Arbetar du som IT-Projektledare? Se hit!

Permalänk

Arbetar du som IT-Projektledare? Se hit!

Hej!

Är jäkligt intresserad av att läsa till IT-Projektledare och har hittat tre utbildningar som är intressanta, jag skulle gärna vilja fråga en yrkesverksam om vilken som ser "bäst" ut. De två YH-utbildningarna ger certifiering i Prince2 resp. ITIL (båda på foundation nivå) och är 1,5år medans högskoleutbildningen tänkte jag läsa på 2år och ta ut en högskoleexamen.

Är alltså ute efter att kunna agera projektledare i IT-projekt, mer om mig och vad jag är bra på resp. dålig på samt "ogillar":

Av det jag läst gillar jag / intresse av:
Verksamhetsmodellering
UML-modellering / Usecase
Säkerhet (inom IT och inom samhället)
Problemlösning / "klura"
Informationshantering och effektivisera flöden och modellera verksamheter/processer
Teknik rent allmänt
Leda ett team och strukturera

Ogillat:
Renodlad kodning (ser ingen framtid som enbart att programmera)
Matematik (dålig på det, tycker det är tråkigt)
Naturvetenskapliga ämnen
Renodlad ekonomi (ogillar eg. inte, bara rätt ointressant)

Utb 1:
Jensen Yrkeshögskola
IT-Projektledare (Cert. inom Prince2 foundation)
Länk
Kurser
1,5år

Utb 2:
Medborgarskolan
IT-Projektledare (Cert. inom ITIL foundation)
Länk
Kurser står ej på hemsidan men är (5 YH-poäng = 1v):

Entreprenörskap 10p
IT och Strategisk verksamhetsutveckling 40p
Kommunikation & Information 15p
Ledarskap, personalledning, personalhantering 25p
LIA - Lärande i arbetslivet 75p
Metoder & Verktyg 50p
Planering & Budgetering 20p
Verksamhets- och organisationsutveckling 25p
Entreprenörskap 10p
IT och Strategisk verksamhetsutveckling 40p
Kommunikation & Information 15p

Utb 3:
Karlstad Universitet (distans)
IT, projektledning och affärssystem (Inget cert.)
Länk
Kurser (OBS: Endast T1 t.om. T4 pga. högskoleexamen)

Ytterst tacksam för svar!

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har gjort en tidigare tråd om ditt val av utbildning som jag kommer låsa. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne. Fortsätter det kommer samtliga att låsas och du kan inte kunna få hjälp med ämnet.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Har du någon tidigare erfarenhet inom IT? Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara svårt att få jobb som projektledare om man bara gått utbildningen men inte har någon erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av Foxcave:

Har du någon tidigare erfarenhet inom IT? Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara svårt att få jobb som projektledare om man bara gått utbildningen men inte har någon erfarenhet.

Det jag tänker med. Har i runda slängar 60hp inom IT och god teknikkunskap rent hårdvarumässigt och bra rent med allmänt med teknik men ingen direkt mjukvarukompetens.

YH-utbildningarna ovan ger mer "projektledarutbildning" medans Karlstad verkar ge mer insikt kring mjukvara (programmering, databaser, uml-modellering) och mindre del projektledning.

Som en lekman verkar det som att antingen går man YH ovan med svaga mjukvarudelar men stark projektledning eller går man Univ. och får en starkare mjukvarubit men svag projektledningsbit.

Risken är ju att Univ. inte ger varken eller, inte tillräcklig stark mjukvaru eller projektledningsdel.

Åsikter mottages gärna, gärna av branschfolk (även av andra).

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Vad har du för yrkeserfarenhet?

Citat:

Jensen skriver:
Utbildningen riktar sig till dig som har erfarenhet som projektledare men vill få kompetens att arbeta som IT-projektledare eller till dig som har erfarenhet av ett IT-relaterat yrke och nu vill byta inriktning och arbeta som IT-projektledare.

Vad krävs för att söka utbildningen:
minst 1 års erfarenhet av heltidsarbete inom ett IT-relaterat yrke (exempelvis progammerare, arbetat med implementationer osv) i projektform eller motsvarande. Eller minst 1 års erfarenhet av heltidsarbete inom projektledning eller motsvarande

Citat:

Medborgarskolan skriver:
Särskilda förkunskaper är minst 2 års arbetslivserfarenhet inom IT och/eller systemutveckling eller motsvarande.

För att få en tjänst som projektledare så krävs det erfarenhet av att ha jobbat inom det det område som man ska vara projektledare över, så räkna inte med att få en projektledartjänst enbart på utbildningsmeriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HakanSor:

Vad har du för yrkeserfarenhet?

