Permalänk

Spelar RAM voltage någon större roll?

Hej, jag funderade på att köpa begagnade DDR3 1600MHz RAM-minnen, men såg att de hade 1,65V mot 1,5V på nästan alla på marknaden. Planerar att använda till ett framtida bygge med Ivy Bridge eller Haswell. Har kollat runt lite, men folk verkar inte riktigt komma överens. Vad borde jag kolla upp innan jag köper? Som jag förstår det är lägre bättre (mindre el dras, mindre värme), men är moderkortet (processorn?) verkligen så känsligt att det inte kan variera lite? Planerar inte att överklocka RAM, kanske lite på processorn efter ett tag. Skulle nämligen spara några hundralappar på detta, och det känns inte som att RAM blir skadat av att det är begagnat (om inte överklockat fel).

Tack

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet så kommer du inte att få några problem.

Jag vill minnas att specifikationen säger att DRAM inte ska ligga mer än 0,5V över IMCn.

Ofta räcker 1,5V ändå.