HP integrerar Leap Motion i framtida datorer

Permalänk
Melding Plague

HP integrerar Leap Motion i framtida datorer

I framtida datorer från HP tillkommer möjligheten att styra gränssnitt med gester och handrörelser, detta tack vare integration av Leap Motion.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Är det någon som lyckats lista ut hur den mäter positionen på händerna? Har kollat på lite av deras demo-videos men inte hittat något om tekniken bakom. I en video visar de ju händerna som är uppbyggda av massa punkter vilket fick mig att gissa på en teknik som liknar avståndsmätningen i Kinekt men det låter rätt komplicerat att projicera ett så tätt nät av punkter och sedan läsa av dem noggrant. Eller sitter det bara en liten IR-kamera som tittar på händerna rakt av? Svårare att koda till min lättare rent tekniskt att bygga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Är det någon som lyckats lista ut hur den mäter positionen på händerna? Har kollat på lite av deras demo-videos men inte hittat något om tekniken bakom. I en video visar de ju händerna som är uppbyggda av massa punkter vilket fick mig att gissa på en teknik som liknar avståndsmätningen i Kinekt men det låter rätt komplicerat att projicera ett så tätt nät av punkter och sedan läsa av dem noggrant. Eller sitter det bara en liten IR-kamera som tittar på händerna rakt av? Svårare att koda till min lättare rent tekniskt att bygga.

Måste ju vara något slags Lazor-responstidsgrejs.
Antingen det eller något slags ekolod.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer komma spel som stödjer leap motion?

Permalänk
Inaktiv

Axelskador!! Here I come!!

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte låta negativ till ny teknik, framförallt inte eftersom att jag vet att saker som detta kan hjälpa väldigt många. Men för en helt vanlig Svensson så känns inte detta sådär jätte intressant. Jag tycker att tangentbord och en mus fungerar så fruktansvärt bra att det känns svårt att byta det mot handrörelser.

Sen vet jag dock att det kan vara hur bra som helst om man kanske har tappat en hand i skada eller något annat där det kan vara bra att "röra" sakerna genom att bara hålla upp händerna. Det finns i alla fall potential för teknik som den här!

Edit: Nu när jag kollade filmen och såg hur "exakt" den faktiskt är så kom jag på att det kanske finns en del ställen där det här kan vara hur bra som helst. Jag ser framför mig hur en lärare ska visa hur en atom är uppbyggd och står och "drar runt" den med händerna i klassrummet.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nu vill jag inte låta negativ till ny teknik, framförallt inte eftersom att jag vet att saker som detta kan hjälpa väldigt många. Men för en helt vanlig Svensson så känns inte detta sådär jätte intressant. Jag tycker att tangentbord och en mus fungerar så fruktansvärt bra att det känns svårt att byta det mot handrörelser.

Sen vet jag dock att det kan vara hur bra som helst om man kanske har tappat en hand i skada eller något annat där det kan vara bra att "röra" sakerna genom att bara hålla upp händerna. Det finns i alla fall potential för teknik som den här!

När Leap Motion presenterade den verkade det inte vara för att ersätta mus och tangentbord utan för att ha det som komplement. Tror att alla som håller på med 3D i någon form hade blivit överlyckliga av ett enkelt och intuitivt sätt att flytta runt modeller på skärmen i tre dimensioner. Finns ju även en stor marknad när det kommer till presentationer av olika slag. Då kan man på ett enkelt sätt peka och rita på sin egen skärm framför sig istället för att vända ryggen åt publiken varje gång man ska fixa med något som man får med en laserpekare plus att det är mer naturligt än att sträcka sig efter musen om man ska rita.

Men jag håller med, för medelsvensson är det mest en plojgrej. Fast HP är ju stora inom företagsdatorer också så vi får se var de tänker integrera tekniken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om inte datorn dör av överhettning först

Permalänk
Avstängd

Puckat, ska jag hålla på att vifta med händerna framför datorn eller?
Eller peka fingret till datorn?

Helt onödigt och värdelöst.
Kan inte HP satsa på något vettigt istället; som att bygga tillförlitliga datorer som inte lägger av efter ett år, och som har hyfsad batteritid.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa en Leap Motion. Men då skulle jag lägga den ner vid kanten på ett bord. Så att man kan använda bordets yta till att t.ex styra HTPC:n. Jag vill nog ha en "fast" yta. Jag tror en touchscreen är mycket bättre än Leap Motion när det gäller känslan.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När Leap Motion presenterade den verkade det inte vara för att ersätta mus och tangentbord utan för att ha det som komplement. Tror att alla som håller på med 3D i någon form hade blivit överlyckliga av ett enkelt och intuitivt sätt att flytta runt modeller på skärmen i tre dimensioner. Finns ju även en stor marknad när det kommer till presentationer av olika slag. Då kan man på ett enkelt sätt peka och rita på sin egen skärm framför sig istället för att vända ryggen åt publiken varje gång man ska fixa med något som man får med en laserpekare plus att det är mer naturligt än att sträcka sig efter musen om man ska rita.

Men jag håller med, för medelsvensson är det mest en plojgrej. Fast HP är ju stora inom företagsdatorer också så vi får se var de tänker integrera tekniken.

Jag har jobbat med 3D i över tio år för spel och produktrenderingar och jag kan faktiskt inte se nyttan där. Generellt så håller man ner en tangent och roterar med ett musklick när man jobbar. Att då behöva höja en hand eller båda för att rotera känns inte som en förbättring. Inte för att dissa tankesättet helt men jag ser ingen direkt fördel i arbetssättet Det här är nog mer en sak folk har användning för vid presentationer eller så.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta verkar extremt trevligt. Just för 3D applikationer verkar detta underbart. Det kan verkligen vara otroligt frustrerande att försöka vrida objekt med musrörelser. Att man dessutom inte lider av fettfläckar och kan sitta mer avslappnat än pekskärm måste ses som ett stort plus! Ser fram emot vad för kul detta kan medföra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Överallt där man av olika anledningar inte vill eller kan kladda ner skärm eller andra input devices skulle det ju vara trevligt. T.ex. kök, garage, sjukhus
Kan det integreras vettigt i telefonen kanske man äntligen kan leka med telefonen även på vinterhalvåret
Nog finns det användningsområden.

Den lär väl knappast ersätta mus och tangentbord, men det är inte heller tanken.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra teknik men kanske inte för stationära datorer som man ofta spelar på och arbetar med,
då är fortfarande mus+tangentbord det bästa, inte heller touch kan mäta sig med mus+tb.
Men tänk dig att ha detta i TV-apparater, istället för att du har en fjärrkontroll så kan du peka i luften osv.
Har man det till laptops är det bättre än pekskärm i alla fall, då kan man ju inte gnälla på att skärmen
blir kletig. Nu menar jag inte att man ska sitta och peka i luften hela tiden utan pekplattan ska man ju
självklart ha kvar. Men om du gör någonting, kanske diskar, lagar mat/bakar eller gör något så att dina
händer är smutsiga/kletiga och du inte vill smutsa ner skärmen på din surfplatta eller tangentbordet på
din laptop, då pekar du bara i luften. Väldigt bra tycker jag i alla fall.

Permalänk

Skulle kanske va bra till 3D som många säger, men sen när man sitter med D några miljoner polys och applikationen börjar sega ner lär det vara riktigt irriterande! Hur som helst Nice med sånt här sci-fi stuff!

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag har jobbat med 3D i över tio år för spel och produktrenderingar och jag kan faktiskt inte se nyttan där. Generellt så håller man ner en tangent och roterar med ett musklick när man jobbar.

Tycker du att det är lätt att vrida objekt exakt som du vill? Antar att jag bara behöver mer övning då ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KTL:

Jag har jobbat med 3D i över tio år för spel och produktrenderingar och jag kan faktiskt inte se nyttan där. Generellt så håller man ner en tangent och roterar med ett musklick när man jobbar. Att då behöva höja en hand eller båda för att rotera känns inte som en förbättring. Inte för att dissa tankesättet helt men jag ser ingen direkt fördel i arbetssättet Det här är nog mer en sak folk har användning för vid presentationer eller så.

Har en kompis som beställde en direkt via Kickstarter när de låg ute där vars flickvän läser till arkitekt. Hon blev helt till sig över möjligheterna att slippa bråka med tangenter. Det kan ju vara en vanesak men det går ju inte att komma från att det inte är helt trivialt att på ett naturligt sätt vrida saker i tre dimensioner på en skärm med bara en mus. Det finns ju en uppsjö specialmöss av olika slag som ska underlätta arbeta i 3D. Det lilla jag har jobbat med CAD höll på att driva mig till vansinne. Jag hade mycket hellre bara vridit på modellen med vänsterhanden när det behövdes än att hålla på och bråka med knappar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det någon som lyckats lista ut hur den mäter positionen på händerna? Har kollat på lite av deras demo-videos men inte hittat något om tekniken bakom. I en video visar de ju händerna som är uppbyggda av massa punkter vilket fick mig att gissa på en teknik som liknar avståndsmätningen i Kinekt men det låter rätt komplicerat att projicera ett så tätt nät av punkter och sedan läsa av dem noggrant. Eller sitter det bara en liten IR-kamera som tittar på händerna rakt av? Svårare att koda till min lättare rent tekniskt att bygga.

Ren spekulation baserad på deras prototyper: Den använder sig utav tre olika IR-kameramoduler som läser av inom synfältet i 290 bilder per sekund. Bearbetet sker i själva Leap Motionet, och därefter sänds minimal mängd data över USB-kabeln (av denna anledning kunde de även använda en bluetooth-prototyp eftersom enbart avläsningen av objekten behöver skickas över).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tycker du att det är lätt att vrida objekt exakt som du vill? Antar att jag bara behöver mer övning då ^^

Jepp, jag har noll problem med det. Maya's navigering framförallt sitter i ryggraden och bara jag slipper släppa händerna jobbar jag effektivt som fasen Höger, vänster, upp och ner tog någon minut att lära sig när man utbildade sig för en herrans massa år sedan sen rulla allt på.

Skrivet av Zotamedu:

Har en kompis som beställde en direkt via Kickstarter när de låg ute där vars flickvän läser till arkitekt. Hon blev helt till sig över möjligheterna att slippa bråka med tangenter. Det kan ju vara en vanesak men det går ju inte att komma från att det inte är helt trivialt att på ett naturligt sätt vrida saker i tre dimensioner på en skärm med bara en mus. Det finns ju en uppsjö specialmöss av olika slag som ska underlätta arbeta i 3D. Det lilla jag har jobbat med CAD höll på att driva mig till vansinne. Jag hade mycket hellre bara vridit på modellen med vänsterhanden när det behövdes än att hålla på och bråka med knappar.

Låt gå. Det kanske inte är för dig att jobba med då, arkitekter som jobbar på ett helt annat sätt kanske har nyttan. Men den här prylen har varit uppe för diskussion i de spelprojekt jag varit involverad i men alla artists kommer till ungefär samma slutsats. Navigeringen med mus är så simpel den kan bli redan. Den här saken kommer nog hitta sitt användningsområde men jag är tveksam att 3D-modellering är ett av dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

För er som planerar på o köpa en Leap Motion kontroller så kostar det $112 typ om man bor i Sverige.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soir:

Ren spekulation baserad på deras prototyper: Den använder sig utav tre olika IR-kameramoduler som läser av inom synfältet i 290 bilder per sekund. Bearbetet sker i själva Leap Motionet, och därefter sänds minimal mängd data över USB-kabeln (av denna anledning kunde de även använda en bluetooth-prototyp eftersom enbart avläsningen av objekten behöver skickas över).

Det är en rätt imponerande beräkningskraft i den i så fall eftersom att göra den typen av bildanalys i realtid är långt ifrån trivial. Det är ju en sak om man har en speciell handske med färgade prickar eller andra tydliga referenspunkter att följa. Tyvärr tror jag inte att jag får skruva sönder den min kompis köpte och titta på insidan. Tror han blir lite ledsen då. Får hoppas att det finns fler nördar som är lika nyfikna som jag som kan dissekera den.

Skrivet av KTL:

Jepp, jag har noll problem med det. Maya's navigering framförallt sitter i ryggraden och bara jag slipper släppa händerna jobbar jag effektivt som fasen

Låt gå. Det kanske inte är för dig att jobba med då, arkitekter som jobbar på ett helt annat sätt kanske har nyttan. Men den här prylen har varit uppe för diskussion i de spelprojekt jag varit involverad i men alla artists kommer till ungefär samma slutsats. Navigeringen med mus är så simpel den kan bli redan. Den här saken kommer nog hitta sitt användningsområde men jag är tveksam att 3D-modellering är ett av dem.

Svårt att lära gamla hundar att sitta?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Svårt att lära gamla hundar att sitta?

IDK Beror på hunden haha. En 3Dconnexion kan nog vara effektivare än Leap Motion vad gäller just navigering. Som sagt, den hittar nog sitt syfte någonstans ändå.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KTL:

IDK Beror på hunden haha. En 3Dconnexion kan nog vara effektivare än Leap Motion vad gäller just navigering. Som sagt, den hittar nog sitt syfte någonstans ändå.

Om inte annat kan man sitta och känna sig som man är med i Minority Report när man bläddrar bland filmerna i XBMC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om inte annat kan man sitta och känna sig som man är med i Minority Report när man bläddrar bland filmerna i XBMC.

I think you just hit spot on there

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag tror nog att den nya startskärmen i Windows 8 passar bättre för denna teknik än den gamla startmenyn i Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Hur den funkar? Det är ju det som är hemligheten. Den som kommer på det, kan göra sig en förmögenhet. Man borde kunna reverse engineera den för att se hur de gjort?

Permalänk
Medlem

Inte Apple?

Trodde mer att Apple skulle hoppa på tåget först, kanske tom köpa upp företaget bakom Leap. En MBP med inbyggd enhet...

Sen vilka områden tekniken kan vara till fördel gentemot tangentbord och mus återstår att se, men HTPC/mediaspelare är kanske något...

Permalänk
Medlem

Jag ser mycket hellre detta än pekskärmar i nya stationära/bärbara datorer.

Skrivet av Zotamedu:

Är det någon som lyckats lista ut hur den mäter positionen på händerna? Har kollat på lite av deras demo-videos men inte hittat något om tekniken bakom. I en video visar de ju händerna som är uppbyggda av massa punkter vilket fick mig att gissa på en teknik som liknar avståndsmätningen i Kinekt men det låter rätt komplicerat att projicera ett så tätt nät av punkter och sedan läsa av dem noggrant. Eller sitter det bara en liten IR-kamera som tittar på händerna rakt av? Svårare att koda till min lättare rent tekniskt att bygga.

Jag hade för mig att den även kunde "se" handens baksida (den sida som inte var riktad mot lådan), så kamera kan det nog inte vara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Jag ser mycket hellre detta än pekskärmar i nya stationära/bärbara datorer.

Jag hade för mig att den även kunde "se" handens baksida (den sida som inte var riktad mot lådan), så kamera kan det nog inte vara.

Jo jag reagerade på att den ritade ut även baksidan av handen i några av filmerna men det kan ju bara vara uträknat och ritat i efterhand. Du behöver ju inte ha så många punkter för att rendera en hel hand efter och fortfarande kunna återspegla exakt hur du håller den. Men det verkar onekligen som om den drivs av magi och voodoo.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vanasarn:

Trodde mer att Apple skulle hoppa på tåget först, kanske tom köpa upp företaget bakom Leap. En MBP med inbyggd enhet...

Sen vilka områden tekniken kan vara till fördel gentemot tangentbord och mus återstår att se, men HTPC/mediaspelare är kanske något...

Trodde du? Inte jag, de känns som att de mera hoppar på beprövade idéer.