Blåst på blocket samt min jakt på bedragaren.

Permalänk

Blåst på blocket samt min jakt på bedragaren.

Inledning

Innan jag går in på huvudstoryn så tänkte jag berätta lite vad som hänt innan allt detta.
Jag var på jakt efter en sekundär dator, tillräcklig för att spela lite modernare spel. Denna dator skulle jag ha till påsklovet i en lan-lokal
som ett par kompisar hyr. Sambon bortrest i en månad betydde dessutom att jag skulle kunna spendera precis så mycket tid jag ville.

Sagt och gjort:

5:e Mars

Jag hittar en prisvärd dator på blocket som jag mailar på och får svar.
Intygar mig om exakt spec på datorn, får kopia av ordern hos inet med mera. Vi kommer överens om pris samt att jag föreslår att
han skall skicka via blockets tjänst alternativt bussgods.
Det går några dagar och personen svarar inte, får ett osäkert intryck. Jag förklarar att jag är väldigt benägen om att få svar då Swec hade sin gratishelg på annonser just då samt att cd-on firade 14 år och det fanns komponenter att fynda.

Han svarar att han ska försöka lösa det men hör inget utav honom.
Skickar flera mail på raken utan respons. Ser att efter 8 dagar är annonsen borttagen.
mailar denna person direkt och får svar att "Hejsan den är tyvärr såld"

Jag blir vansinnig, skickar ett bittert mail om att han slösat bort min tid och att vederbörande aldrig skall sätta in en annons någonsin igen.

Ruta ett ,Torsdag 14:e Mars

Tillbaks på ruta ett igen. De flesta fynden är nu borta från Sweclockers och CD-ON.
Jag letar febrilt på blocket och hittar en ny dator för lite mindre peng. Inte lika prisvärd som den förra, dock fortfarande ett bra köp
då garanti finns kvar. (Kollar upp vad delarna kostar nya och summan är resonlig för en dator som är ett halvår gammal). Personen skall flytta utomlands och kan inte ta med sig sin stationära dator.

Personen svarar snabbt på mail, verkar trevlig, seriös och lite mer erfaren.
En hake finns dock, han vill att jag betalar förskott då han skickat saker förut och de returnerats av posten, inget han vill riskera igen.

Anmärkning: I annonsen på blocket står det "Robban", personen jag har mailkontakt med heter inte Robban.

Han förstår min oro när det kommer till att betala i förskott och erbjuder mig att jag kan komma och hämta den på plats. Då det skiljer mer än 50 mil så är det inget jag tycker är lämpligt i detta fall.
Eftersom han är så trevlig och ger ett seriöst intryck väljer jag att lita på honom. Sätter över pengar (3790:- )
och skriver en unik notis på överföringen.
Han skall skicka datorn under morgondagen och den borde vara hos mig måndag nästa vecka.

Måndagen kommer, utan paket.

Tisdagen den 19:e Mars

Tisdagen kommer; jag börjar bli paranoid och får ångest över mitt dumma beslut att sätta över pengar direkt. Intygar mig själv att det kan ta längre tid för posten. Dagarna går, jag skickar mail och frågar hur det går. Inget svar efter 3 mail på raken. Börjar söka på nätet om liknande fall samt läser igenom mailkonversationerna igen. Inser hur godtrogen jag varit och ångrar att jag inte tog reda på ens ett telefonummer till personen i fråga. Personens mailadress förekommer inte någonstans. Varken på google-sökning eller hos sidor som samlar bedragares mailadresser i förebyggande syfte.

Jag skapar en sekundär mailadress med ett vanligt förekommande namn och mailar personen igen. Jag utger mig för att vara någon annan. Här hoppas jag på någon slags respons, även då annonsen var borttagen dagen innan detta skedde.

Då jag har mycket i skolan att göra då det är slutklämmen av utbildningen med 2 tentor går av stapeln den 25:e och den 26:e Mars så har jag fullt upp, men kan endå inte släppa detta. All min lediga tid går åt att söka om relaterade historier, spårning av personer etc.
Jag mailar blocket's bedrägeriavdelning och förvarnar dessa om att jag troligen blivit blåst och att de skall säkra annonsen samt ip't.
Ringer en kompis som jobbar som it-forensiker och rådgör lite. Inget jag redan visste om. Fick dock höra att uppklarnings andelen för avdelningen i Örebro är hög. Något som känns aningen lättare.

Onsdag 20:e Mars

Skickar ett ganska långt mail där jag beskriver vilket brott han begått, vad fängelsestraffet är, definitionen av detta brott hänvisningar till diverse relevanta paragrafer och utdrag ur dessa lagar.
Skriver att han har tills Måndagen den 25:e Mars att betala tillbaka innan jag lämnar in en polisanmälan. Får både knyta näven samt bita mig i läppen för att inte bara skriva något i raseri utan försöker behålla lugnet, även om jag kokar på insidan. Här inser jag nog till fullo att jag blivit blåst.

Vid det här laget har jag fått reda på en del om honom: Namn var lätt att hitta då det var parat med mailadressen i gmail. Hittar honom via adress-sökning, då hans namn är unikt. Telefonnummer saknas dock. Efter lite sökande hittar jag en sida där jag kan hitta vissa uppgifter i folkbokföringen. Där igenom hittar jag hans fulla personnummer och hela namnet. Hittar även hans eventuellt föräldrar då dessa har samma ovanliga efternamn och bor i samma område. Dock inte helt säker på detta då fadern skulle vara 46 år, modern 37 vilket skulle göra henne 11 år gammal då hon fick honom. Man kan dock inte dra några slutsatser här då personen både kan vara adopterad, eller att fadern gift om sig. Jag hittar även via personens google+ konto , där ingen info finns förutom en länk till hans youtube konto. Där finns ca 7 videos från Barcelona där någon filmat utsikten i de bergiga området. Dock utan att synas på bild, eller höras. Personen har inget facebook-konto. Finns även ovanligt lite info när man googlar personens namn.

Området där han bor, i Skåne verkar som ett riktigt fint villa-område. Nära kusten, som en halvö ungefär.
Här har personen även skaffat sitt konto då clearingnumret går till det lokala bankkontoret.

Måndagen den 25:e Mars

På morgonen, innan tentan knallar jag in på ett bankkontor, samma bank som bedragaren har. Tog inte lång tid då jag har ett sådant kontor ca 150 meter ifrån min dörr. Jag har förberett en lapp med killens kontonummer och namn. Jag frågar en banktjänsteman om namnet stämmer med kontot då jag "skall föra över pengar och vill veta om uppgifterna stämmer"
Får till svar att det stämmer överens. Notera att hen endast bekräftade utan att nämna några namn (Banktjänstemän får inte lämna ut dessa uppgifter men detta är ett sätt att gå runt problemet)

Efter en lång tenta (5h) är jag hemma och kollar mitt konto. Inga pengar. Jag ringer polisen och gör en anmälan. Får prata med en riktigt rar Tjej. Lämnar samtliga uppgifter jag har samt mailar mailheaders, konversationer, skärmdumpar etc. Fick frågan om jag jobbade med it (eller dyligt) då hon "Du har ju redan löst fallet" (Där kände jag mig lite smickrad får jag erkänna)

Hon meddelade att jag skulle ringa igen på onsdag för en uppdatering, då ärendet troligtvis skickas till Skåne län samt här få en handledare utsedd.

Onsdagen den 3:e April

Inget har hänt, ärendet väntar på att få en handledare får jag till svar.

Fredagen den 5:e April

En handledare är utsedd, får hennes nummer vilket jag ringer. Hon har inget nytt att meddela, inte heller har mailet som jag skickade på måndagen erhållts. (Ska det verkligen ta 12 dagar för att vidarebefodra ett mail?)

Följande dagar ringer jag kronofogden och reder ut en del frågor jag har angående privat indrivning, hur det fungerar etc. Försöker mixtra lite med mailheaders, för att på något sett få ut mer information.
Har vid det här laget ringt mina föräldrar och erkänt, trots den skam jag känner. De kändes faktiskt lite lättare efter det. De var förstående. De skulle ner till min syster och hjälpa henne med hennes nya bostad i Skåne då hon studerar där nere. När jag förklarade var han bodde visste min mor direkt vad området var. Hon förklarade att min syster åker förbi där nästan varje dag på vägen tills sitt extrajobb.Det här är ju nästan för bra för att vara sant, tänkte jag. Jag föreslog att de skulle åka förbi, ringa på och fråga efter mina pengar. De skulle de också göra.

Dagarna går, jag ringer Handledaren vid nått tillfälle. De har inte fått mitt mail med kompletterande uppgifter ännu! (över 2 veckor)
Mor och far är nu hemma igen. Det var väldigt mycket att ordna med syrrans lägenhet och de hade inte tid till att åka förbi honom men de pratade om att på min systers jobb är en av de anställda en Polack som eventuellt kunde åka förbi Anmärkning: Hur underbart vore inte det, det kommer någon okänd person och knackar på din dörr, pratar polska och kräver att få betalt. Då skulle åtminstone jag bli skraj.

Fredagen den 12:e April

Ringer min syster och säger att hon får ta och åka förbi nu. Då jag ringt handledaren för mitt ärende hos polisen tidigare i veckan och fått telefonsvar att hon är bortrest i en vecka. Det här fallet kommer ju aldrig bli löst om ingen gör något aktivt!
Hon lovar att åka förbi på måndag.
Ringer skattemyndigheten för att ta reda på bedragarens inkomst 2011 då jag vill utreda om det finns förutsättningar för att driva in min skuld hos kronofogden. Har personen ingen lön att tala om eller redan är skuldsatt så är det bortkastade pengar för mig att försöka gå via kronofogden.
Det visar sig att han erhållt 95 000 under 2011, vilket är mindre än mig som student. Inget av de pengarna han erhållit var från arbete. Han hade dessutom skulder på ca 45 000 hos diverse företag och kommuner.
Inte bra, här tappade jag hoppet. Jag kommer aldrig få några pengar om personen har sämre ekonomi än mig själv. Skulle ringa kronofogden för att få reda på mer om skulden men de hade stängt för dagen.

Nu vänder det? Måndagen den 15:e April

Ringer kronofogden och får reda på mer om bedragarens skuld. Några av dessa var p-böter från kommuner. Det fick mig att inse att om skulden går till ägaren av bilen så har denna person en bil. Jag ber om en kopia på hans skuldsituation hemskickad till mig.

Under tiden jag suttit i telefon har min syster försökt nå mig. Jag ringer upp henne och hon kan meddela följande: Personen bor inte kvar på adressen längre. Det är ett fint villaområde, där han bott. Han hyrde en gäststuga av en privatperson. Frun i huset var hemma och kunde berätta att hon får brev i bedragarens namn från kronofogden, att b.l.a. polisen varit där och sökt honom. Syrran skickar även en bild föreställande en lönespec han erhållet på 5000 kr. Inbetalda till samma konto som jag förde över pengar till. Här står givetvis hans arbetsgivare och deras adress.

Frun berättar vidare: Att han bodde inneboende hos någon i Helsingborg. Att hans föräldrar dött i en bilolycka och att han skulle ha 5 syskon.

[bild på lönespec]

Jag letar upp företaget, som sysslar med mobiltelefoner. Ringer upp kontoret i Helsingborg. En "Rikard" svarar.

Jag: -Hej, jag söker en säljare som jobbar hos er, "Johan" heter han.

Rikard: - Han jobbar tyvärr inte kvar, han var dessutom ingen säljare, han jobbade administrativt med mig.

Jag: - Jaha...så, han jobbar inte kvar, hmm

Rikard: - Näe, Jag är helt säker, det är min bror.

Jag: - Okej, jag ska vara ärlig. Johan är skyldig mig pengar, han har blåst mig.

Rikard: -(låter mycket oroad) Jaha, hurdå?

Jag: - Blåst på blocket, en dator.

Rikard: - Okej, ja, jag vet inte vad jag ska säga.

Jag: - Kan jag få hans telefonummer?

