Permalänk
Medlem

ikea ledlist i datorn?

Hej har en led list från ikea:http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/
Skulle man kunna koppla in denna på datorns nätagg?

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Om du löder om till en molex kontakt.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Det går nog med lite meck, med det finns ju faktiskt LED slingor för dina endamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Det går nog med lite meck, med det finns ju faktiskt LED slingor för dina endamål.

Det vet jag men hade viljat återanvända min gamla slinga som jag inte använder

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid sätta in dom o dra el-sladden ut genom en oanvänd PCI-slot på baksidan

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Skrivet av tompan99:

Hej har en led list från ikea:http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/
Skulle man kunna koppla in denna på datorns nätagg?

Inte om du inte löder till en molexkontakt. Det enklaste hade ju varit om du har ett väguttag bakom datorn så drar du kontakten igenom gummibussningarna för extern vattenkylning på baksidan av datorn.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Och hur ska jag löda det?Gärna en förklaring för skulle gärna vilja ha den genom nätagget istället för en egen sladd...

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

Och hur ska jag löda det?Gärna en förklaring för skulle gärna vilja ha den genom nätagget istället för en egen sladd...

Du behöver inte ens löda. En molexkontakt, en skaltång och en sockerbit borde räcka.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du behöver inte ens löda. En molexkontakt, en skaltång och en sockerbit borde räcka.

för det vill man ha i datorn

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

för det vill man ha i datorn

Du ska inte ha skaltången i datorn. *facepalm*

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tompan99:

Och hur ska jag löda det?Gärna en förklaring för skulle gärna vilja ha den genom nätagget istället för en egen sladd...

På molexkontakten har du följande stift i följande ordning:
Gul: +12V
Svart: –12V/GND
Svart: –5V/GND
Röd: +5V

Koppla LED-listens plus till +12V och minus till –12V. (Detta förutsätter förstås att LED-slingan drivs med 12 V.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Yes det går, kör själv med en exakt likadan list. Kolla inlägget ovan hur man gör

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Själv tröck jag in en sådan liknande (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116540/) Rätt in i en "Fläkt-port".

Gul är + och svart är jord, allt du behöver veta.

Sen kan du ju alltid fila ned kontakterna så att det passar bättre.

http://www.allpinouts.org/index.php/Motherboard_%28CPU%29_3_P...

Permalänk
Medlem

det jag funderar på är vilken volt den går på. finns det någon adapter på den?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

På molexkontakten har du följande stift i följande ordning:
Gul: +12V
Svart: –12V/GND
Svart: –5V/GND
Röd: +5V

Koppla LED-listens plus till +12V och minus till –12V. (Detta förutsätter förstås att LED-slingan drivs med 12 V.)

Minus 12 volt? Nja, det hade inte fungerat så bra. Alla svarta har samma nollpotential.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marcusk:

Minus 12 volt? Nja, det hade inte fungerat så bra. Alla svarta har samma nollpotential.

Ja, jag har aldrig fattat det. Ibland ser man –12V och ibland GND.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosl92:

Du kan ju alltid sätta in dom o dra el-sladden ut genom en oanvänd PCI-slot på baksidan

Då får den ju en svans

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

Och hur ska jag löda det?Gärna en förklaring för skulle gärna vilja ha den genom nätagget istället för en egen sladd...

Det fungerar utmärkt, gul kabel är + och sen tar du närmast liggande svarta kabel och vips du är klar:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, jag har aldrig fattat det. Ibland ser man –12V och ibland GND.

-12v är fel. Svart kabel i molex är alltid referenspunkten (0v), dvs GND.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Minus 12 volt? Nja, det hade inte fungerat så bra. Alla svarta har samma nollpotential.

Skrivet av HurMycket:

Ja, jag har aldrig fattat det. Ibland ser man –12V och ibland GND.

Skrivet av Curemylife:

Det fungerar utmärkt, gul kabel är + och sen tar du närmast liggande svarta kabel och vips du är klar:)

Skrivet av Buffer:

-12v är fel. Svart kabel i molex är alltid referenspunkten (0v), dvs GND.

Jag citerar er el-kunniga här

kan man löda fast http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2309597736... på något sätt?

en röd och en svart kabel i varje ända. Ska man löda dem till +12v (gul?) och GND (någon sak, svart kabel?) på en molexkabel?
Hur gör man när det finns kablar i båda ändarna?
Vilken av den svara och röda kabeln är +?
Borde funka till en 3 pin fläktkontakt va? Den har väl också +12v och en GND lina?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff