Permalänk

Val av grafikkort

Hej jag ska snart köpa en ny dator och undrar vilket grafikkort man ska köpa?
Här har jag ett GTX 680 https://www.inet.se/produkt/5409449/evga-geforce-gtx-680-2048...
Och har är ett 670 https://www.inet.se/produkt/5409492/evga-geforce-gtx-670-supe...
Dom kostar nästan lika mycket och jag undrar om det är någon stor skillnad och vilket jag ska.

Permalänk
Medlem

680 kortet är lite snabbare men den andra har mer minnen. Läste någon stans att mer minne på 6xx korten inte har så stor betydelse.

670 är bättre prestanda per krona så ur ett ekonomiskt perspektiv är det ett bättre alternativ, kanske dock inte evga kortet du länkade.

kolla ett Gtx 670 Asus Direct CU 2, MSI Twin Frozor eller Gigabyte Windforce 3 i sånt fall.
Såvida du inte planerar att köra SLI med två eller fler kort i framtiden är eftermarknads kylarna bättre och tystare alternativ än lövblåsarna på referens och evga modellerna.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk

Okej tack!

Permalänk

Du kan också (om du vill) välja ett AMD 7970 framför dem två. Priset är mer som 670 fast presterar som 680.
Fast det är ju ditt val

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypotato:

Okej tack!

Köp inte 670 med 4GB Vram, då bussbredden är för låg för att kunna utnyttja allt minne.

Bättre att satsa på ett kort med en bättre kylare isf.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypotato:

Hej jag ska snart köpa en ny dator och undrar vilket grafikkort man ska köpa?
Här har jag ett GTX 680 https://www.inet.se/produkt/5409449/evga-geforce-gtx-680-2048...
Och har är ett 670 https://www.inet.se/produkt/5409492/evga-geforce-gtx-670-supe...
Dom kostar nästan lika mycket och jag undrar om det är någon stor skillnad och vilket jag ska.

satsa på 7970 för att priset är som ett 670 men presterar som ett 680.. men det är juh ditt val

Edit: to late-.-^^

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av Tommydude99:

Du kan också (om du vill) välja ett AMD 7970 framför dem två. Priset är mer som 670 fast presterar som 680.
Fast det är ju ditt val

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av norowner:

satsa på 7970 för att priset är som ett 670 men presterar som ett 680.. men det är juh ditt val

Edit: to late-.-^^

Okej tack om ett 7970 är så bra som ni säger kanske det får bli ett sådant

Permalänk
Skrivet av Holypotato:

Okej tack om ett 7970 är så bra som ni säger kanske det får bli ett sådant

7970 fungerar utmärkt för mig! Rekommenderar det starkt då det har mycket minne, hög bandbredd, mycket beräkningskraft och många framtida spel som ingår i AMD:s Gaming Evolved kommer att ge kortet en prestandafördel.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

7970 fungerar utmärkt för mig! Rekommenderar det starkt då det har mycket minne, hög bandbredd, mycket beräkningskraft och många framtida spel som ingår i AMD:s Gaming Evolved kommer att ge kortet en prestandafördel.

Har du något tips på vilket 7970 man ska välja då finns ju en del?

Permalänk

ett 7970 är ett relativt lätt val om du inte ska köra flera grafikkort, val av 7970 beror på vad du är ute efter. Ska du vattenkyla spelar de inte någon större roll då är man ju ute efter det biligaste men iomed att du inte nämner det så antar jag att du ska köra vanligt. Den bästa kylaren är asus dcii den kyler bäst och är tystast. dens nackdel är att den tar upp 3 pci platser vilket blir lite väl stot om du ska köra flera grafikkort. Sen lästa jag på sweclockers test för några månader sen att msis twinfrozr är den bästa kylaren after asus. sen är ju asus och msi korten lite dyrare. ska du köra flera kort är det ju bra att ha referens kylare. gigabyte kyler också bra och saphire plus att de är billiga. du får definiera lite bättre vad för kort det är du söker lycka till

Permalänk
Skrivet av Holypotato:

Har du något tips på vilket 7970 man ska välja då finns ju en del?

