Permalänk
Medlem

Kamerafällan - Intressekoll

Hej!

Just nu håller vi på att skapa en ny produkt och behöver er hjälp.

Vi har under en tid nu haft idén att göra en kamerafälla åt kameror med 10-pin kontakt typ med IR som kännare mellan två punkter. Främst är produkten riktad mot kamerafällor för djur.

Räckvidd mellan punkterna är ca 10 meter och sändare drivs med 9 volts batteri, uppskattad drifttid är 24 timmar på ett ungefär.

Vi har även lagt till en funktion med variabel fördröjning från 0-10 sekunder. Detta ger mer bredd till användningsområdet

Vi har en fungerande prototyp som vi har testat på en Nikon D800, med Autofokus också. Den kopplas med sladd från mottagare till kamera med 10-pin terminal. Vi har enbart testat i labb miljö, riktiga utomhus tester och bilder kommer.

Specifikationer (Prototyp)
Signal: IR
Räckvidd: 10m ~ 15 graders spridning
Batteritid: 9 volt, 24 timmar drift ~
Kontaktdon(Mottagare): 10-pin terminal
Sladdlängd(Mottagare): Inga satta längder på kabel än.
Vädertätning: Ja
Variabel slutarfördröjning: Ja, upp till 10 sekunder.

Hur tycker ni detta låter och vad skulle ni önska se mer på specifikationerna och vad tycker ni låter som en rimligt pris för en sådan produkt?

All feedback är tacksam!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Skrivet av Yuong:

Hej!

Just nu håller vi på att skapa en ny produkt och behöver er hjälp.

Vi har under en tid nu haft idén att göra en kamerafälla åt kameror med 10-pin kontakt typ med IR som kännare mellan två punkter. Främst är produkten riktad mot kamerafällor för djur.

Räckvidd mellan punkterna är ca 10 meter och sändare drivs med 9 volts batteri, uppskattad drifttid är 24 timmar på ett ungefär.

Vi har även lagt till en funktion med variabel fördröjning från 0-10 sekunder. Detta ger mer bredd till användningsområdet

Vi har en fungerande prototyp som vi har testat på en Nikon D800, med Autofokus också. Den kopplas med sladd från mottagare till kamera med 10-pin terminal. Vi har enbart testat i labb miljö, riktiga utomhus tester och bilder kommer.

Specifikationer (Prototyp)
Signal: IR
Räckvidd: 10m ~ 15 graders spridning
Batteritid: 9 volt, 24 timmar drift ~
Kontaktdon(Mottagare): 10-pin terminal
Sladdlängd(Mottagare): Inga satta längder på kabel än.
Vädertätning: Ja
Variabel slutarfördröjning: Ja, upp till 10 sekunder.

Hur tycker ni detta låter och vad skulle ni önska se mer på specifikationerna och vad tycker ni låter som en rimligt pris för en sådan produkt?

All feedback är tacksam!

Säkerligen någon som kommer sno iden.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Hur skiljer produkten sig från redan existerande kamerafällor?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Rekordmedlem

Är det inte dumt att bara göra en Nikonspecik enhet, om den kan styra även Canon/alla kameror vore det bra och det ökar även kundgruppen.
Det kanske går att göra så den även kan utlösa kameror via IR.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Säkerligen någon som kommer sno iden.

Det är nog inga stora bekymmer

Skrivet av JoeBlack:

Hur skiljer produkten sig från redan existerande kamerafällor?

För närvarande skiljer sig den inte så mycket från redan existerande fällor förutom att du själv nu har möjligheten att påverka hur vi utvecklar fällan. Förhoppningsvis kan priset bli attraktivare än andra existerande lösningar.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Hej!

Just nu håller vi på att skapa en ny produkt och behöver er hjälp.

Vi har under en tid nu haft idén att göra en kamerafälla åt kameror med 10-pin kontakt typ med IR som kännare mellan två punkter. Främst är produkten riktad mot kamerafällor för djur.

Räckvidd mellan punkterna är ca 10 meter och sändare drivs med 9 volts batteri, uppskattad drifttid är 24 timmar på ett ungefär.

Vi har även lagt till en funktion med variabel fördröjning från 0-10 sekunder. Detta ger mer bredd till användningsområdet

Vi har en fungerande prototyp som vi har testat på en Nikon D800, med Autofokus också. Den kopplas med sladd från mottagare till kamera med 10-pin terminal. Vi har enbart testat i labb miljö, riktiga utomhus tester och bilder kommer.

