Extremt tyst CPU-kylare till i7 3770K (1155)

Permalänk
Medlem

Extremt tyst CPU-kylare till i7 3770K (1155)

Många säger Noctua D14, men jag läser en hel del om att den väsnas en del på höga varv. Har även sökt en hel del i forum, men hittar inte mycket från i år på detta ämne. Jag överklockar inte och är riktigt kräsen när det kommer till ljud. Har inget emot att byta ut fläkten eller andra enklare moddar, men som sagt ljudnivå är det absolut viktigaste. Fläkten får gärna vara monterad nedåt så den blåser på övriga komponenter. Och gärna 120mm eller större.

Lådan är en ganska liten, men utrymmet finns. En Antec NSK 1380 med bortplockat nätagg och hårddisk-vagga. Budget är lite strunt samma så länge den är riktigt tyst!

Permalänk
99:e percentilen

Thermalright Silver Arrow ska vara väldigt tyst och kyla väldigt bra.

SweClockers testade nyss en passiv kylare från Zalman som ska funka till 3770K. De hade dock en del synpunkter på den, så jag rekommenderar att du läser recensionen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Noctua fläktar (säkert många andra också) är i stort helt tysta (låt oss säga ohörbara 40cm bort) när de körs på låga varv.
Om du inte överklockar behöver du ju inte oroa dig för höga varvtal.
Original fläktarna på min phantek går aldrig ur "idle" (tror det är kring 400rpm) och då är min cpu ganska överklockad. Har dock 4st extra fläktar i chassit som också körs på lägsta möjliga.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

I Sweclockers senaste test var ju Silver Arrow med en fläkt på extremt låga varv kontrol mot den passiva på Zalman. Skulle tänka mig att det är vad du letar efter. Måste säkerställa ett vist flöde igenom chassit men annars är det tyst...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Noctuas fläktar är bland de tystaste och bäste som finns enligt min erfarenhet. Jag kör min cpu-fan (ND-12) på 750rpm och hör inte den.
Och jag är med fanatisk när det gäller tystnad
Jag har en i5 3570k 3.4Ghz@4.2Ghz i ett Bitfenix Prodidgy

Permalänk

Custom vattenkylning röstar jag för.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av landen:

Många säger Noctua D14, men jag läser en hel del om att den väsnas en del på höga varv. Har även sökt en hel del i forum, men hittar inte mycket från i år på detta ämne. Jag överklockar inte och är riktigt kräsen när det kommer till ljud. Har inget emot att byta ut fläkten eller andra enklare moddar, men som sagt ljudnivå är det absolut viktigaste. Fläkten får gärna vara monterad nedåt så den blåser på övriga komponenter. Och gärna 120mm eller större.

Lådan är en ganska liten, men utrymmet finns. En Antec NSK 1380 med bortplockat nätagg och hårddisk-vagga. Budget är lite strunt samma så länge den är riktigt tyst!

Kör min D14 med dom medföljande motstånden och då är den mycket tyst. Har god temp kring 36 grader. det med ljud är en mycket subjektiv åsikt och man kan därför inte riktigt avgöra det för än man testat.. Men jag skulle inte byta ut min D14 i alla fall..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Noctuas fläktar är bland de tystaste och bäste som finns enligt min erfarenhet. Jag kör min cpu-fan (ND-12) på 750rpm och hör inte den.
Och jag är med fanatisk när det gäller tystnad
Jag har en i5 3570k 3.4Ghz@4.2Ghz i ett Bitfenix Prodidgy

Jag hittar ingen modell som heter ND-12, vart kan jag läsa mer om den?

Permalänk
Skrivet av landen:

Jag hittar ingen modell som heter ND-12, vart kan jag läsa mer om den?

Förlåt, jag var trött och virrig
Menade NH-U12P SE:
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=31...

Permalänk
Medlem

En passiv naturligtvis. 0 decibel.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Noctua D14, jag har den, och den kyler jävligt bra Jag använder t.o.m L.N.A som sänker ljudnivån ännu mer, och kyler fortfarande gudomligt

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Permalänk
Medlem

Jag kör med Corsair H80i vattenkylning. Köpte både Noctua NF-F12 och Fractal designs 120mm silent series R2.
Noctuerna är lite bullriga på högre varv, drar man ned blir det 'ganska' tyst.
Fractal design: lite nästan inget ens på fullvarv. Har gjort Custom fläktkurvor som gör att fläktarna inte hörs alls.

Med Fractaldesignfläktarna är datorn så tyst att elementen i rummet stör mer [smile] (hade inte ens hört att de lät förut). Får lov att stänga av datorljudet på off-knappen för att försöka höra datorn då det är ett brum som jag inte noterat förut.
Jag är riktigt nöjd, hör inte datorn alls om jag inte sätter örat riktigt nära.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

har en silerver arrow med 2500k på 1.35 volt 4.7 oc fläkten gå inte över 40 db mätt ca. 100cm ifrån med öppen dörr
ca 60 celcius

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Corsair H70Core, en eller två av Noctua NF-S12A, om det är trångt är Scythe Slip Stream 120mm (den är 12mm bredd) ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är inte aktuellt efter vad jag läst om problem med pumpar och vill få bort så många källor eller möjliga felkällor som möjligt. Börjar en fläkt strula på luftkylning så kan jag kila och köpa en ny samma dag. Just nu lutar det åt en Noctua NH-U12P SE eller en D14. Många verkar gilla Thermalright Silver Arrow med...

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av landen:

Vattenkylning är inte aktuellt efter vad jag läst om problem med pumpar och vill få bort så många källor eller möjliga felkällor som möjligt. Börjar en fläkt strula på luftkylning så kan jag kila och köpa en ny samma dag. Just nu lutar det åt en Noctua NH-U12P SE eller en D14. Många verkar gilla Thermalright Silver Arrow med...

Be quiet gör jävligt tysta saker med premium känsla

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landen:

Vattenkylning är inte aktuellt efter vad jag läst om problem med pumpar och vill få bort så många källor eller möjliga felkällor som möjligt. Börjar en fläkt strula på luftkylning så kan jag kila och köpa en ny samma dag. Just nu lutar det åt en Noctua NH-U12P SE eller en D14. Många verkar gilla Thermalright Silver Arrow med...

Om OC är det som gäller är vatten kylning ditt bästa alternativ från ljud/performance aspekt. DU kan behålla den nuvarande kylaren som du har, just in case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v11valni:

Om OC är det som gäller är vatten kylning ditt bästa alternativ från ljud/performance aspekt. DU kan behålla den nuvarande kylaren som du har, just in case.

OC=overclock? För det är inte aktuellt, kör den i default frekvens.

Permalänk
Medlem

Silver Arrow har tystast fläktar av de stora kylarna, men Phanteks, Noctua NH-D14 och liknande är inte mycket högre i ljudnivå.

Även när mina Phanteks eller sambons Noctua går upp i max vilket är runt 1300rpm, så är de fortfarande tystare än grafikkortsfläktarna, men eftersom du inte överklockar så lär du iofs aldrig behöva ha dem snurrandes över 1000rpm och då kommer du inte störas av dem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Du kan ju dessutom undervolta processorn om du vill få ner tempen ytterligare (så du kan välja en sämre/tystare kylare)!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av landen:

OC=overclock? För det är inte aktuellt, kör den i default frekvens.

OC är förkortningen av overclock. En vattenkylare kan vara ett val som ger det bästa av båda världar; den kan vara tyst, förutsättningen är att tysta fläktar väljs, och ge möjligheten att överklocka ifall det önskas.