Permalänk
Medlem

Överklockade min cpu

Är nybörjare inom detta och undrar om allt är ok!?

Började med att ändra cpu ratio till 44x och slog av Turbo Boost och Overspeed Protection. Starta om datorn och sen gick den i 4.4GHz hela tiden med temp runt 40 grader i Idle och runt 60 grader i Load. Tycker spelen flyter på mycket bättre nu än förut!

Hitta sen en guide för överklockning, där man har kvar Turbo Mode och cpu´n således inte ligger i 4.4GHz hela tiden (utan bara när det behövs). Här är den guiden: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=165655.0 Ställde in enligt guiden (förutom att han kör sin på 4.3GHz) och körde sen stresstest med Prime95 i 40 minuter. Inga problem och max temp (enligt Real Temp) var 64 grader och 4.4GHz. I Idle ligger tempen på max 35 grader och cpu jobbar i runt 2GHz.

Är detta en lyckad överklockning? Ska jag nöja mig eller försöka komma lite högre?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

sitt kvar på det du har nått ^^
kika dock ifall du klarar spel osv också som är cpu tunga.
min cpu överklockad till 3.5 klarade prime 95 men inte Bf3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

sitt kvar på det du har nått ^^
kika dock ifall du klarar spel osv också som är cpu tunga.
min cpu överklockad till 3.5 klarade prime 95 men inte Bf3

Så som jag fattat det, så klarar datorn Prime95, så klarar den också det tyngsta spelet!? Men har just börjat spela Bioshock Infinite och det rullar på fint på ultra...men det kanske inte är cpu krävande?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pirpen:

Så som jag fattat det, så klarar datorn Prime95, så klarar den också det tyngsta spelet!? Men har just börjat spela Bioshock Infinite och det rullar på fint på ultra...

Verkligen inte.
En Intel ATOM "klarar" prime95 och de klarar då inte spel vidare bra

Om processorn är stabil i Prime95 under en längre tids stresstestning under bra temperatur så kommer du kunna spela.
Just nu är det inte Processorn i din burk som kommer flaska spel utan det är ditt grafikkort.

Vilken setting använde du för att stresstesta och hur länge?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Verkligen inte.
En Intel ATOM "klarar" prime95 och de klarar då inte spel vidare bra

Om processorn är stabil i Prime95 under en längre tids stresstestning under bra temperatur så kommer du kunna spela.
Just nu är det inte Processorn i din burk som kommer flaska spel utan det är ditt grafikkort.

Vilken setting använde du för att stresstesta och hur länge?

Skrev att jag var nybörjare och har verkligen inte koll på detta. Ville dock testa och få lite mer fart i datorn. Ändrade inget i Prime95, utan körde bara igång testet. Skulle jag ändrat nått? Körde i 40 minuter. Jag tycker spelen rullar på bättre nu, men kanske inbillar mig det?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Du drog upp volten också va? 4.4 GHz utan volt känns väldigt mycket annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Du drog upp volten också va? 4.4 GHz utan volt känns väldigt mycket annars.

Som jag skrev följde jag guiden på sidan jag länka till. Han har samma moderkort som jag.

Har inte fått några problem än med detta, men på er så låter det som det inte ska fungera!? Hur ska jag då testa att detta verkligen är stabilt? Är det inte med Prime95? Vilka inställningar? Hur länge?

Skulle det inte fungera så grinar jag inte för det, då går jag bara tillbaka. Men tycker spelen flyter lite bättre nu, så...

Edit: När jag startar Prime95, så kommer det fram en ruta som heter Run a Torture Test. I den så är Blend (tests some of everything, lots of RAM tested) ibockat. Jag ändrar inget utan klickar bara på OK-knappen och testet startar. Gör jag fel?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Som jag fattade när jag läste runt om överklockning när jag skulle klocka min CPU så bör man stresstesta CPUn i några timmar som minst för att försäkra sig om att det är en stabil överklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Som jag skrev följde jag guiden på sidan jag länka till. Han har samma moderkort som jag.

Har inte fått några problem än med detta, men på er så låter det som det inte ska fungera!? Hur ska jag då testa att detta verkligen är stabilt? Är det inte med Prime95? Vilka inställningar? Hur länge?

Skulle det inte fungera så grinar jag inte för det, då går jag bara tillbaka. Men tycker spelen flyter lite bättre nu, så...

Edit: När jag startar Prime95, så kommer det fram en ruta som heter Run a Torture Test. I den så är Blend (tests some of everything, lots of RAM tested) ibockat. Jag ändrar inget utan klickar bara på OK-knappen och testet startar. Gör jag fel?

Nej, du har gjort rätt.

Du kan klocka ännu högre om du vill. Det låter som att åtminstone 4,5 eller 4,6GHz borde funka. Men ställ då spänningen manuellt, och kör Prime95 en längre stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Har inte fått några problem än med detta, men på er så låter det som det inte ska fungera!? Hur ska jag då testa att detta verkligen är stabilt? Är det inte med Prime95? Vilka inställningar? Hur länge?

Det bästa sättet att testa om det är stabilt på är att bara använda datorn som du alltid gör. Kraschar den höjer du spänningen lite eller sänker klockfrekvensen.

Skrivet av pirpen:

Skulle det inte fungera så grinar jag inte för det, då går jag bara tillbaka. Men tycker spelen flyter lite bättre nu, så...

Att spelen skulle flyta på bättre än bara placebo. En 3570K@3400 MHz flaskar inte ett 670.

Som tidigare nämnts, ställ även spänningen manuellt då den tenderar att bli onödigt hög när den står på auto.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Men när ni skriver testa i Prime95 några timmar eller en längre stund... Vad är några timmar? Vad är en längre stund?

Att testa medans man använder den är jag lite osäker till. Inget roligt om det kraschar mitt i ett spel! Om jag bara inbillar mig att spelen funkar bättre, så är det ju absolut ingen idé att överklocka. Då kör jag hellre 3.4GHz...och stabilt och svalt!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack för svar!
Men när ni skriver testa i Prime95 några timmar eller en längre stund... Vad är några timmar? Vad är en längre stund?

Att testa medans man använder den är jag lite osäker till. Inget roligt om det kraschar mitt i ett spel! Om jag bara inbillar mig att spelen funkar bättre, så är det ju absolut ingen idé att överklocka. Då kör jag hellre 3.4GHz...och stabilt och svalt!

låt överklockningen ligga kvar på åtminstonde 4.0 ghz men fortsätt testa den i spelande då den kan klara full belastning i prime 95 och occt men krasha i vissa andra saker istället som är mer beräkningar och ojämn belastning på alla kärnor ^^
Och hur varmt går processorn 80c är inte några problem om du undrar.
du ska inte behöva gå över 1.35 i volt för att nå 4.5 ghz.
En kompis exemplar av 2500k klarar sig på 1.28v med 0.005 v turbo och load line calibration på level 4 istället för max i 4.0 ghz ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag att man bör köra Prime95/OCCT i 24 timmar för att vara säker på att ens överklock är stabil.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack för svar!
Men när ni skriver testa i Prime95 några timmar eller en längre stund... Vad är några timmar? Vad är en längre stund?

Att testa medans man använder den är jag lite osäker till. Inget roligt om det kraschar mitt i ett spel! Om jag bara inbillar mig att spelen funkar bättre, så är det ju absolut ingen idé att överklocka. Då kör jag hellre 3.4GHz...och stabilt och svalt!

Många vill att man ska köra Prime95 i 24 timmar för att veta om överklocken är stabil men detta är väldigt onödigt. Jag körde 8 timmar torture 6 timmar blend och där nöjde jag mig.

Permalänk
Medlem

Ställde tillbaka till default och kolla favoritspelet med fraps. Klocka sen som tidigare och kolla spelet med fraps igen och då fick jag 9 FPS mer. Så vad jag fattar, så funkar vissa spel bättre med klockad cpu!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

ja det är väl bra, det behöver du ju inte fråga om. Vad har du volten på?

Skrivet av pirpen:

Så som jag fattat det, så klarar datorn Prime95, så klarar den också det tyngsta spelet!? Men har just börjat spela Bioshock Infinite och det rullar på fint på ultra...men det kanske inte är cpu krävande?

nix. När alla komponenterna ska användas tillsammans i vekrligheten så kan man stöta på problem som man inte gör i "låtsastest". En ostabil överklockning kan ju dessutom orsaka konstiga prestandadippar fastän det inte kraschar, hur ska du märka något sådant i prime?

Skrivet av cjal:

Som jag fattade när jag läste runt om överklockning när jag skulle klocka min CPU så bör man stresstesta CPUn i några timmar som minst för att försäkra sig om att det är en stabil överklock.

Personligen slösar jag inte tid på att låta datorn stå och testas skitlänge. Kraschar datorn eller spelet så vet jag att det inte är stabilt. Kollar såklart så att temps är ok i load och har alltid 2 skärmar med temps på ena skärmen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

ja det är väl bra, det behöver du ju inte fråga om. Vad har du volten på?

nix. När alla komponenterna ska användas tillsammans i vekrligheten så kan man stöta på problem som man inte gör i "låtsastest". En ostabil överklockning kan ju dessutom orsaka konstiga prestandadippar fastän det inte kraschar, hur ska du märka något sådant i prime?

