Windows 8.1 "Blue" innehåller filhantering i Modern UI

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 "Blue" innehåller filhantering i Modern UI

En ny testversion av Windows 8.1 är ute i det fria och med detta avslöjas nya funktioner, däribland filhantering i Modern UI, förbättrad multitasking och sökningar i Charms-menyn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Det låter som att Windows Blue kan bli vad Windows 8 borde ha varit, även om frånvaron av den traditionella startmenyn stör mig

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om detta tystar en del kritik eller bara spär på den.

Permalänk
Medlem

Menar ni allvarligt att man inte kunde hantera filer inom deras nya gränssnitt tidigare? Undrar varför ingen vill ha Windows 8 då?

Permalänk
Medlem

Bra. En av de grejer som stör mig mest med W8 är allt hattande fram och tillbaka mellan Modern UI och desktopläget. Det vore nice att kunna göra de basala grejerna från båda ställena, exempelvis filhantering.

Vem vet, med startmeny och lite sånthär till kanske man ändrar åsikt om W8. Nice att de tar åt sig av kundernas kritik

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

verkar sjukt jobbigt hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Menar ni allvarligt att man inte kunde hantera filer inom deras nya gränssnitt tidigare? Undrar varför ingen vill ha Windows 8 då?

De flesta som använder Windows 8 på sina datorer hade nog inte använt en filhanteringsapp i Modern UI i vilket fall. Alla kör vidare med vanliga Explorer, precis som tidigare.

Det finns dock appar att tanka hem för filhantering i Modern UI. På surfplattorna kan det vara trevligt, även om vanliga Explorer fungerar även där.

Permalänk

Gillar själv inte konceptet med helskärms applicationer. Då jag vill att skärmen ska visa många olika fönster samtidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blargmode:

Det låter som att Windows Blue kan bli vad Windows 8 borde ha varit, även om frånvaron av den traditionella startmenyn stör mig

Fler goda nyheter. Allt som saknas är en klassisk startmeny och förbättrad filsökning. Sätt fart Microsoft!

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara den här bilden?

Dold text

Kommer det splashscreens ovanpå det Metro? Det vore ju fruktansvärt!

Permalänk
Medlem

...nej... bara... nej.
Kalla mig bakåtsträvare men innan de integrerat metro på ett bättre sätt så lär ingen se det på min dator igen (provat w8 drygt en vecka)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Någon som kan förklara den här bilden?

Kommer det splashscreens ovanpå det Metro? Det vore ju fruktansvärt!

Nu har jag ingen W8 maskin framför mig men ser det inte ut så när man drar in en applikation från vänster och släpper den i mitten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Någon som kan förklara den här bilden?

Kommer det splashscreens ovanpå det Metro? Det vore ju fruktansvärt!

Man kan klicka och dra ut minimerade applikationer från aktivitetsfältet på vänstra sidan av skärmen, och om de har gått ner i sleep mode så ser det ut så där.

För övrigt förstår jag inte vad folk ska med den traditionella startmenyn till. Jag använde den aldrig, mer än Windowsknapp+skriv för att söka, och det funkar på exakt samma sätt i W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Man kan klicka och dra ut minimerade applikationer från aktivitetsfältet på vänstra sidan av skärmen, och om de har gått ner i sleep mode så ser det ut så där.

För övrigt förstår jag inte vad folk ska med den traditionella startmenyn till. Jag använde den aldrig, mer än Windowsknapp+skriv för att söka, och det funkar på exakt samma sätt i W8.

Jag har fäst alla program jag använder ofta i startmenyn, mycket smidigare än att behöva scrolla 200 veckor till höger för att hitta det program du ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har fäst alla program jag använder ofta i startmenyn, mycket smidigare än att behöva scrolla 200 veckor till höger för att hitta det program du ska använda.

Eller så fäster man de program man använder oftast längst till vänster. Det får ju plats bra många fler på en skärm i Modern än det får plats i listan i W7.

Permalänk

Detta operativsystemet är ett konstigt hopkok av olika idéer. Hur ska Microsoft ha det? Och att inte ha haft en filhanterare i Modern UI tidigare är bara dåligt eftersom man använder det väldigt ofta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

blir mer och mer som två os i ett.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

De borde fortfarande separera modern UI till ett eget OS för plattor och återgå men gärna utveckla desktop-läget för datorer. Ryktena som kommit denna vecka har varit positiva sådana men Microsofts utvecklare är fortfarande rätt naiva ser man.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Om filhanteringssystemet skall få en att vara mer runt startskärmen så välkomnar jag det då man fortfarande rör sig till Desktop för att göra viktiga saker.

Antingen är man i Desktop eller bara MetroUI kan man ju tycka :/ Appsen är ju så himla avskalade och simplifierade, varför?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Slipper man se flugeordet APPS helt om man kör 8 i desktop?
(eller heter det till och med C:\apps nu?) the horror. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

blir mer och mer som två os i ett.

Windows 8 är bara ett UI för windows 7 snarare sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Eller så fäster man de program man använder oftast längst till vänster. Det får ju plats bra många fler på en skärm i Modern än det får plats i listan i W7.

Jag har inga problem med att fästa 30+ program i startmenyn utan att skärmen tar slut så där tog ditt argument tyvärr tokstopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har inga problem med att fästa 30+ program i startmenyn utan att skärmen tar slut så där tog ditt argument tyvärr tokstopp.

Jag fick slut på installerade program efter 60, men det finns fortfarande plats att fästa fler på min startskärm utan att scrolla. Så mitt argument håller. Jag gissar på att jag får in totalt 80 på en skärm.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på CLI ... allt annat är ju långsamt i alla fall när det gäller filhantering i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Jag fick slut på installerade program efter 60, men det finns fortfarande plats att fästa fler på min startskärm utan att scrolla. Så mitt argument håller. Jag gissar på att jag får in totalt 80 på en skärm.

Du har alltså 60 stycken fyrkantiga bilder och tycker att det är jättebra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Du har alltså 60 stycken fyrkantiga bilder och tycker att det är jättebra?

Jag bryr mig egentligen inte så mycket, eftersom jag använder Modern på samma sätt som Startmenyn, det vill säga inte alls.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer det kosta? Vill inte pröjsa "uppgraderingskostnad" för saker som borde vart med från början.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

ser det inte ut så när man drar in en applikation från vänster och släpper den i mitten?

Skrivet av LimEJET:

Man kan klicka och dra ut minimerade applikationer från aktivitetsfältet på vänstra sidan av skärmen, och om de har gått ner i sleep mode så ser det ut så där.

Aha, man tackar. Det såg perfekt centrerat ut så jag kom inte på tanken att det skulle kunna vara indraget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av usilusken:

Hur mycket kommer det kosta? Vill inte pröjsa "uppgraderingskostnad" för saker som borde vart med från början.

Vad kostar en uppgradering av Mac OS X? Räkna med en liknande eller något högre kostnad.

För övrigt är jag rätt trött på att läsa om dessa UI förändringar. Ge mig info om vad som är förbättrat under huven!!!! Det är ju det som spelar roll för oss nördar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det skrivs mycket om Windows hit och dit, men inte så mycket om nya udev och Gnome