Das Keyboard med nordiska tangenter till Sverige

Permalänk
Medlem

För att vara en petimeter så tycker jag inte att Das Keyboard är minimalistiskt, då det har usb-hub och mediatangenter. Sen är det förbaskat fult också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

http://www.inet.se/produkt/6606522/ducky-shine2-tenkeyless-mx... Tenkeyless med vita leds
http://www.inet.se/produkt/6606479/ducky-shine2-mx-blue-red-l... röda leds

Vill du ha det avskalat är tenkeyless lätt att föredra. Mycket mer ergonomiskt.

Sweet. Ser ju riktigt cleant ut. Ska jag verkligen kika mer på. Jag föredrar dock med numpad. Tänk o sitta med internetbanken utan numpad, liksom skjut mig direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

79kr? You mad? 5 spänn på loppis ffs! Lenovo orginal, ny i förpackning!
Jag gillar det faktiskt. Och 'Enter'-knapparna är typiskt IBM-blå <3

Men mitt IBM tangentbord från 1997 slår ju allt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorDax.se:

Hej Zotamedu,

Ifall du är ute efter Das Keyboard Ultimate med svensk layout så finns det. Den kallas dock EU då det är samma modell för hela Europa (eftersom det inte är några tecken utskrivna). Just nu är denna modell tillfälligt slut hos oss, men den beräknas komma in igen kring månadsskiftet april-maj.

Mvh,
Olle
DatorDax.se

Kollade på er sida... Men jag har bara en fundering allmänt kring Das-tangentborden som jag vore tacksom om någon kunde svara på. Eftersom input sker via USB och inte PS/2 (om man vill använda PS/2 måste man använda en adapter), blir det inte ghosting och annat otrevligt, som att man inte kan trycka ner mer än 5-10 tangenter samtidigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valvar:

Kollade på er sida... Men jag har bara en fundering allmänt kring Das-tangentborden som jag vore tacksom om någon kunde svara på. Eftersom input sker via USB och inte PS/2 (om man vill använda PS/2 måste man använda en adapter), blir det inte ghosting och annat otrevligt, som att man inte kan trycka ner mer än 5-10 tangenter samtidigt?

Om du vill använda PS/2, ja då behövs den medföljande adaptern. Enligt specifikationen klarar USB 6 samtidigt nedtryckta tangenter. Något otrevlig sidoeffekt av att använda USB porten har jag inte upplevt de år jag använt DasKeyboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Gött, då blir det ett sådant i födelsedagspresent

Dock har das bytt oem på många av sina senare modeller till iOne (razer, qpad skitkvalité).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Datordax
Skrivet av Petterk:

Ett tips är att dessa ännu inte visas på prisjakt, så se till att få listning.

Hej Petterk!

Vi jobbar på att få upp alla modeller på Prisjakt, med tydliga namn och rätt specifikationer. Det går snabbare och smidigare för de fabrikat som har egen representation i Sverige då de då själva kan lägga upp och administrera sina produkter, men nu måste vi be Prisjakts egen personal lägga tid på det.

Mvh,
Olle
DatorDax.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Banänäbrääken:

Amen va FAAAAAN!!!!
-Fan nu behöver jag saxen
-Få se *kapyyschhhh*..så

Felgängad... typiskt.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Avstängd

Dyr, och ful assymetrisk design i övre högra hörnet.

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Dock har das bytt oem på många av sina senare modeller till iOne (razer, qpad skitkvalité).

Skickades från m.sweclockers.com

VA I HELVEDE!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorDax.se:

Hej Petterk!

Vi jobbar på att få upp alla modeller på Prisjakt, med tydliga namn och rätt specifikationer. Det går snabbare och smidigare för de fabrikat som har egen representation i Sverige då de då själva kan lägga upp och administrera sina produkter, men nu måste vi be Prisjakts egen personal lägga tid på det.

Mvh,
Olle
DatorDax.se

Jag förstår och har förståelse för att det kan ta lite tid. Kul att ni spenderar tid på det i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Dock har das bytt oem på många av sina senare modeller till iOne (razer, qpad skitkvalité).

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt den här källan tycks det vara dementerat, men utan att uppge vem tillverkaren nu är.

Hur som tycks det tyvärr som det blivit mest tummen ner ifrån användare av tidigare versioner av DasKeyboard. Har själv ett version 3 tillverkat i Taiwan och det ska jag tydligen vara riktigt glad över. Just versionen 3 är i mitt tycke helt underbar; tung, solid klump med perfekt avvägda tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Enligt den här källan tycks det vara dementerat, men utan att uppge vem tillverkaren nu är.

