Cubase + X-Fi extreme music + HDMI

Permalänk

Cubase + X-Fi extreme music + HDMI

Hej, jag är rätt okunnig inom området, men testar just nu Cubase 5. Då har jag en midi keyboard kopplat till datorn som jag vill spela på och få ljud. Jag har valt mitt x-fi i programmet och på så sätt fått ned delayen från 300ms till 20ms.
Däremot så sänds bild+ljud via HDMI via en sladd från grafikkortet. Ljudet som blir när jag spelar på min keyboard kommer ut från ljudkortet istället. Så jag måste alltså ändra i förstärkaren till den kanal jag kopplat ljudkortet till och mister då bilden på TVn.
Så går det att välja att använda ljudkortet i Cubase 5 och ändå skicka ut ljudet via HDMI sladden? Eller måste jag ändra någon inställning i drivrutierna/windows?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Hej, jag har lite samma problem. Fast inte riktigt. Jag får allt "vanligt dataljud" att gå via hdmi-sladden till tv´n. Men dock inget ljud till tv´n när jag kör nåt från Cubase.

Bergis nån inställning i Cubase kanske.

hursom....
Om du hittar nån lösning kan du väl skicka ett mess till mig?

Det vore hyggligt.

Ha det gott

/Matte

Permalänk
Medlem

Hej, det du önskar är inte möjligt utan att få höga latenser. Det är näligen två helt olika enheter. Jag antar att du har en ASIO drivrutin för ditt x-fi vilket ger låg latency men det är ju bara på ljudkortets utgångar. Vill du spela upp ljudet i tvn så måste du välja den enheten i cubase.