Specifikationer (Prototyp)
Signal: IR
Räckvidd: 10m ~ 15 graders spridning
Batteritid: 9 volt, 24 timmar drift ~
Kontaktdon(Mottagare): 10-pin terminal
Sladdlängd(Mottagare): Inga satta längder på kabel än.
Vädertätning: Ja
Variabel slutarfördröjning: Ja, upp till 10 sekunder.

Hur tycker ni detta låter och vad skulle ni önska se mer på specifikationerna och vad tycker ni låter som en rimligt pris för en sådan produkt?

All feedback är tacksam!

Jag vet inte om det är så kul att lämna sin D800 i skogen för det syftet du ämnar! Sen så finns det ju redan Åtelkameror sedan länge tillbaka.
Dom finaste/dyraste har riktigt fin bildkvalité plus en massa andra roliga finesser som, MMS, e-mail, dualband GSM, GSM-Sändning av bilder, rörelsedetektor med hög känslighet, tål Kyla och fungerar i mörker utan tillbehör o s v (listan kan göras mycket längre)

Men det är klart, det kan finnas andra användningsområde som kan vara roliga. Men jag hade inte lämnat min systemkamera ensam i skogen utan mina trygghet som ser efter den

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte dumt att bara göra en Nikonspecik enhet, om den kan styra även Canon/alla kameror vore det bra och det ökar även kundgruppen.
Det kanske går att göra så den även kan utlösa kameror via IR.

Denna enhet går bra att köra med Canon motsvarigheter. Kontaktdonet går enkelt att ändra så det passar andra modeller. Instegsmodeller eller av annat fabrikat.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag vet inte om det är så kul att lämna sin D800 i skogen för det syftet du ämnar! Sen så finns det ju redan Åtelkameror sedan länge tillbaka.
Dom finaste/dyraste har riktigt fin bildkvalité plus en massa andra roliga finesser som, MMS, e-mail, dualband GSM, GSM-Sändning av bilder, rörelsedetektor med hög känslighet, tål Kyla och fungerar i mörker utan tillbehör o s v (listan kan göras mycket längre)

Men det är klart, det kan finnas andra användningsområde som kan vara roliga. Men jag hade inte lämnat min systemkamera ensam i skogen utan mina trygghet som ser efter den

Jag förstår din tanke men där jag lämnar min kamera på landet har jag bra uppsikt över den. Istället för spendera en dag i gömsle vid buskarna kan jag spana på kamerans framgång med kikare bekvämt inomhus avnjutande av en kopp kaffe

Tanken är också att denna enhet är ett tillbehör till din systemkamera som har otroligt bra bildkvalitet redan. Såklart finns det plats för utvecklingsmöjligheter! Men min tanke är att fällan ska vara simpel att använda och sätta upp med din nuvarande systemkamera.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Jag förstår din tanke men där jag lämnar min kamera på landet har jag bra uppsikt över den. Istället för spendera en dag i gömsle vid buskarna kan jag spana på kamerans framgång med kikare bekvämt inomhus avnjutande av en kopp kaffe

Tanken är också att denna enhet är ett tillbehör till din systemkamera som har otroligt bra bildkvalitet redan. Såklart finns det plats för utvecklingsmöjligheter! Men min tanke är att fällan ska vara simpel att använda och sätta upp med din nuvarande systemkamera.

Jag förstår hela din idé. Och det är en bra idè.

Skulle du/ni få till att man kan styra bländare, slutartid, ISO och kanske så man kan styra brännvidden från mobilen, så är det en riktigt bra sak!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag förstår hela din idé. Och det är en bra idè.

Skulle du/ni få till att man kan styra bländare, slutartid, ISO och kanske så man kan styra brännvidden från mobilen, så är det en riktigt bra sak!

Jag gillar dina förslag men att integrera låt oss säga en AP och programmera mjukvara både för kretsen i själva enheten och en mobil app leder bort från idén att det skall vara en rätt så simple kamera tillbehör. Men detta kan vara en intressant plan för framtiden om detta blir bra såklart. Vi pratar också stora prisskillnader för fällan nu också, ganska stora höjningar. Dock ingen prisbild än på denna enhet, tyvärr.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR