är detta farligt? - modifikation av nätagg.

Permalänk
Inaktiv

är detta farligt? - modifikation av nätagg.

sökte lite på Youtube och hittade detta, en test bänk till el saker. den såg ju skitcool ut ju. men min fråga är: är den säker? kan man få stötar lättare än vanligt av den? och om jag skulle bygga den, är det någon som säljer ett gammalt nätagg?

Permalänk
Medlem

Inte något jag skulle göra iaf

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Man ska nog verkligen veta vad man pysslar med för att ge sig på något sånt där. Starkström is a big no no.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Ser häftigt ut.

Jag har ett gammalt nätagg liggandes du kan få, ifall du bor i närheten utav Gävle och kan hämta upp.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Rekordmedlem

Att bygga om en nätdel är potentiellt livsfarligt, om du inte byggt nått innan och har kunskap och kan grundläggande ellära så är det dumt, det är definitivt inget bra nybörjarbygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls svårt att göra detta om man har kunskapen.
Och om du ej har tillräcklig el-kunskap skall du ej ge dig på detta.

För att göra saken ännu mer klar så är detta ej lagligt heller.

Permalänk

Hmm, så länge man inte går in i transformatorn blir det väl inte mycket farligare än att leka med batterier. Det blir ju max 12V på svagströmsidan.

Med det sagt skulle jag aldrig ge mig på det själv, lever gärna ett tag till

Edit:

Skrivet av _SnApPy_:

Det är inte alls svårt att göra detta om man har kunskapen.
Och om du ej har tillräcklig el-kunskap skall du ej ge dig på detta.

För att göra saken ännu mer klar så är detta ej lagligt heller.

Hör detta till en av de saker som är laglig om man har kunskapen men olagligt om det blir fel?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Hmm, så länge man inte går in i transformatorn blir det väl inte mycket farligare än att leka med batterier. Det blir ju max 12V på svagströmsidan.

Med det sagt skulle jag aldrig ge mig på det själv, lever gärna ett tag till

Edit:

Hör detta till en av de saker som är laglig om man har kunskapen men olagligt om det blir fel?

Finns en Svensk standard som rör detta http://www.elstandard.se/standarder/visa.asp?IDnr=209701

Är inte helt säker men jag tror det är ungefär som du säger. Så länge inget går åt pipan så är det ju ingen fara.

Permalänk
Entusiast

Jag skulle verkligen inte göra det, har hört att nätagg förvarar en dödlig dos energi även när de varit urkopplade en längre tid om man tar på fel ställen.
Men gör det gärna om du vill dö och bidra till idiotstatistiken

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

okey, då tror jag att jag skippar det men det såg sjukt coolt ut iaf.

Permalänk
Skrivet av Mackan3379:

Hör detta till en av de saker som är laglig om man har kunskapen men olagligt om det blir fel?

man kan väl säga så här, gör du det och lägenheten/huset brinner upp pga av du gjort fel och polisen/brandteknikerna hittar ett modifierat nätagg så kan du bli åtalad allmänfarlig ödeläggelse/mordbrand även om ingen blir skadad. har man däremot byggt ett eget nätagg eller har kunskaperna, så är nog chanserna större att man inte blir åtalad om nu huset brinner ner, då man kan visa att man gjort vad man kan för att säkra mot just brand, andra fel

den här modden är klart mycket bättre då man inte måste öppna nätagget + att man får samma sak
https://www.youtube.com/watch?v=-zRFwJdTBdw

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha den till? poängen med ett labb-agg är ju att kunna få steglös 0-30V DC (eller AC). Detta kändes som en massa jobb för ingenting, man kan ju lika gärna sätta en knapp på pwr_on-parterna, eller ta ett gammalt AT-agg och få samma funktion.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Säg du skojar!! Hoppa i!!
Gör det jag ser inget farligt med det!! Har inte hört att nån har dött pga nätagg, du får bara ett kyss som får ditt hjärta att bli starkare

Jag bara tjuvstarta nätagget, och sen testa fläktar osv.... Men inte lika smidigt....

Ett tips för att ladda ur ditt nätagg är att tjuvstarta nätagget när elkabeln är inte i elkontakten

Inget lär brinna eller sprängas om du bara tjuvstartar nätagget o modifierar kablarna... Vilket jag tycker att du ska göra

Permalänk

En sån har jag gjort
Jätte chill om du vet vad du håller på med bara! EDIT: Om du kan mycket om el-lära och vet vad du håller på med så är det ganska enkelt. Dock om du inte kan så mycket tycker jag att du ska läsa på lite innan du ger dig på ett sådant här projekt. Som många säger - en kyss från ett nätaggregat kan vara dödlig.
Här är några bilder på min.

Lite säkringar. Varje utgång är säkrad separat på lågspänningsidan. Detta var bra då vi redan har kortslutit och bränt säkringar. Så detta med säkringar rekommenderas.

Separat regulerbar dosa med möjlighet att välja spänningar som vi inte dragit rakt från nätagget. Så som 1,5 volt, 7,5 volt, 6 volt osv.

Det mesta är inköpt på Clas Ohlson.
Hoppas du fick inspiration om du nu ska göra en sådan.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av anon192230:

sökte lite på Youtube och hittade detta, en test bänk till el saker. den såg ju skitcool ut ju. men min fråga är: är den säker? kan man få stötar lättare än vanligt av den? och om jag skulle bygga den, är det någon som säljer ett gammalt nätagg?

Skrivet av Sir Skybalotte:

En sån har jag gjort
Jätte chill om du vet vad du håller på med bara!

till skillnad från dig så verkar inte seXsson vara lika kunnig på EL så Jätte chill om du vet vad du håller på med bara!. att påstå att Kunskap X är lätt för att ja själv kan något verkar ju vara lite skumt??

Liten fråga hur är dina Ryska kunskaper i språk ?? jo men det är jätte lätt!! bara man kan ryska, ska man beställa Öl säger man Dajstje pashalsta adjin Piva.. lätt va! uttalet är också skitlätt att lära sig alfabetet lika så. förstår du vad som är fel i detta resonemang ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

till skillnad från dig så verkar inte seXsson vara lika kunnig på EL så Jätte chill om du vet vad du håller på med bara!. att påstå att Kunskap X är lätt för att ja själv kan något verkar ju vara lite skumt??

Liten fråga hur är dina Ryska kunskaper i språk ?? jo men det är jätte lätt!! bara man kan ryska, ska man beställa Öl säger man Dajstje pashalsta adjin Piva.. lätt va! uttalet är också skitlätt att lära sig alfabetet lika så. förstår du vad som är fel i detta resonemang ??

Förlåt om jag formulerade mig otydligt. Jag menade att om man kan mycket om el-lära så är det ingen risk att få skador eller liknande. Däremot om du inte kan så mycket så skulle jag inte ge mig på det.

Tycker dock inte att ditt inlägg var särskilt roligt helt ärligt. Det finns bättre sätt att förklara för någon att omformulera sig än så som du gjorde. Fick en negativ stämning, tråkigt.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir Skybalotte:

En sån har jag gjort
Jätte chill om du vet vad du håller på med bara!
Här är några bilder på min.

https://imageshack.us/scaled/large/405/img6306k.jpg

https://imageshack.us/scaled/large/6/img6307bx.jpg

https://imageshack.us/scaled/large/812/img6308x.jpg

https://imageshack.us/scaled/large/824/img6309im.jpg

Lite säkringar. Varje utgång är säkrad separat på lågspänningsidan. Detta var bra då vi redan har kortslutit och bränt säkringar. Så detta med säkringar rekommenderas.
https://imageshack.us/scaled/large/856/img6310tm.jpg

Separat regulerbar dosa med möjlighet att välja spänningar som vi inte dragit rakt från nätagget. Så som 1,5 volt, 7,5 volt, 6 volt osv.

Det mesta är inköpt på Clas Ohlson.
Hoppas du fick inspiration om du nu ska göra en sådan.

riktigt nice alltså. men jag får nog börja med det efter jag lärt mig mer om el osv.

Permalänk
Medlem

Man ska inte hålla på med sådant här om man inte har koll.
Mina föräldrars vänner hade en son som dog när han pilla i datorn med strömmen på.
Har ingen aning om hur det gick till eller ens exakt vad han höll på med faktiskt. Men det är det som hans föräldrar sagt är att strömmen var på när han pillade i datorn. (vilket jag för övrigt tyckt låter konstigt eftersom man tycker en propp eller liknande borde gå först. Men jag har inte mycket till el lära, så jag kanske har fel)

Oavsett så ska man vara enormt försiktig. Och har man inte kunskapen så bör man inte ge sig in på sådana här projekt. Även med en detaljerad guide video. Det räcker med att man gör en liten miss. Eller att personen som gjort videon missat påminna om något eller missat säga något. Så kan det sluta riktigt illa.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Rekordmedlem

Om man kan bygga elektronik är det inte nån större fara att ge sig på nätdelar, men som nybörjarprojekt är det idiotiskt, man får inte göra fel med en nätdel!
Ska man labba med höga spänningar ( säg över ca 30-50V) så måste man ha så pass mycket kunskap att man inte riskerar att få en skadlig elchock eller bygger nått som riskerar att gå sönder på nått sätt som utsätter andra för fara.
I en vanlig datornätdel kan det som värst finnas 320V och det är väldigt illa om man får det genom kroppen, de är alltså olämpliga som nybörjarprojekt, det är ganska stor skillnad på att bränna upp några motstånd och transistorer i nått nybörjarvänligt "göra fel och elda upp" bygge jämfört med att utsätta sig för livsfara om man gör fel.

Att man behöver fråga OM det är farligt tyder på att man inte har de kunskap som behövs, då bör man avstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det kan som sagt vara extremt farligt om någonting går fel. det är dödliga strömmar i ett nätaggregat för datorer.

och för er som inte fattat det än: det är inte volt som dödar, det är ampere!
något som är riktigt sjukt är att man kan dö redan vid 0,05 ampere, och uppe vid 0,1 - 0,2 ampere så är man nästan garanterat död.
vet inte exakt hur många ampere som är i ett nätagg, men det är nog över 1 ampere i alla fall.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag skulle verkligen inte göra det, har hört att nätagg förvarar en dödlig dos energi även när de varit urkopplade en längre tid om man tar på fel ställen.
Men gör det gärna om du vill dö och bidra till idiotstatistiken

Nja, kondensatorerna kan hålla laddningen kvar en bra stund efter att agget blivit spänningslöst men det räcker knappast för att döda någon. Möjligtvis en person med allvarliga hjärtproblem.

I stort sett kan du bara få en farlig stöt om du pillar på primärsidan (230 VAC) i agget med spänningen på. På sekundärsidan är den högsta spänningen du kan utsättas för 24 VDC, förutsatt att du lyckas ansluta dig mellan - 12 VDC och 12 VDC. =P
Då 24 VDC är en för låg spänning för att tränga igenom hudens isolering så är det inte farligt, förutsatt att du inte är blöt om händerna eller att du stoppar en kabel i munnen...

Skrivet av morxy49:

det kan som sagt vara extremt farligt om någonting går fel. det är dödliga strömmar i ett nätaggregat för datorer.

och för er som inte fattat det än: det är inte volt som dödar, det är ampere!
något som är riktigt sjukt är att man kan dö redan vid 0,05 ampere, och uppe vid 0,1 - 0,2 ampere så är man nästan garanterat död.
vet inte exakt hur många ampere som är i ett nätagg, men det är nog över 1 ampere i alla fall.

12 VDC linan kan ligga på 50 A men det har ingen betydelse då 12 VDC är en för låg spänning för att vara farlig.
Sedan är det sant att det är strömmen som dödar men det är i kombination med spänningen. Det som man pratar om är mängden ström, under hur lång tid och vilken väg den tar igenom kroppen.
Det är belastningen som styr strömmen så hur mycket ström en matning kan leverera i ampere är oväsentligt.

Belastningen är i detta fallet en människa som vi kan säga har ett motstånd på 1000 ohm (beror på hudens isolering, fukt etc).
Ohms lag är spänningen=strömmen/resistansen:
U=I/R

För att räkna ut strömmen blir formeln:
I=U/R
12/1000=0,012
12 mA

Jobbar vi däremot med 230 V eller 400 V så blir det följande:
230/1000=0,230
230 mA
400/1000=0,400
400 mA

Strömmen man utsätts för stiger alltså med spänningen vilket gör att man dör fortare. Sedan kan man dö redan vid 5 mA (0,005 A). En jordfelsbrytare för personskydd löser ut vid 30 mA och det räcker mer än väl för att döda en människa.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

sökte lite på Youtube och hittade detta, en test bänk till el saker. den såg ju skitcool ut ju. men min fråga är: är den säker? kan man få stötar lättare än vanligt av den? och om jag skulle bygga den, är det någon som säljer ett gammalt nätagg?

Jag har byggt något liknande av ett minimalt AT-agg, men bockade till en bit tunnplåt att sätta powerswitch, banankontaktanslutningar (vad heter de på riktigt egentligen?!) och polskruvar i, istället för att sätta dem direkt i nätaggets chassi. Snodde sedan AT-kontakten från ett gammalt moderkort för att koppla in anslutningarna till nätaggets AT-kontakt. Plåten fäste jag i skruvhålen som används när man monterar nätagget i datorn.