Brukar rekommendera Sapphire då de har bäst GPU-kvalitet, bra kylare och överklockar bra.
Sapphire 7970 Vapor-X är min rekommendation.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

ett 7970 är ett relativt lätt val om du inte ska köra flera grafikkort, val av 7970 beror på vad du är ute efter. Ska du vattenkyla spelar de inte någon större roll då är man ju ute efter det biligaste men iomed att du inte nämner det så antar jag att du ska köra vanligt. Den bästa kylaren är asus dcii den kyler bäst och är tystast. dens nackdel är att den tar upp 3 pci platser vilket blir lite väl stot om du ska köra flera grafikkort. Sen lästa jag på sweclockers test för några månader sen att msis twinfrozr är den bästa kylaren after asus. sen är ju asus och msi korten lite dyrare. ska du köra flera kort är det ju bra att ha referens kylare. gigabyte kyler också bra och saphire plus att de är billiga. du får definiera lite bättre vad för kort det är du söker lycka till

aha okej jag vill ha ett kort som kyler bra och ja ska bara köra med 1 kort men vill så klart ha de bästa av dom.

Permalänk
Medlem

Ett 7970 kostar ca 300kr mer än ett 670, om man kollar på Gigabyte. Skiljer ca 300kr på Asus modellen med.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Ett 7970 kostar ca 300kr mer än ett 670, om man kollar på Gigabyte. Skiljer ca 300kr på Asus modellen med.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751040
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744678

hur menade du där?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Såg nu att jag jämförde 670 OC med 7970 GHZ, därav skillnaden. Ber om ursäkt!

TS kan ta en titt här dessutom:
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/18#pagehead

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypotato:

Har du något tips på vilket 7970 man ska välja då finns ju en del?

Sapphire 7970 GHz edition Vapor-X!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Sapphire 7970 GHz edition Vapor-X!

onödigt att köpa klockade kort. bara ladda hem msi afterburner å göra de gratis

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Sapphire Radeon HD 7970 3GB GHz-editon Vapor X? Jämförelse med Gigabyte 670 OC. Ljud, temp etc.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Såg nu att jag jämförde 670 OC med 7970 GHZ, därav skillnaden. Ber om ursäkt!

TS kan ta en titt här dessutom:
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/18#pagehead

Bara 11 månader gammal

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Brukar rekommendera Sapphire då de har bäst GPU-kvalitet, bra kylare och överklockar bra.
Sapphire 7970 Vapor-X är min rekommendation.

Bäst GPU-kvalitet? Drog du det påståendet ut röven, eller vad har du för källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Bäst GPU-kvalitet? Drog du det påståendet ut röven, eller vad har du för källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

nej, sapphire är låt oss säga bästa vän med amd, därför får dem först av alla välja dem bästa kretskorten.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Såg nu att jag jämförde 670 OC med 7970 GHZ, därav skillnaden. Ber om ursäkt!

TS kan ta en titt här dessutom:
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/18#pagehead

gammal test dock! korten presterar bättre nu speciellt amds kort då drivrutinen är bättre!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Länka gärna källor på ett 7970 icke GHz som presterar som ett 680, särskilt efter man har klockat korten en aning. Volten är dessutom låst och bommad på de allra flesta 7970, så några fantastiska klockningar som hos 7970 GHz lär du inte se.

Annars kan jag rekommendera ett 7970 GHz alternativt GTX 680. GTX 670 om du vill spara in ett antal hundringar till runt 5-10% förlust i prestanda. Ha också i åtanke hur mycket videominne dina spel slukar, då 670/680 har 2048MB VRAM medans 7970 sitter på 3072MB.

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Bäst GPU-kvalitet? Drog du det påståendet ut röven, eller vad har du för källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Som Norowner sa, så får Sapphire välja batch först från AMD, och kan därmed välja en batch med generellt högre kvalitet. GPU:er med högre kvalitet är bättre då de klockar högre på samma spänning som en motpart med lägre kvalitet.

Jag drar ingenting ur röven, det kommer ut av sig själv.

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Bäst är väl att titta på Sweclockers senaste grafikkortstest, dvs av Asus Geforce GTX 670 DirectCU Mini.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

nej, sapphire är låt oss säga bästa vän med amd, därför får dem först av alla välja dem bästa kretskorten.

Och källa på det, då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

onödigt att köpa klockade kort. bara ladda hem msi afterburner å göra de gratis

Nej det är det inte, de har bättre klockmöjligheter jämfört med standard diton.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Och källa på det, då?

Skickades från m.sweclockers.com

SweClockers redaktion skrev det iaf tidigare idag.

Skrivet av SweClockers:

Hongkong-baserade PC Partner seglar upp som ny tvåa. Denna grafikkortsproducent är AMD:s största partnertillverkare och producerar Radeon-baserade grafikkort under det välbekanta varumärket Sapphire.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

SweClockers redaktion skrev det iaf tidigare idag.

Står ingenstans där att gpu:erna på deras kort har högre kvalitet än andra, bara att de köper flest.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!