Köpa SSD och ta bort windows 7 från gamla hårddisken?

Permalänk

Köpa SSD och ta bort windows 7 från gamla hårddisken?

Tjena! jag hade tänkt att köpa en SSD hårddisk men då behöver man ta bort gamla windows 7 på nuvarande hårddisken :S. Men Hur tar jag bort windows 7? Om jag startar med Windows 7 skivan så avinstallerar det och installerar om det igen. Men vill bara ta bort windows 7 på hårddisken och installerar på SSD disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skateerik:

Tjena! jag hade tänkt att köpa en SSD hårddisk men då behöver man ta bort gamla windows 7 på nuvarande hårddisken :S. Men Hur tar jag bort windows 7? Om jag startar med Windows 7 skivan så avinstallerar det och installerar om det igen. Men vill bara ta bort windows 7 på hårddisken och installerar på SSD disken.

Dra ur w7 hårddisken, tryck in SSD installera W7 på den, Tryck in den gamla, se till att systemet bootar från SSD, formatera den gamla när du väl är i Windows.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Formatera en hårddisk i Diskhantering http://windowstips.nu/formatera-en-harddisk/

Edit: Linus visar hur man aktiverar AHCI och installerar Windows 7 på en ny SSD och behåller Vista på gamla hårddisken http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Om du gör som Linus visar så kan du sedan ta bort allt som finns på gamla hårddisken genom att formatera den via Diskhantering.

Edit 2: Om du vill ta bort allting och ha endast en partition på den gamla hårddisken så är det bara att högerklicka på alla partitioner och välja "Ta bort volym", när hela utrymmet på hårddisken är "Inte allokerat" så kan du skapa och formatera en ny volym.

Visa signatur

janee

Permalänk

tack för svaren

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd;
Går det att ta bort de gamla Windows-filerna men inte de bilder/musik/filmer man har på hårddisken?

Permalänk
Skrivet av HåGe:

Lånar denna tråd;
Går det att ta bort de gamla Windows-filerna men inte de bilder/musik/filmer man har på hårddisken?

Undrar samma sak.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5-13400F | Gpu: Gigabyte RTX 2070 | Ram: 16GB DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast | MB: ASUS Prime Z690-P | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåGe:

Lånar denna tråd;
Går det att ta bort de gamla Windows-filerna men inte de bilder/musik/filmer man har på hårddisken?

Skrivet av Snusfarbror:

Undrar samma sak.

Jag har inte försökt att radera enbart dom gamla Windows filerna och behålla andra filer men om du har filer i Windows egna Bibliotek mappar tex Dokument/Bilder/Musik/Filmer så måste man först flytta alla dessa filer som du vill spara till en annan mapp utför Windows eller till en annan hårddisk/partition innan det går att ta bort alla Windows mappar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Spara vissa filer, kasta andra...

Flytta filerna du vill spara till en mapp i roten på disken. Dubbelkolla så att allt verkligen hamnat där. Kopiera / flytta mappen till en annan disk. USB, eller SSD'n går bra. Kolla en tredje gång så att du verkligen fått med allt du ville spara. Formatera disken. Flytta tillbaka grejerna.

Det går att helt enkelt radera mapparna man inte längre vill ha, men det tar mycket längre tid än att snabbformatera disken, även om man tar med i beräkningen att flytta filerna man vill spara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spara vissa filer, kasta andra...

Flytta filerna du vill spara till en mapp i roten på disken. Dubbelkolla så att allt verkligen hamnat där. Kopiera / flytta mappen till en annan disk. USB, eller SSD'n går bra. Kolla en tredje gång så att du verkligen fått med allt du ville spara. Formatera disken. Flytta tillbaka grejerna.

Det går att helt enkelt radera mapparna man inte längre vill ha, men det tar mycket längre tid än att snabbformatera disken, även om man tar med i beräkningen att flytta filerna man vill spara.
B!

Dessutom bör man formatera om för att få rent själva filsystemets fragmentering. Det sker efter ett tag, speciellt på en Windows partition, och du får en snabbare disk om du "börjar om från början".

Sen finns ibland problemet med rättigheter, användare och ev dolda filer, så att kopiera bort det du vill spara, sen formatera om (snabb räcker), och flytta tillbaka sakerna är betydligt bättre.