Seiki UHDTV med 4K-upplösning för motsvarande 10 400 kronor

Permalänk

Jag tor att de högupplösta formaten inte kommer att bli en framgång, det blir som med SACD och DVD Audio, överlägset ljud men sedan kör folk med mp3 ändå.
Eller har jag fel?
Kör ni med mp3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Människans öga kan inte uppfatta punkter mindre än .1mm.
detta motsvarar en DPI på 250 (250dots per inch (250punkter /2.5cm = .1mm stora punkter)).

Du kan säga att saker är bullshit men jag kan backa upp det med kunskap och fakta.
Snacka är en sak, bevis är en annan grej

Retina som Apple marknadsför är just skärmar med 250DPI eller högre upplösning. Detta är alltså så man inte kan se pixlarna.

Ah, du kan varken se stjärnor eller hårstrån med andra ord? Själv kan jag se hårstrån på flera meters avstånd. Trots att de endast är cirka 0,2 mm och inte ens lyser. Om något lyser, såsom på en skärm eller stjärna, så kan ögat se "hål" så små som 0,003 millimeter. Nu mäter man det dock inte i millimeter eftersom det beror på avstånd, som du gör med din så kallade "fakta", utan det är bågminut som är korrekt enhet.

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Jag tor att de högupplösta formaten inte kommer att bli en framgång, det blir som med SACD och DVD Audio, överlägset ljud men sedan kör folk med mp3 ändå.
Eller har jag fel?
Kör ni med mp3?

Tror dock jag. Som man gick från 720p till 900p (?) till 1080p så kommer man nu gå till 1440p och 4k
Och
FLAC for life

PS: Jag skrev p för att jag inte ville bombardera mitt inlägg med siffror.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna hellre se att dom satsar på bildkvalité istället för skärpa.

Finns ju tamejfan inte en led utan cloding osv, upplösning är ju bara en del av fem för bra bildkvalité.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blitz86:

Vet iallafall att PS4 ska kunna spela upp Bluray i 4k

Uppskalat 4K. PS4 har inte hårdvara nog att köra i "riktigt" 4K.

Skrivet av ozo64:

Haken är att HDMI endast stödjer 30Hz just nu i den upplösningen så att köpa den för ngt annat än film är meningslöst. Ahh just det. Det finns ingen film i 4K att köpa heller.

Sen är det helt meningslöst på 50". Man måste sitta max 1m från en sån tv för att få ngn nytta av den högre upplösningen.

Nu var det lite fel där? Ju närmare man kommer ju "sämre" blir bilden. Vad jag vet så har inte människan inbyggda kikare i ögonen som utvecklas när man kommer en X antal meter från TV:n. Ju större TV = Ju länge bort måste du sitta för att få ut full upplevelse.. Antal pixlar blir "klumpiga" ju närmare du kommer TV:n.

Skrivet av DavidtheDoom:

Människans öga kan inte uppfatta punkter mindre än .1mm.
detta motsvarar en DPI på 250 (250dots per inch (250punkter /2.5cm = .1mm stora punkter)).

Du kan säga att saker är bullshit men jag kan backa upp det med kunskap och fakta.
Snacka är en sak, bevis är en annan grej

Retina som Apple marknadsför är just skärmar med 250DPI eller högre upplösning. Detta är alltså så man inte kan se pixlarna.

Sedan kan man beräkna storleken på pixlar man ser på avstånd.
Och detta är alltså detta grafen visar.

Tar jag med en skeppslast med salt. För bara något år sedan så var varenda "ögonexpert" säker på att ögat inte kan ta in mer än 25 bilder per sekund. Sedan ska vi inte generalisera heller. Folks ögon är olika till en sådan viss grad att vissa kan se saker den andra inte kan. Trots om båda skulle ha "perfekt" syn.

Skrivet av Linus82:

Jag skulle gärna hellre se att dom satsar på bildkvalité istället för skärpa.

Finns ju tamejfan inte en led utan cloding osv, upplösning är ju bara en del av fem för bra bildkvalité.

Farsans 55" LCDLED TV från Thomson har aboslut ingen Clouding.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

De e fan sinnessjuk datorskärm

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Uppskalat 4K. PS4 har inte hårdvara nog att köra i "riktigt" 4K.

PS4 Klarar att spela upp äkta 4K utan minsta lilla probem, kräver inte mycket hårdvara att göra det så länge det finns riktigt decoder stöd i GPU vilket det i detta fallet gör.

ARM A15 tablets/telefoner klarar av att dekoda riktigt 4K till och med utan att skala, som tillex nvidia tegra 4.