Permalänk
Medlem

Smala aluminiumstänger?

Jag har ett projekt där jag skulle behöva smala aluminiumstänger. Det minsta jag har hittat är 10×2 mm, men jag skulle behöva 7×2 eller 5×2 mm.
Vet någon vad man kan köpa det, eller något enkelt sätt att tillverka det från bredare stänger?

Alternativt, en profil på 15×4 med en ca 2 mm bred, 2 mm djup skåra längs mitten. Det är vad jag hade tänkt emulera genom att limma ihop mindre stänger, men jag tycker att de mindre stängerna borde vara lättare att hitta.
Jag skulle visserligen lätt kunna använda polystyren eller akryl, men det skulle inte på långa vägar vara lika hållbart. Sen hade jag tänkt sätta ihop profilen med andra delar av aluminium (därav skåran)

Tacksam för svar!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kolla med plåtslagare där du bor

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag har ett projekt där jag skulle behöva smala aluminiumstänger. Det minsta jag har hittat är 10×2 mm, men jag skulle behöva 7×2 eller 5×2 mm.
Vet någon vad man kan köpa det, eller något enkelt sätt att tillverka det från bredare stänger?

Alternativt, en profil på 15×4 med en ca 2 mm bred, 2 mm djup skåra längs mitten. Det är vad jag hade tänkt emulera genom att limma ihop mindre stänger, men jag tycker att de mindre stängerna borde vara lättare att hitta.
Jag skulle visserligen lätt kunna använda polystyren eller akryl, men det skulle inte på långa vägar vara lika hållbart. Sen hade jag tänkt sätta ihop profilen med andra delar av aluminium (därav skåran)

Tacksam för svar!

Precis som Davos04 säger så kolla hos en plåtslagare, alt mekanisk verkstad. Rätt vanligt att de har tex 2mm aluplåtar hemma, plåtarna brukar vara 1x2 meter elr mer i format, så att klippa av några "remsor" i önskat mått är inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt den där 10x2-biten och filat ner, det är gjort i en halvmiss, om det nu inte är så att du tillverka flera meter profil. Ett enkelt sätt att märka upp hur mycket du ska fila ner är att ritsa med ett skjutmått.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte tillgång till någon maskin-verkstad, och jag vill helst ha lite precision på det från början för att slippa handarbete på bitarna sedan. Det är svårt att arbeta med så pass smala bitar för hand, för de böjer sig lätt.
Dessutom skulle jag behöva ca två meter totalt. Jag hade hoppats kunna hitta färdiga såna att köpa...

Jag tror att jag ska försöka uppsöka en metallverkstad för att be om de inte kan göra en skåra i en aluminiumstång istället.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Köpte själv alu-profiler på Bauhaus för några veckor sen. De var större än det du frågar efter, men jag såg att de hade ett bra sortiment med ganska mycket smått. Har du nära till ett varhus kan det vara värt att kika. Eller slå en signal och fråga.

Permalänk
Medlem

Vilket företag som hellst som svetsar, stansar eller liknande kan ta fram det åt dig. Små företag brukar vara lättast att deala med då dom oftast bara vill ha lite fika för besväret.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Skulle satsa på små firmor som håller på med sådana grejer, ibland kan man få grejer väldigt billigt. Vill de dock ha överpriser och inte tar hänsyn till att du endast håller på med hobby, skit i dem då.

Permalänk
Medlem

En påse kaffebröd brukar rendera i några klippta aluminiumremsor på de små plåtslagarfirmorna,
jag vet då jag själv jobbat ett kort tag på ett plåtslageri, kanel var vår drog

Finishen på bruksplåt är inte så fin, du kan gnugga med stålull och sen lägga på ett skyddande lager klarlack, det håller ganska bra och ger en shysst finish!

Permalänk
Medlem

leta reda på någon med en suport svarv och be den svarva ner större stänger(axlar) och sticka av dom, blir absolut snyggast så.
dom verka ju vara så små så kan inte kosta många kronor att skicka med posten

Skrivet av Findecanor:

Jag har ett projekt där jag skulle behöva smala aluminiumstänger. Det minsta jag har hittat är 10×2 mm, men jag skulle behöva 7×2 eller 5×2 mm.
Vet någon vad man kan köpa det, eller något enkelt sätt att tillverka det från bredare stänger?

Alternativt, en profil på 15×4 med en ca 2 mm bred, 2 mm djup skåra längs mitten. Det är vad jag hade tänkt emulera genom att limma ihop mindre stänger, men jag tycker att de mindre stängerna borde vara lättare att hitta.
Jag skulle visserligen lätt kunna använda polystyren eller akryl, men det skulle inte på långa vägar vara lika hållbart. Sen hade jag tänkt sätta ihop profilen med andra delar av aluminium (därav skåran)

Tacksam för svar!