För att få en tjänst som projektledare så krävs det erfarenhet av att ha jobbat inom det det område som man ska vara projektledare över, så räkna inte med att få en projektledartjänst enbart på utbildningsmeriter.

Ja, man bör ju ha både intresse och gedigen erfarenhet av det man ska vara projektledare för.
Att bara försöka bli projektledare för ett område man till väsentliga delar (programmering, matematik) inte gillar, är bra på eller har erfarenhet av (som jag får intrycket av när jag läser det du skriver) låter inte alls som en bra ide'. Ledaren bör ju kunna tillföra något till gruppen genom sin större erfarenhet av området och inte bara sitta på toppen och bestämma över saker han inte har koll över. Dessutom så lär det då bli nästan omöjligt att få något jobb som sådan.

Det låter dock som att du har en bra grund när det gäller "ledningsbiten", vilket är en bra början.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag är skeptisk till projektledarutbildningar. Visst, man kanske inte kan förvänta sig att en projektledare ska ha koll på alla detaljer man pillar med men jag vill gärna slippa förklara grundläggande saker gång på gång samt dumma ner diskussionerna alltför mycket. Jag har hellre en projektledare med många års erfarenhet av utveckling och djupa kunskaper inom området. Någon som jobbat sig upp till rollen, antar jag.

Permalänk

Ah okej.
Verkar som att det är en konsensus kring att en IT-projektledare bör ha en bakgrund inom mjukvaruutveckling och att mjukvaruutveckling > projektledning i förhållande till hur man skulle vilja fördela kunskapen hos en projektledare.
Dvs. att mer kunskap inom mjukvaruutveckling kontra renodlad projektledning.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Min uppfattning är att många projektledare inom IT idag inte kan ett skvatt inom IT och inte har en susning om vad de beställer och vilka problem som uppstår, de har dock läst flera år för att lära sig hur man ska vinkla piskan för att få de bästa slagen när de ska straffa sina undersåtar.

Vad jag menar med detta är att jag mycket väl tror att en kort projektledarutbildning kan leda till jobb, att sedan vi systemutvecklare hatar dessa är en annan femma. Och tack vare projektledarnas oförmåga att förstå problem, men förståelse för piskan kan faktisk resultatet bli bra ändå.

Nå jag själv skulle aldrig ha sökt en sådan utbildning som ovan, då dessa kräver en extrem socialkompetens och förmåga att manipulera sin omgivning. Har man dessa kunskaper och en utbildning inom ovan finns det nog gott om jobb att söka, såsom jobbcoach m.m

Så mitt råd är fundera på ens färdigheter och utbilda sig därefter, har man svårt för programmering och ogilla detta, ja läs då inte till systemutvecklare och vice versa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ok, inser att jag kanske lät lite väl hård i mitt förra inlägg, delvis just för att jag liksom Bud_bundy jobbar som systemutvecklare och liksom honom hyser lite agg mot folk som ska bestämma över en, men som inte har tillräcklig koll på vad man gör.
Dock vidhåller jag att det idealiska är om projektledaren är den som har mest erfarenhet i området och inte minst, eller åtminstone i näst bästa fall ha hyfsad koll på området ha ska leda inom.

I praktiken kommer ju inte en projektledare kunna ha detaljerad koll på vad alla gör, så det blir allas uppgift att informera projektledaren om exakt vad man sysslar med och tidsplanering och dylikt.

Jag har turen att jobba på ett ställe med rätt platt ledningsstruktur med mycket eget ansvar. De som "står över" en i strukturen är främst VD:n och ett par andra av grundarna av företaget. Dessa är alla högst kunniga inom verksamheten med tex VD:n som kanske den främsta experten inom C++ programmering.
Vi skulle faktiskt dock behöva just en projektledare, eftersom vi egentligen inte har någon sådan alls. Sådana fyller ett viktigt syfte så själva yrket är det inget fel på. Utan en sådan blir det mycket mer individuellt ansvar att diskutera med andra och se till att jobba mot ett gemensamt mål, vilket inte är helt idealiskt, men det går.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Fick det här från jensen häromdagen.
Hej alla fd LUK:are!

Jag mailar ut till våra fd LUK studenter för att berätta om vår nya utbildning till IT-projektledare. Utbildningen riktar sig till dig som har några års erfarenhet och är en möjlighet att komma vidare i karriären.

I rapporten ”IT- och telekomsektorns kompetensbrist” som gavs ut av IT & Telekomföretagen, inom Almega, skriver man att IT-projektledare har en mycket stark efterfrågan. Den kartläggning man gjort för rapporten visar att minst 4500 IT-projektledare efterfrågas för anställning de närmaste tre åren i Sverige. Då vi vet att mer än 60 procent av dessa jobb finns i Stockholm bör 2 700 nyanställningar kunna ske i regionen. Kartläggningen, som bygger på både djupintervjuer och kvantitativa undersökningar med IT-företag, visar på ett starkt eller mycket starkt behov av att under de tre kommande åren rekrytera IT-projektledare.

Våra företag i ledningsgruppen stödjer denna prognos.

Är du, eller någon du känner, intresserad av den här utbildningen? Tveka inte, sök idag!

Hör gärna av dig om du har frågor. Hoppas vi ses till hösten!

Vänligen,

Anna Maurin
Projektledare

JENSEN yrkeshögskola

Besöksadress: Karlbergsvägen 77, plan 3

E-post: anna.maurin@jenseneducation.se

www.jenseneducation.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Så mitt råd är fundera på ens färdigheter och utbilda sig därefter, har man svårt för programmering och ogilla detta, ja läs då inte till systemutvecklare och vice versa.

Skrivet av JesperT:

Ok, inser att jag kanske lät lite väl hård i mitt förra inlägg, delvis just för att jag liksom Bud_bundy jobbar som systemutvecklare och liksom honom hyser lite agg mot folk som ska bestämma över en, men som inte har tillräcklig koll på vad man gör.
Dock vidhåller jag att det idealiska är om projektledaren är den som har mest erfarenhet i området och inte minst, eller åtminstone i näst bästa fall ha hyfsad koll på området ha ska leda inom.

Skrivet av PierreB:

Jag mailar ut till våra fd LUK studenter för att berätta om vår nya utbildning till IT-projektledare. Utbildningen riktar sig till dig som har några års erfarenhet och är en möjlighet att komma vidare i karriären.

Tack för alla er svar, uppskattar verkligen responsen!

Summeringen verkar bli att projektledaren bör ha bakgrund inom systemutveckling, även om han kanske inte är den bästa programmeraren i rummet (vore märkligt då han då antagligen borde arbeta som programmerare och inte projektledare) så borde han alltså ha jobbat tidigare med utveckling.

Då känner jag helt enkelt att projektledare inte är min grej, jag är social och har lätt att arbeta med människor och med teknik, har stor fallenhet för just teknik/IT och lösa problem men inget inom just mjukvaruutveckling så vill inte sätta mig i den sitsen att jag slösat bort tid på en sådan utbildning.
Jag är också en perfektionist eller snarare en person som ständigt vill se att saker och ting går bra och går framåt, tror jag själv skulle bli frustrerad av min egen okunskap inom utveckling när jag skulle upptäcka att det skulle behövas.

Då är ju frågan som bud_bundy och ett par andra skriver, vilket jobb inom IT skulle passa mig utifrån det jag är bra på?
Saken är att jag känner att jag nu verkligen vill hitta "rätt" då jag testat jäkla massa utbildningar och vill gå klart något och börja jobba.

Hade en tråd tidigare som blev låst (som jag förstår pga. att detta berör samma sak) men mina styrkor är eg:
Arbeta med människor (är social, har lätt att ta en ledarposition om det behövs men det är inget måste etc.)
Teknik (kanske inte direkt inom programmering men felsöka datorer, lösa allmänna problem genom att googla etc., ja brukar kunna lösa det mesta om jag sätter mig in i det. Byggt ihop flera datorer, felsökt datorer, "byggt nätverk" etc.)
Engelska (ett par intyg som t.ex. CAE, IELTS 8.0/9.0 etc.)

Vad jag vill:
Gärna arbeta internationellt / utomlands i framtiden
Arbeta med något analytiskt eller något stimulerande dvs. inte bara monotona uppgifter dag ut och dag in och aktivera hjärnan och kunna "klura" och lösa problem

Vad jag är dålig på / ogillar:
Programmering
Matematik / Fysik etc.

Vad jag har testat och tyckt varit roligt:
Säkerhet (IT-säkerhet samt fysisk säkerhet)
UML-modellering
Verksamhetsmodellering / processer
Databaser (inte hållit på supermycket med SQL men det lilla jag hållit på med databaser har varit roligt)
Nätverk tycker jag är roligt men inte programmerat switchar etc.

Saken är den att alla arbeten inom IT verkar mer eller mindre ha programmering i sig?
Sökt Sharepoint-utvecklare och en utbildning som testare, båda verkar ha relativt mycket programmering i sig.

Ska jag slopa IT-branschen helt och hållet och gå på humaniora istället för allt inom IT kommer till syvende och sist ha någon form av programmering?
Eller att de yrkesroller som inte kräver det finns det ett överflöd av utbildade personer dvs. otroligt svårt att få jobb inom?

Hur ser det ut med t.ex. en 2årig utbildning i nätverksteknik? CCNA+CCNP etc. Googlat runt lite och verkar vara svårt att få jobb och att ingångslönen är relativt låg. Däremot verkar det inte ha så mycket programmering i sig.

