Täcka komponenter i PSU:n med klet för att dämpa coil whine?

Permalänk

Täcka komponenter i PSU:n med klet för att dämpa coil whine?

Mitt nätaggregat (Corsair AX1200) är hyfsat tyst under drift, men när datorn är avstängd ger det ett ljud ifrån sig som påminner om spelande syrsor. Det försvinner om man stänger av strömmen med knappen på baksidan och sedan laddar ur genom att trycka på datorns power-knapp, men jag vill få bort ljudet permanent.

Jag har läst att man kan få bort coil whine från grafikkort genom att täcka komponenten med paraffin, men jag är rädd att det blir för varmt i ett nätaggregat och att paraffinet smälter (smältpunkt ca 45 grader). Alternativt kan jag täcka över med något mer värmeresistent som polyurethane ("hot glue"), men då är jag rädd att den täckta komponenten kan bli överhettad vid drift eller att jag inte kan få bort materialet om jag gör fel.

Jag skulle också kunna täcka med bivax som har en något högre smältpunkt (ca 65 grader) än paraffin, men jag har inte hört om någon annan som använt det materialet och det riskerar fortfarande att smälta av de 120W i spillvärme som nätaggregatet genererar vid full belastning.

Jag frågar därför om råd om vilka alternativ till material jag har om jag vill kapsla in en komponent i ett nätaggregat. Det måste rimligtvis vara ett material som inte smälter av 120W i spillvärme, inte leder elektricitet, inte isolerar värme och har de fysikaliska egenskaper som krävs för att dämpa ljudet av coil whine eller förhindra vibrationerna som får det att uppstå.

Till sist undrar jag om någon elektronikkunnig har någon teori om vilken av komponenterna på bilden nedan det är som låter samt om det är en komponent som lätt blir överhettad?

Här är en bild av det närbesläktade AX1200i där komponenterna är namngivna. Jag skulle gissa att det jag hör när datorn är avstängd är "main transformers", men det finns kanske andra alternativ?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Rekordmedlem

Main borde vara spänningslösa när det är av, men "PCB for +5VSB circuitry" ska vara aktivt då.
Allt blir varmt så utan att veta detaljerna är det svårt att gissa hur dämpning påverkar, man brukar gjuta ihop komponenterna där det är höga krav, vax mer dämpar vibrationer och håller ihop spolar, men gjutharts är det som används för att fixera trådar i drosslar och transformatorer https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-850-29 men att göra det själv på en nätdel är inget jag tror är så smart, den är inte designad för det från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Main borde vara spänningslösa när det är av, men "PCB for +5VSB circuitry" ska vara aktivt då.
Allt blir varmt så utan att veta detaljerna är det svårt att gissa hur dämpning påverkar, man brukar gjuta ihop komponenterna där det är höga krav, vax mer dämpar vibrationer och håller ihop spolar, men gjutharts är det som används för att fixera trådar i drosslar och transformatorer https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-850-29 men att göra det själv på en nätdel är inget jag tror är så smart, den är inte designad för det från början.

Det där gjuthartset är samma material som hot glue så jag tror jag kör på det. Ska man gjuta in komponenten i ett block, eller räcker det med att pensla på ett tunt lager?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har väl 7 års garanti? Bara lämna in det i så fall, inget man behöver acceptera.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Reklamera agget. Ingen egen lösning kommer att bli bra.
Alternativt, sätt en fjärrströmbrytare på uttaget i väggen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Jag har inget svenskt kvitto och det kommer kosta flera hundra och ta flera veckor att skicka tillbaka PSU:n till Corsair. De som har samma problem som jag och har fått den utbytt upplever ofta samma problem hos ersättnings-PSU:n. Det verkar för de andra som om problemet bara uppstår hos en del moderkort, men jag har inte provat mitt i någon annan dator än den vanliga och vet inte om ett moderkortsbyte skulle hjälpa (Jag kanske borde prova det innan jag försöker något annat).

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddan1000:

Jag har inget svenskt kvitto och det kommer kosta flera hundra och ta flera veckor att skicka tillbaka PSU:n till Corsair. De som har samma problem som jag och har fått den utbytt upplever ofta samma problem hos ersättnings-PSU:n. Det verkar för de andra som om problemet bara uppstår hos en del moderkort, men jag har inte provat mitt i någon annan dator än den vanliga och vet inte om ett moderkortsbyte skulle hjälpa (Jag kanske borde prova det innan jag försöker något annat).

Har du någon störning i ditt elnät där hemma?
Jag har haft en del AX-agg från Corsair och aldrig hört ett enda ljud från agget när datorn varit avstängd via endast knappen. Eller är det något ljud som enbart unga personer kan höra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Det där gjuthartset är samma material som hot glue så jag tror jag kör på det. Ska man gjuta in komponenten i ett block, eller räcker det med att pensla på ett tunt lager?

Gjutharts är inte billigt, så om du inte vill reklamera nätagget pga nån hundring i pris så är gjutharts inget för dig och gjutharts är verkligen inte samma som hot glue om det är smältlim du menar, det är mera likt betong när det har härdat, ungefär lika hårt och starkt och helt omöjligt att ta bort, men som sagt så kan det vara dumt att gjuta ihop komponenter själv eftersom konstruktionen inte är designad för det från början, smältlim och andra "heta" metoder innebär även en potentiell risk att skada emaljerade trådar, isoleringen kan ta skada om det blir för varmt, så var försiktig om du ska applicera det på komponenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Har du någon störning i ditt elnät där hemma?
Jag har haft en del AX-agg från Corsair och aldrig hört ett enda ljud från agget när datorn varit avstängd via endast knappen. Eller är det något ljud som enbart unga personer kan höra?

Skickades från m.sweclockers.com

AX1200 är en annan tillverkare än de andra Seasonicbyggda AX, så de av Seasonic borde inte lida av samma problem. Men det kan förstås vara mina audiofilöron som är extra känsliga för höga frekvenser också.
Jag har inte testat med något annat eluttag, men jag har jordat själv med en sladd till elementet.

Skrivet av mrqaffe:

Gjutharts är inte billigt, så om du inte vill reklamera nätagget pga nån hundring i pris så är gjutharts inget för dig och gjutharts är verkligen inte samma som hot glue om det är smältlim du menar, det är mera likt betong när det har härdat, ungefär lika hårt och starkt och helt omöjligt att ta bort, men som sagt så kan det vara dumt att gjuta ihop komponenter själv eftersom konstruktionen inte är designad för det från början, smältlim och andra "heta" metoder innebär även en potentiell risk att skada emaljerade trådar, isoleringen kan ta skada om det blir för varmt, så var försiktig om du ska applicera det på komponenter.

Jag antog bara de var samma eftersom båda kallas polyuretanharts. Men det finns kanske olika sorters polyuretan.
Det kostar 790 kr att skicka 4 kg med Posten till USA, men Corsair har kanske en filial i Sverige som sköter reklamationer? Annars kan jag lika gärna lägga pengarna på ett helt nytt aggregat samt sälja detta.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Rekordmedlem

Smältlim är relativt mjukt och går att värma upp så att de blir mjuka/flytande igen.
Hur Corsair gör med reklamationer vid köp i andra länder vet jag inte men fråga dem.
http://www.sweclockers.com/profil/corsairswe

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen kört agget öppen och sedan känt på komponenterna med en pinne (eller liknande) av ISOLERANDE material och förhoppningsvis kunna upptäcka vilken som vibrerar.

Detta kräver dock att man förstår riskerna med de spänningar som är i ett nätaggregat och använder sunt förnuft, om du inte är bevandrad med nätspänning så är det över huvud taget inte att rekommendera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Smältlim är relativt mjukt och går att värma upp så att de blir mjuka/flytande igen.
Hur Corsair gör med reklamationer vid köp i andra länder vet jag inte men fråga dem.
http://www.sweclockers.com/profil/corsairswe

Från Sverige måste man visst reklamera till Nederländerna. Det kostar bara runt 500 kr med Posten. Nej, ska det fixas så fixar jag det själv, eller så säljer jag PSU:n.

Men okej, vad sägs om det här då? Jag hittade en tub med värmeledande silikonlim som är specifikt avsedd till att limma fast kylflänsar med. När det stelnar blir det en seg, gummiliknande massa.
Eftersom det i princip är kylpasta borde det kunna leda bort värme och tåla temperaturerna inne i PSU:n utan att smälta.

Skrivet av Karaff:

Jag hade personligen kört agget öppen och sedan känt på komponenterna med en pinne (eller liknande) av ISOLERANDE material och förhoppningsvis kunna upptäcka vilken som vibrerar.

Detta kräver dock att man förstår riskerna med de spänningar som är i ett nätaggregat och använder sunt förnuft, om du inte är bevandrad med nätspänning så är det över huvud taget inte att rekommendera.

Jag har mycket sunt förnuft. Jag ser alltid till att jorda mig till elementet när jag pillar med högspänning, för att strömmen inte ska fastna i kroppen och göra skada. Nej, nu skojar jag bara.

Hmm, bäst jag inte berättar vilka planer jag har för min andra PSU.

Men pinntricket kanske funkar. Jag brukar annars använda en toarulle som stetoskop för att lokalisera missljud.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Gjorde en liknande manöver med spolar på moderkortet till min shuttle en gång i tiden.
Då var det värmetålig Silicon som användes och det funkade för mig den gången i alla fall

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Gjorde en liknande manöver med spolar på moderkortet till min shuttle en gång i tiden.
Då var det värmetålig Silicon som användes och det funkade för mig den gången i alla fall

Värmetålig silicon brukade jag ta på spolar som pep i gamla tjock (främst då väldigt billiga) tv apparater. Med väldigt bra resultat

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag har nu förbrukat garantin genom att skruva upp aggregatet och med hjälp av toarulle har jag lokaliserat ljudet till den gula komponenten som sitter i mitten av nätaggregatets nederkant på den första bilden. Vad kan det vara för komponent?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med ett gammalt nätagg - löste sig genom att jag gav datorlådan en rejäl spark en gång när jag ledsnat total på surrandet. Det kom aldrig tillbaka och agget funkar än. Vet inte om jag skulle rekommendera den "metoden" dock!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag har nu förbrukat garantin genom att skruva upp aggregatet och med hjälp av toarulle har jag lokaliserat ljudet till den gula komponenten som sitter i mitten av nätaggregatets nederkant på den första bilden. Vad kan det vara för komponent?

Ser ut att vara en liten spole (hittar nog inte precis rätt ord nu) av ngt slag.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Skuggan74:

Eller är det något ljud som enbart unga personer kan höra?
Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag känner igen det där!
Med tiden får man lite sämre hörsel, det visade om inte annat vår arbetsplats senaste hälsokontroll.

Än om inte mycket, så var det någon frekvens som "trillat bort".
Helt normalt tyckte tanten som utförde testerna dock

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

They called me MAD! But I showed them all... MUHAHAHAAA!!!

Så här såg den gula grejen som gav upphov till coil whinet ut innan jag bakade in den i silikon:

Nu är coil whinet nästan ohörbart. Innan hördes det tydligt i hela rummet när datorn var avstängd, men nu hörs det bara på ca en halv meters håll när det är helt tyst i övrigt.

Nästa projekt blir att hitta ett sätt att tysta ner fläkten...

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddan1000:

They called me MAD! But I showed them all... MUHAHAHAAA!!!

http://img818.imageshack.us/img818/5228/dsc03509i.jpg

Så här såg den gula grejen som gav upphov till coil whinet ut innan jag bakade in den i silikon:

http://img822.imageshack.us/img822/5504/dsc03507s.jpg

Nu är coil whinet nästan ohörbart. Innan hördes det tydligt i hela rummet när datorn var avstängd, men nu hörs det bara på ca en halv meters håll när det är helt tyst i övrigt.

Nästa projekt blir att hitta ett sätt att tysta ner fläkten...

Ja du, alla knep är bra utom de dåliga antar jag.

Angående fläkten, testa smältlim. Då blir den garanterat tyst.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag har mycket sunt förnuft. Jag ser alltid till att jorda mig till elementet när jag pillar med högspänning, för att strömmen inte ska fastna i kroppen och göra skada. Nej, nu skojar jag bara.

Lyckad luring!
Jag hann hinna tänka "Ghaaaa!" innan jag kom till sista meningen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hands down... snyggt jobbat!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag lagade nätdelen i en Samsung TV för ett tag sedan och då var det en liknande gummimassa på kondningarna som jag absolut inte förstod mig på.

Kanske var av samma anledning.