Kan polisen spåra en telefon gällande dödshot?

Permalänk

Kan polisen spåra en telefon gällande dödshot?

Vet inte om det är rätt forumsdel, men saken är att någon eller några har alldeles precis, i denna skivande stund skickat sms och dödshotat mig.

Min fråga är om polisen kan spåra mobilen om var man se var dessa sms är skickades ifrån, information om mobiltyp (typ om man kan spåra i vilken butik den är köpt) osv. Nu har jag inte hittat ett namn med det numret på eniro/hitta.se. Så antagligen är det ej abonemmang

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om polisen kan spåra varifrån SMSet skickades, möjligtvis från vilket land men inte mycket mer än så tror jag.
Sen vad det är för mobiltelefon och var den är köpt kanske går, köpte hen den i samband med ett abonnemang så borde det gå. Har hen tecknat abonnemang eller köpt kontantkort i efterhand tror jag det inte går.
Det här är bara vad jag tror, kan ha fel.

Du har väl polisanmält detta?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Skrivet av Eronki:

Du har väl polisanmält detta?

Jag har pratat med polisen om det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon_inactive_user:

Jag har pratat med polisen om det

Skickades från m.sweclockers.com

Var det ett ja eller ett nej på hans fråga?

Visa signatur
Permalänk

Ja det har jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tachiyon_inactive_user:

Vet inte om det är rätt forumsdel, men saken är att någon eller några har alldeles precis, i denna skivande stund skickat sms och dödshotat mig.

Min fråga är om polisen kan spåra mobilen om var man se var dessa sms är skickades ifrån, information om mobiltyp (typ om man kan spåra i vilken butik den är köpt) osv. Nu har jag inte hittat ett namn med det numret på eniro/hitta.se. Så antagligen är det ej abonemmang

Polisen kan se från vilken mast ett sms är skickat ifrån, gör dom sig inte av med mobilen så kan dom spåra den och få ut ganska exakt var den befinner sig. Alla operatörer är skyldiga att spara denna information.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men hur stor felmarginal kan de se det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om samtalet är gjort på plats med bra täckning och överlappande master kan man triangulera telefonen ganska bra. Jag kan inga exakt siffror, men i området av 50-100 meter skulle jag kunna tänka mig? Om mobiloperatörerna sedan sparar information som krävs för triangulering är dock tveksamt, och i så fall är nog det bästa du kan få inom en radie från masten som tog emot samtalet. Även där beror det på hur masterna ligger för precisionen. Ute på landet kan det vara kilometer, i centrala Stockholm meter.

Permalänk
Medlem

Något som är väldigt vanligt är de som har kontantkort och tar sin mobil, stoppar i ett oreggat kort och skickar lite dirty sms, sedan byter tillbaka till sitt ordinarie igen.
Här faller de flesta, snacket om triangulering används mest när Frasse kostym från Hornsgatan snurrat bort sig på fjället @ sportlovet

Operatörerna sparar vilka SIM som suttit mot vilka IMEI, d.v.s. varje gång mobilen kopplar upp sig mot en mast (vilket den gör utan att du ringer)
Bara där har man en fin lista:

  1. Vilka mobiltelefoner (IMEI) har detta SIM suttit i.

  2. Vilka andra SIM har suttit i denna telefon

  3. Vilka andra telefoner har dessa SIM (både det som skickat sms;et och andra) suttit i

-- Sen är det bara pussla.

Andra former jag sett är att t.ex. svartsjuka ex-kvinnor har sin vanliga mobil, sen köper de en kontantkortslur och stalkar sin exmans nya kvinna t.ex.
Även här bara pussla lite och matcha andra lurar i närheten av samma mast som förövarens SIM kopplat upp mot, plocka ut t.ex. 10 tillfällen och lägga lite pussel på vilka andra som också varit på dessa master, samtidigt.
Här sitter de flesta med skägget i brevlådan.

Går man bet där, så kan man via IMEI se var luren är köpt (för det mesta), plocka ut vilken butik i vilken ort, kolla köpet om det är gjort med bankkort och ta info därigenom, eller gå mot butikskamerorna om det är något som sparats.
Importerade telefoner som aldrig använts med annat SIM, ja, där har du ett scenario där man rent tekniskt går bet. Eller som en kontant köpt lur, som bara använts med detta sim och kortet i sig aldrig befunnit sig i annan telefon, butiken har inga kameror så köpet kan inte härledas till person, då är de tight.

Ska väl tilläggas att jag snackar om den tekniska möjligheten att identifiera telefoner/sim/personer i allmänhet, det krävs rätt hårda misstankar och åklagarbeslut innan liknande kan/får ske.
Olaga hot av "normalgraden" uppnår nog inte riktigt detta. Jag har då aldrig varit med om det.
Sen ska det också hålla rent juridiskt, men det är en annan femma.

Metoderna ovan används bl.a. vid ringningar om hot, t.ex. bombhot och liknande.
En stockholmare åkte fast förra året för mordbränder på just detta sätt, han tände fyr på saker, tog ut simkortet och ringde 112, sen satte han tillbaka sitt simkort igen. Prydligt abonnemang med alla behövliga uppgifter

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Det läggs ner, ord står mot ord bla bla.. Så länge det inte är pontén som dinglar med pungkulorna i kakfatet händer det inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har du ringt upp numret och frågat vad det gäller ?

rediga coolingar som tar det över sms..

Eller du kanske redan vet vilka ovänner du har ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

De kommer nog tyvärr inte lägga så mycket tid och pengar på ett sms från en random mobil.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE