Permalänk

Existerar denna del? (Till Projekt)

Tjenare Sweclockers!

Jag ska fatta mig kort, jag håller på med ett projekt (är i en blanding av utbildningsfasen och sjävla byggandet) och har problem med att få ihop det.

Vad jag letar efter är en sorts axel / gångjärn / liknande som kan röra två föremål åt olika håll, se illustrering:

(Min CAD-lärare kommer gråta om hon ser denna )

Bortse från "se nästa ritn.", jag skrotade den då den inte gick att tyda och inte tillförde något.

Cylindrarna som ska kunna röra sig åt olika håll ska som sagt inte gå att dra isär och kunna sättas fast på ett platt plan, tänk er att ni har en planka (säg plywood eller plexi-glas) på varje sida som ska kunna rotera. Det var här idén med plattorna började tas form men den skrotas även den, jag känner att det är nog svårt att hitta min del som det är.

I skrivande stund kom jag på följande: Gångjärn! Vet inte riktigt hur starka dessa är, om jag skruvar fast följande med 1cm-skruvar (istället för cylindern som nämndes ovan), kommer det hålla för två plankor som ska dras i åt alla möjliga håll av en människa?

(Monteringen med gångjärnet ovan kommer bli osymetrisk då gångjärnet ska monteras åt "fel" håll).

TL;DR:
Vart hittar jag största möjliga gångjärn (typ 1-2dm) som kan monteras åt "fel" håll?
Om det är ett gångjärn och inte en cylinder liknande den på första bilden är det viktigt att den ser ut som ovan och inte som:

Dold text

Då det skulle göra att den inte kan vrida för att t.ex: Plywoodet kommer komma ivägen för delarna som sticker ut.
Om den sistnämnda finns i 2dm storlek så kan jag fila ner den utstickande biten.

Jag hittar tyvärr inte det jag söker, hoppas innerligt att någon vänlig själ vet vart jag kan hitta min lilla drömbit!

Tillägg: Hittade denna bild på google:

Dold text

Om dessa finns i storlek att de kan hålla fast en 10-15mm plywood/plexi skiva i varje ände så är projektet räddat och kommer bli bättre än vad jag ursprungligen trodde.

Permalänk
Medlem

Tillverka egna/fixa någon som gör det åt dig

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag börjar ju direkt tänka på lederna kundvagnshjul sitter på efter jag såg din sista bild, de borde väl stå pall för en hel del om du nu råkar hitta en skrotad sådan någonstans du kan ha som donator.

Vill du lägga ner lite mer jobb på det kan du ju annars relativt lätt göra något av ett vanligt spårkullager. Fäst på ett eller annat vis innerringen i ena cylindern, och ytterringen i andra cylindern, så kan cylindrarna sedan rotera, men inte röra sig i axialled, individuellt.

Med reservation för att jag förstått det du vill göra rätt förstås

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

De liknande övre gångjärnen borde du kunna hitta hos vilken butik som helst som säljer reservdelar och saker till bönder, de nedre antagligen större hos en välsorterad järnhandel, visa dem bilderna, de vet vad det är du söker skulle jag tro
Har ett svagt minne av nån tidning som sålde sånt också via nätet till bönder, som hette Nordpost då jag var liten.. tror de heter granngården numera eller nåt sånt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Rockztar:

Tillverka egna/fixa någon som gör det åt dig

Det här kommer bli utvägen om jag inte lyckas med någon av mina nuvarande planer

Skrivet av godspeed:

De liknande övre gångjärnen borde du kunna hitta hos vilken butik som helst som säljer reservdelar och saker till bönder, de nedre antagligen större hos en välsorterad järnhandel, visa dem bilderna, de vet vad det är du söker skulle jag tro
Har ett svagt minne av nån tidning som sålde sånt också via nätet till bönder, som hette Nordpost då jag var liten.. tror de heter granngården numera eller nåt sånt

Att jag inte tänkte på det! Jag ska ta en runda på några järnhandlar imorgon och liknande o se om de har något liknande!

Skrivet av kaput:

>>Jag börjar ju direkt tänka på lederna kundvagnshjul sitter på efter jag såg din sista bild, de borde väl stå pall för en hel del om du nu råkar hitta en skrotad sådan någonstans du kan ha som donator.<<

Vill du lägga ner lite mer jobb på det kan du ju annars relativt lätt göra något av ett vanligt spårkullager. Fäst på ett eller annat vis innerringen i ena cylindern, och ytterringen i andra cylindern, så kan cylindrarna sedan rotera, men inte röra sig i axialled, individuellt.

Med reservation för att jag förstått det du vill göra rätt förstås

And you sir, might have given me a new idea!

Jag vet inte om det var så du menade men att montera kundvagnshjul "mot" varandra såhär:

och sen byta ut hjulen mot plankor;

Dold text

Är en ultimat lösning om jag inte får till det med ett enkelt gånjärn!

Tack för ideérna, känner att jag har det på det torra nu!