3 och 3.3v (som är användbara spänningar) tar jag från 5v-linan via spänningsregulatorer, som kan köpas för några kronor styck. Det är dock inget du behöver fundera på om du kör med ett ATX-agg.

Har även funderat på att göra enklaste möjliga varierbara spänningskälla mha en pot och en voltmeter. Strömmen flyter över poten, och voltmetern kopplas in efter poten, mot jord. Givetvis säkrar man av det hela också, så man slipper elda upp den stackars poten om man lastar på den för mycket.

Kör du på det sättet behöver du varken öppna eller på annat vis modifiera nätagget, om du tycker sådant är olustigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

till skillnad från dig så verkar inte seXsson vara lika kunnig på EL så Jätte chill om du vet vad du håller på med bara!. att påstå att Kunskap X är lätt för att ja själv kan något verkar ju vara lite skumt??

Liten fråga hur är dina Ryska kunskaper i språk ?? jo men det är jätte lätt!! bara man kan ryska, ska man beställa Öl säger man Dajstje pashalsta adjin Piva.. lätt va! uttalet är också skitlätt att lära sig alfabetet lika så. förstår du vad som är fel i detta resonemang ??

Ты русский ??

onT , njaa skulle inte ge mig på det här utan tidigare kunskaper

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mackan3379:

Hmm, så länge man inte går in i transformatorn blir det väl inte mycket farligare än att leka med batterier. Det blir ju max 12V på svagströmsidan.

Med det sagt skulle jag aldrig ge mig på det själv, lever gärna ett tag till

Edit:

Hör detta till en av de saker som är laglig om man har kunskapen men olagligt om det blir fel?

Skrivet av morxy49:

det kan som sagt vara extremt farligt om någonting går fel. det är dödliga strömmar i ett nätaggregat för datorer.

och för er som inte fattat det än: det är inte volt som dödar, det är ampere!
något som är riktigt sjukt är att man kan dö redan vid 0,05 ampere, och uppe vid 0,1 - 0,2 ampere så är man nästan garanterat död.
vet inte exakt hur många ampere som är i ett nätagg, men det är nog över 1 ampere i alla fall.

Skrivet av Barak:

Nja, kondensatorerna kan hålla laddningen kvar en bra stund efter att agget blivit spänningslöst men det räcker knappast för att döda någon. Möjligtvis en person med allvarliga hjärtproblem.

I stort sett kan du bara få en farlig stöt om du pillar på primärsidan (230 VAC) i agget med spänningen på. På sekundärsidan är den högsta spänningen du kan utsättas för 24 VDC, förutsatt att du lyckas ansluta dig mellan - 12 VDC och 12 VDC. =P
Då 24 VDC är en för låg spänning för att tränga igenom hudens isolering så är det inte farligt, förutsatt att du inte är blöt om händerna eller att du stoppar en kabel i munnen...

12 VDC linan kan ligga på 50 A men det har ingen betydelse då 12 VDC är en för låg spänning för att vara farlig.
Sedan är det sant att det är strömmen som dödar men det är i kombination med spänningen. Det som man pratar om är mängden ström, under hur lång tid och vilken väg den tar igenom kroppen.
Det är belastningen som styr strömmen så hur mycket ström en matning kan leverera i ampere är oväsentligt.

Belastningen är i detta fallet en människa som vi kan säga har ett motstånd på 1000 ohm (beror på hudens isolering, fukt etc).
Ohms lag är spänningen=strömmen/resistansen:
U=I/R

För att räkna ut strömmen blir formeln:
I=U/R
12/1000=0,012
12 mA

Jobbar vi däremot med 230 V eller 400 V så blir det följande:
230/1000=0,230
230 mA
400/1000=0,400
400 mA

Strömmen man utsätts för stiger alltså med spänningen vilket gör att man dör fortare. Sedan kan man dö redan vid 5 mA (0,005 A). En jordfelsbrytare för personskydd löser ut vid 30 mA och det räcker mer än väl för att döda en människa.

Precis som Barak Säger.
Högre spänning gör att större ström går igenom kroppen.
Strömmen är det farliga men Människans hud har en resistans till att börja med som måste passeras. Är spänningen tillräckligt hög så kommer det lukta bränt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På en osmaklig video.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag kör också ett ATX-agg som testrigg, men som Kaput har jag bara en förlängning jag klippt och plockar ut på isolerade krokodilklämmor. Perfekt för att snabbt testa saker (då jag löder växlar till modelljärnväg är det viktigt med kontakt mellan delarna).
Mitt nätagg gömmer jag hängande i kardborre under skrivbordet, i förlängningen har jag bara en on/off knapp som bryggar igång det.

