Ni med nas, vilket sorts mediacenter använder ni?

Permalänk
Medlem

Ni med nas, vilket sorts mediacenter använder ni?

Hej sweclockers!

Jag har kört xbmc ett tag och har alltid haft problem med små fps drop då och då i filmer. Så jag tänkte höra, har ni någon bättre/enklare lösning? Jag har tittat lite på att köpa mac mini och köra flex på. Men det verkar ju som man förlorar surround ljudet.

Mina krav är:
Det ska vara enkelt att använda när det väl är inställt (Flickvän-ska-förstå-utan-min-hjälp enkelt)
Den ska spela full hd truehd filmer utan problem via min nas.

Ett plus är om den kan kan ladda ner undertexter automatiskt eller om det går ladda ner på ett annat enkelt sätt via media centret.

Jag kör just nu xbmc. Jag är väldigt nöjd med det. Men jag har små lagg i filmerna då och då som jag inte har lyckats lösa än.

Någon som har några tips?

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör på XBMC och har gjort sen länge. Små FPS drops i XBMC ska vara ett välkänt problem och det ska finnas en enkel fix, har för mig att man stänger av/sätter på något under system/video-inställningar för att få det att försvinna.

EDIT: En snabb googling visar att det kommit till fler sådana här problem sen jag sist upplevde dem. Vad har du för specs i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Jag kör på XBMC och har gjort sen länge. Små FPS drops i XBMC ska vara ett välkänt problem och det ska finnas en enkel fix, har för mig att man stänger av/sätter på något under system/video-inställningar för att få det att försvinna.

EDIT: En snabb googling visar att det kommit till fler sådana här problem sen jag sist upplevde dem. Vad har du för specs i burken?

Jag kör det på min speldator vilket är följande:
PC:
Gigabyte Z68XP-UD4 REV 1.0
Intel Core i5 2500k
8 gb ram
2x XFX HD6970 2GB (Var samma problem när jag bara hade 1)

NAS:
Synology DiskStation DS413j
4x2TB Western Digital Caviar Green

Router:
Asus RT-N65U

Permalänk

Kör du windows i bakgrunden på speldatorn med XBMC? Jag hade massor med småfel när jag gjorde det, det blev även strul när windows skulle uppdatera sig. Till slut bytte jag till Openelec och det är mycket stabilare och enklare för sambon att förstå.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Kör du windows i bakgrunden på speldatorn med XBMC? Jag hade massor med småfel när jag gjorde det, det blev även strul när windows skulle uppdatera sig. Till slut bytte jag till Openelec och det är mycket stabilare och enklare för sambon att förstå.

Yep. Jag kör windows. Jag har funderat på att köpa en intel NUC och köra in linux på och köra. Men den ska ju endast användas som media center så openelec kanske är värdare?

Permalänk
Medlem

Jag kör på XBMC mot min Synology DS213 utan problem. Jag har då inte upplevt fps-drops, jag kanske inte är lika petig dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Jag kör på XBMC mot min Synology DS213 utan problem. Jag har då inte upplevt fps-drops, jag kanske inte är lika petig dock.

Kör du dina filmer .rarade eller är dina filmer uppackade? Kanske är det som orsakar problemet?

Permalänk
Medlem

Jag kör med plex, det klarar dock inte .rar såvitt jag vet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Xbmc, inga problem alls, spelar allt jag kastar på den och laddar ner undertexter automatiskt om man så vill!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Xbmc, inga problem alls, spelar allt jag kastar på den och laddar ner undertexter automatiskt om man så vill!

Hmm okej. Det är konstigt det laggar för mig. Men jag får väll se till att köpa mig ett media center snart istället.

Har funderat lite på en intel NUC. Någon som har någon erfarenhet med den?

Permalänk
Inaktiv

Jag kör XBMC som mediacenter. NASen körs virtuellt i HTPCn

Permalänk
Medlem

Kör ZFSGuru som Nas & htpc (XBMC) fungerar sjukt bra.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvasten:

Kör du dina filmer .rarade eller är dina filmer uppackade? Kanske är det som orsakar problemet?

Lite sent svar men det är blandat. Det enda som fick nasen att falla ner på knä var när jag körde igång the avengers i 3D 1080p DTS-HD. nerpackad! filen var iofs på 40GB också tror jag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvasten:

Någon som har några tips?

Tack på förhand.

Jag kan väl tipsa om Media Browser 3. I grova drag ungefär som Plex.

Nu är MB3 fortfarande i betastadiet "typ" så det finns fortfarande vissa delar som inte fungerar till 100%. Jag har heller inte hunnit prova det själv än, men av vad jag har läst så tycker jag det verkar öppet och väldigt enkelt att konfigurera.

Rättelse eftersom jag hade fått för mig att Plex kostade.
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag kör XBMC som mediacenter. NASen körs virtuellt i HTPCn

Vad har du för delar och program i din HTPC om man får fråga, jag är nämligen själv ute efter liknande setup?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMacho:

Vad har du för delar och program i din HTPC om man får fråga, jag är nämligen själv ute efter liknande setup?

En AMD A8 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1390695 .
Något billigt moderkort från MSI.
Det sitter i en elite 120 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1261403
8 GB random ram.

Fungerar hyggligt men skall stoppa i en SSD när jag får tid över. I den virtuella maskinen kör jag Windows Server men funderar på att byta till någon motsvarande linuxvariant, alternativt skippa den virtuella servern och helt enkelt aktivera så man kan logga in fler på den vanliga burken. SVT play och alla flashsaker fungerar givetvis hur bra som helst. Funderar på att stoppa i ett 6950 för mer spelprestanda, men då kommer nog ljudnivån öka :/ (Den är ljudlös nu, 2 fläktar + en stockkylare från FX-8350.)

Den virtuella servern kör filezilla, WAMP och lite annat smått och gott. Alltså ingen minecraft eller så, även om det fungerat. Ursäkta meningsbyggnaden men jag har inte fått kaffe ännu