Valfrihet inom Civ.Ing. utbildningar (teknik)

Permalänk
Medlem

Valfrihet inom Civ.Ing. utbildningar (teknik)

Hej! Som många just nu så har jag panik över val av utbildning till hösten. Har tillslut kommit fram till att det är en civ.ing utbildning på Chalmers som gäller och jag tittar på Teknisk Fysik, Datateknik, Elektroteknik. Alla verkar ha bra innehåll och vara framtidssäkra så valet gäller egentligen vart jag kommer trivas bäst.

Intresserad av fysik och Teknisk Fysik låter intressant men eftersom hela utbildningen är väldigt teoriorienterad är jag rädd att det blir för tufft. Samtidigt tycker jag om programmering men vill inte låsa mig helt inom det området som det känns att man gör med Datateknik.

Hur stor valfrihet har man inom respektive utbildning? Går det att välja till kurser till Teknisk Fysik för att få läsa tex. en del programmering blandat med det andra eller få in mer fysik i Datatekniken. Skulle också vara kul att höra vad folk tycker om framförallt dessa tre utbildningar.

Permalänk
Medlem

Vad vill du jobba med när du är klar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har absolut ingen aning. Försöker ta de närmaste 5 åren först Säker på att jag kan hitta ett jobb jag kan trivas med efter alla de utbildningar som jag räknade upp dock.

Permalänk
Medlem

Jag har nu snart läst klart mitt femte år i Teknisk Fysik. Jag kan säga att det är (med tummått) ca 10-15% datorrelaterade ämnen (programmering, matlab), 30% matte och 30-40% fysik. Beror en hel del på inriktningen du tar efter 3 år. Kan också nämna att matematiken/fysiken är ganska mycket mer annorlunda på universitets nivå och om du tyckte om matematik/fysik på gymnasiet så betyder det inte alls att man kommer tycka om det på universitetsnivå till samma nivå. Studietempot är ganska tungt på teknisk fysik så de blir en hel del plugg, var ganska många hos oss i början som hoppade av efter ett halvår.

Kan säga iallafall att man lär sig ganska mycket om mycket, och att det är en bra utbildning om du vill arbeta med fysik/matematik relaterade ämnen. Men om du tycker om fysik, matematik (som många andra) som intressant läsning dvs inte tycker om att räkna på det, så hade jag föreslagit en programmeringsinriktad utbildning med mer matematik inriktade kurser(du kan lära dig programmeringsspråk hemma, fokusera istället mer på tunga teorikurser, algoritmer etc eller kurser som är mindre sannolikt att du kommer göra hemma).

Tycker du om att hålla på med elektronik så kan du välja den, men jag hade endast valt en sådan specifik kurs som elekronik om du verkligen vill jobba med el-relaterade ämen i framtiden. Hade isåfall hellre valt teknisk fysik, för många teknisk fysik programm har en elektronik inriktning år 4-5.

Sammanfattning:
Ta reda på om du verkligen tycker om att räkna fysik eller om du bara tycker om att läsa vetenskapens värld. Stor skillnad på de 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag har nu snart läst klart mitt femte år i Teknisk Fysik. Jag kan säga att det är (med tummått) ca 10-15% datorrelaterade ämnen (programmering, matlab), 30% matte och 30-40% fysik. Beror en hel del på inriktningen du tar efter 3 år. Kan också nämna att matematiken/fysiken är ganska mycket mer annorlunda på universitets nivå och om du tyckte om matematik/fysik på gymnasiet så betyder det inte alls att man kommer tycka om det på universitetsnivå till samma nivå. Studietempot är ganska tungt på teknisk fysik så de blir en hel del plugg, var ganska många hos oss i början som hoppade av efter ett halvår.

Kan säga iallafall att man lär sig ganska mycket om mycket, och att det är en bra utbildning om du vill arbeta med fysik/matematik relaterade ämnen. Men om du tycker om fysik, matematik (som många andra) som intressant läsning dvs inte tycker om att räkna på det, så hade jag föreslagit en programmeringsinriktad utbildning med mer matematik inriktade kurser(du kan lära dig programmeringsspråk hemma, fokusera istället mer på tunga teorikurser, algoritmer etc eller kurser som är mindre sannolikt att du kommer göra hemma).

Tycker du om att hålla på med elektronik så kan du välja den, men jag hade endast valt en sådan specifik kurs som elekronik om du verkligen vill jobba med el-relaterade ämen i framtiden. Hade isåfall hellre valt teknisk fysik, för många teknisk fysik programm har en elektronik inriktning år 4-5.

Sammanfattning:
Ta reda på om du verkligen tycker om att räkna fysik eller om du bara tycker om att läsa vetenskapens värld. Stor skillnad på de 2.

Har funderat över vad elektronik faktiskt innebär och det du beskriver är inget som intresserar mig överdrivet mycket.

Mitt intresse för fysik går djupare än den vanliga förundran över hur världen fungerar, men jag har ju också bara läst fysik på gymnasienivå. Hur mycket skiljer den sig från vad man kommer få läsa på bl.a teknisk fysik?

Är definitivt orolig över jobbmängden på en så teoretisk utbildning. Jag har aldrig haft något emot att plugga när det behövs, men har också haft en relativt enkel skolgång såhär långt och det finns en risk att det blir för mycket. Hur mycket fritid skulle du som snart har läst klart säga att man kan hoppas på? Det skiljer sig ju såklart från person till person men försök höfta det Förstår att en hel del pluggande är att räkna med.

Permalänk
Medlem

Du lär dig i princip all fysik på en bra och grundläggande nivå. Kurser i mekanik, elektronik(kretsschema, kirschoffs lag o sånt, formler för resistorer, kapasitator etc), elektromagnetism(maxwell's lagar, magnetiska fält), termodynamik(värme, energi o sånt), kvantfysik(lära dig räkna lite kvant tal), signal o system etc. De ja kan komma på nu, skulle rekommendera att du läser studieplanet för att se exakt vilka kurser.

Det skiljer sig ganska avsevärt. Problemen är mycket mer komplicerade samt att de är mer information som man måste kunna. Är dock inte sådär jättesvårt när man verkligen kommer in i pluggtänket och om man tentapluggar så brukar det gå bra.

Ja om man är effektiv med sin tid så har man lätt 4-5 h över varje dag. I början är det mycket föreläsningar, men år 3-5 blir det mindre föreläsningar och då får man mer tid över åt att schemalägga sin egna tid. föreläsningar brukar dock inte vara obligatoriska, så du kan ju skita i många föreläsningar och bara sitta hemma och plugga 4-5h per dag och klara dig galant. Det viktigaste är bara att ha disciplinen att följa kurserna i början, man behöver inte plugga sådär jättemycket varje dag, och sen nöta tentor 2-3 veckor före.

Permalänk

Du behöver inte vara så orolig över att du inte kommer få ett jobb bara för att du väljer en väldigt teoretisk utbildning. Visst, att få ett teoretiskt jobb som perfekt passar in på din utbildning är svårt om du pluggar teoretisk matte eller teoretisk fysik, men arbetsgivare vill ha problemlösare och vilka passar inte bättre än civilingenjörer?

Angående jobbmängden så överskattar många. Jag pluggar fysik på KTH (jag tror att jobbmängden är ungefär densamma på Chalmers, har inte hört någon påstå något annat åtminstone) men har inte lagt ner mer än runt 25-30 timmar i veckan (mindre första veckorna av en kurs, mer sista veckorna/i samband med labbar) och klarar mig ändå rätt okej. Lägger du ner 40 får du bra betyg, lägger du ner 50-60 får du riktigt bra betyg (om du inte är jättesmart då, då kan man komma undan med mindre och ändå få bra betyg). Det viktigaste är att du är motiverad och tycker att matematik och fysik är jävligt kul, resten löser sig själv liksom.

När det gäller att läsa kurser på andra program så är det åtminstone på KTH avsevärt mycket vettigare att plugga teknisk fysik och läsa till datakurser än tvärtom. Det är många fysiker som läser avancerade kurser om algoritmer och liknande med dataloger, men jag har aldrig hört talas om en datalog som läser kvantfysikkurser med fysiker (även om det är teoretiskt möjligt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Random-person:

Du behöver inte vara så orolig över att du inte kommer få ett jobb bara för att du väljer en väldigt teoretisk utbildning. Visst, att få ett teoretiskt jobb som perfekt passar in på din utbildning är svårt om du pluggar teoretisk matte eller teoretisk fysik, men arbetsgivare vill ha problemlösare och vilka passar inte bättre än civilingenjörer?

Angående jobbmängden så överskattar många. Jag pluggar fysik på KTH (jag tror att jobbmängden är ungefär densamma på Chalmers, har inte hört någon påstå något annat åtminstone) men har inte lagt ner mer än runt 25-30 timmar i veckan (mindre första veckorna av en kurs, mer sista veckorna/i samband med labbar) och klarar mig ändå rätt okej. Lägger du ner 40 får du bra betyg, lägger du ner 50-60 får du riktigt bra betyg (om du inte är jättesmart då, då kan man komma undan med mindre och ändå få bra betyg). Det viktigaste är att du är motiverad och tycker att matematik och fysik är jävligt kul, resten löser sig själv liksom.

När det gäller att läsa kurser på andra program så är det åtminstone på KTH avsevärt mycket vettigare att plugga teknisk fysik och läsa till datakurser än tvärtom. Det är många fysiker som läser avancerade kurser om algoritmer och liknande med dataloger, men jag har aldrig hört talas om en datalog som läser kvantfysikkurser med fysiker (även om det är teoretiskt möjligt).

Hur mycket tid man behöver lägga ner varierar rätt mycket från person till person och från kurs till kurs. Vissa är tunga och kräver enormt mycket tid. Andra är lättare. Just fysikerna på Chalmers har det lite surt för de har rätt många kurser med rätt mycket obligatoriska moment som tar mycket tid. Det har blivit bättre nu men vissa kurser har tidigare haft duggor och inlämningar varje vecka och de tar mycket tid. De kör också en del med flerdygnslabbar och då är de dygnen upptagna med enbart labbande och kanske lite sova också. Men det verkar som sagt som att de håller på att sänka mängden obligatoriska moment vilket ju gör livet lite lugnare för teknologerna.

Sen är det ju relativt också. För någon som inte behövt anstränga sig i grundskolan eller gymnasium, vilket ofta är fallet för de som söker sig till tekniska utbildningar, så kommer mängden jobb man måste utföra lite som en chock. Sen vet jag många kompisar som har tagit examen ser saknar sin studietid för då hade man ju så mycket tid över. Om man interpolerar mellan de båda extremerna, tid över i gymnasiet och tid över efter jobb så verkar det ligga någonstans mitt i mellan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! De förlängde sökningstiden med 24 timmar eftersom hemsidan strulade och jag har suttit hela dagen och velat fram och tillbaka .. Slutade med att jag nu har Teknisk Fysik som första val och elektro och data som 2a respektive 3e val. På det viset kan jag, om jag ångrar mig innan sommaren, plocka bort de övre lagren och tex. ta elektro istället för fysik eller data istället för de båda övre valen.

En tanke som kom till mig först idag var alternativet att ta ett år emellan gymnasiet och högskolan. Detta har aldrig riktigt varit ett alternativ då jag har varit 100% inriktad på att fortsätta plugga men eftersom jag känner mig så osäker över vad jag vill göra så kan det kanske vara bra?

Kan också vara så att jag kanske inte är mogen (inte att blanda ihop med omogen) för högskolestudier riktigt än och att ett år av att resa runt och samla på sig lite livserfarenhet innan man låser upp sig i 5 år skulle vara en bra idé. Hur såg/ser det ut på era utbildningar? Är det många som hoppar på högskolan direkt efter gymnasiet eller är medelåldern lite högre?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Libaax:

Tackar för svaren! De förlängde sökningstiden med 24 timmar eftersom hemsidan strulade och jag har suttit hela dagen och velat fram och tillbaka .. Slutade med att jag nu har Teknisk Fysik som första val och elektro och data som 2a respektive 3e val. På det viset kan jag, om jag ångrar mig innan sommaren, plocka bort de övre lagren och tex. ta elektro istället för fysik eller data istället för de båda övre valen.

En tanke som kom till mig först idag var alternativet att ta ett år emellan gymnasiet och högskolan. Detta har aldrig riktigt varit ett alternativ då jag har varit 100% inriktad på att fortsätta plugga men eftersom jag känner mig så osäker över vad jag vill göra så kan det kanske vara bra?

Kan också vara så att jag kanske inte är mogen (inte att blanda ihop med omogen) för högskolestudier riktigt än och att ett år av att resa runt och samla på sig lite livserfarenhet innan man låser upp sig i 5 år skulle vara en bra idé. Hur såg/ser det ut på era utbildningar? Är det många som hoppar på högskolan direkt efter gymnasiet eller är medelåldern lite högre?

Det är inga problem att ångra sig även efter du börjat. Nästan alla har samma upplägg i ettan. Massa matte som är i princip samma på alla program, i alla fall de du valt, och sedan lite inledande kurser som rör programmet. Så om du efter ett halvår känner för att byta så kan du tillgodoräkna dig matten och behöver bara ta den oftast enkla andra kursen som man läser samtidigt.

Själv var jag antagen på elektro, läste första terminen teknisk fysik, kandidat på kemiteknik och min master är på maskin. Högskolevalet är läskigt och känns rätt så absolut men har du väl kommit in är det rätt lätt att hoppa mellan utbildningarna med undantag för industriell ekonomi, arkitekt och teknisk design för de brukar ha rätt höga antagningspoäng.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Många som hade 1 till några år mellanrum mellan gymnasiet och studier på universitet, så absolut att resa/jobba ett tag är det inget fel på. Var också en del som tog ledigt runt år 3 och antingen jobbade/pluggade utomlands eller tog ledigt, så du är inte bunden alls 5 år, dock brukar de flesta göra klart 3 år för kandidat innan man tar 1-2 år ledigt o gör annat. Som Zotamedu säger, det första halvåret är ganska likt för många program, mycket grundläggande matematik (universitets grundläggande, inte gymnasiet ) och oftast mekanik kurser i början.

Permalänk
Medlem

Teknisk fysik och datateknik är tillsammans med rymd de tuffaste programmen på universitetsnivå. Men klarar du dig genom 2an så är det smooth sailing sen! Så hugg yxan i pluggbordet tidigt!

Skickades från m.sweclockers.com