USA och dödsstraff - vad gick fel?

Permalänk

USA och dödsstraff - vad gick fel?

Bara en sak jag har funderat på, hur kommer det sig att alla andra västerländska demokratier har avskaffat dödsstraff, men inte USA?

Lista över dödsstraff år 2010:
Kina tusentals
Iran 252
Nordkorea 60
Jemen 53
USA 46
Saudiarabien 27
Libyen 18
Syrien 17

Någon som ser ett samband? Ja, mellan alla länder förutom USA då. Hur kommer det sig att just USA är kvar där, när alla andra demokratier mer eller mindre har tagit avstånd ifrån det? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Vem sa att USA var demokrati?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kaospassageraren:

Vem sa att USA var demokrati?

De flesta Men det beror ju helt på definitionen av demokrati. Alla världens länder (inkl tex nordkorea och kina), förutom ett, säger sig vara demokratier Känns lite väl långsökt att inte kalla USA för en demokrati, men hur blir det med tex "västerländsk demokrati"? Skulle jag få välja definition på det själv, så skulle jag utan tvekan ta med förbud mot dödsstraff. Men det får jag inte Hur tänker du när du säger att USA inte är en demokrati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

De flesta Men det beror ju helt på definitionen av demokrati. Alla världens länder (inkl tex nordkorea och kina), förutom ett, säger sig vara demokratier Känns lite väl långsökt att inte kalla USA för en demokrati, men hur blir det med tex "västerländsk demokrati"? Skulle jag få välja definition på det själv, så skulle jag utan tvekan ta med förbud mot dödsstraff. Men det får jag inte Hur tänker du när du säger att USA inte är en demokrati?

Simpelt, efterblivna fanatiker till medborgare tenderar att ta till extremer.

Permalänk
Medlem

Mja, våld och vapenfixering verkar ju vara en viktig del av USA's historia och kultur, så det är väl rätt naturligt att det också märks i deras straffsystem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

De flesta Men det beror ju helt på definitionen av demokrati. Alla världens länder (inkl tex nordkorea och kina), förutom ett, säger sig vara demokratier Känns lite väl långsökt att inte kalla USA för en demokrati, men hur blir det med tex "västerländsk demokrati"? Skulle jag få välja definition på det själv, så skulle jag utan tvekan ta med förbud mot dödsstraff. Men det får jag inte Hur tänker du när du säger att USA inte är en demokrati?

Att jänkarna får gå och rösta var fjärde år gör inte USA till demokrati, samma sak gäller Sverige. Särskilt inte eftersom Demokraternas och Republikanernas agenda inte är så olik som media vill framställa den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Bara en sak jag har funderat på, hur kommer det sig att alla andra västerländska demokratier har avskaffat dödsstraff, men inte USA?

Lista över dödsstraff år 2010:
Kina tusentals
Iran 252
Nordkorea 60
Jemen 53
USA 46
Saudiarabien 27
Libyen 18
Syrien 17

Någon som ser ett samband? Ja, mellan alla länder förutom USA då. Hur kommer det sig att just USA är kvar där, när alla andra demokratier mer eller mindre har tagit avstånd ifrån det? Vad tror ni?

Den konservativa värdegrund som finns i USA lägger större vikt vid individens ansvar och skuld vid brottslighet än vad socialdemokratiska värderingar i stora delar av Europa gör. Här flyttar vi mycket av skulden från individ till samhälle. Man kan säga att amerikanarna inte tycker att de värsta brottslingarna har något existensberättigande i det amerikanska samhället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

"Nordkorea 60", den va bra!!!

Ligger inte dödsstraffet på delstatsnivå i USA?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ligger inte dödsstraffet på delstatsnivå i USA?

Dödsstraff finns med i federal lagstiftning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Bara en sak jag har funderat på, hur kommer det sig att alla andra västerländska demokratier har avskaffat dödsstraff, men inte USA?

Lista över dödsstraff år 2010:
Kina tusentals
Iran 252
Nordkorea 60
Jemen 53
USA 46
Saudiarabien 27
Libyen 18
Syrien 17

Någon som ser ett samband? Ja, mellan alla länder förutom USA då. Hur kommer det sig att just USA är kvar där, när alla andra demokratier mer eller mindre har tagit avstånd ifrån det? Vad tror ni?

Glöm inte Japan.
Och Indien nu som också vill ha dödstraff för gruppvåldtäkter.

Dödstraff har inget med demokrati att göra, det har med människosyn och förlegad tro/hopp om att det ska förhindra framtida, liknande, brott (vilket det inte gör).
I icke-demokratiska änder blir det inte bara straff som rättsväsendet kan döma en individ till, utan även en direkt maktfaktor att kuva befolkningen, ju mer korrupt och fanatisk, desto lättare.

Permalänk

Enkelt för att amerikanare är knepiga, ena stunden är människoliv hederligt och man får inte döda hur som helst som att göra en abort, men bara för att någon har begått en hemsk brott som själv har mördat folk, ja då plötsligt är det okej för staten att ta ett människoliv.

Förklaringen är enkel, det handlar om hur folk har uppfostras (indoktrineras) att tänka. Amerikanarna har en kristen människosyn, medans vi har en humanistisk med kristna grunder i sig. Detta visar sig på många fler sätt än bara dödsstraffen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Dödstraff har inget med demokrati att göra, det har med människosyn och förlegad tro/hopp om att det ska förhindra framtida, liknande, brott (vilket det inte gör).

Jag är 100% säker på att en person som avrättats inte kan begå brott igen, det har inget med varken hopp eller tro att göra, det är fakta. Möjligt att det inte är en avskräckande faktor, men även frisläppta brottslingar riskerar återfall i brottslighet.

Skrivet av bud_bundy:

Enkelt för att amerikanare är knepiga, ena stunden är människoliv hederligt och man får inte döda hur som helst som att göra en abort, men bara för att någon har begått en hemsk brott som själv har mördat folk, ja då plötsligt är det okej för staten att ta ett människoliv.

Det är väl ändå en jävla skillnad på en abort och dödsstraff?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det är väl ändå en jävla skillnad på en abort och dödsstraff?

Ja de som dödar foster har en bra mycket vidrigare människosyn. Liksom vill man inte ha barn så skaffa inga, dödsstraff används däremot på folk som begår brott där det inte finns något annat rimligt straff. (enligt folket i landets tyckte)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag är 100% säker på att en person som avrättats inte kan begå brott igen, det har inget med varken hopp eller tro att göra, det är fakta. Möjligt att det inte är en avskräckande faktor, men även frisläppta brottslingar riskerar återfall i brottslighet.

Nu är du nästan löjlig. Du har inte skrivit något som går emot det du citerade.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Den konservativa värdegrund som finns i USA lägger större vikt vid individens ansvar och skuld vid brottslighet än vad socialdemokratiska värderingar i stora delar av Europa gör. Här flyttar vi mycket av skulden från individ till samhälle. Man kan säga att amerikanarna inte tycker att de värsta brottslingarna har något existensberättigande i det amerikanska samhället.

Sen får man väl skilja på skuld och skuld så att säga. Det är tydligt att brottseligheten sjunker i ett bra samhälle där folk känner sig trygga. Det är där man ska jobba för att få ner brottsligheten. Skulden till något en vuxen frisk människa har gjort kan dock ingen annan är han/hon själv ta.

Skrivet av Crippa90:

"Nordkorea 60", den va bra!!!

Ligger inte dödsstraffet på delstatsnivå i USA?

Tror det är tillåtet i hela landet, men vissa delstater har valt att förbjuda det. Eller?

Skrivet av CSM101:

Glöm inte Japan.
Och Indien nu som också vill ha dödstraff för gruppvåldtäkter.

Dödstraff har inget med demokrati att göra, det har med människosyn och förlegad tro/hopp om att det ska förhindra framtida, liknande, brott (vilket det inte gör).
I icke-demokratiska änder blir det inte bara straff som rättsväsendet kan döma en individ till, utan även en direkt maktfaktor att kuva befolkningen, ju mer korrupt och fanatisk, desto lättare.

Skrivet av Valiumballong:

Jag är 100% säker på att en person som avrättats inte kan begå brott igen, det har inget med varken hopp eller tro att göra, det är fakta. Möjligt att det inte är en avskräckande faktor, men även frisläppta brottslingar riskerar återfall i brottslighet.

Det är väl ändå en jävla skillnad på en abort och dödsstraff?

Det handlar väl inte om att hindra brott från att ske, utan att hjälpa brottslingen att komma ur det och fortsätta ett normalt liv. Jag är 100% säker på att en avrättad brottsling inte kan fortsätta ett normalt liv

Det där med avskräckande faktor kan man se exempel på på sidor som 9gag, där det ibland läggs upp bilder på ett norskt fängelse, och i kommentarerna ska alla amerikanare åka till norge och råna en bank. win-win situation. Kommer du undan har du pengar, åker du fast får du bo på hotell gratis. Det låter ju bra, tills man kollar på brott/invånare siffrorna för norge jämfört med USA Tydligen fungerar det.

Både abort och dödsstraff är för många en fråga om människovärde och syn på livet.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är i USA dyrare att avrätta någon än det är att låsa in denne på livstid på ett maxsäkerhetsfängelse, samt att rymmningsantalet för ett sådant fängelse i modern tid är ganska obefintligt, så är dödsstraff snarare en ideologisk fråga än en som har någonting att göra med praktiska orsaker. Sen att det är omöjligt att upphäva om det visar sig, som det har då och då, att personen som avrättats faktiskt var oskyldig, verkar inte spela någon större roll för vissa. Att straff inte stoppar brott är väl dessutom ett ganska väl etablerat faktum vid det här laget, eller? I alla fall inte när det gäller typen av brott som leder till dödsstraff.

Med andra ord, jag är emot dödsstraff. Inte för att det är moraliskt fel eller sådant (orkar inte ta den debatten), utan för att det är dyrare och inför en onödig risk jämfört med alternativen som finns. Den enda konkreta fördelen jag kan se är tillfredställelse av något sorts hämdbegär som jag inte anser ska ha en plats i ett modert rättssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Med tanke på att det är i USA dyrare att avrätta någon än det är att låsa in denne på livstid på ett maxsäkerhetsfängelse, samt att rymmningsantalet för ett sådant fängelse i modern tid är ganska obefintligt, så är dödsstraff snarare en ideologisk fråga än en som har någonting att göra med praktiska orsaker. Sen att det är omöjligt att upphäva om det visar sig, som det har då och då, att personen som avrättats faktiskt var oskyldig, verkar inte spela någon större roll för vissa. Att straff inte stoppar brott är väl dessutom ett ganska väl etablerat faktum vid det här laget, eller? I alla fall inte när det gäller typen av brott som leder till dödsstraff.

Med andra ord, jag är emot dödsstraff. Inte för att det är moraliskt fel eller sådant (orkar inte ta den debatten), utan för att det är dyrare och inför en onödig risk jämfört med alternativen som finns. Den enda konkreta fördelen jag kan se är tillfredställelse av något sorts hämdbegär som jag inte anser ska ha en plats i ett modert rättssystem.

Det där måste du lägga fram en källa för, att det skulle kosta mer med avrättning än att hålla någon inlåst i 10-40 år har jag nämligen ytterst svårt att tro på.

Permalänk
Medlem

USA s mördar politik:mördare mördas av staten! Varför är det så månne? Tror det beror på Bush. Han var inte lika fientligt som Obama till dessa straff. Men inte heller Obama gör ju något riktigt strängt mot det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det handlar väl inte om att hindra brott från att ske, utan att hjälpa brottslingen att komma ur det och fortsätta ett normalt liv. Jag är 100% säker på att en avrättad brottsling inte kan fortsätta ett normalt liv

Det är det svenska synsättet, ja. "Hjälpa brottslingen". Inte skydda framtida offer (60ish% av dömda våldsbrottslingar återfaller i våldsbrott), inte skydda samhället utan att "hjälpa brottslingen". Här skiljer sig det svenska synen på kriminalitet från den amerikanska. Vi tar gärningsmannens sida så fort domen fallit.

Skrivet av TontteJooi:

USA s mördar politik:mördare mördas av staten! Varför är det så månne? Tror det beror på Bush. Han var inte lika fientligt som Obama till dessa straff. Men inte heller Obama gör ju något riktigt strängt mot det

Dödsstraff fanns långt innan Bush.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är det svenska synsättet, ja. "Hjälpa brottslingen". Inte skydda framtida offer (60ish% av dömda våldsbrottslingar återfaller i våldsbrott), inte skydda samhället utan att "hjälpa brottslingen". Här skiljer sig det svenska synen på kriminalitet från den amerikanska. Vi tar gärningsmannens sida så fort domen fallit.

Dödsstraff fanns långt innan Bush.

mmm. Sant. Syftar på att jag har uppfattat det som att Bush gjort mest för att hålla "traditionen" vid liv förstås har jag inte forskat många timmar i ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det där måste du lägga fram en källa för, att det skulle kosta mer med avrättning än att hålla någon inlåst i 10-40 år har jag nämligen ytterst svårt att tro på.

Finns massor med undersökningar. Kommer inte ihåg vilka det var jag läste ursprungligen för ett antal år sedan, men Google gav mig t.ex. http://www.deathpenaltyinfo.org/northcarolina.pdf, vilket var den första och enda jag orkar hitta. Du behöver inte tro mig om du inte vill och det är väl möjligt att jag har fel, men alla undersökningar som har gått igenom faktiska rättsfall och presenterar statistik som jag har sett har kommit fram till att det är dyrare. Som sagt, finns en hel hög, bara att leta om du är intresserad.

För att sammanfatta av vad jag kommer ihåg, det är en massa extra administrativt krångel som drar upp kostnaden. Visst, det skulle vara billigare om man inte var så petiga, men då kan man ju lika gärna säga att det vore ännu billigare om vi skiter i rättegång och allt det krånglet och bara skjuter snubben i bakhuvudet med en kula för 5 spänn. Funkade ju bra in Soviet. Vill man ha hygglig rättssäkerhet och dödsstraff kostar det dock. Som sagt, svårt att häva domen i efterhand när nån kommer på att snubben var oskyldig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Finns massor med undersökningar. Kommer inte ihåg vilka det var jag läste ursprungligen för ett antal år sedan, men Google gav mig t.ex. http://www.deathpenaltyinfo.org/northcarolina.pdf, vilket var den första och enda jag orkar hitta. Du behöver inte tro mig om du inte vill och det är väl möjligt att jag har fel, men alla undersökningar som har gått igenom faktiska rättsfall och presenterar statistik som jag har sett har kommit fram till att det är dyrare. Som sagt, finns en hel hög, bara att leta om du är intresserad.

För att sammanfatta av vad jag kommer ihåg, det är en massa extra administrativt krångel som drar upp kostnaden. Visst, det skulle vara billigare om man inte var så petiga, men då kan man ju lika gärna säga att det vore ännu billigare om vi skiter i rättegång och allt det krånglet och bara skjuter snubben i bakhuvudet med en kula för 5 spänn. Funkade ju bra in Soviet. Vill man ha hygglig rättssäkerhet och dödsstraff kostar det dock. Som sagt, svårt att häva domen i efterhand när nån kommer på att snubben var oskyldig.

Ögade bara igenom lite snabbt, men i rapporten räknar man dödsstraffet + tio år på Death Row mot 20 års fängelse. Det är inte fängelse livet ut, utan 20 år och sedan frigivning. Klart att det blir lite skevt då.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja de som dödar foster har en bra mycket vidrigare människosyn. Liksom vill man inte ha barn så skaffa inga, dödsstraff används däremot på folk som begår brott där det inte finns något annat rimligt straff. (enligt folket i landets tyckte)

Ja för det är säkert folk som medvetet skaffar barn som gör abort... Suck!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ögade bara igenom lite snabbt, men i rapporten räknar man dödsstraffet + tio år på Death Row mot 20 års fängelse. Det är inte fängelse livet ut, utan 20 år och sedan frigivning. Klart att det blir lite skevt då.

Läste inte så noga just den, men finns en del. Jag har inte direkt forskat på området, men jag har i alla fall aldrig sett en rapport som sagt att dödsstraff gör rättssystemet billigare. Om du har några sådana får du gärna dela med dig.

Permalänk
Medlem

Att dödsstraff på något sätt skulle göra samhället bättre, säkrare eller tryggare är det väl ingen normalt funtad och påläst person som tror idag; det handlar om hämd(rättvisa?) och inget annat. Sen kan man vara för eller mot detta, personligen tycker jag inte det är något fel att döda någon om man kan vara hundra % säker på att han har mördat någon annan... däremot bidrar dödsstraffet i praktiken till så mycket negativa saker till samhället att jag är emot det iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Att dödsstraff på något sätt skulle göra samhället bättre, säkrare eller tryggare är det väl ingen normalt funtad och påläst person som tror idag; det handlar om hämd(rättvisa?) och inget annat. Sen kan man vara för eller mot detta, personligen tycker jag inte det är något fel att döda någon om man kan vara hundra % säker på att han har mördat någon annan... däremot bidrar dödsstraffet i praktiken till så mycket negativa saker till samhället att jag är emot det iaf.

Dödsstraff till mördare? Är inte det väldigt konstigt? Som att ha misshandel som straff för folk som har misshandlat någon, eller våldtäkt som straff för våldtäktsmän? Eller typ böter som straff för rån.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Ja de som dödar foster har en bra mycket vidrigare människosyn. Liksom vill man inte ha barn så skaffa inga, dödsstraff används däremot på folk som begår brott där det inte finns något annat rimligt straff. (enligt folket i landets tyckte)

Det är väl bra mycket svårare än så? För det första, var går gränsen mellan människa och spermie eller något annat? Vid befruktningen? Vid födseln? Går det att säga? Vet inte vad jag tror om detta, men om det är vid befruktningen så har jag och min bror varit samma människa en gång i tiden... Och "vill man inte ha några barn, skaffa inga" är ju helt borta enligt mig. Det är ju inte precis så att man alltid väljer. Kondomer kan spricka. För att inte tala om folk som blir våldtagna. Borde inte en 14-åring som har blivit våldtagen och gravid få ta abort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Läste inte så noga just den, men finns en del. Jag har inte direkt forskat på området, men jag har i alla fall aldrig sett en rapport som sagt att dödsstraff gör rättssystemet billigare. Om du har några sådana får du gärna dela med dig.

Finns väl ett par grundläggande brister i alla undersökningar:

1) Man räknar ej med återfall i brott efter avtjänat straff
2) Man räknar ej med andra kostnader för samhället efter avtjänat straff
3) Man räknar ej med fängelse livet ut
4) USAs dödsstraffsimplementering är knappast skapat med ekonomisk vinning i tanken sett till den 10 år långa överklagningsprocessen efter dom. Om du har samma rätt till överklagan i dödsstraffsfall som du har i livstidsfall så skulle inte dödsstraffet vara dyrare.

Skrivet av _MmattiasS_:

Dödsstraff till mördare? Är inte det väldigt konstigt? Som att ha misshandel som straff för folk som har misshandlat någon, eller våldtäkt som straff för våldtäktsmän? Eller typ böter som straff för rån.

Man behöver inte dra lex talonis till sin extrem. Dödsstraff fyller olika syften där ett absolut är rättvisa för offret, men även samhällets säkerhet garanteras från gärningsmannen död. Den avskräckande effekten kan man förstås diskutera in absurdum - jag tror inte att något straff i världen är tillräckligt avskräckande så länge polismyndigheter världen över är så pass ineffektiva som de är.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Finns väl ett par grundläggande brister i alla undersökningar:

1) Man räknar ej med återfall i brott efter avtjänat straff
2) Man räknar ej med andra kostnader för samhället efter avtjänat straff
3) Man räknar ej med fängelse livet ut
4) USAs dödsstraffsimplementering är knappast skapat med ekonomisk vinning i tanken sett till den 10 år långa överklagningsprocessen efter dom. Om du har samma rätt till överklagan i dödsstraffsfall som du har i livstidsfall så skulle inte dödsstraffet vara dyrare.

Nej de finns inte i alla undersökningar, skulle det vara så att de fanns i alla undersökningar så skulle inga undersökningar vara gjorda (De skulle inte undersökt det omtalade.)

Täcker gott och väl punkt 3 vilket då blir den enda relevanta punkten.

Skrivet av Valiumballong:

Man behöver inte dra lex talonis till sin extrem. Dödsstraff fyller olika syften där ett absolut är rättvisa för offret, men även samhällets säkerhet garanteras från gärningsmannen död. Den avskräckande effekten kan man förstås diskutera in absurdum - jag tror inte att något straff i världen är tillräckligt avskräckande så länge polismyndigheter världen över är så pass ineffektiva som de är.

Det är inte dödsstraffet som avlägsnar individen från samhället utan frihetsberövandet i USA. Länder som avrättar de dödsdömda snabbt efter verkställt straff avlägsnar dock individen från samhället snabbt.

I ett land som Kina där dödsstraff verkställs omgående förlorar man rättssäkerheten då det är orimligt att tro att de Kinesiska domstolarna ska vara bättre eller sämre än de amerikanska på att fastställa skuld.

Jag skulle vilja hävda att det enda sättet för att dödsstraff ska kunna vara försvarbart som rättvisa för offret är om åklagaren eller offrets familj sätter sina egna liv i pant och avgör om de vill döma till dödsstraff. Har den avrättade senare funnits oskyldig så skall även "pantens" liv avslutas då de är direkt ansvariga för den oskyldiges död.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Entusiast

Dagen då deras konstitution blev helig gick allt åt skogen. Om det är en synd att motsätta sig en text som skrevs för över tvåhundra år sedan så är det inte så konstigt att det är svårt att få igenom nya värderingar.

Ett USA med en konservativ republikan skulle ha läskigt mycket gemensamt med Iran. Fast en annan stavning på gud då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24