Rikard: - Jag har inget nummer till honom, har inte hört av honom på ca en månad. Han är i Barcelona nu.

.......

Rikard frågade om mitt nummer så att han kan lämna det vidare om Johan skulle höra av sig. Jag tackade för mig, kände mig ihålig efter detta. Ilskan kom tillbaks.

Jag slängde iväg två mail denna dag. Dels detta vid 14:30 tiden

"Nu har du säkert hunnit blåst någon annan och kan därför betala tillbaks mig. Jag kommer aldrig att ge mig. Jag vet om din ekonomiska situation, dagen du skaffar dig ett jobb så kommer jag se till att kronofogden gör en utmätning på din inkomst så att jag får tillbaks mina pengar. Då med ränta enligt räntelagen, vilket gör att det kommer bli väsentligt mer än vad det är idag. Antingen det eller så betalar du tillbaks, då slipper du i alla fall kronofogden, för en polisanmälan är redan gjord."

Samt ett kort desperat mail efter samtalet till Kronofogden vid 15:30

Du kan ju använda pengarna för din bil du sålde, eller din lön du fick från *censur* att betala tilbaka med.
Eller varför inte företaget du jobbar hos nere i Barca?

Jag började resonera lite: Det måste varit hos Rikard som Johan han var inneboende hos. Filmerna jag såg på youtube var upplagda i början av mars. Inte undra på att jag hade svårt att spåra ip. Han var ju inte ens hemma då "affären" skett. Jag ringde även polisen och uppdaterade dem om den nya infon jag fått.

Vid 19 tiden på kvällen hände något märkligt. Det damp ner ett mail i min inbox:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13794631/Hej%20David.doc

I mailet fanns även ett brev skrivet på engelska från ett företag där de förklarar att de inte kan erbjuda Johan något jobb samt att han vidarebefodrat detta med texten "Fick inte jobbet..." till sin bror Rikard.

I mailet fanns även flera bilder på en sönderslagen bil, en sönderslagen lägenhet, dörr, väggar och redskapet han nämner i brevet samt en låt av bob dylan (länk till youtube) Några av dessa bilder kan jag ladda upp om ni så vill.
Har innan uppladdning censurerat företagsnamn och dyligt i brevet till mig.

Jag vart ganska tagen av mailet. Stockholm's syndrome typ. Dock kändes det lite väl snyftigt tyckte jag. Men jag får en känsla av han är en ärlig person som vill göra rätt för sig men lyckas klanta till det, eller göra "rätt på fel sätt" Jag svarade tillbaks dagen efter, efter att ha suttit en stund. Det mailet vill jag helst inte publicera då jag tycker det är lite väl utlämnande för min egen del. Jag gav honom även ett par råd om att det finns ju hjälp att få vid tvister, arbetslöshet, skulder etc.

Fick detta till svar samma dag:

Jag tackar för ditt bemötande och din syn på händelsen. Jag förstår dig David för jag har själv varit utsatt för situationer där jag pressats till den gränsen att jag flippar. Jag skiljde mig då min fru varit otrogen med min bästa vän och blivit gravid med hans barn. När jag konfronterade henne och lade fram bevisen för att bryta äktenskapet så skrek hon på mig inför ögonen på mitt barn att jag inte var tillräckligt man för henne, jag var smal som en pinne efter att ha varit med om en olycka och vägde inte mer än 55kg, jag syddes ihop med 400 stygn och min kropp såg ut som en krigszon. Hon var ytterst utseende fixerad och sökte sig därför till andra män. När allt uppdagades framkom det att hon varit otrogen med inte mindre än 10 män. När jag skulle kräva min ursäkt fick jag som svar att jag var en benig smal jävel och hon äcklades av mig. Hon höll på i en timme då jag numera krävde skilsmässa, hon kunde inte hantera att jag skulle lämna henne, hon skulle därmed förlora bostad pengar och ett liv i överflöd.

Det misstaget jag gjorde var att jag flippade ut och slog henne, det skulle jag aldrig ha gjort, för nu vann hon trots att det var hon som hade gjort fel, det var precis detta hon ville skulle ske. Jag förlorade vårdnaden om min son, det enda som betyder något för mig. I samband med detta visade hon upp polisanmälan för min familj, och på pappret såg det ju ut som att det var jag som hade felat. Att hon hade varit otrogen ville de inte höra, än mindre ville de se bevisen, sanningen var inte vacker så därför valde de den enklare vägen.

Det är verkligen inte lätt att hantera sin ilska när allt runtomkring en jobbar emot en och försöker dra ner en i graven. Men som min far sa till mig en dag, ”oavsett vad som sker, så får du aldrig förlora ditt léende, när folk tar ifrån dig allt du äger, le, när folk kör över dig, skratta åt de, visa aldrig att du bryr dig, för om du bryr dig, då har de vunnit”.

Vi är 2 enskilda individer som aldrig har träffats, men vi är alla medmänniskor, och vi har alla en historia att berätta.

Du står högst på min agenda David, så fort jag har fått en första lön så kommer jag att återbetala dig. Jag vågar inte säga när för jag försöker ordna med återflytt till Sverige redan nu då jag har blivit kallad till en intervju för en tjänst som helpdesk.

Jag har inte förlåtit mig själv för att ha gjort samma sak mot dig, som så många har gjort mot mig. Jag har aldrig varit den som lurar folk eller bedrar. Jag hatar oärlighet och människor som bara tar men aldrig ger tillbaka. Jag är ytterst ledsen över att ha varit den största bidragande orsaken till att ha sabbat din vardag, din skolgång, och ditt humör. Karma har bitit mig så hårt i röven att jag är öm än idag. Men det ska bli bra ska du se, jag lovar att återbetala dig.

Håll huvudet högt, och när folk försöker dra ner dig, bara le, låt aldrig de vinna och kom ihåg att efter regn så kommer solsken.

Jag hör av mig när jag ordnat upp detta så vi kan ordna med skulden.

Jag tackar för dina tips gällande hyresvärden osv, men den båten har lämnat hamnen, det är lätt att vara efterklok, men jag har åtminstone lärt mig en läxa och vet bättre till nästa gång.

Tills vidare, sköt om dig David

Vi hörs…

Dold text

Jag väljer att lita på detta, att han tänker betala tillbaks mig. För det känns genuint. I detta brev nämner han massor med stygn. Det kan vara i och med trafikolyckan som Frun nämnde där han bodde förut.

*puh* Klar efter 2h och 20 minuter. Jag kan inte komma på fler reflektioner för de har försvunnit under tidens gång. Kanske fyller på senare. Det ska nämnas

Namnen är påhittade med flit. De verkliga personerna heter givetvis något annat

Uppföljning

Lördagen den 24:e Augusti

Vid det här laget har jag slutat höra av mig till polisen då de indirekt förklarat att denna typ av brott knappast är prioriterad. Inte heller har de gjort inledande förhör med mig.

Jag undrar hur det gått för Johan och tycker att han borde vara hemma i Sverige igen. Jag skickar följande mail:

"Hej! Det var ett tag sedan nu. Hur har det gått för dig? Är du hemma i Sverige och har du hittat ett jobb?

Jag är i mer behov av pengarna nu än nånsin!"

/David

Inget svar de närmsta dagarna. Augusti blir till september, september blir till oktober...

Onsdagen den 16:e Oktober

"Hej David!

Ursäkta att mitt svar har dröjt.

Du kommer att få 2 alternativ av mig, välj det som passar dig bäst.

1. Om du är i akut behov av pengar så kan du komma till Malmö så får du dina pengar kontant samt att jag då ersätter dig för dina resekostnader "tåg eller buss" ej taxi.

2. Jag sätter in dina pengar den 25e på ditt konto dock självklart utan rese ersättning.

Väljer vi då alternativ 1 kan vi säga att jag lägger till 500 kr inklusive resan samt räntan.
Väljer vi alternativ 2 blir det beloppet jag är skyldig dig (nu minns jag inte riktigt men tror det var 3800kr ca?) Då kan vi säga 4000 kr jämnt.

