Samsung massproducerar flashminne med TLC-teknik i 128 gigabit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Det står rätt i artikeln, 1 byte = 8 bit. Som tidigare nämnt mäts minneskapslar alltid i antalet bit, vilket du lätt kan få bekräftat genom att besöka vilken teknikrelaterad sida som helst.

Bit, Kilobit, Megabit, Gigabit och Terabit är inte överföringshastighet precis som Byte, Kilobyte, Megabyte, Gigabyte och Terabyte inte är det. Lägg till /s (per sekund) på slutet så får du överföringshastighet. Exempelvis Mb/s (Megabit per sekund) eller MB/s (Megabyte per sekund).

Vad vi sedan skriver i nyheten är att åtta av dessa kretsar (dvs. totalt 1 024 Gigabit) kan staplas på varandra för att bilda en minneskapsel på 128 Gigabyte.

Skilj på hastighet och lagringsutrymme.

Skrivet av incognition:

PowerNet behöver läsa på lite ser jag, haha

Du kan behöva det, då du inte heller kan skilja på hastighet och utrymme.

Skrivet av Frispel:

Öhm, tex megabit innebär 1 miljon bits, inget annat. Vill du ha det som enhet för överföringshastigheter så blir det megabit/s. Inget tekniskt fel att ange lagring i megabit således, även om det kan bli lite förvirrande.

Det är ett fel att ange en utrymmes mängd i Gigabit (Gigabit/s om man vill vara noga), då det egentligen är Gigabyte.

En överförings hastighet behöver inte bara med /s på slutet, Megabit och Megabit/s är lika rätt båda 2.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är ett fel att ange en utrymmes mängd i Gigabit (Gigabit/s om man vill vara noga), då det egentligen är Gigabyte.

En överförings hastighet behöver inte bara med /s på slutet, Megabit och Megabit/s är lika rätt båda 2.

Ja, det är fel att ange utrymme i Gigabit/s eftersom det är ett mått för hastighet. Det är däremot helt rätt att ange det i Gigabit när man pratar om kapaciteten hos minneschip. Att påstå att det är fel är som att påstå att man inte kan ange avstånd i kilometer eftersom man anger det i mil.

Hastighet kan endast mätas över tid och måste således ha en enhet för tid angiven. Man säger inte "jag körde 100km" idag och menar att man körde 100km/h. Det betyder att man körde en sträcka på 100km och inget annat.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av menellerhur:

Sluta provocera.

Provocera?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av PowerNet:

Skilj på hastighet och lagringsutrymme.

Det gjorde jag ju klart och tydligt. Bit är inte automatiskt Bit/s oavsett vad du tror.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av pellen:

Nej, det är rätt. EN av dessa minneskretsar rymmer 128gigabit, men sen staplar man (precis som det redan står i artikeln) 8 av dessa kretsar på varandra och kapslar in, och vipps så har man en "minneskapsel" (fö. den du sen ser på kretskortet) som är på 128gigabyte (8x16).

EDIT: Pucktvåa...såklart

Med åtta minneskapslar på varje sida av kretskortet i SSD:n så blir det 2TB... inte illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Skilj på hastighet och lagringsutrymme.

Du kan behöva det, då du inte heller kan skilja på hastighet och utrymme.

Det är ett fel att ange en utrymmes mängd i Gigabit (Gigabit/s om man vill vara noga), då det egentligen är Gigabyte.

En överförings hastighet behöver inte bara med /s på slutet, Megabit och Megabit/s är lika rätt båda 2.

Hehe... seriöst... vet du inte att bit är ett mått på data storlek.
Megabit och Megabit/s är INTE samma sak.
Återigen läs på lite för guds skull.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Skilj på hastighet och lagringsutrymme.

Du kan behöva det, då du inte heller kan skilja på hastighet och utrymme.

Det är ett fel att ange en utrymmes mängd i Gigabit (Gigabit/s om man vill vara noga), då det egentligen är Gigabyte.

En överförings hastighet behöver inte bara med /s på slutet, Megabit och Megabit/s är lika rätt båda 2.

Haha, vad pinsam du är.

1 byte = 8 bit

Du behöver läsa en jävligt grundläggande kurs i fysik. Kan inte ta mer än 10 minuters läsning för att du ska förstå att man behöver en tidsenhet specificerad för att det ska vara hastigheter man pratar om. Utan tid ingen hastighet.

Du om någon behöver lära dig skilja på hastighet och utrymme.

Permalänk
Medlem

Är det för mycket att hoppas på billigare SSD:er i 500GB klassen redan till sommaren iom detta tro? Siktar på att köpa ny dator i juli och tanken är att skippa hårddisk helt och hållet denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som har någon koll på hur många skrivningar dessa nya minnen klarar jämfört med dagens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

En överförings hastighet behöver inte bara med /s på slutet, Megabit och Megabit/s är lika rätt båda 2.

"/s" betyder per sekund. Jämför med hastighet som kan anges i meter per sekund eller kort o gott m/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Är det någon som har någon koll på hur många skrivningar dessa nya minnen klarar jämfört med dagens?

Jag tror det är sämre med tri-cell. Men eftersom man minskat storleken och kan packa fler celler på ett chip så kan man overprovisionera mer (tilldela gömda celler som tar över när andra celler anses blivit skrivna till farligt många gånger) för att kompensera att slitaget är större.
Någon annan för räkna på om det går ut på ett, blir bättre eller blir värre

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kan inte du gå och läsa på lite i någon glömd bok sen istiden var?

