Permalänk

Nu sitter alla kylkomponenter på en sporadisk och tillfällig plats i prodigy lådan.
2st helt oberoende loopar finns på plats, inkopplade och läcktestade.

Imorgon skall datorn startas upp och temperaturer skall kollas av.

Fungerar allt och tempsen ser ok ut så är det dags för kabelgömma deluxe.
Sedan kanske jag vågar mig på fler dåliga bilder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Nu sitter alla kylkomponenter på en sporadisk och tillfällig plats i prodigy lådan.
2st helt oberoende loopar finns på plats, inkopplade och läcktestade.

Imorgon skall datorn startas upp och temperaturer skall kollas av.

Fungerar allt och tempsen ser ok ut så är det dags för kabelgömma deluxe.
Sedan kanske jag vågar mig på fler dåliga bilder...

Trevligt bygge! Jag har dock en fråga, varför separata loopar? Du får mer radiatoryta med 1 loop.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Trevligt bygge! Jag har dock en fråga, varför separata loopar? Du får mer radiatoryta med 1 loop.

Av två anledningar egentligen.

1. Dels för att göra något lite unikt i ett m-itx chassi, detta är det huvudsakliga skälet.

2. Sedan för att kunna övervaka temperatur och flöde i varje loop.

Radiatorytan blir la densamma då jag använder samma radiatorer vare sig det är en eller två loop.
Sedan finns fördelen med att kunna undervolta pumparna och få ett tystare system med två lågvarviga pumpar istället för en högvarvig.

Permalänk

Windows 7 är installerat och klassificeringindex 7.8 med allting @stock ser hoppfullt ut.
Cpu'n körs i 3,9Ghz i turboläget. Minnena har hamnat i 1333Mhz i default.

Är det någon som vet hur man enklast stimmar upp dessa minnen till 2133Mhz som de är specade för?
Volten verkar ligga på 1,50 på dimm just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Windows 7 är installerat och klassificeringindex 7.8 med allting @stock ser hoppfullt ut.
Cpu'n körs i 3,9Ghz i turboläget. Minnena har hamnat i 1333Mhz i default.

Är det någon som vet hur man enklast stimmar upp dessa minnen till 2133Mhz som de är specade för?
Volten verkar ligga på 1,50 på dimm just nu.

Slå på XMP i BIOS

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Slå på XMP i BIOS

Ja jag läste lite om det nu på guru3D, får testa lite där.
Ska köra lite tester först i 1333Mhz och se vad skillnaden kan bli sedan med 1Ghz höjning.

Permalänk

Update:

Nätaggregat på plats, och ja Corsair AX650 får plats i ett Prodigy. Det är dessutom trevligt med all plats som finns för att dra kablar i denna lilla låda.

Omdragning av ena slangen till grafikkortet blev tvungen då kopplingen gick utanför lådan och gjorde så att sidoplåten inte gick att få dit. Inte var det mycket mera plats inåt lådan då slangkopplingen istället tog i övre radiatorns fläkt. Tight värre är det.

Har också fått hem rätt monteringsdetaljer till det nya cpu-blocket från EK av modell ELITE. Så fort det finns ork skall detta får ersätta mitt gamla från AquaTuning.

Har även monterat fläktkontroller och tempsensorer för varje loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Av två anledningar egentligen.

1. Dels för att göra något lite unikt i ett m-itx chassi, detta är det huvudsakliga skälet.

2. Sedan för att kunna övervaka temperatur och flöde i varje loop.

Radiatorytan blir la densamma då jag använder samma radiatorer vare sig det är en eller två loop.
Sedan finns fördelen med att kunna undervolta pumparna och få ett tystare system med två lågvarviga pumpar istället för en högvarvig.

Jaha, okej. Nu vet jag inte hur du har konfigurerat, men jag antog separata loops. Dvs en radiator/pump/res för cpu och likadant för gpu. Har du allt i samma loop får du alltså 2 radiatorer till både cpu och gpu vilket ger bättre avkylningsförmåga än 1 radiator per komponent. Jag har aldrig sätt dubbla loops i ett Prodigy, så det är som du säger, unikt!

2 pumpar låter alltid mer än 1 hur du än gör, speciellt skräp pumparna från Jingaway. Ju bättre flöde du har deso bättre! Istället för att köpa 2 pumpar och 2 reservoarer hade jag lagt till 285kr och fått en tube res med fler anslutningsmöjligtheter samt en Alphacool VPP655 (D5) med eftermarknads top från EK. Smaken är som baken, delad.