Hur som tycks det tyvärr som det blivit mest tummen ner ifrån användare av tidigare versioner av DasKeyboard. Har själv ett version 3 tillverkat i Taiwan och det ska jag tydligen vara riktigt glad över. Just versionen 3 är i mitt tycke helt underbar; tung, solid klump med perfekt avvägda tangenter.

Nu när jag tänker efter har du rätt, jag såg bara att det troligtvis var iOne men att kvalitén var på en iOnes nivå stämmer iallfall:) Det gäller som sagt inte alla versioner.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Varför ska man igentligen äns köpa ett Das Keyboard? Verkar vara många som vill ha det, men jag kan inte riktigt förstå varför.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ja kan köpa ett das keyboard brown switch om dom gör en TENKEYLESS variant.. Aldrig mer att ja kör på ett tangentbord med numpad.
Är das keyboard like svindyra som FILCO... Om dom skulle va det så rekommenderar jag alla att köpa CM quickfire istället.. Dessa är bra och kostar inte en mljard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Breddas:

Varför ska man igentligen äns köpa ett Das Keyboard? Verkar vara många som vill ha det, men jag kan inte riktigt förstå varför.

Nu blir jag lite osäker på om den här utgåvan verkligen är lika bra som tidigare version (åsyftar byte av OEM och vilka jämförande omdömen några användare gett). Jag kan däremot uttala mig om varför jag köpt DasKeyboard III: det är helt enkelt det bästa tangentbordet jag prövat och jag skriver så pass mycket att priset delat i användande är god ekonomi, och får mina fingrar att skrattandes springa fortare. Det finns lite skön poesi med musik att dansa fram över perfekt avvägda tangenter till ljudet av ett behagligt knäppande ljud och dramatiska instick av mellanslagets skrällande cymbal. Förstår du vad jag menar?

Skrivet av hackeron:

Ja kan köpa ett das keyboard brown switch om dom gör en TENKEYLESS variant.. Aldrig mer att ja kör på ett tangentbord med numpad.
Är das keyboard like svindyra som FILCO... Om dom skulle va det så rekommenderar jag alla att köpa CM quickfire istället.. Dessa är bra och kostar inte en mljard.

DasKeyboard är lika dyrt som jämförbara FILCO tangentbord. För mig som använder musen extremt lite och däremot knackar in långa rader av siffror är numpad ett måste. Om jag bara skrivit text eller kodat, och dessutom hade använt musen mer, ja då hade jag nog hållit med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nu blir jag lite osäker på om den här utgåvan verkligen är lika bra som tidigare version (åsyftar byte av OEM och vilka jämförande omdömen några användare gett). Jag kan däremot uttala mig om varför jag köpt DasKeyboard III: det är helt enkelt det bästa tangentbordet jag prövat och jag skriver så pass mycket att priset delat i användande är god ekonomi, och får mina fingrar att skrattandes springa fortare. Det finns lite skön poesi med musik att dansa fram över perfekt avvägda tangenter till ljudet av ett behagligt knäppande ljud och dramatiska instick av mellanslagets skrällande cymbal. Förstår du vad jag menar?

Inte alls. Tangentbordet är glossy, har inget handledsstöd, vad jag förstår cherrys stabilatorer. Känns inte som om det är något spec som utmärker tangentbordet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Breddas:

Inte alls. Tangentbordet är glossy, har inget handledsstöd, vad jag förstår cherrys stabilatorer. Känns inte som om det är något spec som utmärker tangentbordet.

Fast det gör ju inte så mycket, för det är ju mitt! Handledsstöd har jag personligen aldrig gillat och att det är glossy stör mig inte, för avtorkat ser det fortfarande riktigt bra ut. Prismässigt är skillnaderna inte så stora, i alla fall inte när jag köpte detta. Du kan välja Filco, Ducy, Elitekeyboard och några till, men i slutändan ligger de ungefär i samma prisklass.

Hur som intressantare är diskutera att "du inte gillar" vs. "jag gillar", vad för mekaniskt tangentbord skulle du själv köpa (köpt)?

Permalänk
Medlem

Jag har ett 20 år gammalt IBM (Lexmark-tiden), men jag är inte helt sugen på att använda det faktiskt. Das Keyboard må se ut som en 90-tals terminal, men ser iaf inte ut sen en 80-tals dito Model M är inte det snyggaste tangentbordet från 80-talseran heller. Personligen skulle jag behöva vänja mig vid ljudet igen, ett renare tangentbord – mekaniskt – med brytare som inte låter fullt så mycket är potentiellt ett alternativt för mig och tangentbordet har ändå lägre (synlig) profil än ett grått stort IBM/Lexmark Model M. Då kommer jag till dilemmat att alla bra mekaniska tangentbord med Cherry-switchar, eller Unicomps uppdaterade rubberdomeversioner kostar en hel del. Das keyboard står inte ut där.

Själv vilar jag händer/armarna på bordet när jag skriver så vet inte riktigt vad jag ska ha handledsskydd till, visst har jag haft det på "ergo"-varianter förr, men jag gillar inte sådan profil och handledsskyddet passar mest in för att tangentbordet är byggt på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Hur som intressantare är diskutera att "du inte gillar" vs. "jag gillar", vad för mekaniskt tangentbord skulle du själv köpa (köpt)?

Kör med ett Topre nu och är nöjd. Föredrar tenkeyless så hade hellre tagit filco över das, och kanske ducky över das också. Vad jag förstår så är inte knapparna utav någon bättre kvalité än filcos och stabilatorerna är sämre på das än filco. Det ända som tilltalar mig med das är mediaknapparna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Sällar mig till skaran av förespråkare för IBM model M, som jag har ett par stycken av. Mitt absoluta favorittangentbord (till familjens stora irritation…). Skönt att skriva på, outslitligt och stridsvagnskänsla. Dessutom tycker jag ”buckling spring”-bytarna är en genialisk och enkel konstruktion. Ville dock ha ett tenkeyless och skaffade ett Filco Majestouch med blå brytare. Inte riktigt samma känsla som model M, men ett bra tangentbord. Hade visst problem med model M i början vid spelande. Min dator har ingen PS/2-kontakt varför en konverterare anskaffades. Den första jag fick tag i hade egenheten att efter c:a 5 sekunder ansåg den inte att en tangent var nertryckt längre även om den var det. I t.ex. BF ledde detta ett antal gånger till att jag ofrivilligt ställde mig upp ur skydd, och omedelbart blev skjuten i bitar…

Permalänk
Datordax

När det gäller handledsstöd så föredrar jag ett mjukt handledsstöd, och sådana är ju enkla att få tag i löst och passar alla tagnentbord.

https://datordax.se/product/30200

Mvh,
Olle
DatorDax.se

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FolkeS1:

Sällar mig till skaran av förespråkare för IBM model M, som jag har ett par stycken av. Mitt absoluta favorittangentbord…

Bra tangentbord utan tvekan. Hade ett som gick sönder för ett par år sedan. Det var modell större och kändes som att det vägde 1,5 kg.

Ifall någon undrar och vill ha ett nytt Model M så tillverkas de fortfarande: http://www.pckeyboard.com/

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Felgängad... typiskt.

-Amen ska man inte i alla fall testa att trycka på "ON"?! ...

Permalänk
Citat:

mordiska tangenter

fyfan! Haha

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Breddas:

Kör med ett Topre nu och är nöjd. Föredrar tenkeyless så hade hellre tagit filco över das, och kanske ducky över das också. Vad jag förstår så är inte knapparna utav någon bättre kvalité än filcos och stabilatorerna är sämre på das än filco. Det ända som tilltalar mig med das är mediaknapparna.

Das keyboard är poppis för att det var bland de första "nyare" mekaniska tangentborden och var något folk sukta efter sedan långt tillbaka när man inte hade så många mekaniska tangentbord att välja mellan.

Sedan var de tidigare versionerna tillverkade av Costar, vilket vi alla nu bör veta gör bland de bästa tangentborden på marknaden.

Men med tanke på att de bytt OEM till det sämre så verkar det som de vill leva vidare på sin tidigare hype och hoppas på att sälja tangentbord ändå och antagligen få ut en större marginal i vinst.

Och angående Cherry VS Costar stabilisatorer (dom som sitter på filco) så är det precis tvärt om, kvalitén på Filcos stabilisatorer är avsevärt mycket sämre kvalité på än Cherry's dito.

Permalänk
Medlem

Har det äns full N-key via USB?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Och angående Cherry VS Costar stabilisatorer (dom som sitter på filco) så är det precis tvärt om, kvalitén på Filcos stabilisatorer är avsevärt mycket sämre kvalité på än Cherry's dito.

Var hamnar Ducky i en sådan jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Har det ens full N-key via USB?

Nepp, bara med PS2-adaptern.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av KimTjik:

Var hamnar Ducky i en sådan jämförelse?

Eftersom Ducky kör med Cherrys stabilisatorer så är det till Duckys fördel. Men värt att tänka på är ju att det är annan känsla i Costar och Cherry stabilisatorer, så vill man ha några som håller köper man med Cherry, men vissa föredrar känslan av tangenter med Costar stabilisatorer.

Det är lite som med switchar, det är olika från person till person vad man gillar mest. Men en sak är säker, och det är att Cherrys stabilisatorer håller.