Megabit/s, Gigabit/s, Terabit/s = hastigheter (överföringshastigheter, t.ex. på nätverk, usb, sata etc)
Megabyte, Gigabyte, Terabyte = lagringsutrymme (utrymme på hdd, ssd, minneskort etc)

Måste skilja på dem olika, då de
m olika enheterna betyder olika saker, ena betyder hur snabbt det går att överföra, medans den andra är hur mycket som kan lagras på enheten.

Nej så enkelt är det inte. Du kan mycket väl använda enheten bit för att mäta volym där det inte finns någon data lagrad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv

Har ni svårt att skilja på bit, byte och sekunder?

gigabyte per sekund - hastighet (satans snabbt)
gigabit per sekund - hastighet (125megabyte/s)

128gigabyte - kapacitet
128gigabit - kapacitet

Ps. 128gigabyte lagringsplats i mobilen kan man stoppa aldeles utmärkt utan att använda 128gigabit flashminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Skilj på hastighet och lagringsutrymme.

Du kan behöva det, då du inte heller kan skilja på hastighet och utrymme.

Det är ett fel att ange en utrymmes mängd i Gigabit (Gigabit/s om man vill vara noga), då det egentligen är Gigabyte.

En överförings hastighet behöver inte bara med /s på slutet, Megabit och Megabit/s är lika rätt båda 2.

Veckans troll? Jag behöver inte påpeka vad som är fel med dina antaganden då ca 15 personer före mig gjort detta.

OT: hur stora (i fysisk storlek) är dessa? Får 8st plats på en nano USB sticka eller snackar vi mindre större?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Mängd över tid gäller vid överföringshastighet. När man talar om fysiska kretsar brukar det handla om bitar, eftersom det är vad som faktiskt lagras. En byte är bara en logisk grupp om åtta bitar.

Jag vill bara påpeka att en byte inte behöver vara åtta bitar, utan att en byte oftast, men inte alltid, representerar 8 bitar. Men på lagrings- eller överföringsmedium kan 8 bitar data exempelvis vara 10 bitar pga paritetsbitar, men fortfarande en byte.

Förmodligen så har alla som behöver den kunskapen redan den, men att säga att en byte alltid är 8 bitar är tyvärr att fara med osanning.

Permalänk
Medlem

Det är 600km till Stockholm från Skåne, men ingen bil kan köra så fort!!! Jag håller på PowerNet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är 600km till Stockholm från Skåne, men ingen bil kan köra så fort!!! Jag håller på PowerNet

Lol sluta mata trollet nu jag har för mig att satelliter kan ha en hastighet av typ 60 000km/h den kan du åka med från skåne om du vill men det skulle fortfarande ta en viss "tid"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av empizza:

Jag vill bara påpeka att en byte inte behöver vara åtta bitar, utan att en byte oftast, men inte alltid, representerar 8 bitar. Men på lagrings- eller överföringsmedium kan 8 bitar data exempelvis vara 10 bitar pga paritetsbitar, men fortfarande en byte.

Förmodligen så har alla som behöver den kunskapen redan den, men att säga att en byte alltid är 8 bitar är tyvärr att fara med osanning.

En byte kan vara en godtyckligt definierad mängd, precis som att längdenheten fot har varierande definitioner i olika måttsystem. Därför är det viktigt att ta hänsyn till sammanhanget i diskussionen för att inte orsaka total förvirring.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Kul att Samsung får ut dessa flashminnena!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur stor en sådan här krets är? Jag har svårt att greppa hur många kretsar man kan koppla ihop och vilken total kapacitet tex en SSD skulle kunna få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är 600km till Stockholm från Skåne, men ingen bil kan köra så fort!!! Jag håller på PowerNet

Huruvida man kan eller inte kan färdas i en viss hastighet har inget att göra med definitionen av enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Ingen som vet hur stor en sådan här krets är? Jag har svårt att greppa hur många kretsar man kan koppla ihop och vilken total kapacitet tex en SSD skulle kunna få.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa på runt 10*10mm^2 till ytan och kanske 75um tjock, själva chipet alltså. Sen tillkommer kapsel och externa anslutningar.

Permalänk
Medlem

Vad blir 10x10^2;)

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vad blir 10x10^2;)

100kvadrarmillimeter, tex en kvadrat med sidan 1cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

100kvadrarmillimeter, tex en kvadrat med sidan 1cm.

Jag är helt med! Alltid funderat på det när de kommer sådana nyheter. Lagringstätheten är ju också intressant tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Skulle gissa på runt 10*10mm^2 till ytan och kanske 75um tjock, själva chipet alltså. Sen tillkommer kapsel och externa anslutningar.

"um" är det "ultrameter" eller?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

"um" är det "ultrameter" eller?

1um = 1 micrometer = 1 miljondels meter. "u" ska egentligen vara det grekiska tecknet för "m" som ungefär ser ut som ett "u".

Permalänk
Medlem

Finns på ett tangetbord nära dig - µm (mikrometer), den grekiska bokstaven "my".

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

1um = 1 micrometer = 1 miljondels meter. "u" ska egentligen vara det grekiska tecknet för "m" som ungefär ser ut som ett "u".

En blinkande smiley räckte inte alltså?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

En blinkande smiley räckte inte alltså?

Räckte inte för vad, ett skämt?

Skickades från m.sweclockers.com