Seiki UHDTV med 4K-upplösning för motsvarande 10 400 kronor

Permalänk
Avstängd

Rent skitsnack
Bara för att folk ska ha något att diskutera om

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk

Inte ens ett tack för tipset
#13431715

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Seiki har ett rykte som inte är världens bästa. Kvalitetsproblem med både paneler och färger

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png

Fast jo!

Tyvärr är det nog så xD

Instämmer. Dumt med 4k på Mobiler då de har för små skärmar och TV-apparater är förlängt bort.
Den enda logiska användningspunkten är idag Skärmar. Som tillverkarna inte satsar på tyvärr.

Får man fråga om källan på den där bilden? Det känns som en ganska drastisk generalisering eftersom att alla upplever detta fenomen olika. Jag ser t.ex skillnad direkt på en 1440p och en 1080p på 27", trots att jag har ett ganska gravt synfel. Däremot så är det väldigt få runt omkring mig som ens vid närmare åskådning känner skillnaden.

Skulle vara trevligt om det fanns någon referens till testmetodiken bakom diagrammet

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RambOFreAc:

Rent skitsnack
Bara för att folk ska ha något att diskutera om

Människans öga kan inte uppfatta punkter mindre än .1mm.
detta motsvarar en DPI på 250 (250dots per inch (250punkter /2.5cm = .1mm stora punkter)).

Du kan säga att saker är bullshit men jag kan backa upp det med kunskap och fakta.
Snacka är en sak, bevis är en annan grej

Retina som Apple marknadsför är just skärmar med 250DPI eller högre upplösning. Detta är alltså så man inte kan se pixlarna.

Sedan kan man beräkna storleken på pixlar man ser på avstånd.
Och detta är alltså detta grafen visar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara fyra stycken 24"-skärmar?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Udda Fråga till ämnet

bara för att en video som anges är i storlek 720P behöver inte fyllnaden vara i 720p

jag personligen det finns en väldigt stor skillnad just mellan 720P och 1080P
men samtidigt bara om materialet som skickas ut är enliga till de måtten.
Detta måste också tas i åtanke när man mäter Video T.ex.

visst 720 och 1080 blir inte så stor skillnad vi ett visst avstånd i vad ögat ser,
men då måste man också skilja på när ögat ser i helhet och när ögat mäter och analyserar saker i detalj.
Då ögat varken funderar eller Mäter information på samma sätt de 2 olika lägena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Kan det kanske vara fyra stycken 24"-skärmar?

Hur räknar du då ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Enligt grafen så räcker det med 48 tum för att fördelen med 4k ska märkas.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Deathdancer:

Får man fråga om källan på den där bilden? Det känns som en ganska drastisk generalisering eftersom att alla upplever detta fenomen olika. Jag ser t.ex skillnad direkt på en 1440p och en 1080p på 27", trots att jag har ett ganska gravt synfel. Däremot så är det väldigt få runt omkring mig som ens vid närmare åskådning känner skillnaden.

Skulle vara trevligt om det fanns någon referens till testmetodiken bakom diagrammet

Där har du testmetoden jag antar att de utgår ifrån. 0.1 är största punkten en människa kan uppfatta.

Skrivet av DavidtheDoom:

Människans öga kan inte uppfatta punkter mindre än .1mm.
detta motsvarar en DPI på 250 (250dots per inch (250punkter /2.5cm = .1mm stora punkter)).

Du kan säga att saker är bullshit men jag kan backa upp det med kunskap och fakta.
Snacka är en sak, bevis är en annan grej

Retina som Apple marknadsför är just skärmar med 250DPI eller högre upplösning. Detta är alltså så man inte kan se pixlarna.

Sedan kan man beräkna storleken på pixlar man ser på avstånd.
Och detta är alltså detta grafen visar.

Skrivet av Hyperträd:

Enligt grafen så räcker det med 48 tum för att fördelen med 4k ska märkas.

Vid 3fot ja 90cms avstånd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hur räknar du då ?

Han menar att det kanske är fyra 1080-skärmar som är sammanfogade.

Tror inte skarvarna hade blivit bra...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

88.12 PPI! Inte fy skam alltså, det är bättre PPI än dom som sitter på 27"-skärmar som bara har Full HD (1920x1080). Så länge man sitter en meter ifrån eller har inbyggd antialising i ögonen (läs synfel) så är det ju funkis!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort ett inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Permalänk
Avstängd

SNubblar ni över en review så var vänlig posta

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Människans öga kan inte uppfatta punkter mindre än .1mm.
detta motsvarar en DPI på 250 (250dots per inch (250punkter /2.5cm = .1mm stora punkter)).