Personligen slösar jag inte tid på att låta datorn stå och testas skitlänge. Kraschar datorn eller spelet så vet jag att det inte är stabilt. Kollar såklart så att temps är ok i load och har alltid 2 skärmar med temps på ena skärmen.

Det fina är att Prime95 och IntelBurnTest avslöjar ganska många svagheter på ganska kort tid. Givetvis bekräftar man sedan att systemet är stabilt när man kör det maskinen är till för också.

Permalänk
Medlem

En del säger att tester är skräp och andra att man ska köra tester. En del säger att man ska köra test ett par timmar och andra säger minst 24 timmar (jag har även läst att 10 min skulle räcka). En del säger att är datorn stabil i testen, så är den stabil i spelen också och andra säger att även om datorn är stabil i testen, så kan det krascha i spelet. Vad ska man tro på!?

Jag körde Prime95 (Small FFT testet) nu i runt 90 min och inga problem. Max temp 66 grader...

Vet inte hur man ställer in volten, så därför har jag den på Auto (som även han i guiden jag länka till har). Våra moderkort har ju tyvärr inte alla inställningar, som dom dyrare korten har. Men tog en bild på hur det ser ut i bios:

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

En del säger att tester är skräp och andra att man ska köra tester. En del säger att man ska köra test ett par timmar och andra säger minst 24 timmar (jag har även läst att 10 min skulle räcka). En del säger att är datorn stabil i testen, så är den stabil i spelen också och andra säger att även om datorn är stabil i testen, så kan det krascha i spelet. Vad ska man tro på!?

Jag körde Prime95 (Small FFT testet) nu i runt 90 min och inga problem. Max temp 66 grader...

Vet inte hur man ställer in volten, så därför har jag den på Auto (som även han i guiden jag länka till har). Våra moderkort har ju tyvärr inte alla inställningar, som dom dyrare korten har. Men tog en bild på hur det ser ut i bios:

http://img62.imageshack.us/img62/2115/image3fpg.jpg

Det finns en viss poäng med flera av påståendena ovan.

Jag rekommenderar:

  • Kör IntelBurnTest för ett snabbt stabilitetstest. Det funkar också bra när man vill generera maximal värme.

  • När du gör små justeringar så kanske du kör stresstest i några få minuter, för att se om du kan klocka vidare/sänka spänningen.

  • När du tror att du börjat hitta rätt så kan du köra typ en timme eller så. Givetvis bör du testa ngt spel också, om det är vad datorn ska användas till.

  • Det är först när du testat dig fram en del som 24h-test kan komma på tal. Generellt sett så skulle jag rekommendera att det sista testet är Prime95 - Blend. Då bör du redan ha bekräftat att systemet är stabilt igenom 5~10 runs av IBT på High.

Om du av ngn anledning har väldigt ont om tid så kan du nöja dig med en timme. Men bli då inte förvånad om du får bluescreen inom ett par veckor. Personligen är jag hellre lite noggrannare, för att sedan vara säker på att systemet är stabilt.

Vad jag tror är en vettig middle ground för många är att låta testet gå över natten, och om det är stabilt så bumpar du upp spänningen ett litet steg ändå (marginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det finns en viss poäng med flera av påståendena ovan.

Jag rekommenderar:

  • Kör IntelBurnTest för ett snabbt stabilitetstest. Det funkar också bra när man vill generera maximal värme.

  • När du gör små justeringar så kanske du kör stresstest i några få minuter, för att se om du kan klocka vidare/sänka spänningen.

  • När du tror att du börjat hitta rätt så kan du köra typ en timme eller så. Givetvis bör du testa ngt spel också, om det är vad datorn ska användas till.

  • Det är först när du testat dig fram en del som 24h-test kan komma på tal. Generellt sett så skulle jag rekommendera att det sista testet är Prime95 - Blend. Då bör du redan ha bekräftat att systemet är stabilt igenom 5~10 runs av IBT på High.

Om du av ngn anledning har väldigt ont om tid så kan du nöja dig med en timme. Men bli då inte förvånad om du får bluescreen inom ett par veckor. Personligen är jag hellre lite noggrannare, för att sedan vara säker på att systemet är stabilt.

Vad jag tror är en vettig middle ground för många är att låta testet gå över natten, och om det är stabilt så bumpar du upp spänningen ett litet steg ändå (marginal).

Tack för svar!

