Hjälp! ska jag söka elektroteknik eller IT civilingenjör??

Permalänk
Medlem

Hjälp! ska jag söka elektroteknik eller IT civilingenjör??

Hejsan!

Är väldigt stressad och har suttit i flera nätter scrollat genom kurser och kommentarer, men vet inte vilket program jag ska välja?! måste göra det idag också

Är inne på KTH civilingenjör i elektroteknik vs Informationsteknik (IT)

Men vet inte vilken som lämpar sig bäst för mig.

Vill utveckla nya processorer, GPUer bildskärmsteknik m.m. och vet inte vilken av dessa inriktningar som passar bäst in på mina intressen. Har pratat med vissa som säger att IT är mer åt hårdvaruållet medan elektroteknik påstås vara det.

Någon här som vet skillnaden!? För känns som under årens gång så har programmen gått ihop, typ att IT har gått från mjukvaru till hårdvaru-relaterat. Vet ej...

Snälla hjälp mig att gör mitt livs val :s

Med vänlig hälsning Crilleee

Permalänk
Medlem

snääälla? har sett att det finns några studenter och civilingenjörer har

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är på KTH men på Chalmers är det såhär bland programmen:
Elektro: Väldigt hårdvarurelaterat och tekniskt fysik-aktigt.
Data: Både hårdvara och mjukvara
IT: Bara mjukvara och även IT management osv.

Det låter som att du borde söka antingen elektro eller data. Själv föredrar jag data då jag själv gick det

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv aldrig vilja plugga på KTH kista så för mig skulle valet ligga på elektroteknik. Med det sagt tycker jag att elektrokurserna på KTH var bland de tråkigaste, men smaken är som baken.

Tips: Gå in och läs vilken typ av kurser som ges de olika åren.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxcave:

Jag vet inte hur det är på KTH men på Chalmers är det såhär bland programmen:
Elektro: Väldigt hårdvarurelaterat och tekniskt fysik-aktigt.
Data: Både hårdvara och mjukvara
IT: Bara mjukvara och även IT management osv.

Det låter som att du borde söka antingen elektro eller data. Själv föredrar jag data då jag själv gick det

Jo så har jag förstått det också, därför jag funderar på elektroteknik. Men enligt deras mapp och några jag pratat med ska IT vara mer hårdvara :s

Skrivet av RatCat:

Jag skulle själv aldrig vilja plugga på KTH kista så för mig skulle valet ligga på elektroteknik. Med det sagt tycker jag att elektrokurserna på KTH var bland de tråkigaste, men smaken är som baken.

Tips: Gå in och läs vilken typ av kurser som ges de olika åren.

Problemet är ju att de ändrar kurserna och elektroteknik saknar kursplanering :/ Varför tyckte du att elektrokurserna var tråkiga? Är inte så insatt i elkretsar och sånt, mest intresserad av komponenterna i sig och deras uppbyggnad. Vill ju utveckla exempelvis grafikkort och sådant

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crilleee:

snääälla? har sett att det finns några studenter och civilingenjörer har

Vill uppmärksamma dig på att bumpning inte är tillåtet.

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vill uppmärksamma dig på att bumpning inte är tillåtet.

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

MVH
Moderator Shimonu

Sorry Desperate times takes desperate measures

Permalänk

Är det hårdvara du vill utveckla så är det Elektroteknik du vill läsa. IT är inte alls samma sak, även om det kan förekomma en del hårdvara så handlar det till stor del om mjukvara.

Jag känner människor som läser såväl elektroteknik som IT på KTH, båda verkar vara helt okej (och att plugga i Kista är definitivt inte så farligt, speciellt inte om man har en lägenhet där) men baserad på vad du är intressad av så tycker jag definitivt att elektroteknik låter bäst. Inte minst för att dina kurskamrater på elektroteknik lär vara mer inriktade åt samma håll (något som jag finner väldigt viktigt: IT har nog mer av ett rykte att vara mer rent mjukvaruinriktad än vad det faktiskt har blivit på senare år, åtminstone på KTH).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Är det hårdvara du vill utveckla så är det Elektroteknik du vill läsa. IT är inte alls samma sak, även om det kan förekomma en del hårdvara så handlar det till stor del om mjukvara.

Jag känner människor som läser såväl elektroteknik som IT på KTH, båda verkar vara helt okej (och att plugga i Kista är definitivt inte så farligt, speciellt inte om man har en lägenhet där) men baserad på vad du är intressad av så tycker jag definitivt att elektroteknik låter bäst. Inte minst för att dina kurskamrater på elektroteknik lär vara mer inriktade åt samma håll (något som jag finner väldigt viktigt: IT har nog mer av ett rykte att vara mer rent mjukvaruinriktad än vad det faktiskt har blivit på senare år, åtminstone på KTH).

Tack så mycket! Det blev elektroteknik som förstahandsval