Gah, så svårt att välja. Älskar teknik och IT men vill som sagt inte arbeta med programmering och vill verkligen välja rätt denna gång.

Råd/tips och feedback uppskattas kring ett framtida yrkesval och val av utbildning!

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

En helvetes massa text

Det låter som att systemvetenskap är utbildningen för dig! SVP @ LiU. Jag har själv läst den utbildningen. Ett tips är att gå in och läsa mer på webbsidan, finns även på andra universitet och högskolor. Dock rekommenderar jag dig att hålla dig borta från små och nya skolor. YH-utbildning ser jag ingen anledning att läsa om du vill satsa på att bli projektledare. Humaniora är ett alternativ om du vill vara arbetslös med en hög studieskuld.

Som många andra har sagt är projektledare inget du blir direkt efter examen, det tar några år. Om du vill slippa undan programmering så finns det en del olika roller som flera av mina studiekamrater har börjat som. Business analyst är ett bra exempel där du istället är med och formar systemet genom kontakt med kunden och bygger upp kravspecifikationer till exempel. Sen finns det även processförbättring, förvaltning osv.. som inte innehåller programmering i många fall.

Själv valde jag den mer tekniska inriktningen på programmet så det är det jag vet mest om, men om du har några frågor så svarar jag gärna.

Permalänk
Skrivet av rSon:

Tack för ditt svar.
Synd att jag inte sökt det programmet då, den är inte öppen för sen anmälan
Dessutom har jag precis flyttat hem och avverkat min studentlägenhet för jag aldrig var där (liten, dåliga kokmöjligheter etc.) så vill helst bo kvar här där jag bor (Stockholm).

Däremot verkar upplägget väldigt intressant, själva studieplanen var dock borta (bruten länk).

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Tack för ditt svar.
Synd att jag inte sökt det programmet då, den är inte öppen för sen anmälan
Dessutom har jag precis flyttat hem och avverkat min studentlägenhet för jag aldrig var där (liten, dåliga kokmöjligheter etc.) så vill helst bo kvar här där jag bor (Stockholm).

Däremot verkar upplägget väldigt intressant, själva studieplanen var dock borta (bruten länk).

Som sagt så finns programmet även på andra skolor, SU t.ex.. Tyvärr så hade en sen anmälan inte gett någonting ändå, så det spelar ingen roll.

Permalänk
Skrivet av rSon:

Som sagt så finns programmet även på andra skolor, SU t.ex.. Tyvärr så hade en sen anmälan inte gett någonting ändå, så det spelar ingen roll.

Jag har pluggat Data och Systemvetenskap vid DSV och även Affärssystem och Tjänsteutveckling vid DSV
Vissa kurser var väldigt intressanta som UML, process/verksamhetsmodellering och affärssystem var intressant däremot verkar Data och Systemvetenskapliga programmet ha relativt mycket programmering och mer riktat mot utveckling? Affärssystem verkar ha mindre programmering men mer ekonomi.

Av de två programmen var iaf. affärssystem betydligt intressantare
Gjort en sen anmälan till det programmet så får vi se hur det går.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Jag har pluggat Data och Systemvetenskap vid DSV och även Affärssystem och Tjänsteutveckling vid DSV
Vissa kurser var väldigt intressanta som UML, process/verksamhetsmodellering och affärssystem var intressant däremot verkar Data och Systemvetenskapliga programmet ha relativt mycket programmering och mer riktat mot utveckling? Affärssystem verkar ha mindre programmering men mer ekonomi.

Av de två programmen var iaf. affärssystem betydligt intressantare
Gjort en sen anmälan till det programmet så får vi se hur det går.

Varför hoppade du av? Går det inte att hoppa på igen där du slutade?

Jag tror att du vet mer om programmen än vad jag vet men de såg väldigt lika ut när jag var inne på programsidorna. Precis som du säger så spretar de nog åt olika håll även om jag inte tror att skillnaden är speciellt stor egentligen. Som jag sa tidigare så ger nog inte sena anmälningar så mycket tyvärr. Det måste vara väldigt sällsynt att programmen inte fyller sina platser.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur nära projektledare inom IT-braschen jobbar med produktion/utveckling, så bör de helt klart ha en något omfattande och bred teknisk bakgrund. Det är viktigt, då de ofta styr tekniker/utvecklare och bör kunna ta beslut utefter många tekniska detaljer.

Projektledare ska däremot inte agera tekniker/arkitekt, det kan helt klart försvåra arbetet för alla. Men jag förstår att detta inte är helt lätt, med tanke på att många attribut som definerar en bra projektledare, är gemensamma med det som definerar en bra tekniker.

Detta är min uppfattning, som tekniker.