Du kan säga att saker är bullshit men jag kan backa upp det med kunskap och fakta.
Snacka är en sak, bevis är en annan grej

Retina som Apple marknadsför är just skärmar med 250DPI eller högre upplösning. Detta är alltså så man inte kan se pixlarna.

Sedan kan man beräkna storleken på pixlar man ser på avstånd.
Och detta är alltså detta grafen visar.

Jag tycker du håller en väldigt hög standard för vad som anses vara ett bevis!

Permalänk
Medlem

Skitsamma om denna "TV" suger - den sätter press på konkurrensen

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Människans öga kan inte uppfatta punkter mindre än .1mm.
detta motsvarar en DPI på 250 (250dots per inch (250punkter /2.5cm = .1mm stora punkter)).

Du kan säga att saker är bullshit men jag kan backa upp det med kunskap och fakta.
Snacka är en sak, bevis är en annan grej

http://sciencefocus.com/qa/how-small-can-naked-eye-see

http://en.wikipedia.org/wiki/Naked_eye

http://www.scienceinthenews.org.uk/contents/?article=38

Här är dock några bland många som gör en annan bedömning. De är inte helt överens men det verkar vara vanligast att man anger 0,05 eller 0,04mm som minsta en punkt kan vara för att kunna särkskilja den från en annan punkt (och mycket mindre än så om punkten är isolerad). Det skulle väl i så fall med samma matematik ge 500+ dpi. Inte för att matematiken i det hela är min starka sida.

Permalänk
Medlem

Seki har ett sisådär rykte. Men ändå. Julen 2014 bör vi kunna se vettiga 50 tums 4K TV-set för runt 30 tusen. Julen 2015 så är 4K totalt mainstream. Sen blir det 8 K framåt 2018.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trudd:

http://sciencefocus.com/qa/how-small-can-naked-eye-see

http://en.wikipedia.org/wiki/Naked_eye

http://www.scienceinthenews.org.uk/contents/?article=38

Här är dock några bland många som gör en annan bedömning. De är inte helt överens men det verkar vara vanligast att man anger 0,05 eller 0,04mm som minsta en punkt kan vara för att kunna särkskilja den från en annan punkt (och mycket mindre än så om punkten är isolerad). Det skulle väl i så fall med samma matematik ge 500+ dpi. Inte för att matematiken i det hela är min starka sida.

Tror det är .1mm på en armlängdsavstånd vilket verkar rimligt om man ser till 0.05 på .15m avstånd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Människans öga kan inte uppfatta punkter mindre än .1mm.
detta motsvarar en DPI på 250 (250dots per inch (250punkter /2.5cm = .1mm stora punkter)).

Du kan säga att saker är bullshit men jag kan backa upp det med kunskap och fakta.
Snacka är en sak, bevis är en annan grej

Retina som Apple marknadsför är just skärmar med 250DPI eller högre upplösning. Detta är alltså så man inte kan se pixlarna.

Sedan kan man beräkna storleken på pixlar man ser på avstånd.
Och detta är alltså detta grafen visar.

Att inte se pixlarna är inte samma sak som kvalité på bildskärmen. Pixerling är blurryness.
Jag skulle gissa att du aldrig har sett en 4K skärm. Åk till CES nästa gång, inte för att du har råd, men ändå, och jämför med en vanlig 1080p och en 4K. En kolossal skillnad. Och det räcker att se från 4-5 meters avstånd.

Igen, pixerling är inte samma sak som kvalité.

P.S. En annan sak är skillnaden mellan 1080p och 720p. Min Note 2 har en PPI på över 250, men om jag jämför med t.ex. en Xperia Z och min telefon så är det definitivt stor skillnad. Ingen av dem har någon pixerling alls och jag är ändå nöjd med min telefon men det finns ändå en klar skillnad i skärpa.

Permalänk
Medlem

En till sak:

Att titta på en 8K skärm var helt otroligt när jag var på CES. Det var som att se genom ett fönster. Och det är min poäng. Du kanske inte ser pixerling på en 1080p TV, men du ser ändå att det är en TV du tittar på. På en 8K så har du svårt att se skillnad mellan livet och det som sker på skärmen.

Så stor är skillnaden.

Det enda som ger bort att du ser på en TV är ramarna och att du själv inser att du tittar på en TV.
Tyvärr så kommer 4K först. Men 8K kommer vara helt otroligt både på TV, smartphone etc.

Men det är först när man har sett det med egna ögon som man inser vad det handlar om. Att inte kunna se skillnaden mellan det som är på skärmen och verkligheten är en ganska skrämmande känsla och ganska otroligt. Men många tänker inte ens på det. Även om du ser en HD-film på TV så ser du att det är en film. Det är något de flesta inte reflekterar över eftersom de inte har sett några alternativ med mycket högre upplösning.