Jag har pengarna kontant men har ingen möjlighet att sätta in dessa på banken då jag för tillfället har fotboja (Fick fängelse för "misshandeln" på den där mannen som slog sönder min bil, bostad och blåste mig på 25 000kr.

Har väldigt begränsat med tid just nu, till och från arbetet dvs 11:15-12:00 söndag-torsdag.

Fredagar och lördagar har jag fritid 14:00-16:00.

För mig funkar det bra vilket som men ska du komma hit så får vi tajma det med mina fritider, annars blir det att du får vänta tills nästa vecka så att säga.

Väl mött.

"

Upprymd men samtidigt tvekande gick det upp för mig att jag kanske trots allt, kommer att få tillbaka mina pengar. Jag ville inte posta något här utifall att Johan skulle läsa tråden. Givetvis valde jag alternativ 2. Det skulle ta alldeles för mycket tid att ta sig dit, har dessutom fullt upp. Jag fick följande svar efter att jag bestämt vilket alternativ jag valt, direkt efteråt.

Anmärkning: Johan har alltså blivit dömd, gått igenom rättsprocessen i och med att han nu sitter med fotboja i sin bostad. Varför kollar de inte upp om det finns flera polisärenden på samma person, när man endå har dragit igång med hela apparaten. Låter som duktigt slöseri. Dock tror jag inte det hade varit gynnsamt i mitt fall.

"Då säger vi så. Innebär det att du lägger ner polisanmälan eller gjorde du aldrig en anmälan för jag har nämligen inte fått hem några papper överhuvudtaget? Vill inte ha fler käppar i hjulet nu så hade varit relativt bra med en heads up ifall det skulle dyka upp en överaskning eller något liknande.

Ha det så bra du med David, vi hörs av snart igen så fort ärendet är utagerat.

"

Jag svarade att jag givetvis lägger ner anmälan när jag fått mina pengar.

Dagarna som gick var spännande och så...

Fredagen den 25:e Oktober

Total Lycka. Äntligen är det över, jag lyckades att få tillbaks mina pengar.

När lyckoruset lagt sig var det bara att ta tag att höra av sig till polisen. Det har jag gjort idag, men tror ni handläggaren går att få tag på? Nix, ledig fram tills på torsdag. Tror jag blir galen, inte undra på att inget händer om man aldrig jobbar och bara är ledig hela tiden. Hade verkligen sett fram emot att berätta för henne att: [scenario][/scenario]

Jag: Du kan stänga anmälan
Handläggaren: Hurså?
Jag: Jag har löst det, på mitt sätt.
Handläggare: Vadå på ditt sätt!?
...

Det gick konstigt nog att avsluta via telefon och 11414 vilket jag gjort under dagen.
Nu återstår bara att skicka en kopia på att ärendet är avslutat, när det väl dimper ner i min brevlåda.

Nya datorprylar blir det eventuellt, men jag kommer inte handla via privata annonser.

edit:

Uppdaterat 20/4:
1: Hade missat att jag skickade 2 mail den dagen jag fick kontakt. Har lagt till det samt även tider för när detta hände.
2: Lade till ett förtydligande under Tisdagen den 19:e Mars angående avsaknaden av bedragarens mail-adress i andra fall.
3: Diverse grammatiska ändringar.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

WTF, sjuk kille.

Permalänk
Medlem

Ja det är inte lätt. Blev själv blåst på blocket och gjorde precis som du och hittade all info om henne. blev dömd för det också. Lurat flera personer, hennes morsa var till och med hyffsad känd, hade skrivit låtar till kända artister.

Permalänk

Fast han gjorde så otroligt fel så tycker jag synd om honom. om allt han nu skriver är sant så har han gått igenom några förbaskat dåliga år.. men det gör det fortfarande inte rätt att stjäla pengar på det viset. Jag skulle varit otroligt glad att han faktiskt förklarar sig/sin situation och att du ska få tillbaka pengarna!

