Gigabyte knappar in på Asus i moderkortsleveranser

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Kanske borde utveckla mitt tidigare inlägg. Anledningen till att jag anser att Gigabyte är skräp är att det 990FXA-UD5 jag köpte kan ha den sämsta designen och BIOS jag någonsin varit med om. För det första så går inte den översta PCI-E x1-porten att använda eftersom kylflänsen sitter i vägen. Strömförsörjningen är även ostabil och går inte att ställa in med så små steg man är van vid hos Asus. Sen är BIOSet det rörigaste jag har varit med om.

Tacka vet jag Asus, fungerar alltid.

Jag tror alla tillverkare släpper "dåliga" modeller lite då och då. Har varit med om ASUS moderkort som kräver att endast en minnessticka är inkopplad när Windows installeras, annars krasade det mitt i installationen. Har även upplevt ASUSs BIOS vara rörigare än MSIs och GIgabytes BIOS men det är mest en personlig preferens.

Generellt tycker jag inte man ska haka upp sig så mycket på märket då det finns skitmoderkort från alla tillverkare. Så länge man håller sig borta från de absolut billigaste modellerna och kollar upp recensioner brukar det vara okej.

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Kanske borde utveckla mitt tidigare inlägg. Anledningen till att jag anser att Gigabyte är skräp är att det 990FXA-UD5 jag köpte kan ha den sämsta designen och BIOS jag någonsin varit med om. För det första så går inte den översta PCI-E x1-porten att använda eftersom kylflänsen sitter i vägen. Strömförsörjningen är även ostabil och går inte att ställa in med så små steg man är van vid hos Asus. Sen är BIOSet det rörigaste jag har varit med om.

Tacka vet jag Asus, fungerar alltid.

Amen på det. Sen är det mystiskt att de har satt de 2 pci-e x16 med en slotts mellanrum när kortet i övrigt stödjer 3-way sli och crossfire. Skulle med glädje byta ut mitt, men det känns lite meningslöst när plattformen redan är gammal.

Permalänk
Medlem

Man kör på det som erbjuder en mest (kvalitet, SATA, överklockning med mera) inom sin prisklass. Bara dumt att vara märkestrogen.

ASUS -> ABIT-> Gigabyte -> DFI -> ASUS -> Gigabyte -> Asrock har det varit på mina primära datorer.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Har 3 datorer hemma med ASUS moderkort och har aldrig haft problem med dom och inte heller med något annat ASUS kort jag ägt msi har jag därimot haft problem med så saken är nog att alla tillverkare kan ha ett antal skit exemplar på lagren men det betyder inte att dom är skit i det stora hela.

Nej, klart det. Men har haft 2 stycken grafikkort från ASUS som också dom gett mig stora problem, där även returkorten jag fått genom garantin varit problemfyllda. Jag har alltså, konstigt nog, nästan bara dålig erfarenhet av ASUS. Senast är ju köpet av ASUS eee pc 1215 till flickvännen vilket touchpaden är obrukbar (någon som dom fixade efter 3 veckor på service) och otroligt segt i medföljande win7. Har installerat winXP nu, vilket gör att den faktiskt går att använda men tar någon sekund att tabba mellan skrivbordet och sweclockers i chrome.

Så antar att jag bara haft lite otur med min upplevelse med ASUS som helhet, eftersom kompisar trivs gott med deras köp, men varje ny chans jag ger ASUS ger mig inget annat än tårar, svett och besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Man kör på det som erbjuder en mest (kvalitet, SATA, överklockning med mera) inom sin prisklass. Bara dumt att vara märkestrogen.

ASUS -> ABIT-> Gigabyte -> DFI -> ASUS -> Gigabyte -> Asrock har det varit på mina primära datorer.

det är väl helt personligt?

Permalänk
Medlem

Blint märkestrogen ska man inte vara men en hälsosam skepsis är inte heller fel. När t.ex. Asus erbjuder samma hårdvara och finesser som Asrock till liknande pris tar jag en Asus alla dagar. Försökte ladda hem en enkel PDF från Asrocks hemsida inför eventuellt köp nyligen, var svårt att hitta och gick i 5kb/s när jag väl gjorde det.

Jag har kört Asusmoderkort i de senaste fem byggena och det har alltid rullat på bra. Det känns som om Gigabyte prissätter sina moderkort något högt relativt vad man får, medan de är väldigt konkurrenskraftiga på grafikkort.

Permalänk
Medlem

Asrock har lyft sig rejält de senaste åren från att jag aldrig skulle tänka mig Asrock till att de numera är förstahandsvalet. De två senaste moderkorten hemma från dem är jag helnöjd med. Men som ovan nämner är deras nedladdningssida otroligt långsam. Nu var Asus i och för sig inte mycket bättre på den fronten heller senast jag laddade ner programvara men Asrock är så långsamma att de större filerna misslyckas i fyra fall av fem.

Asrock har i dagsläget solid kvalité och minst lika många funktioner till samma pris som Asus. Asus är inte dpliga men känns lite överprissatta.

Permalänk
Medlem

Har varit intresserad av biostar-kort men inte lyckats köpa, kör asrock just nu !
2 st mini pci-e på ett mini-itx kort = guld

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyckte synd om stackars Biostar som hade noll röster så de fick min pity-vote.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Asrock och MSI.

MSI om man ska ha bästa high end moderkort utan vatten och Asrock med vatten.

Asrock med sitt hela ett års garanti, nej jag tror inte det. Jag kör Asus och kommer fortsätta med det, jag vet vad jag får då. Mitt första och enda MSI hade en IOH-temp på 94C idle...När jag plockade bort kylaren och påpekade vad felet var för MSI genom att visa fotografier så blev jag bannad på deras supportforum. Därför är MSI helt uteslutet för min del i alla framtida byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Skuggan74:

Asrock med sitt hela ett års garanti, nej jag tror inte det. Jag kör Asus och kommer fortsätta med det, jag vet vad jag får då. Mitt första och enda MSI hade en IOH-temp på 94C idle...När jag plockade bort kylaren och påpekade vad felet var för MSI genom att visa fotografier så blev jag bannad på deras supportforum. Därför är MSI helt uteslutet för min del i alla framtida byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast MSI gör det bästa X79 moderkort för CPU överklockning utan vatten på VRM.

Och Asrock gör dom sjukaste X79 moderkorten. kan hålla med at 1 års garanti är lite.

Jag går aldrig efter vad gamla saker hänt mig om ett gammalt 1155 har gått sönder så köper jag nytt eller annat asus moderkort man ska inte dömma ett helt företag för 1 sak man har fått fel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

det är väl helt personligt?

Om det är en del av ens personlighet att vara irrationell, visst.

Permalänk

Har bara haft otur med mina MSI moderkort. Instabila och slutat fungera efter knappt 2 år. Har haft 5 MSI moderkort och alltid strul. Kör numera på ASUS och visst har jag haft otur där med men med nya kort som inte fungerat alls från fabrik. 2 av 6 kort har haft korrupt BIOS men med ersättningskorten har allt fungerat till 100%. Äldsta datorn med ASUS moderkort som jag byggde själv sommaren 2000 fungerar klockrent fortfarande. Dom andra 5 med ASUS moderkort fungerar även dom klanderfritt fortfarande. Alla 5 datorer med MSI moderkort är skrotade.
Så enligt min egen statistik så håller 0% av MSI korten mer än 2 år medan 100% av ASUS korten håller längre än 2 år. (Förutom dom som varit defekta från fabrik).

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Mitt ASUS P8Z77-V PRO har funkat klockrent sedan köp, hoppas att de fortsätter så också hehe

PS gillar bios layouten och alla features som kommer med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Fast MSI gör det bästa X79 moderkort för CPU överklockning utan vatten på VRM.

Och Asrock gör dom sjukaste X79 moderkorten. kan hålla med at 1 års garanti är lite.

Jag går aldrig efter vad gamla saker hänt mig om ett gammalt 1155 har gått sönder så köper jag nytt eller annat asus moderkort man ska inte dömma ett helt företag för 1 sak man har fått fel.

Du har rätt i att man inte ska dömma ut en pryl efter en grej, men jag tyckte det blev lite för mycket för mig när dom betedde sig illa då jag postade bilder före och efter borttagning av IOH-kylaren, innan borttagning kunde man se att kylkudden smält och delvis runnit ut. Det var ingen gullig syn som mötte där under. Jag har provat nästan alla märken förutom Asrock, hade dom bara matchat Asus garanti så hade jag trott mer på Asrock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Skuggan74:

Du har rätt i att man inte ska dömma ut en pryl efter en grej, men jag tyckte det blev lite för mycket för mig när dom betedde sig illa då jag postade bilder före och efter borttagning av IOH-kylaren, innan borttagning kunde man se att kylkudden smält och delvis runnit ut. Det var ingen gullig syn som mötte där under. Jag har provat nästan alla märken förutom Asrock, hade dom bara matchat Asus garanti så hade jag trott mer på Asrock.

Skickades från m.sweclockers.com

A säger det samma bannar dig för att visa bilder ^^

men 1 år är ju lite :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Roosty:

Förstår inte hur ASUS fortfarande kan ha så stor marknadsandel. Har haft 3 moderkort från ASUS och samtliga har varit defekta. Är det inte fel i kretsarna är det BIOS/drivrutiner som skapade bluescreens och gjorde hela datorn oanvändbar. Har testat både budgetkort och luxuskort, så ska inte vara prislappen som orsakade felen.

Sedan jag bytte till MSI har jag inte haft några problem alls... Så aldrig mera ASUS )

Det är just därför installerar man drivrutiner från kretstillverkarna istället.
Vissa kanske tycker det är ett pyssel att leta runt efter drivrutiner för ljudkortet, "chipset", nätverk mm.
Jag har en dator som är 6 år gammal som jag använder dagligen. Moderkortet i den är från ASUS (P5K).
Datorn fungerar fortfarande utmärkt. Nä, jag kör inte Windows XP. Jag kör Windows 7.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Du har rätt i att man inte ska dömma ut en pryl efter en grej, men jag tyckte det blev lite för mycket för mig när dom betedde sig illa då jag postade bilder före och efter borttagning av IOH-kylaren, innan borttagning kunde man se att kylkudden smält och delvis runnit ut. Det var ingen gullig syn som mötte där under. Jag har provat nästan alla märken förutom Asrock, hade dom bara matchat Asus garanti så hade jag trott mer på Asrock.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inne på mitt 5:e Asrockmoderkort...har alla de tidigare 4 kvar och alla funkar ingen har någonsin strulat.
Jag tycker du någongång skall testa Asrock...jag själv är sjukt nöjd.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

A säger det samma bannar dig för att visa bilder ^^

men 1 år är ju lite :/

Allting som har med det här att göra har dock enligt Svensk lag 2 års garanti, skillnaden är att du måste betala undersökningen av kortet själv först så att de kan se om det är självförvållat eller inte, det gör inte företaget åt dig gratis efter att garantin har gått ut. Men om det sen visar sig att det inte var du som orsakat felet så måste företaget fortfarande fixa det upp till 2 år, annars kan du vända dig till myndigheterna (konsumentombudsmannen?) och göra en anmälan så hjälper dom dig.

Hjälpte ganska nyligen min flickvän med det där.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Khringo:

Allting som har med det här att göra har dock enligt Svensk lag 2 års garanti, skillnaden är att du måste betala undersökningen av kortet själv först så att de kan se om det är självförvållat eller inte, det gör inte företaget åt dig gratis efter att garantin har gått ut. Men om det sen visar sig att det inte var du som orsakat felet så måste företaget fortfarande fixa det upp till 2 år, annars kan du vända dig till myndigheterna (konsumentombudsmannen?) och göra en anmälan så hjälper dom dig.

Hjälpte ganska nyligen min flickvän med det där.

3 års reklamationsrätt har man i Sverige http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Minst 2 år i andra EU länder

Permalänk
Medlem

Eh, har testat alla möjliga märken och det är ingen större skillnad. Det enda jag märkt med ASUS är att de alltid är lite dyrare för ingen anledning. Känns som att de lever lite på sitt namn, MSI, ASRock och Gigabyte är minst lika bra och billigare.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Det är just därför installerar man drivrutiner från kretstillverkarna istället.
Vissa kanske tycker det är ett pyssel att leta runt efter drivrutiner för ljudkortet, "chipset", nätverk mm.

Om du antog att jag inte testat det så vill jag påstå att du har fel. Men ja, det är ju alltid en fördel när det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deilwynna:

har inte så mkt erfarenhet med olika tillverkare, håller mig just nu till asus men inget asus är inte direkt en tillverkare jag skulle rekommendera starkt då jag har temperatur problem med olika delar på moderkortet och grafikkorten, directcu1 kylaren är ganska högljudd också.

alla har olika erfarenheter med olika tillverkare, en av mina kompisar har bara negativa erfarenheter med asus och bara positiva med gigabyte

DirectCUII, vad jag har hört ska enligt tester vara tystare än windforce och kanske tom twin frozr som är bra, men oväsen kanske gäller directcu1 då. Jag hade nog kört en (tyst) referenskylare då jag hört att de är tysta men det verkar inte vara fallet. DirectCUII är väl dock den bästa kylaren som någon tillverkare satt på ett mellan- till översegmentskort. Visst, man kan alltid vattenkyla också.

Jag bytte chassi till Define R3 nyligen, men jag hade ändå oväsen. HDD:arna skapar mycket vibrationer, och jag har försökt dämpa dem så mkt som möjligt, men den största skillnaden mötte jag nyligen när jag moddade bioset på mitt gb 560 ti så fläkten kunde gå under 40 % ner till 25 %, vilket skillnad. Jag fattar att tillverkarna vill ha säkerhetsmarginal för sin garanti, men 40 % fläkthastighet är på tok för högt för en minimum hastighet. 20-25 % hörs knappt och är en bra hastighet för ett kort som ligger mellan 32-40 C i idle.

Vad det gäller gigabyte tycker jag att de kom undan för lätt när de hade satt svaga kondensatorer på grafikkort vilket ledde till sämre överklockningspotential, jag har för mig att den nyheten skrevs om här på swec. Asus gör bra produkter i övrigt när det gäller routers, surfplattor, laptops/ultrabooks etc och då ändå för trevliga priser, samt sabertooth och rampage serierna är intressanta. Men mest uppseendeväckande måste vara Asus GTX 670 DirectCU mini, nu kanske jag kan bygga den där minidatorn som jag kan bära under en arm till lanet

Vad det gäller Asus mest prisvärda produkter tycker jag att nexus 7 (om den räknas) och vivobook definitivt hör dit, även om skärmen inte var så frän på vivobook:en var skalet på dem väldigt robust för en dator i 5-6k segmentet, vilket uppskattas om man ska kånka runt på den.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Härligt..

Har kört Giga i massa år och aldrig haft problem men fått några sen jag började med Asus för nåt år sedan. Blir Giga igen nästa köp el så provar jag ett MSI denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

3 års reklamationsrätt har man i Sverige http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Minst 2 år i andra EU länder

Ännu bättre, så att det bara är 1 år garanti spelar egentligen ingen roll om du bara orkar lägga manken till. Fast det är klart, om prisskillnaden inte är allt för stor för något med bättre garanti så kanske det är värt det för att slippa krångla.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Jag tror alla tillverkare släpper "dåliga" modeller lite då och då. Har varit med om ASUS moderkort som kräver att endast en minnessticka är inkopplad när Windows installeras, annars krasade det mitt i installationen. Har även upplevt ASUSs BIOS vara rörigare än MSIs och GIgabytes BIOS men det är mest en personlig preferens.

Generellt tycker jag inte man ska haka upp sig så mycket på märket då det finns skitmoderkort från alla tillverkare. Så länge man håller sig borta från de absolut billigaste modellerna och kollar upp recensioner brukar det vara okej.

Amen! Trött på Asus-brädor då de ofta har problem med minnekompabilitet (hänt mig på 2st Asus moderkort..löste inte sig förrän efter ett antal Biosuppdateringar)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb