Behövs ett nytt ljudkort?

Permalänk

Behövs ett nytt ljudkort?

Hej!

Jag har tänkt att köpa mig ett par Sennheiser PC360 hörlurar. Har enbart haft Siberia v2 så är inte alltför kunnig när det kommer till headsets och ljudkort men efter att ha läst mycket så verkar Sennheiser PC360 vara det bästa valet av headset(?). Det blir inte så otroligt mycket spelande och inte direkt några FPS spel utan det blir mest film och musik för tillfället. Var tidigare inne på QPAD QH-90 men PC360 verkar slå det headsetet på alla plan.

Mitt moderkort är ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 och jag vet inte om jag behöver köpa ett ljudkort till headsetet eller vad som behövs om det ens något behövs. Blir det fortfarande BRA ljud utan något speciellt och hur stor är skillnaden om man köper till grejer? Ber om ursäkt, jag är helt blåst på det här ämnet. Har läst en hel del men inte fått en riktig uppfattning om vad som behövs.

Budgeten ligger på 500-800 kr exklusive headsetet. Enbart headsetet har ju en saftig prislapp.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infidence:

Budgeten ligger på 500-800 kr inklusive headsetet. Enbart headsetet har ju en saftig prislapp.

Nu är jag inte kunnig inom området utan låter någon annan hjälpa dig men,

Du skriver "Budgeten ligger på 500-800 kr inklusive headsetet". Bara headsetet kostar ju 1500kr så att få ljudkort inklusive headset för 500-800kr blir omöjligt! (om du inte köper begagnat )

Antar du menar 500-800kr för själva ljudkortet?

Permalänk

Skrev fel, det skulle stå exklusive.

Permalänk
Medlem

Ett ljudkort för 300kr kommer att vara ett värt köp när du ändå lägger mycket pengar på ett 360, men att i ett senare skede uppgradera det ljudkortet till ett för 1500kr kommer förmodligen ge en mycket mindre förbättring än att gå från inbyggt till 300kr.
Även om 360 är ett high-end gaming headset så är det långt ifrån en lur som behöver ett riktigt bra ljudkort för att låta som bäst.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Sitter på ett 360, märkte stor skillnad när jag bytte från creative hs-1000!

Har dock intergrerat ljud, men dra hem ett ljudkort å du märker fet skillnad!

typ den här; http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk

Vill du ha lite mer styrka och kvalitet på ljudet så kan du titta på det här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152112-steelseries_si...

Använder det själv och fungerar utmärkt till mina Razer characias

Visa signatur

Den är mörk,tyst och svår att få igång.

Permalänk
Skrivet av Silvervind:

Vill du ha lite mer styrka och kvalitet på ljudet så kan du titta på det här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152112-steelseries_si...

Använder det själv och fungerar utmärkt till mina Razer characias

Hur stor skillnad är det att ha den om man jämför med att sätta in ett ljudkort för under 500 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infidence:

Hur stor skillnad är det att ha den om man jämför med att sätta in ett ljudkort för under 500 kr?

Beror väl på vad du jämför med.
Ljudmässigt finns det säkert bättre grejer än den dära steelseriesgrejen,är ju knappast ett audiofilljudkort,tror de mer värt att köpa bättre lurar istället.

Permalänk

Asus xonar korten är enormt prisvärda om du frågar mig,komponenterna är av mkt bra kvalité för att ligga i den prisklassen. Och dom har inbyggd lur förstärkare(säkert inte alla men DX tex)

Hemligheten med dessa kort är att köra på open source drivrutinerna som finns till dom, Asus drivare suger men ett gäng audiofiler gör as grymma drivare som verkligen tar ljudet till en ny nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Asus xonar korten är enormt prisvärda om du frågar mig,komponenterna är av mkt bra kvalité för att ligga i den prisklassen. Och dom har inbyggd lur förstärkare(säkert inte alla men DX tex)

Hemligheten med dessa kort är att köra på open source drivrutinerna som finns till dom, Asus drivare suger men ett gäng audiofiler gör as grymma drivare som verkligen tar ljudet till en ny nivå.

Kan du kanske länka till deras sida, sitter själv med ett Asus Xonar DG ljudkort, hade varit roligt att se om det finns andra drivrutiner till det

Permalänk
Permalänk
Skrivet av oyegie:

Beror väl på vad du jämför med.
Ljudmässigt finns det säkert bättre grejer än den dära steelseriesgrejen,är ju knappast ett audiofilljudkort,tror de mer värt att köpa bättre lurar istället.

Låter konstigt och säger emot det jag läst tidigare. Vad är meningen att köpa ännu bättre lurar och inte kunna få ut det dem ger pga att jag inte har något ljudkort? Någon som köpt SteelSeries Siberia Soundcard USB som kan jämföra med ljudkort som Asus Xonar D1? Är skillnaden enorm så kan det kanske vara värt att köpa ljudkortet.
Är skillnaden att ha SteelSeries Siberia Soundcard USB jämfört med att köra integrerat ljudkort(moderkortet) stor?

Skrivet av thereal_twisted:

Asus xonar korten är enormt prisvärda om du frågar mig,komponenterna är av mkt bra kvalité för att ligga i den prisklassen. Och dom har inbyggd lur förstärkare(säkert inte alla men DX tex)

Hemligheten med dessa kort är att köra på open source drivrutinerna som finns till dom, Asus drivare suger men ett gäng audiofiler gör as grymma drivare som verkligen tar ljudet till en ny nivå.

Behöver jag verkligen det? Vad gör den inbyggda lur-förstärkaren(?).

Ursäkta för dumma frågor men kan inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvervind:

Vill du ha lite mer styrka och kvalitet på ljudet så kan du titta på det här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152112-steelseries_si...

Använder det själv och fungerar utmärkt till mina Razer characias

Det är okej ljud för sin peng i give you that.

Men att para ihop det där med ett par sennheiser 360 är som att kasta pengarna i sjön. Testade själv med mitt gamla siberia ljudkort till mina 360 lurar.

Det är för klen för att driva dom bra, man kan inte ha särskilt högt och ljudet blir inte alls bra jämfört med ett dyrare "riktigt" kort .

Köp ett av asus Xonar korten så får man ut det man betalade för.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infidence:

Låter konstigt och säger emot det jag läst tidigare. Vad är meningen att köpa ännu bättre lurar och inte kunna få ut det dem ger pga att jag inte har något ljudkort? Någon som köpt SteelSeries Siberia Soundcard USB som kan jämföra med ljudkort som Asus Xonar D1? Är skillnaden enorm så kan det kanske vara värt att köpa ljudkortet.
Är skillnaden att ha SteelSeries Siberia Soundcard USB jämfört med att köra integrerat ljudkort(moderkortet) stor?

Behöver jag verkligen det? Vad gör den inbyggda lur-förstärkaren(?).

Ursäkta för dumma frågor men kan inte så mycket.

Ljudmässigt tror jag det är bättre om du håller dig till asuskorten eller nåt annat känt märke som inte nåt för gaming,egentligen ska det inte vara nån skillnad på steelseries eller asus men tror ändå det sistnämda ligger snäppet högre men det är du själv som ska tycka om det inte vi,bara för att nån säger att tex steelseries soundcard är jättebra ska du ta det med en stor nypa salt.
En lurförstärkare är som det låter,precis som man har förstärkare till högtalare,har man lurar med hög impedans typ 600ohm så brukar en lurstärkare vara användbar eftersom vanliga ljudkort,mobiler,mp3-spelare osv inte kan peta ut tillräckligt med spänning för att driva lurarna fullt ut.
Ska du har en lurstärkare kan jag rekommendera att köpa en fristående typ en O2a,de inbyggda i ljudkorten brukar inte vara nån höjdare.