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Du behöver inte känna någon sympati med en som drog till spanien för dina pengar.
Du kan vara helt övertygad om att du inte är den första eller för den delen sista han "säljer" saker till.
Och du kan även vara säker på att du inte ensam om att få det till 100% påhittade snyftbrevet.

Permalänk

Tror inte en sekund på hans snyftbrev. Du har uppenbarligen satt dit honom och då kommer han med någon sorglig historia helt plötsligt? Väldigt bra timing också, samma kväll och allt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag får erkänna att jag verkligen inte orkat läsa allt vid denna tiden, men detta är nog det märkligaste bedrägerifallet jag hört om. Får kanske läsa igenom det nogrannare imorron...

Permalänk
Medlem

Tror inte en sekund på vad han säger ärligt talat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Tror inte en sekund på vad han säger ärligt talat

This, jag har varit med om exakt samma sak. Det där är en ren och skär rövarhistoria som vilken idiot som helst kan koka ihop, polisanmäl honom MINST. Detta handlar inte bara om dig, det handlar om fler personer som kan bli utsatta om denna person får gå fri och fortsätta med sina bedrägerier.

Igen: Det handlar inte bara om dig, gör alla en tjänst.

MVH

Permalänk
Medlem

Du kan ju fråga "Rikard" om det stämmer annars, inte rakt ut, utan mer lite småfrågor runtom..

Permalänk
Medlem

Han ska ha cred att han kan bedra folk iaf, det mailet lurade nästan mig.

eller inte men ändå

Dold text

Till OP, om du nu väljer att tro på han igen så är chansen bara större att du blir blåst igen.
Vet du om han blåst fler personer?

Du har inte stockholmssyndrom snarare att du bara tycker synd om personen men varför ska det stoppa dig att få tillbaks dina pengar?
Tyck synd om han om du vill men du ska ju ha tillbaks dina pengar!

Permalänk
Avstängd

synd bara att polisen inte prioriterar bidrägeri-ärenden.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Skrivet av flammsig:

synd bara att polisen inte prioriterar bidrägeri-ärenden.

Min bror "lurade/lånade" pengar av en tjej i södra sverige för han hade inga pengar ens till mat och han la ut en bärbar dator och hon tog reda på mycket info och han fick samtal från Polisen samt ett mejl och brev relativt snabbt ca 1 månad och då betalade han tillbaks pengarna, så om man har i princip löst fallet själv så brukar Polisen lägga manken till att lägga sista pusselbiten.. Problemet är väl om personen sitter i ett annat land och man vet egentligen ingenting då är det svårt för Polisen att göra något också.

Permalänk
Medlem

Nope, hunt him down - han har gjort fel en gång och kommer göra fel igen. Om han snyftar och det är genuint eller ej spelar ingen roll. Man ska inte bedra folk ändå!

Jaga ned honom så mycket du orkar och gör rätt för dig!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv

Folk i Sverige är lite väl godtrogna av sig

Permalänk
Medlem

Gå inte på den där snyfthistorien Och tyvärr är jag skeptisk till att han överhuvudtaget kommer ge dig en endaste krona tillbaka frivilligt =/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Solklar snyfthistoria.

Snubben lever ju för bövelen på detta (att blåsa folk) så ett litet snyftbrev är han nog van vid att knåpa ihop.
Jag hade aldrig godtagit detta, även om det mot all förmodan hade varit sant.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk

I call bullshit.

Jävla överdriven historia.

Betala aldrig i förskott, never ever ever.

Permalänk
Medlem

Ledsen, jag tror inte heller på hans mail.

Om allt det där är sant, varför skriver han det till en person som han aldrig träffat eller har någon koppling till?

Du har lyckats hitta honom och nu försöker han köpa tid så att du om en månad inte ska vara lika arg längre...

Permalänk
Medlem

En tragisk människa som är i stort behov av hjälp när han inte kan skilja på mitt o ditt rätt o fel.
Har varit med om liknande men fått betalt efter dylika mail o polis , kronkalle inblandat.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk

TS, det är förstås väldigt tråkigt att du blivit utsatt för ett brott. Du är tyvärr verkligen naiv. Först skickar du pengar till någon utan någon säkerhet. Sedan väljer du att tro på ett snyftbrev skrivet av en mytoman. Så länge det finns människor som resonerar som du kommer det att finns bedragare.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en telefon på blocket jag ännu inte fått och att läsa denna tråden gör det inte bättre :/
Tycker det är lite synd att blocket inte har något omdömessystem likt tradera.

Ni som skriver att man aldrig ska sätta in pengar i förväg hur tänker ni i så fall att affären ska gå till?

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att det faktiskt är rätt stort av dig att lita på honom. Det betyder inte att du är naiv, som de flesta verkar tro, utan att du fortfarande har lite tro kvar på att människor kan göra rätt för sig.

Alla gör vi fel. Det krävs bara ett litet felaktigt val/beslut för att det ska få stora konsekvenser.

P.S
Riktigt bra skrivet!

Fortsätt tro på människor, du kommer att få igen något för det iallafall.

Permalänk

Riktigt bra skrivet TS! Bästa jag läst på länge! Och du tar upp ett viktigt ämne, tyvärr så verkar det inte bli mindre "blocket" bedrägerier i landet. Folk är för naiva för sitt eget bästa.

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ni som skriver att man aldrig ska sätta in pengar i förväg hur tänker ni i så fall att affären ska gå till?

Antingen personligen eller via t.ex Blocketpaket https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm eller liknande tjänster.
Finns så många fungerande alternativ så att betala i förskott är bara dumheter.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Antingen personligen eller via t.ex Blocketpaket https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm eller liknande tjänster.
Finns så många fungerande alternativ så att betala i förskott är bara dumheter.

Om det är här på SweC affären sker på?

OnT:
Skulle inte brytt mig ett dugg om snyftisen.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Jag måste nog medge att jag faktiskt tror på bedragaren i detta fall, å andra sidan är jag av naturen en sån som lätt tror gott om alla. Men det känns som att en "riktig" bedragare inte borde ha gjort sig besväret att skriva en så lång redogörelse för sitt agerande. En falsk snyfthistoria skulle jag tro endast ligger på några textrader, den här personen vill verkligen vara ärlig och förklara allt.

Ärlig eller ej, du har ändå blivit bedragen och han har agerat fel. Gå vidare med din polisanmälan, rätt ska vara rätt.

Det är förjävligt men jag hoppas att allt löser sig i slutänden - för er båda.

Mycket bra skrivet förresten! Perfekt läsning till morgonkaffet denna lördag.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Bra skrivet TS intresant läsning som förhoppningsvis hindrar någon att göra samma misstag som dig!

Sen så tycker jag att du ska pressa han så hårt som möjligt, verkar inte som du var den första person han har blåst via blocket med tanke på hur trovärdig du beskriver han! Han lär nog aldrig sluta att lura av folk deras surt förtjänade lagliga pengar.. och när sen han lurar någon som dig som är driven och vill sätta dig han så skickar han nog ett förskrivet snyftbrev vars syfte är att du ska få Ångest och ta tillbaka din anmälan!

Fortsätt utreda han och var på polisen att dom har alla fakta och det är dax att göra DERAS jobb! Tyvärr så skiter polisen i alla brott förutom fortkörning, alkoholförtäring på offentlig plats och mord ;X

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Om det är här på SweC affären sker på?

OnT:
Skulle inte brytt mig ett dugg om snyftisen.

Skulle inte betala i förväg här på swec heller, har läst tillräckligt många trådar om folk som blivit blåsta även här.
Blocketpaketet och andra tjänster funkar oavsett varifrån du köper.

Och även jag instämmer med att den snyftisen inte är något att tro på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du behöver inte känna någon sympati med en som drog till spanien för dina pengar.
Du kan vara helt övertygad om att du inte är den första eller för den delen sista han "säljer" saker till.
Och du kan även vara säker på att du inte ensam om att få det till 100% påhittade snyftbrevet.

Visst kan det vara så. Men vi alla är männsikor med känslor som inte kan tänkta klart alla gånger i livet.
Självklart tråkigt för de som blir lurade, har själv blivit lurad en gång och det kändes förjävligt.