(Och igen, detta handlar inte om pixelering).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Umbrellas:

Att inte se pixlarna är inte samma sak som kvalité på bildskärmen. Pixerling är blurryness.
Jag skulle gissa att du aldrig har sett en 4K skärm. Åk till CES nästa gång, inte för att du har råd, men ändå, och jämför med en vanlig 1080p och en 4K. En kolossal skillnad. Och det räcker att se från 4-5 meters avstånd.

Igen, pixerling är inte samma sak som kvalité.

P.S. En annan sak är skillnaden mellan 1080p och 720p. Min Note 2 har en PPI på över 250, men om jag jämför med t.ex. en Xperia Z och min telefon så är det definitivt stor skillnad. Ingen av dem har någon pixerling alls och jag är ändå nöjd med min telefon men det finns ändå en klar skillnad i skärpa.

Det var inget trevligt sagt. Någon anledning att vara spydig?

Det jag försöker förmedla är att det är dumt med mobiltelefoner och TV ska prioriteras dessa 4k paneler istället för datorskärmar.
Tv sitter man så långt ifrån och Mobiler är så små att det spelar inte lika stor roll.

Inget annat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Intressant att seiki:s egna sida ej har någon tv listad på över 1080p... i call bullshit. Det finns en anledning till varför
(A) den inte är slutsåld
(B) TigerDirect inte brukar rekommenderas i amerikanska kretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Där har du testmetoden jag antar att de utgår ifrån. 0.1 är största punkten en människa kan uppfatta.

Ursäkta mig, men anser du att ett citat av dig själv är en källa? Menade vart diagrammet kommer ifrån, och hur de som utförde testerna betedde sig när de fick fram statistiken. Att veta huruvida testningen skett genom någon opartisk del, kontra en del som har ett finger med i spelet vet i alla fall jag hur dålig idé det är.

Varför jag undrar är för att fysikern i mig säger att alla människor inte föds med samma förutsättningar, och därför kan man inte generalisera på detta sätt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Deathdancer:

...alla människor inte föds med samma förutsättningar, och därför kan man inte generalisera på detta sätt.

Instämmer men det finns liksom ingen som ser .001mm breda punkter det köper varken du eller ja. Right?
Det måste finnas en gräns någonstans som en bred majoritet 98-99% fastnar vid.

Hur som haver känner att det är många som hoppar på och missar min tanke med vad jag försökte förmedla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

SNubblar ni över en review så var vänlig posta

Inte riktigt en review, men mer ett omdöme:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?98027-1299-Seiki-UHDTV-50-quot-SE50UY04-Bought-it-today

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NOTIIS:

För att citera vad de skrev "motsvarande cirka 10 400 kronor inklusive moms." så räknade de in 25%...
Frakt från USA kan tråkigt nog bli en häftig summa.

ja, menade att deras prisangivelse var rätt rakt på, men får lov att ändra mig nu när jag kikade tullverkets hemsida och insåg att det är 14% tullsats på plasma/lcd-tv samt att priset är höjt till $1499, så även med en antagen fraktkostnad på $80 är man uppe i minst 14k sek :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Och vad exakt kommer jag kunna se på denna TV då?

Finns det filmer och spelare som är i 4K?

Sony ska tydligen ge dig både en UHD kompatibel mediaspelare plus några UHD filmer om du köper en av deras UHD-TV apparater.

Du kan ju alltid kontakta dom och fråga om du får köpa deras filmer och mediaspelare separat, ingen aning om vad filmerna kostar men spelaren ska ligga runt 700dollar

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Sonys mediaspelare för 4k som de så småning om kommer leverera film till över internet kostar 699 USD. Det finns inga planer på optisk media här för 4k så det är nischtjänster med specialhårdvara och nedladdning som gäller här. Spelaren som följde med tidigare 4k-TVs från Sony är en Dell PC med AMD-grafik och Ivy Bridge-processor. Allt som inte levereras via specialtjänster får räkna med sönderkomprimerad video eller uppskalad HD-video. Problemet är faktiskt att leverera 4k, man måste nästan flytta till samma lösning som biograferna använder, men att skicka på hårddisk skulle inte vara värt mödan här och du måste dessutom komprimera det mera än 250Mbit JPEG2000 för att hårdvara (specialboxar med hårddisk) och internet ska lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Haken är att HDMI endast stödjer 30Hz just nu i den upplösningen så att köpa den för ngt annat än film är meningslöst. Ahh just det. Det finns ingen film i 4K att köpa heller.

Får väl köra via VGA då, där finns inte den begränsningen.