Mer än så behöver man inte göra, allra helst med tanke på elsäkerheten, inte att tala om driftsäkerheten när du väl är klar

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Sir Skybalotte:

Förlåt om jag formulerade mig otydligt. Jag menade att om man kan mycket om el-lära så är det ingen risk att få skador eller liknande. Däremot om du inte kan så mycket så skulle jag inte ge mig på det.

Tycker dock inte att ditt inlägg var särskilt roligt helt ärligt. Det finns bättre sätt att förklara för någon att omformulera sig än så som du gjorde. Fick en negativ stämning, tråkigt.

ibland är det inte Jätte chill att förklara varför ett visst resonemang inte fungerar. det var inte menat som kritik mot dig utan man måste tänka sig in i vad TS har för kunskaper och inte bara dra till med kommentaren att '' ja vet hur man gör så därför kan alla som har den kunskapen också göra lika dant''

har haft chefer på jobb som förklarar. jo man gör så här i linux, pga att jag kan så borde det inte va så svårt.. kan hända att ja blir lite mera uppjagad än vanligt då man får höra det igen...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Man ska inte hålla på med sådant här om man inte har koll.
Mina föräldrars vänner hade en son som dog när han pilla i datorn med strömmen på.
Har ingen aning om hur det gick till eller ens exakt vad han höll på med faktiskt. Men det är det som hans föräldrar sagt är att strömmen var på när han pillade i datorn. (vilket jag för övrigt tyckt låter konstigt eftersom man tycker en propp eller liknande borde gå först. Men jag har inte mycket till el lära, så jag kanske har fel)

Oavsett så ska man vara enormt försiktig. Och har man inte kunskapen så bör man inte ge sig in på sådana här projekt. Även med en detaljerad guide video. Det räcker med att man gör en liten miss. Eller att personen som gjort videon missat påminna om något eller missat säga något. Så kan det sluta riktigt illa.

På AT-aggen gick det starkström fram och tillbaka från strömbrytaren med vanliga "krokodiler" eller vad de nu heter, det var inte speciellt svårt att få sig en rejäl kyss om man inte visste vad man gjorde, om något råkat hamna mot chassit eller helt enkelt om isoleringen gått av någonstans. Om man då råkade sitta fast med handen i chassit mellan två delar... fy fan, det vill jag inte tänka på.
Det var mer hardcore förr, på gott och ont.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

På AT-aggen gick det starkström fram och tillbaka från strömbrytaren med vanliga "krokodiler" eller vad de nu heter, det var inte speciellt svårt att få sig en rejäl kyss om man inte visste vad man gjorde, om något råkat hamna mot chassit eller helt enkelt om isoleringen gått av någonstans. Om man då råkade sitta fast med handen i chassit mellan två delar... fy fan, det vill jag inte tänka på.
Det var mer hardcore förr, på gott och ont.
http://www.pcguide.com/ref/power/sup/z_k_psswitch.jpg

Ok. Ja det låter ju inte allt för kul.
Som sagt vet jag inte hur han lyckades få i sig strömmen.
Och jag känner föräldrarna för dåligt för att vilja fråga. Sen vet jag inte ens om dom skulle kunna förklara om jag fråga heller.
Allt jag vet är att han pillade i datorn när den var på / eller sladden var i (vet inte vilket av dessa) och han fick i sig tillräckligt med ström för att dö helt enkelt.

Är rätt läskigt. Har själv hänt att man pillat på något med sladden i eller tom med datorn på. Men efter detta hände så har jag varit skit noga med sådant.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Hmm, så länge man inte går in i transformatorn blir det väl inte mycket farligare än att leka med batterier. Det blir ju max 12V på svagströmsidan.

Med det sagt skulle jag aldrig ge mig på det själv, lever gärna ett tag till

Edit:

Hör detta till en av de saker som är laglig om man har kunskapen men olagligt om det blir fel?

Sedan kan du ju få ut rätt många mer ampere på 12v linan än i säg några små batterier.

Skrivet av Sir Skybalotte:

Lite säkringar. Varje utgång är säkrad separat på lågspänningsidan. Detta var bra då vi redan har kortslutit och bränt säkringar. Så detta med säkringar rekommenderas.

Det är nog ett måste, om inget annat kommer man nog få byta säkringen i nätagget och/eller huset annars. Plus att den säkert räddar ditt liv.