 5+ faktiskt ja. Den känns bra liksom ^^ och har bra recensioner. Jag ska även köpa ny dator (allt), och det nya ljudkortet jag planerar köpa lutar åt detta: http://www.amazon.com/Creative-Blaster-Beamforming-Microphone...
Off-topic, men tror du, eller någon annan, att detta ljudkort är bra?

Tack för tipsen!
Googlade dahlqvist dq8 men märkte tyvärr att de är hiskligt stora! Skulle aldrig på plats i mitt rum...
Behringer 3031 såg bra ut, ska definitivt lägga dem på minnet.

skulle hellre rekommendera ett kort från asus. creative har så dåligt drivrutiner, och så ska dom tydligen ha massa effekter som i princip måste användas.

tex ett xonar dx.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

http://www.audiopro.se/node/614

Audio pro...
Funkar bra för mig som dator högtalare då ljudkortet orkade driva dem utan problem.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Rekordmedlem

Hiskeligt stora är de väl inte, de är normalstora för en högtalare som kan avge lite djupare bas, men är man van vid gräddpaketstora datorhögtalare utan bas så är ju tom 3031an stor.
Många säljer just Dahlqvist dq 8 och Snell e2 e3 och Audiotronic CM3 ganska billigt för att de vill ha småsystem och det är fantastiska högtalare som man kan få kring 2-3000kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

skulle hellre rekommendera ett kort från asus. creative har så dåligt drivrutiner, och så ska dom tydligen ha massa effekter som i princip måste användas.

tex ett xonar dx.

Skulle ASUS Xonar DSX vara bra istället fär DX? http://www.amazon.com/Xonar-DSX-Engine-Playback-Support/dp/B0...
Funderade på dessa också när jag tittade på ljudkort...

Skrivet av johnny:

http://www.audiopro.se/node/614

Audio pro...
Funkar bra för mig som dator högtalare då ljudkortet orkade driva dem utan problem.

Tack för tipset! Ska lägga dem på minnet. Har aldrig hört talas om dem innan så får ta och kolla lite närmare på dem senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Skulle ASUS Xonar DSX vara bra istället fär DX? http://www.amazon.com/Xonar-DSX-Engine-Playback-Support/dp/B0...
Funderade på dessa också när jag tittade på ljudkort...

Tack för tipset! Ska lägga dem på minnet. Har aldrig hört talas om dem innan så får ta och kolla lite närmare på dem senare.

ingen aning faktiskt hur ett dsx presterar. läs lite på prisjakt/övriga recensioner på google.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

M-audio 2496 är också ett bra kort,renodlat 2.0 för in/uppspelning utan en massa krafs annars kan jag rekommendera nåt externt studiokort då brukar man få fysisk volymkontroll också vilket kan vara bra,annars får man köpa till det om du nu ska köpa studiomonitorer dvs.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en hel del recensioner så lutar det mer åt audioengine 5+. Det enda negativa jag läst om den är att vissas audioengine har fungerat sämre efter ett tag, och att aktiva högtalare med inbyggd förstärkare inte är särskilt bra eftersom elektronik går sönder mycket snabbare och lättare än själva högtalarna. Någon som skulle kunna konfirmera detta (hållbarheten, livslängden) om aktiva högtalare?

Dessvärre finns inte audioengine 5+ i närheten där jag bor, och jag skulle gärna vilja lyssna på dem innan köp. Som tur märkte jag dock att Elgiganten har audioengine 2 där jag bor, och såvitt jag har förstått så har inte ljudet förändrats oerhört mycket (även om det har förbättrats) sedan 2:an. Imorgon ska jag ta mig dit och provlyssna.

Någon som har audioengine 5+ som kan rekommendera denna? Spelar den klassisk musik bra? Det är som sagt mycket viktigt med klara toner; bas bryr jag mig inte så mycket om och för mycket kan t.o.m. vara negativt med min tinnitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Efter att ha läst en hel del recensioner så lutar det mer åt audioengine 5+. Det enda negativa jag läst om den är att vissas audioengine har fungerat sämre efter ett tag, och att aktiva högtalare med inbyggd förstärkare inte är särskilt bra eftersom elektronik går sönder mycket snabbare och lättare än själva högtalarna. Någon som skulle kunna konfirmera detta (hållbarheten, livslängden) om aktiva högtalare?

Dessvärre finns inte audioengine 5+ i närheten där jag bor, och jag skulle gärna vilja lyssna på dem innan köp. Som tur märkte jag dock att Elgiganten har audioengine 2 där jag bor, och såvitt jag har förstått så har inte ljudet förändrats oerhört mycket (även om det har förbättrats) sedan 2:an. Imorgon ska jag ta mig dit och provlyssna.

Någon som har audioengine 5+ som kan rekommendera denna? Spelar den klassisk musik bra? Det är som sagt mycket viktigt med klara toner; bas bryr jag mig inte så mycket om och för mycket kan t.o.m. vara negativt med min tinnitus.

Köper man billigt aktivt kinaskit med kinalödningar osv så får man räkna med att det pajar efter ett tag,men knappast på de dyra modellerna,de kan hålla i många år.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Behringer 3031.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Audioengine 5(+) är helt andra högtalare än Audioengine 2. 2:an har 2.75" "basar" och 5:an har 5".

Nu finns det ju mycket olika "klassisk" musik, men om du lyssnar på symfonisk musik så skulle jag satsa på ett par högtalare med MINST 5" baselement, gärna 8", för att få lite mer pondus och dynamik. Det kan låta rätt okej med mindre högtalare men sådan musik kommer inte riktigt till sin rätt då, IMO.

Såklart ska man inte stirra sig helt blind på membranstorleken, för det säger ju inte allt, men en viss vägledning ger det ju.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat alternativ på aktiva högtalare är Genelec 6010A

Permalänk
Medlem

Kanske dessa,skulle nog passa bra för klassiskt
http://www.genelec.com/products/1036a/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag röstar på Behringer 3031.

Är osäker på dessa, för jag har hittat endast ett fåtal reviews på dem...

Skrivet av dumbo:

Audioengine 5(+) är helt andra högtalare än Audioengine 2. 2:an har 2.75" "basar" och 5:an har 5".

Nu finns det ju mycket olika "klassisk" musik, men om du lyssnar på symfonisk musik så skulle jag satsa på ett par högtalare med MINST 5" baselement, gärna 8", för att få lite mer pondus och dynamik. Det kan låta rätt okej med mindre högtalare men sådan musik kommer inte riktigt till sin rätt då, IMO.

Såklart ska man inte stirra sig helt blind på membranstorleken, för det säger ju inte allt, men en viss vägledning ger det ju.

Tack för svaret! Audioengine 2 ska jag som sagt bara lyssna på i affären och inte köpa, men jag ska beakta att den har färre basar och kanske inte låter lika bra som 5+:an när jag lyssnar på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oyegie:

Kanske dessa,skulle nog passa bra för klassiskt
http://www.genelec.com/products/1036a/

Oj, såg du prislappen på dem? Jag tror vi sprängt TS budget med råge!

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oyegie:

Kanske dessa,skulle nog passa bra för klassiskt
http://www.genelec.com/products/1036a/

Ja de är bra toppar och kan spela starkt, men det är inte nån jätteimponerande djupbas i dem, det saknas 1,5-2 oktaver för att bli riktigt bra när man ska ge sig på orgel och gammal Deccaskivor.

3031 låter väldigt bra för pengarna och att aktiva högtalare skulle krångla mer generellt sett stämmer inte, det är nog oftare så att de sett som system håller bra eftersom de oftast har skydd som är anpassade efter modellen och fungerar relativt bra för de som spelar stark och ligger nära gränserna för vad systemet klarar av, när man ska matcha och justera in sånt själv så blir det ofta sämre, det är dessutom oftast en stor fördel att driva basen aktivt, skulle man spela så starkt att det distar så tål man ofta rätt mycket i basen men distar det i diskanten så låter det dels illa redan vid låga distnivåer dessutom så riskerar diskanterna att gå sönder pga de övertoner som kan uppstå i den förstärkare som driver basen, kör man aktivt så når de inte diskanten, baselementen brukar tåla sånt bra då de är mycket kraftigare och skulle det bli några watt i Mhz området så tål de det och spela glatt vidare medans en diskant hade brunnit upp.

Dessutom är det ofta billigare att göra aktiva filter, framförallt i basen och det är väldigt få billiga högtalare som har bra filter, att göra ett bra 2 vägsfilter kostar inte sällan över 1000kr styck och det är helt utanför budgeten på högtalare under 10000 kr klassen.
Aktiva högtalare har däremot andra för och nackdelar om man ser på flexibiliteten, förstärkaren och filtren är ju där de är på gott och ont.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Generella frågor om aktiva högtalare: är aktiva högtalare verkligen hållbara? Går inte elektroniken sönder långt före själva högtalarna, och så måste man slänga alltihop eftersom det är för dyrt att laga endast elektroniken? Min pappa avrådde starkt för aktiva högtalare just av denna anledning.

Detta får mig i så fall att tveka till audioengine 5+ som också har ett kylningssystem, vilket visserligen är bra men är ytterligare en sak som kan gå i sönder mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Generella frågor om aktiva högtalare: är aktiva högtalare verkligen hållbara? Går inte elektroniken sönder långt före själva högtalarna, och så måste man slänga alltihop eftersom det är för dyrt att laga endast elektroniken? Min pappa avrådde starkt för aktiva högtalare just av denna anledning.

Detta får mig i så fall att tveka till audioengine 5+ som också har ett kylningssystem, vilket visserligen är bra men är ytterligare en sak som kan gå i sönder mycket snabbare.

Varför oroa sig att det ska gå sönder, köper man bra grejer så minskar man ju risken att det gör det, går det sönder så får du lämna in det, visserligen kostar det men knappast en förmögenhet.
Har man en liten budget så är aktiva det mest prisvärda om det nu ska vara nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hlvrn:

Generella frågor om aktiva högtalare: är aktiva högtalare verkligen hållbara? Går inte elektroniken sönder långt före själva högtalarna, och så måste man slänga alltihop eftersom det är för dyrt att laga endast elektroniken? Min pappa avrådde starkt för aktiva högtalare just av denna anledning.

Detta får mig i så fall att tveka till audioengine 5+ som också har ett kylningssystem, vilket visserligen är bra men är ytterligare en sak som kan gå i sönder mycket snabbare.

Skulle något gå sönder så behöver man inte "slänga allt" varför skulle man göra det om man har köpt vettiga delar? Det går att byta elektroniken mot nått annat om man tycker det är för dyrt att laga den gamla, eller så bygger man ihop ett passivt filter, lådan och elementen är det ju inget fel på och man har alltså en halvfärdig högtalare som man kan bygga ihop som aktiv eller passiv, eller sälja, men absolut inte slänga.
Det är en stor skillnad om nått "Logitech högtalarsystem" går sönder, då är det inte nått att bygga med eftersom de ingående delarna är så dåliga, men står man där med högtalardelar för kanske 1500-2000 kr om elektroniken skulle dö så är man dum om man slänger dem istället för att använda eller sälja dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men hållbarheten då? Hur hållbara är aktiva högtalare (ex. audioengine 5+)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hlvrn:

Men hållbarheten då? Hur hållbara är aktiva högtalare (ex. audioengine 5+)?

Hur ska man kunna veta det,de kan paja närsom antingen om 1 timme eller om 10-15år,det som brukar slitas ut är de stora elektrolytkondningarna men det tar många år innan de behöver bytas ut,även kantupphängningen (typ skumgummi) på elementen kan torka ut men det tar också lång tid innan man måste fixa det är det av gummi eller papp så är det inte lika farligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hlvrn:

Men hållbarheten då? Hur hållbara är aktiva högtalare (ex. audioengine 5+)?

Om du inte "missbrukar" dem så lär de hålla 20år, det är ungefär den normala livslängden innan man behöver börja fundera på renovering av ljudprylar som används i rätt miljö, ställer du dem däremot utomhus i regn och solsken så slits de ner fort.
Men man kan alltid ha otur och få överspänningar på elnätet och liknade problem som kan förstöra saker efter 5 minuter, men det är inte ett normalt slitage, jag tror du kommer att byta ljudprylar långt tidigare av andra orsaker än att du slitit ut dem oavsett vad du köper, efter 20-30 år kan alla rörliga omkopplare och potentiometrar och kondensatorer ha åldrats så de börjar bli dags att montera isär och rengöra/byta dem, men minst 20 år bör allt hålla tekniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för svaren!