Ser fram emot bilder på ditt färdiga projekt! Alltid kul med fler vattenkylnings entusiaster på Sweclockers

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jaha, okej. Nu vet jag inte hur du har konfigurerat, men jag antog separata loops. Dvs en radiator/pump/res för cpu och likadant för gpu. Har du allt i samma loop får du alltså 2 radiatorer till både cpu och gpu vilket ger bättre avkylningsförmåga än 1 radiator per komponent. Jag har aldrig sätt dubbla loops i ett Prodigy, så det är som du säger, unikt!

2 pumpar låter alltid mer än 1 hur du än gör, speciellt skräp pumparna från Jingaway. Ju bättre flöde du har deso bättre! Istället för att köpa 2 pumpar och 2 reservoarer hade jag lagt till 285kr och fått en tube res med fler anslutningsmöjligtheter samt en Alphacool VPP655 (D5) med eftermarknads top från EK. Smaken är som baken, delad.

Ser fram emot bilder på ditt färdiga projekt! Alltid kul med fler vattenkylnings entusiaster på Sweclockers

Så hemska är inte mina pumpar, låter mindre än fläktarna. De får bara inte vara i kontakt med chassiet.
Ja det är 2 separata loops, mest på kul.
Detta är ju version 1 på prodigy då jag använt en hel del delar som jag haft hemma.
Sedan hur slutversionen kommer se ut får vi se.
Ville som sagt se hur mycket som fick plats i lådan till att börja med.
Bilder kommer vad det lider.

Permalänk

Update!

Allt har åter igen plockats ut.
Rätt cpu-block är monterat: EK Elite, så snyggt är det.
En styck tjock radiator monterad i taket, 240mm.
2st Bitfenix Spectra PWM fläktar skall blåsa ut den värme som 3770k'n skapar.
Bak i Prodigyn sitter en 140mm Bitfenix Spectra PWM som sakta skall hålla cirkulationen inne i lådan.
Fram i frontplattan sitter en ensam Bitfenix Spectra PWM 120mm som får lov att förse Prodigyn med nu frisk luft.
Ljuddämpningsmaterial är monterat i princip överallt där det går, tycker innanmätet blir mycket snyggare med en clean ljuddämpning istället för en billig plåtlook.

Denna fredagkväll blir det till att montera nya pumpen med topp samt reservoar på ett förhoppningsvis snyggt sätt.
Kanske hinns det också kapas slangar för montering.
Till att börja med blir det vita 13mm slangar med EK's svarta kompressionsnipplar.

Skall försöka komma ihåg att lägga upp bilder på processen.

Permalänk

Äh vilket fantastiskt tråkigt moderkort de har klabbat ihop EVGA.
Överklockning är inte att tänka på, mina 2133Mhz minnen klarar knappt 1600mhz.
Får köra allt i stock tillsvidare.

Ett styck GTX Titan SC sitter i pci-e platsen nu också. Blev först rejält missnöjd vid ett första test i WoT med 1080p max settings. Kollade sedan upp varför och då visar det sig att intällningana var på 120fps vilket endast belastar kortet till runt 50%. Det kan man inte klaga på.

Permalänk

Har hört att stingern ska vara rätt ostadig i några recenssioner och tester. Tyvärr finns det ju inget att göra åt det annat än att byta ut det mot ett annat fabrikat. Har du kört andra tester?

Har själv börjat bli sugen på att nerdimensionera spelburken med ett asus i deluxe och ett prodigy i orange, och bara flytta över resten från den nuvarande datorn. Vill dock helst behålla den optiska läsaren, men det kan bli lite väl trångt tillsammans med en nh-d14...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxegott:

Har hört att stingern ska vara rätt ostadig i några recenssioner och tester. Tyvärr finns det ju inget att göra åt det annat än att byta ut det mot ett annat fabrikat. Har du kört andra tester?

Har själv börjat bli sugen på att nerdimensionera spelburken med ett asus i deluxe och ett prodigy i orange, och bara flytta över resten från den nuvarande datorn. Vill dock helst behålla den optiska läsaren, men det kan bli lite väl trångt tillsammans med en nh-d14...

