Är skräppost lagligt? (IRL)

Permalänk
Medlem

Är skräppost lagligt? (IRL)

En fråga till en lagkunnig sweclockare. Är det tillåtet att skicka reklam och sådant till min postlåda som jag har vid mitt hus? Jag har fått riktigt mycket "skräppost" från olika företag i form av reklam. Är detta tillåtet? Jag har ju inte gått med på att få det skickat till min postlåda?

Jag tänkte ställe det lite speciellt nu innan studenten där företag spontan tar kort på studentbaler osv, sedan att de skickar korten och fakturor direkt till dörren? Är detta tillåtet? Det känns smått fel att någon kan skicka sådant utan att jag gått med på något sådant.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

En fråga till en lagkunnig sweclockare. Är det tillåtet att skicka reklam och sådant till min postlåda som jag har vid mitt hus? Jag har fått riktigt mycket "skräppost" från olika företag i form av reklam. Är detta tillåtet? Jag har ju inte gått med på att få det skickat till min postlåda?

Jag tänkte ställe det lite speciellt nu innan studenten där företag spontan tar kort på studentbaler osv, sedan att de skickar korten och fakturor direkt till dörren? Är detta tillåtet? Det känns smått fel att någon kan skicka sådant utan att jag gått med på något sådant.

Det är tillåtet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är tillåtet.

Men jag tänker i mitt fall så handlar det om att jag får en produkt och en faktura utan att jag har gått med i något sorts avtal! Eller har jag fel?

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Men jag tänker i mitt fall så handlar det om att jag får en produkt och en faktura utan att jag har gått med i något sorts avtal! Eller har jag fel?

Betala inte, har du inte beställt varan så har du inte beställt den.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/bluffar/varatjans...

Sammanfattningsvis; säg till företaget att du inte tänkt betala och se till att bestrida det om de envisas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av excepto:

Men jag tänker i mitt fall så handlar det om att jag får en produkt och en faktura utan att jag har gått med i något sorts avtal! Eller har jag fel?

Jag gissar att det i någon mer eller mindre tydlig text framgår att det handlar om ett erbjudande och att man ska betala om man väljer att acceptera erbjudandet? Om så inte är fallet, se länken som postades här ovanför.

Permalänk
Medlem

All skräppost med ett svarskuvert brukar jag skicka tillbaka. Jag tar allt, inklusive skräpet som brevet kom i och lägger i svarskuvertet och stoppar på lådan. Alltid nån jävel som måste öppna det.

Skickades från m.sweclockers.com