Som jag sagt förut, så är jag nybörjare inom att överklocka. Tänkte prova på det nu, då jag köpt denna dator med en cpu som ska kunna klockas en del. Ville se om jag kunde få bättre flyt i spelen. Har läst mig till att en I5 3570K ska klara 4.2-4.4GHz utan större problem. Dom flesta skriver dock att volten måste höjas lite för att det ska vara stabilt. Nu är ju mitt moderkort som det är och p.g.a. så lät jag volten stå på auto. Jag vet helt enkelt inte vad +0.000000, +0.020000, +0.040000 osv gör/ger för volt?????

Prova stabiliteten med Prime95, då dom flesta verkar göra det. Dessvärre har alla olika uppfattning, om hur länge man ska testa. Jag har ingen lust att ha stresstest igång på datorn när jag sover eller inte är hemma. Kanske bör jag bara köra på och skulle jag få nån bluescreen, så får jag ställa ner/tillbaka klocken då. Jag är nöjd med 4.4GHz och 64 grader som mest. Hade velat vara säker på att det verkligen är stabilt och allt rätt inställt, men det får vara som det är...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack för svar!

Som jag sagt förut, så är jag nybörjare inom att överklocka. Tänkte prova på det nu, då jag köpt denna dator med en cpu som ska kunna klockas en del. Ville se om jag kunde få bättre flyt i spelen. Har läst mig till att en I5 3570K ska klara 4.2-4.4GHz utan större problem. Dom flesta skriver dock att volten måste höjas lite för att det ska vara stabilt. Nu är ju mitt moderkort som det är och p.g.a. så lät jag volten stå på auto. Jag vet helt enkelt inte vad +0.000000, +0.020000, +0.040000 osv gör/ger för volt?????

Prova stabiliteten med Prime95, då dom flesta verkar göra det. Dessvärre har alla olika uppfattning, om hur länge man ska testa. Jag har ingen lust att ha stresstest igång på datorn när jag sover eller inte är hemma. Kanske bör jag bara köra på och skulle jag få nån bluescreen, så får jag ställa ner/tillbaka klocken då. Jag är nöjd med 4.4GHz och 64 grader som mest. Hade velat vara säker på att det verkligen är stabilt och allt rätt inställt, men det får vara som det är...

Med HWmonitor eller CPU-Z kan du kolla hur hög spänning din CPU får. Testa sedan hur hög multipel som är stabil med "+0.0"-inställningen. Kolla temperatur och spänning, om allt är OK så kan du klocka ännu högre. Höj spänningen när det blir instabilt, om det inte blir för varmt.

Prime95 funkar bra. Det kan ta lite längre tid innan vissa svagheter märks, men det funkar.

Du behöver inte låta datorn stå över natten varje gång du ändrat ngn inställning lite. De flesta "fel" upptäcks fort. Först när du tror att du hittat dom inställningar som du tror att du kommer vilja köra på 24/7 - då är det idé att stresstesta en lite längre stund.

Det här är inte svart eller vitt. Många instabila överklockningar avslöjar sig på några sekunder eller ett par minuter. Ju längre tid du testar, desto mindre är risken att du får en blåskärm eller annat strul längre fram. Visst kan man invänta blåskärmarna på "naturlig väg", men det är ganska bekvämt att ha det överstökat.

Det här är egentligen inte så svårt. Det är bara att börja testa. Ställ frågor om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Med HWmonitor eller CPU-Z kan du kolla hur hög spänning din CPU får. Testa sedan hur hög multipel som är stabil med "+0.0"-inställningen. Kolla temperatur och spänning, om allt är OK så kan du klocka ännu högre. Höj spänningen när det blir instabilt, om det inte blir för varmt.

Prime95 funkar bra. Det kan ta lite längre tid innan vissa svagheter märks, men det funkar.

Du behöver inte låta datorn stå över natten varje gång du ändrat ngn inställning lite. De flesta "fel" upptäcks fort. Först när du tror att du hittat dom inställningar som du tror att du kommer vilja köra på 24/7 - då är det idé att stresstesta en lite längre stund.

Det här är inte svart eller vitt. Många instabila överklockningar avslöjar sig på några sekunder eller ett par minuter. Ju längre tid du testar, desto mindre är risken att du får en blåskärm eller annat strul längre fram. Visst kan man invänta blåskärmarna på "naturlig väg", men det är ganska bekvämt att ha det överstökat.

Det här är egentligen inte så svårt. Det är bara att börja testa. Ställ frågor om det behövs.

Tack igen för din hjälp!

Nej, det kanske inte är så himla svårt. Jag väntar dock ett tag nu och ser vad som händer...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5