Permalänk

Om jag fattat det hela rätt så sitter det i princip samma ljudprocessor på ett billigare asus som i deras mkt dyrare. Men div funktioner är inte aktiverade. Fick stöd för flera nya standards med UNI Xonar drivarna och ett helt annat ljud, ni som är ljud-kunniga fattar nog bättre vad allt betyder i praktiken. Dom snackar DCP-latency å gud vet vad, fattar på ett ungefär vad det är men mkt audiofil språk på sidan

Permalänk
Skrivet av oyegie:

En lurförstärkare är som det låter,precis som man har förstärkare till högtalare,har man lurar med hög impedans typ 600ohm så brukar en lurstärkare vara användbar eftersom vanliga ljudkort,mobiler,mp3-spelare osv inte kan peta ut tillräckligt med spänning för att driva lurarna fullt ut.
Ska du har en lurstärkare kan jag rekommendera att köpa en fristående typ en O2a,de inbyggda i ljudkorten brukar inte vara nån höjdare.

Då Sennheiser PC360 G4ME enbart har 50 ohm så är som jag förstår det en lurförstärkare i princip värdelös?
Är då Asus xonar värt pengarna eller kan man få något lika bra till PC360 för mindre pengar? Med tanke på att jag inte behöver lurförstärkare(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infidence:

Då Sennheiser PC360 G4ME enbart har 50 ohm så är som jag förstår det en lurförstärkare i princip värdelös?
Är då Asus xonar värt pengarna eller kan man få något lika bra till PC360 för mindre pengar? Med tanke på att jag inte behöver lurförstärkare(?).

Har själv ett xonar phoebus när man kör på lägsta impedansen kommer inte ihåg vad den heter, så kan man skruva upp full volym på 360 utan problem de låter okej.

Men man får ut bra mycket mer om man sätter högsta impedans inställningen. Så för mig är det de som gjorde att jag köpte just det ljudkortet. Kommer nog aldrig kunna köra med ett "vanligt" ljudkort igen eller om jag skaffar en riktig förstärkare.

För det gör faktiskt en väldig skillnad även fast det inte kan jämföras med en riktig förstärkare.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Har själv ett xonar phoebus när man kör på lägsta impedansen kommer inte ihåg vad den heter, så kan man skruva upp full volym på 360 utan problem de låter okej.

Men man får ut bra mycket mer om man sätter högsta impedans inställningen. Så för mig är det de som gjorde att jag köpte just det ljudkortet. Kommer nog aldrig kunna köra med ett "vanligt" ljudkort igen eller om jag skaffar en riktig förstärkare.

För det gör faktiskt en väldig skillnad även fast det inte kan jämföras med en riktig förstärkare.

Jaha, nu förstår jag. Så man kan alltså ändra impedansen när man kör med ett ljudkort så som Asus Xonar D1 och Xonar Phoebus? Kommer dock inte köpa Phoebus, 500-600 kr är mitt max.

Trodde att det bara var att sätta in kortet, installera drivrutiner och sen skulle allt fungera perfekt från början utan att fippla med massivs med inställningar.

Permalänk
Medlem

jag gick från inbyggt till Xonar DX och satt då på creative fatality lurar för 249kr och hörde en otrolig skillnad i ljudkvalitet, basen blev mycket "renare" och inte lika bullrig och ljudet blev kristallklart.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infidence:

Då Sennheiser PC360 G4ME enbart har 50 ohm så är som jag förstår det en lurförstärkare i princip värdelös?
Är då Asus xonar värt pengarna eller kan man få något lika bra till PC360 för mindre pengar? Med tanke på att jag inte behöver lurförstärkare(?).

Behöver inte vara värdelöst,en bra lurstärkare kan göra stor skillnad om man jämför med att stoppa lurarna i tex en ipod eller ett billigt ljudkort oavsett om det är 600ohm,32 eller vad man nu har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infidence:

Jaha, nu förstår jag. Så man kan alltså ändra impedansen när man kör med ett ljudkort så som Asus Xonar D1 och Xonar Phoebus? Kommer dock inte köpa Phoebus, 500-600 kr är mitt max.