Köp en slim slot-in dvd/bluray och ett extern usblåda till den. kolla in denna medlemmens galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/9868-iprodigy-4th-update-max-io-edition-bygglogg

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Köp en slim slot-in dvd/bluray och ett extern usblåda till den. kolla in denna medlemmens galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/9868-iprodigy-4th-update-max-io-edition-bygglogg

En ganska clean lösning. Tror dock att jag i så fall hellre snålar in istället, och tar bort utsugs-fläkten i bakkant, och sen flyttar bak den främre fläkten på nh-d14:en, så borde jag få lite utrymme att dra kablarna till den optiska driven.

Permalänk
Skrivet av Anthraxegott:

En ganska clean lösning. Tror dock att jag i så fall hellre snålar in istället, och tar bort utsugs-fläkten i bakkant, och sen flyttar bak den främre fläkten på nh-d14:en, så borde jag få lite utrymme att dra kablarna till den optiska driven.

Det är skapligt med plats i lådan ändå, det finns ju betydligt mindre lådor att böka runt i.

So far gillar jag Prodigy att bygga, men det finns alltid saker man vill ändra på.

Permalänk

VI VILL HA BILDER OCH INGEN TEXT
Intressant bygge dock.
Följes

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Kul att se ett projekt från Gotland! Trodde det inte fanns så många intresserade här, hehe ;).
Men intressant projekt, kommer att följas med nöje :).
Glöm inte bort att ladda upp bilder bara, blir aldrig för mycket!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk

Ja n kommer det bli mera tid över då jag sålt av en hel del komponenter samt byggt ihop en komplett vattenkyld dator med SLi och lite annat som fanns på hyllorna hemma.

Men nu blir det prodigy för hela slanten framöver.
Bilder bör komma denna helg...

Permalänk
Medlem

Ursäkta om det kanske har skrivits tidigare men vad är det för ljudpämpning du kör med? Skulle va kul å se bilder på hur det ser ut och speciellt intressant om det blir mer clean look av det. Glöm nu inte kameran i helgen även om det är lätt att bara köra på i ett bygge

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Ursäkta om det kanske har skrivits tidigare men vad är det för ljudpämpning du kör med? Skulle va kul å se bilder på hur det ser ut och speciellt intressant om det blir mer clean look av det. Glöm nu inte kameran i helgen även om det är lätt att bara köra på i ett bygge

KING MOD heter tillverkaren av dämpkittet, trevligt material att jobba med.
Inet säljer detta, är tillräckligt för midi chassi också skulle jag tro. Jag har hälften kvar och har då täckt allt som går.

Permalänk

Moderkortet från EVGA är sålt här på swec.
Nytt beställt från ASUS av modell p8z77-i deluxe.
Får se om detta kan klockas och passa till ram-stickorna som jag har.

Bilder finns men har ännu inte laddats upp på tidigare moment.

Permalänk
Medlem

Gött! Jag har det moderkortet också och jag kör mina minnen i 2133mhz utan problem (måste bara dubbelkolla ikväll så att jag inte snackar i nattmössan)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Vart e alla bilder ?. bilder vill vi ju se

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Skulle tro att asus-kortet är det vettigaste på marknaden just nu, iaf i den klassen. Min klockar rätt bra, även om jag bara fuskklockar med auto tunings-programmet. Hade dock mer otur med I/O-panelen på prodigyn. Börjar nästan kännas som ett bekant kapitel...
Bara power och resetswitchen som funkar. inte power led, hdd led, hörlursuttag eller usb...

Permalänk

Man blir lite orolig då corsairs hemsida inte har med exakt min platinum stickor. Men de har med 2400mhz versionen.
Mobot kommer förhoppningsvis på posten imorgon så burken vaknar till liv igen...

Permalänk

Rom igen nu Rickard, VI VILL SE BILDER!!

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

Ja nu kommer de efterlängtade bilderna...

Permalänk

Bilderna kommer lite huller om buller, slutreultatet (om det nånsin blir ett sådant) kommer se helt annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Bilderna kommer lite huller om buller, slutresultatet (om det nånsin blir ett sådant) kommer se helt annorlunda ut.

Skrivet av Guteklockaren:

Ja nu kommer de efterlängtade bilderna...

BILDER]

JA!! Bilder.

Snyggt litet krypin du har för det gigantiska grafikkortet.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Ser jag en Gotlänning som bygger en fin liten dator? xD trodde inte det fanns någon som höll på med modding o etc. här ^^ Kommer absolut följas