Trodde att det bara var att sätta in kortet, installera drivrutiner och sen skulle allt fungera perfekt från början utan att fippla med massivs med inställningar.

Ja precis de ända inställningen som är iaf på Phoebus du kopplar in en 6 pin kabel i ljudkortet sen har du 3 impedans lägen i mjukvaran att välja bland. Jag kör alltid på det så kallade (>150 omh) läget.

Funkar väldigt bra och får ut bra tryck ur lurarna Men jag tror det är detsamma på alla xonar kort, finns ju billigare varianter dock inte säker.

Det tråkiga med phoebus är dock att dom aldrig uppdaterar drivrutinerna haft samma i över ett halvår. Och det är endel grejer som behövs fixas, man måste te.x ställa om Ohm inställningen varje omstart.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Nu har jag bara en sista fundering, vad är den egentliga skillnaden mellan http://www.inet.se/produkt/6305065/asus-xonar-dsx och http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1 och funkar båda med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=633060 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infidence:

Tack så mycket för alla svar!

Nu har jag bara en sista fundering, vad är den egentliga skillnaden mellan http://www.inet.se/produkt/6305065/asus-xonar-dsx och http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1 och funkar båda med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=633060 ?

Det är ju olika kontakter dvs pci och pcie så du får ju välja det som som får plats på moderkortet,ljudmässigt är det nog väldigt liten skillnad att det inte spelar nån roll.
Är ju bättre om man vet exakt vad du är ute efter om man ska kunna hjälpa,men vill du bara ha ljud i lurarna så är det ju bara köpa vilket asuskort du vill.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Det är ju olika kontakter dvs pci och pcie så du får ju välja det som som får plats på moderkortet,ljudmässigt är det nog väldigt liten skillnad att det inte spelar nån roll.
Är ju bättre om man vet exakt vad du är ute efter om man ska kunna hjälpa,men vill du bara ha ljud i lurarna så är det ju bara köpa vilket asuskort du vill.

Det finns två platser:
1x PCI2
1x PCIEX16_2

Då kan jag ha vilken som helst utav ljudkorten då?

Jag är ute efter ett ljudkort som passar till PC360. Behöver inget superljud men jag har hört att man ska ha ljudkort för det gör en stor skillnad.
Är alltså inte riktigt säker på helt vad jag är ute efter, därför jag frågar om hjälp. :b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infidence:

Det finns två platser:
1x PCI2
1x PCIEX16_2

Då kan jag ha vilken som helst utav ljudkorten då?

Jag är ute efter ett ljudkort som passar till PC360. Behöver inget superljud men jag har hört att man ska ha ljudkort för det gör en stor skillnad.
Är alltså inte riktigt säker på helt vad jag är ute efter, därför jag frågar om hjälp. :b

Ljudkort finns väl inbyggt i moderkortet så det är inget man måste ha sålänge man inte har problem med störningar eller nåt,men visst kan det bli liten skillnad med ett bättre ljudkort.
Vilket kort som helst borde passa 360 är liksom inga krävande lurar om man jämför med tex akg k701,där spelar det lite roll vad man driver lurarna med och nåt vanligt random ljudkort duger inte.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ljudkort finns väl inbyggt i moderkortet så det är inget man måste ha sålänge man inte har problem med störningar eller nåt,men visst kan det bli liten skillnad med ett bättre ljudkort.
Vilket kort som helst borde passa 360 är liksom inga krävande lurar om man jämför med tex akg k701,där spelar det lite roll vad man driver lurarna med och nåt vanligt random ljudkort duger inte.

Aaah! Så många säger så olika saker, jag har inte någon erfarenhet med ljud eller liknande så har svårt att få en uppfattning. :[